Karenssi tulla tupsahti
Koska en saanut hommattua työkokeilupaikkaa, oikeasta työstä puhumattakaan. Nyt sitten käyttämään nuukailulla kasaan haalitut säästöt, kun tulot on tasan 0e kuukaudessa. Elämä on ihanaa :)
Kommentit (41)
Karenssipäätöksestä kannattaa aina valittaa, jos siihen on perusteet.
Työkkärin karensissahan on (tai oli ainakin vielä muutama vuosi sitten) se mukava piirre, että vaikka sen aikana ei saakaan työttömyystukea, niin silti pitää silloinkin olla samalla tavalla työmarkkinoiden käytettävissä kuin normaalisti. Eli jos tulee kutsuja työkkäriin, niin sinne pitää mennä, tarjottuihin työpaikkoihin ja koulutuksiin pitää hakea jne. Jos et tee näitä, niin voi menettää oikeuden työttömyystukeen kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:54"]
Mä en edes suostuisihakemaan mitään orjatyöpaikkaa.. saisi pokkuroida työkkäri vastaan kuinka paljon vain.
[/quote]Sulla on nyt vähän käsitykset väärin päin. TE-toimisto ei varmasti pokkuroi sinua. Tuolla asenteella karenssi heilahtaisi todnäk samantien.
Ohjeita:
- Älkää laittako niitä orjatöitä työllistymissuunnitelmaan.
- Nauhoittakaa aina kaikki keskustelut työkkärin virkailijoiden kanssa.
- Valittakaa päätöksistä! Monta kertaa ne vain kokeilevat kepillä jäätä, koska moni ei jaksa valittaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:35"]
Niin ja sossu laskee ne sun säästöt tuloiksi...
[/quote]
Tähän auttaa kaksi tiliä. Säästöt toiselle ja toisen tiliotteet sossuun. Ei näy säästöt eikä kavereilta tai sukulaisilta lainatut eikä mahdolliset lottovoitot.
Nyt ap! Eihän niitä työkokeilupaikkoja itse tarvitse hankkia!
Vai onko jokin muuttunut viime syksystä? Kukas tietäis? Oma tuttuni oli tuolloin työkokeilussa ja kyllä se paikka osoitettiin hänelle. Ne on yleensä vielä kunnan tai kaupungin lafkoja.
Eli jos ei ole mitään paikkaa konkreettisesti eli "mene tuonne maanantaina klo 8" osoitettu, et ole voinut mistään kieltäytyäkään!
Minkä ikäinen olet? Helsingistä? Soita Respaan, auttavat. Ei ole ensimmäinen kerta jos Helsingin te-toimistoissa on höynäytetty nuorta, joka eka kertaa asioi te-toimistossa.
http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/yritykset/tyollisyys/respa
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:36"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:34"]Ei se ole karenssin peruste, että ei ole saanut hommattua. Olisihan TE-toimistosta pitänyt tulla jotain apua. Jostakin muusta siinä on kyse. [/quote] suunnitelmassa seisoi, että "osallistun työkokeiluun siihen ja siihen mennessä". Ilmeisesti olisi pitänyt puuttua tuohon sanamuotoon? "Haen työkokeilupaikkaa" olisi ollut turvallisempi. Mistään työkkärin osoituksista en ole kieltäytynyt, vaikka eipä niitä juuri ole tullutkaan. -ap [/quote] No haitko työkokeilupaikkoja? Kuinka aktiivisesti? [/quote] No olihan mulla rajoituksia sille. Moniin paikkoihin ei noita edes tykätä ottaa, tai ainakin on sitten kovat haastattelut. Nyt odotan vastausta yhdestä paikasta ja paniikissa kyselin toisesta. En selvästikään hakenut tarpeeksi aktiivisesti, kun täytyisihän sellainen löytyä. Olisin todellakin tarvinnut työkkärin apua tässä. -ap
[/quote]
Kieltäydyitkö siis jostakin tarjotusta/ehdotetusta paikasta, kun mainitset nuo "rajoitukset"? Työttömällä työnhakijalla ei juurikaan ole varaa mihinkään rajoituksiin, tai katsotaan, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä, jolloin karenssia napsahtaa ihan oikeutetusti.
[/quote]
En ole kieltäytynyt mistään. Noi rajoitukset on mun omassa päässäni, toisin sanoen en uskalla/kehtaa/näe hyödyllisenä hakea liian vaativia hommia joihin ei taidot riitä enkä myöskään työtä, joka on hyvin ihmisläheistä. Oikeastiko en saa edes tuon verran katsoa, minne olen itseäni tunkemassa?
-ap
[/quote]
Olen ensihoitoon suuntautunut lähihoitaja. Sain karenssin, koska sanoin haluavani mieluiten akuuttiin työhön enkä esim. tarhaan koska en ole erityisen lapsirakas. No sain karenssin vaikken mistään kieltäytynyt. Työtön ei saa omata mitään mielipidettä mihinkään eikä esittää toiveita.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:26"]http://media.riemurasia.net/albumit/mmedia/sm/0s1/evdv/163864/1070891031.jpg
[/quote]
repeän xD
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:36"]suunnitelmassa seisoi, että "osallistun työkokeiluun siihen ja siihen mennessä". Ilmeisesti olisi pitänyt puuttua tuohon sanamuotoon? "Haen työkokeilupaikkaa" olisi ollut turvallisempi. Mistään työkkärin osoituksista en ole kieltäytynyt, vaikka eipä niitä juuri ole tullutkaan. -ap
[/quote]
Siinä olisi pitänyt lukea "osallistun te-palvelun tarjoamaan työkokeiluun siihen ja siihen mennessä".
25 ei saanut karenssia siksi, että kertoi oman mielipiteensä siitä, millainen työ on sopivaa. Ei hän mistään kieltäytynyt. Karenssi olisi tullut vasta siinä vaiheessa, jos te-toimisto olisi tarjonnut / kehottanut hakemaan lastenhoitotyötä ja sitten olisit kieltäytynyt.
Kai te ymmärrätte edes vaatia oikaisua näihin päätöksiin?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:46"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:36"] [quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:34"]Ei se ole karenssin peruste, että ei ole saanut hommattua. Olisihan TE-toimistosta pitänyt tulla jotain apua. Jostakin muusta siinä on kyse. [/quote] suunnitelmassa seisoi, että "osallistun työkokeiluun siihen ja siihen mennessä". Ilmeisesti olisi pitänyt puuttua tuohon sanamuotoon? "Haen työkokeilupaikkaa" olisi ollut turvallisempi. Mistään työkkärin osoituksista en ole kieltäytynyt, vaikka eipä niitä juuri ole tullutkaan. -ap [/quote] No haitko työkokeilupaikkoja? Kuinka aktiivisesti? [/quote] No olihan mulla rajoituksia sille. Moniin paikkoihin ei noita edes tykätä ottaa, tai ainakin on sitten kovat haastattelut. Nyt odotan vastausta yhdestä paikasta ja paniikissa kyselin toisesta. En selvästikään hakenut tarpeeksi aktiivisesti, kun täytyisihän sellainen löytyä. Olisin todellakin tarvinnut työkkärin apua tässä. -ap [/quote] Kieltäydyitkö siis jostakin tarjotusta/ehdotetusta paikasta, kun mainitset nuo "rajoitukset"? Työttömällä työnhakijalla ei juurikaan ole varaa mihinkään rajoituksiin, tai katsotaan, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä, jolloin karenssia napsahtaa ihan oikeutetusti. [/quote] En ole kieltäytynyt mistään. Noi rajoitukset on mun omassa päässäni, toisin sanoen en uskalla/kehtaa/näe hyödyllisenä hakea liian vaativia hommia joihin ei taidot riitä enkä myöskään työtä, joka on hyvin ihmisläheistä. Oikeastiko en saa edes tuon verran katsoa, minne olen itseäni tunkemassa? -ap [/quote] Olen ensihoitoon suuntautunut lähihoitaja. Sain karenssin, koska sanoin haluavani mieluiten akuuttiin työhön enkä esim. tarhaan koska en ole erityisen lapsirakas. No sain karenssin vaikken mistään kieltäytynyt. Työtön ei saa omata mitään mielipidettä mihinkään eikä esittää toiveita.
[/quote]
Saa omata mielipiteitä ja esittää toiveita, mutta miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa elantosi jos sulle ei kelpaa ne työt joita on tarjolla?
Ei kaikki meistäkään, jotka kustannetaan sun työkkärikorvaukset, olla missään unelmatöissä.
Ei pidä suostua mihin tahansa kyykyttämiseen eli jos päätös on epäoikeudenmukainen tai yhden virkailijan junailema niin VALITTAKAA päätöksestä eikä saa heti antaa periksi. Ei se virkailija mikään jumala ole...
Minä taas ajattelin käydä ostamassa pullaa juhlistaakseni sitä, että huhtikuun alussa alkaa 6 kk kestävä työ. Jos tuo menee putkeen, saattaa tulla lisääkin hommia. Palkka on pieni, mutta tulen vähällä toimeen ja hankin sivutuloja käsitöilläni.
Rahat pois tililtä, odotat 3kk ja haet sossusta rahaa. Ja asumistukea saat jo nyt, siihen ei säästöt vaikuta.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:36"]suunnitelmassa seisoi, että "osallistun työkokeiluun siihen ja siihen mennessä". Ilmeisesti olisi pitänyt puuttua tuohon sanamuotoon? "Haen työkokeilupaikkaa" olisi ollut turvallisempi. Mistään työkkärin osoituksista en ole kieltäytynyt, vaikka eipä niitä juuri ole tullutkaan. -ap
[/quote]
Siinä olisi pitänyt lukea "osallistun te-palvelun tarjoamaan työkokeiluun siihen ja siihen mennessä".
25 ei saanut karenssia siksi, että kertoi oman mielipiteensä siitä, millainen työ on sopivaa. Ei hän mistään kieltäytynyt. Karenssi olisi tullut vasta siinä vaiheessa, jos te-toimisto olisi tarjonnut / kehottanut hakemaan lastenhoitotyötä ja sitten olisit kieltäytynyt.
Kai te ymmärrätte edes vaatia oikaisua näihin päätöksiin?
[/quote]
Ei kyllä voida puhua hyvinvointivaltiosta, jos tarkoitus on kampittaa hölmöt ja kokemattomat köyhyyteen. Tarvitaan sitten vastavoimaksi kampituksenestoyhdistys, jonka kehäkettujen juttusille mennään ennen kuin lähdetään viranomaisen halailtavaksi. Ehkä kettu pitää myös ottaa mukaan niinkuin asianajaja, jos näköjään ei ole turvallista yksinään lähteä lähenneltäväksi.
Pitääkö tämä nimetä suoraan raiskaajavaltioksi, vai mikäs se tyyppi oli kreikan mytologiassa, joka kyseli mahdottomia ja jos et osannut vastata niin kylmä korjasi?
Minulla taas on sellainen juttu, että olen "vajaakuntoinen" ja tästä syystä voin vapaasti kieltäytyä paikoista, jotka eivät sovi. Koska minulla uusii hyvin herkästi ranteessa jännetupentulehdus ja polvi sekä ristiselässä oikea puoli kipeytyy melko pienestäkin. ei työvoimaneuvojakaan osoittaa minulle kovin monia paikkoja. Nyt olen tosin saamassa äitiyslomitusta henkilökohtaisen avustajan hommaan. Onneksi tunnen tulevan työnantajan jo entuudestaan, eli mitään ongelmia ei pitäisi tulla. Ja mitään nostoja en joudu tekemään tuossa hommassa. Ja mikä parasta, pääsen takaisin ansiosidonnaiselle...
Ne pitää nykyään ihan tosissaan lukea läpi ne suunnitelmapaperit, vähän aikaa sitten jollakulla oli että tekee kuvauksen CV-nettiin ja kun ei tehnyt, kun ei ollut sitä konettakaan eikä pankkitunnuksia, niin karenssi napsahti.
Olen oikeasti miettinyt, että tarvitsisin jonkun asianajajan mukaani työkkärikäynneille. Minusta on alkanut tuntua, etten enää pärjää vaikka olen normaali fiksu ihminen niin työkkärissä tunnutaan käytettävän joitain omia lakeja, joista ei voi lukea mistään. Nykyään en enää snao juuri yhtään mitään ja vastaan kaikkeen, että mietin, kun olen niin epävarma, että en yhtään tiedä mitä tapahtuu jos jostakin jotakin kysyn tai jotakin muuta vastaan.