Kuinka pääsee eroon sisäisestä rasvasta?
Eli siis sisäelinten ympärille kertyneestä haitallisesta rasvasta. Miten siitä pääsee eroon?
Kommentit (16)
1. Tarvitset monipuolista liikuntaa.
Liikunta vähentää viskeraalirasvaa tehokkaimmin. Liikunta myös parantaa sokeriaineenvaihduntaa, ja lihasten insuliiniherkkyys paranee. Sekin auttaa viskeraalirasvan selättämisessä. Parasta on yhdistää kestävyys- ja lihaskuntotreeni. Näin poltat paljon kaloreita sekä treenin aikana että sen jälkeen ja tehostat aineenvaihduntaasi tehokkaammin kuin pelkällä kestävyystreenillä. Liiku vähintään 3 – 4 kertaa viikossa. Kaksi kolmasosaa treeniajasta tulisi olla kestävyystreeniä, loput tehokasta lihaskuntotreeniä. Tee kestävyystreeneissäsi sekä matalatehoista peruskestävyysharjoittelua että tiukempia intervallirypistyksiä.
2. Pudota painoasi.
Jos liikut jo nyt säännöllisesti, käännä katse ruokavalioon. Viskeraalirasvan väheneminen näyttää liittyvän kiinteästi painonpudotukseen. Karsi ruokavaliostasi kovia rasvoja ja sokereita sekä heikkolaatuisia hiilihydraatteja, kuten makeisia, vaaleaa leipää ja valkoista riisiä. Tilalle kannattaa ottaa kasviksia, täysjyvätuotteita sekä kohtuullisesti kasvisrasvoja, pähkinöitä ja siemeniä sekä proteiinia vähärasvaisista maito- ja lihatuotteista tai palkokasveista. Vaikka karppaus ei ole ihmekonsti viskeraalirasvaa vastaan, hiilihydraattien karsiminen saattaa auttaa tiputtamaan painoa ja pysymään miinuskaloreilla, ainakin alkuvaiheessa. Jos painoa on kertynyt reilummin, pitää ruokavaliosta saada energiaa sen verran alle kulutuksen, että vaa’an lukemat lähtevät alaspäin.
Personal trainer Timo Haikarainen
Se olis kuulkaa aina ihan fiksua laittaa se lähde myös jos kopioi muilta nettisivuilta juttuja. Nyt kolmonen antaa ymmärtää, että pt Haikarainen on käynyt täällä kirjoittamassa.
Ei se ole niin vaikeaa?
"Aikana, jolloin ylipainosta on tullut todellinen ongelma lähes kaikkialla ja kauran osoittautuminen muiden etujensa lisäksi myös painonhallinnan välineeksi, tutkimus kaurapitoisen ravinnon nauttimisen myönteisestä vaikutuksesta vatsan seudun rasvavarastojen pienentäjänä on mitä tervetullein. Lisäksi kauran käyttö tehostaa aineenvaihdunnassa keskeisen maksan toimintaa."
"Tuoreen Wake Forest Baptist Medical Centerissä tehdyn tutkimuksen mukaan viskeraalisesta rasvasta on mahdollista hankkiutua eroon, kun noudattaa paria yksinkertaista neuvoa pitkäjänteisesti: syö enemmän niin sanottuja liukoisia kuituja ja liiku säännöllisesti."
"Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että liukoisten kuitujen saanti vaikutti nimenomaan viskeraalisen rasvan määrään elimistössä, mutta ei ihonalaiseen rasvaan."
Mistä sen tietää onko tuommoista viskeraalista rasvaa? Olen hoikka ja lihakset on hyvässä kunnossa, ei sellaisia näkyviä, mutta voimaa on. Onkohan mulla viskeraalista rasvaa?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 22:46"]
Se olis kuulkaa aina ihan fiksua laittaa se lähde myös jos kopioi muilta nettisivuilta juttuja. Nyt kolmonen antaa ymmärtää, että pt Haikarainen on käynyt täällä kirjoittamassa.
Ei se ole niin vaikeaa?
[/quote]
!
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 23:06"]
Mistä sen tietää onko tuommoista viskeraalista rasvaa? Olen hoikka ja lihakset on hyvässä kunnossa, ei sellaisia näkyviä, mutta voimaa on. Onkohan mulla viskeraalista rasvaa?
[/quote]
Ulkoisesti hoikallakin voi olla yllättävän paljon sisäelinten ympärille kertynyttä rasvaa, se kun ei tosiaan näy ulospäin. Yleensä ylipainoisilla sitä toki on enemmän.
Esimerkiksi magneettikuvauksella voidaan mun tietääkseni tutkia sisäisen rasvan määrää, korjatkaa jos olen väärässä!
Kiitoksi vastauksista, saa laittaa lisääkin :-)
-ap
Ai jaa, ettei muulla saa tietoa kuin magneettikuvauksella tms? Höh, taidan sitten pysyä tietämättömänä. t. se kyselijä
Kehonkoostumusmittauksella saa selville.
Rasvamaksa voi olla päällepäin normaalikokoisellakin mikäli rasva on vatsan seudulla.
Laihduttaa muutaman kilon, just luin jostain, että se sisäelinrasva lähtee ensimmäisenä.
Laihduttaa muutaman kilon, just luin jostain, että se sisäelinrasva lähtee ensimmäisenä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2014 klo 01:56"]
[/quote]
Mäkin olen lukenut saman jostain. Tietysti jos painoa on niin kannattaahan sitä laihduttaa enemmänkin kuin muutama kilo.
Jaa, no eikö tuosta sitten vois päätellä, että hoikilla ei ole viskeraalista rasvaa? Eli kun minä olin pönäkämpi kuin nyt, niin mulla varmaan oli sitä ja se lähti heti ekaksi kun aloin vhh-ruokavaliota noudattamaan. Siinähän se on sitten ap:llekin vastaus, sisäelinten ympärille kertyneestä rasvasta pääsee eroon laihduttamalla.
Ainakin ihan urheilemalla, siis rasvaa polttavasta liikunnasta puhun. Sitten ruokavaliolla tietenkin on iso vaikutus. Ellen väärin muista, niin mustikka ja kaura ovat molemmat hyviä keskivartalolle. Ja turhat hiilarit pois.
Tupakka pois jos sitä on tapana poltella.
Tämmöiset vinkit ihan näin lonkalta heitettynä.