Millä viikoilla voi aloittaa rautakuurin?
Oliko rv 12 raja? Väsyttää niin hurjasti...
Kommentit (3)
Mä kävin kätilöllä ensimmäistä kertaa kun viikkoja oli 5+2 tai jotain semmosta ja se anto heti rautatabletit vaikkei verikokeen tuloksia ollut vielä tullut (ja tääl Teneriffal ei kai missään hemoglobiinia sormesta oteta). Se sano, et raskaus normaalisti laskee hemoglobiinia niin siksi raskaana oleville suosittelevat aina. Siitä asti oon niitä päivittäin ottanut. Ja väsymys on silti vaivannut, raskaudessa ihan normaalia. Tosin nyt alkaa väsymyskin olla ohi *kopkop*
Katja 11+3
söin tässä raskaudessa Retaferia ihan hedelmöityksestä asti, koska olin tuplakuurin saanut juuri kun hb laski 90 keskenmenossa, rautakuuri loppui vasta rv.8 kieppeillä. Yleensä terv.hoitaja kyllä mainitsee mikäli on syytä aloittaa rautaa syömään, ei oikein ole syytä omatoimisesti aloittaa, koska hb laskee lähes kaikilla raskaana olevilla huimastikin kun verimäärä kehossa lisääntyy. Itse olen tosin ihan loppuraskaudessa (n.rv.36 lähtien) syönyt kuukauden kuurin rautaa, on sitten "varastossa" rautaa synnytyksen jälkeenkin. Esikoisesta kun laski hb synnytyksessä 80 kun en rautaa syönyt, toisessa ja kolmannessa tajusin ennakoida ja hb oli 2vrk synnytyksen jälkeenkin reilut 120-130.
Väsymys ei välttämättä johdu raudan puutteesta vaan on ihan normaali alkuraskauteen kuuluva oire. Itse olin niin väsynyt että nukahtelin sohvalle mitä en normaalisti koskaan tee. Nyt väsymys on jo helpottanut.