Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva 4vko:a nukkuu päivällä vain turvaistuimessa tai sylissä. Mitä tehdä?

Vierailija
23.06.2009 |

En siis saa nukkumaan vaunuihin tai sänkyyn. Yöllä nukkuu pääasiassa vieressä, joskus myös omassa sängyssä. Jos siirrän nukkuvana vaunuihin/sänkyyn herää heti. Neuvoja pliis. Eihän tuota nyt voi sylissä/turvaistuimessa jatkuvaan nukutttaa. Ja joskus poitäisi jotain saada tehtyäkin. Kantoliina mulla on, mutta en silläkään jaksa jatkuvaan kannella. Kelpaa kyllä vauvalle siinä missä sylikin.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen kantoliina sinulla on? Suosittelisin hommaamaan ihan kunnollisen pitkän liinan vaikkapa trikoisen niin ei ole äidillekään niin kuuma viritys. Vauvasi on vielä tosi tosi pieni ja hänellä on sopeutuminen ympäröivään maailmaan vielä pahasti kesken. On ihan luonnollista, että vauva haluaa olla lähellä äitiä ja kokee olonsa turvalliseksi kuunnellessaan sydämenääniä sylissä. Oletko kokeillut kapaloida vauvan? Tai kääräistä hänet sylissä peitteeseen, jotta ei herää siihen kun lämpimästä sylistä lasketaan viileään sänkyyn. Toiset vauvat vaan kaipaavat enemmän läheisyyttä ja lämpöä. Itselläni on kolme tälläistä sylikissaa ja ihan vakuuttunut olen, että vauvaa ei voi pitää liikaa sylissä. :)

Vierailija
2/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai viritä itse sellainen pitkästä kankaasta. Meillä ainakin on vuavat tykäneett nukkua..

Asento on vähän 'kippura', (mut riippumattoa ei kannata jättää liian löysälle kuitenkaan), reunat on lähellä niin ei tuu turvaton olo, vähän niinkuin kapalossa mut ei niin tiukka sidonta kuitenkaan.

Pitkä kangas vaan pinnasängyn päistä kiinni ja vauva sinne, mä oon käyttäny vielä pientä petauspatjaa siinä vauvan alla, tein sellasen vanhasta äitiyspakkauksen huovasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen peti pienennetty?

Ajattele nyt: kosvat ensin tiukasti kohdussa ja sitten sut laitetaan johonkin pinnikseen. Ei sitä kukaan fiksu hyväksy! :D

Pistä kapaloon tai tee pedistä ahtaampi. Muista aina turvallisuus! Lapsi saattaa aina tukehtua toppauksiin ja muuhun sälään.

Ja mikäs siinä sylissä on köllötellessä! Ei se ota tavaksi asioita vielä kuukausiin ja vaadi vaan ottaa uusia turvallisia juttuja vastaan jos niitä tarjotaan.. Vaikka joku varmasti (reppana) tulee selvittään miten heijän kultamussukka 2 kk ikäsenä vaati hyssyttelyä! :) Kun puolivuotiaskin ihmisen lapsi on ihan pihalla maailmasta ja sen menosta.

Tsekkaa lapsen pedit tai kapaloi. Kyllä se siitä sutviintuu!

Vierailija
4/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän juttu on niin että vauva ei jaksa valvoa 24h putkeen.

Laitatte sänkyyn nukkumaan ja sillä siisti. Miksi pitää heti olla ottamassa syliin jos vähän kitisee?

Nää on taas näitä kukkahattu-mammoja jotka luulee että vauva saa traumoja jos ei ole tississä kiinni 24h/7.

Tolle tielle kun nyt lähdette että vauva on aina sylissä kun ei muka nuku muualla niin kohta olette ihan orjia. Metrin kettingillä kiinni siinä vauvassa kun ei voi hengittääkkään kun vauva ei nuku.

Vierailija
5/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ohut pellavainen rengasliina? Ostin nimenomaan siksi, että ei ole vauvalle liian kuuma. mut en tosiaan jaksa sitä kauaa kannella :(.

Kerrotko kakkonen lisää RIIPPUMATOSTA. Lähinnä sellaisen itse tekemisestä. Asutaan ulkomailla, enkä ole täällä missään nähnyt vauvojen riippumattoa myytävän.

Vierailija
6/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko kakkonen lisää RIIPPUMATOSTA. Lähinnä sellaisen itse tekemisestä. Asutaan ulkomailla, enkä ole täällä missään nähnyt vauvojen riippumattoa myytävän.

Vierailija
7/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykänyt yhtään vaan hankkiuduin hyvin nopeasti eroon. Kunnon pitkällä trikoisella liinalla kannoin kuopustakin vielä 1,5 vuotiaana ihan sujuvasti metsäretkillä kun taapero väsyi itse kävelemään. Eikä käynyt hartioihin. Alkuun pelkäsin vähän sitä sitomista, mutta nopsasti oppii, joten todellakin suosittelen.

Terv. vastaaja nro 2

#5:n kirjoitus oli sen verran surkea provokaatioyritys, että en edes jaksa kommentoida. ;)

Vierailija
8/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

baby-idean nettikaupassa...sieltä voi tilata varmaan minne vaan jos niitä on vielä saatavilla.

Jos sulla on ompelukone niin helposti sen kyllä tekeekin.

Ota lakanakangasta joku 80 cm levee ja n. 70cm pinnasänkyä pidenmpi kappale. Ompele pitkiin reunoihin taitteet, kannattaa kääntää kolminkerroin että tulee tukevampi. Sitten taita molemmistä päistä reilu 20 cm ja ompelet nää taitteet reunastaan hyvin kiinni, siis useammalla ompeleella koska matto riippuu näiden ommelten varassa. Näihin päätyyn tulleisiin 'tunneleihin' putjotat sitten jotain vahvaa narua tai kankaasta ommellut nauhat joilla voit sitoa maton kiinni pinnasänkyyn.

Jos selostus on liian sekava niin kysy lisää =)

Vierailija
9/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippumatto hyvä idea. myös pitkä kudottu kantoliina on loistava riippumatto

tai osta kunnon liina. ssiinä saa kantaa 24/7 on täysin ergonominen

babyideasta saa sekä liinoja, että riippiksiä.

siellä on kuvakin kantoliinasta riippukeinuna

http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/niksit.html

Vierailija
10/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekat puoli vuotta - päivisin siis. Puoli tuntia nukkui vaunuissa tms. ELI EI NE VAUVAT VAAN OPI nukkumaan jossain- tai sit mä olin liian herkkä kuuntelemaan jatkuvaa HUUTOA. Ärsyttää noi hyvin nukkuvien kaikkitietävät äidit - kyllä vauva nukkuu.

Valitettavasti vaan ei nuku. Toki vauvaa voi opettaa minuutti kerrallaan olemaan erossa pidempään, mutta helppoa se ei ole. Kunnon pitkä kantoliina, ei rengasliinaa missään tapauksessa. Ja tuota riippumattoa kannattaa kokeilla. Samoin vieroituksessa voisi auttaa miehen säännöllinen apu eli äidille tulpat korviin ja mies nukutushommiin päivin öin... mutta 4vkoavanha on tosi pieni vielä tähän hommaan.

Vierailija
11/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina kun yritän vääntää itse kapaloa niin ei ne vauvan kädet siellä sisällä pysy!! helppiii

Vierailija
12/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta sivulta löytyy esite.

http://www.ruskovilla.fi/esitteet.cfm

Ja sieltä sivu 23 jossa on ohje :)

Vierailija
13/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälä yks kolliikivauvan äiti tietää mitä se on kun vauva nukku vain sylissä tai liikkuvissa vaunuissa, ei sitä ite nuku koskaan. ei sitä mitään voi tehdä kun vauva kainalossa saa käydä vessassakin, se vaan on kestettävä sen aika kun se on tuollaista.

Vierailija
14/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama tilanne vauvan kanssa. Helpottui noin 1/2-vuotiaana kun rupes syntyyn rutiineja.

Siihen saakka lähdin joka aamupäivä vaunukävelylle (onneksi esikoinen suostui tähän) samaan aikaan, iltapäivällä sama homma. Lopulta tästä muodostui päiväunirytmi vauvalle. Talvella oli kyllä välillä _hyvin_ raskasta, varsinkin jos oli tosi kurja keli :(

Meillä siis nukkui vaan sylissä, kantoliinassa tai liikkuvissa vaunuissa. Kunnes sitten eräänä päivänä suostui nukkumaan liikkumattomissa vaunuissa. Se oli mahtava päivä se. Ja vähän yli vuoden vanhana suostui jopa nukkumaan päikkärit sisällä. Sitä ennen nukkui ehkä vartin ja heräs karjumaan... ulkona meni 2 tunnin unet kerralla.

Ja kuule sinä superkasvattaja siellä, kyllä ne vauvat jaksaa valvoa ihan uskomattoman paljon. Huudata omia lapsiparkojasi mutta älä neuvo muita tekemään yhtä typeriä virheitä. Jos vauva huutaa, sillä on hätä. Jos hätään ei vastaa, vauvan luottamus aikuiseen järkkyy.

Vierailija
15/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2kk vauva, joka on vasta viikon verran osannut nukkua päivällä jossain muualla kuin sylissä. Olen kapalossa saanut nukkumaan sängyssä ihan kelvollisia päikkäreitä nyt siis tosiaan viikon ajan. Kapalo ei kelvannut ennen tätä. Pari ekaa päivää mun piti "nukkua" vieressä, mutta nyt pääsen jo livahtamaan pois vierestä. :) Vaunuissa ei nuku vieläkään, ei liikkeellä ei paikoillaan. Tai siis nukahtaa syliin, saan ehkä siirrettyä vaunuihin, jatkaa siellä unia max. 15min, herää eikä nukahda uusiksi.

Kovasti tsemppiä sulle. Kyllä vauva vielä joskus alkaa nukkua muuallakin.

Ja joo, mua kans ottaa päähän nuo anna vauvan huutaa, kyllä se nukahtaa -tyypit. Testattiin sitäkin useaan otteeseen, mutta ei kai vauvaa nyt viitsi tuntitolkulla huudattaa, kun ei vähän vajaaseen puoleen tuntiin nukahda. Raivoaa vain. :(

Vierailija
16/26 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi tarvitsee läheisyyttä ja on tyytyväinen sitä saadessaan. Oma vauvani oli samanlainen ja muiden toisinaan ihmetellessä hän sai nukkua siellä missä viihtyi; sylissä ja yöllä vieressä. Nyt on reipas, sosiaalinen ja elämään luottavaisesti suhtautuva 6-vuotias. Ja nukkuu jo omassa huoneessaan itsenäisesti =). Toinen lapseni oli alusta alkaen toisenlainen ja välillä teki mieli hakea hänet viereen omasta sängystään, kun oli niin tottunut vauvan läheisyyteen.

Ja tuohon jonkun kommenttiin, ettei vauvan joka inahdukseen saa vastata...toki äiti oppii tunnistamaan, milloin on oikea hätä ja mihin reagoidaan, mutta näin vastasyntyneen vauvan itkuihin on vastattava. Tästä voi lukea mistä tahansa nykytiedon mukaisista lapsipsykologian opuksista.

Vierailija
17/26 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"toki äiti oppii tunnistamaan, milloin on oikea hätä ja mihin reagoidaan, mutta näin vastasyntyneen vauvan itkuihin on vastattava. Tästä voi lukea mistä tahansa nykytiedon mukaisista lapsipsykologian opuksista."

Tai tulee minkälainen trauma? Kaikki toistavat samaa, mutta kukaan ei perustele.

Vierailija
18/26 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vika onkin siinä, ettei vauvasi siedä makuuasentoa, vaan haluaa olla pystyssä takaisinvirtauksen takia.

Meillä lapset ei nukkuneet vaaka-asennossa pikkuvauvoina, koska ruoka nousi ruokatorveen. Gaviscon ja pystyasento auttoivat.

Vierailija
19/26 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on pienennetty pinnistä sisältäpäin.

Sairaalan petikin on semmonen pieni jonne vauva kapaloidaan. Tämä siksi että vauva on syntynyt vasta kohdustasi jossa sen on tosi lämmin, se on tiiviisti ja tuntee olonsa turvalliseksi.

Isossa pinniksessä on liikaa tyhjää, siksi se tykkää kaukalosta tai sylistä.

Voit alkaa hankkimaan kaikenmaailman keinuja jos siltä tuntuu. Perustuu samalle ajatukselle, tai vaan laittaa äippäpakkauksen pinnikseen tms.

Ja kapalointia kannattaa myös harrastaa!

Vierailija
20/26 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan sama homma tämän kakkosen kanssa - vertaistukea siis täältäkin! Muutaman kuukauden jälkeen helpotti - jätä ne kotityöt tekemättä vaikka kuinka vaivaisivat.

Minä nukutin sylissä ja rinnalla - saatoinpa istua 4 tuntia sohvan nurkassa pienen kanssa. Katetrin olisin tarvinnut kyllä...