Olen tuttavapiirni ainoa joka jatkaa karppausta ja juoksua
Minulle karppaus sopii, voin paremmin kuin koskaan. Pari vuotta sitten rapakunnosta alkanut juoksuharrastuskin oli ensin niin suosittua, mutta vain minä jatkan sitä edelleen. Palstallakin se oli kuuma aihe. Muut alkoi kokea sen tylsäksi, eikä saaneet siitä mitään, minusta juoksemine on ihanaa, saa olla omissa ajatuksissaan ja kunnon koheneminen tuntuu myös arjessa. Tunnin lenkin menen 3 kertaa viikossa. Mikäköhän siinä on että yleensä ihmisten into lopahtaa, mutta mulle ne jää.
Yksi lisäesimerkki on se kun minä ja 2 kaveriani saatiin kaikki omat akvaariot. Kaverit lopetti niiden pitämisen parin vuoden jälkeen, mulla se on vielä 30 vuoden kuluttuakin. Ja samajuttu miehen suhteen, sama ukko jo vuosikymmenet =)
Kommentit (37)
Ihan ok (mikä harrastus hyvänsä) kunhan ei mene sellaiseksi, ettei mistään voi luopua vain periaatteen vuoksi. Ehkä niin ei ole sinun kohdallasi, mutta hieman tulee tunne tuosta akvaarioharrastuksen mainitsemisesta, että olet mielestäsi hieman parempi kuin ystäväsi.
Niin, no ilmeisesti olet hieman tylsä ihminen, joka ei juurikaan vaihtelua kaipaa. Muilla voi olla enemmän tarvetta kokea ja kokeilla uusia asioita, ovat siis uteliaampia. Itse ainakin olen todella vaihtelunhaluinen, mikä näkyy niin harrastuksissa että työelämässä. Puolisoa sentään olen jaksanut jo aika pitkään :D
Ja karppaus ei tosiaankaan sovi kaikille ihan fyysisessä mielessäkään.
Vaihtelunhalusta se kai on kiinni. Toiset on tylsempiä kuin toiset.
Itse - etenkin nuorempana olin - ihminen joka innostuu jostkin asiasta ja tekee sitä koko ajan/usein/paljon ja sitten jossakin vaiheessa haluaa kokeilla jotakin muuta. Itselleni hankin aika hyvän juoksukunnon alle vuodessa ja treenasin noin 5-6 kertaa viikossa ja lihaskuntoharjoitukset päälle. Juoksemin kyllä koukuttaa mutta ongelmaksi tuli se, että hyvällä kunnolla matkoja olisi pitänyt pidentää ja vauhtia tietysti lisätä, mutta kumpikaan ei oikein innostanut (etsiä n. 15-20 km vaihtelevia lenkkireittejä ja käyttää päivittäin n. 1,5-2 h juoksemiseen) Kyllästyin ja loppujen lopuksi juoksemin on oikeasti aika tylsää. Nyt käynä juoksemassa jonkun verran, mutta muuten laji on vaihtunut sosiaalisempaan ja monipuolisempaan lajiin. Juoksemissa ärsytti myös se että kaikki olivat patistamassa erilaisiin juoksutapahtumiin ja maratoneille mutta ei mua kiinnostanut.
Onpa kyse mistä ilmiöstä hyvänsä, niin asiat etenevät aina samalla tavalla. Vaikka nyt juoksu: On pieni ihmisryhmä, joka on harrastanut juoksua "aina". Vähitellen juoksusta alkaa tulla yhä suositumpi, ja yhä useammat haluavat kokeilla. Lopulta suurin suosio menee ohi ja tilalle tulee jotain muuta. Juoksua jatkavat ne, jotka ovat juosseet aina, ja ne, jotka ehkä kokeilivat alun perin sen vuoksi, että juoksu oli trendikästä, mutta tykästyivät siihen.
Hassua, minulle karppaus ei sopinut terveydellisesti ja juoksua en voi harrastaa koska käytän silmälaseja. No, ristimme meillä kaikilla ja sitä rataa... :)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 09:30"] Juoksemissa ärsytti myös se että kaikki olivat patistamassa erilaisiin juoksutapahtumiin ja maratoneille mutta ei mua kiinnostanut.
[/quote]
Olet ilmeisesti hehkuttanut juoksuharrastustasi muille? Minusta ei ole ollenkaan vaikea kuvitella tilannetta, että harrastaisin itsenäisesti juoksua ilman, että kukaan tulee ehdottelemaan mitään. Kenenkään ei tarvitse tietää, että edes juoksen. Tuskin sinulle ollaan siellä lenkkipolulla tultu edottamaan maratoonia, vai mitä?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 09:30"] Juoksemissa ärsytti myös se että kaikki olivat patistamassa erilaisiin juoksutapahtumiin ja maratoneille mutta ei mua kiinnostanut.
[/quote]
Olet ilmeisesti hehkuttanut juoksuharrastustasi muille? Minusta ei ole ollenkaan vaikea kuvitella tilannetta, että harrastaisin itsenäisesti juoksua ilman, että kukaan tulee ehdottelemaan mitään. Kenenkään ei tarvitse tietää, että edes juoksen. Tuskin sinulle ollaan siellä lenkkipolulla tultu edottamaan maratoonia, vai mitä?
[/quote]
Mulla oli useita tuttu jotka kävivät innokkaasti erilaisissa juoksutapahtumissa ja kun tiesivät että juoksin niin aina olivat mukaan houkuttelemassa. Lisäksi kaikki olivat aina treenaamassa joko maratonille tai vähintään puolimaratonille ja miettivät uusia ennätysaikoja yms. Joten kyllä ne kuule siellä lenkkipolullakin ehdottelivat tai vähintään ruokakaupassa tai illanistujaisissa pyytelivät mukaan.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 09:32"]
Hassua, minulle karppaus ei sopinut terveydellisesti ja juoksua en voi harrastaa koska käytän silmälaseja. No, ristimme meillä kaikilla ja sitä rataa... :)
[/quote]
Ai, enpä ole huomannut, että silmälasit estäisi juoksemista.
ap. -5
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:14"]
[/quote]
ap. -5
[/quote]
Silmälasien käyttäjillä silmänpohja on heikompi. Juoksemisen harrastamisessa on vaarana sidekalvon irtoaminen/repeäminen.
Hassua, minulle karppaus ei sopinut terveydellisesti
[/quote]
Mitä asia karppauksessa sulle ei sopinut? Vaatiiko sun kroppa tosiaan höttöhiilareita? Karppaus ei ole yhtä kuin munia ja pekonia kaksin käsin.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:16"]
Silmälasien käyttäjillä silmänpohja on heikompi. Juoksemisen harrastamisessa on vaarana sidekalvon irtoaminen/repeäminen.
[/quote]
oho, ekaa kertaa moisesta kuulen. Sattuuko sua juokseminen silmiin?
[/quote]
ap. -5
[/quote]
[/quote]
Talking about excuses...
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:18"]
[/quote]
oho, ekaa kertaa moisesta kuulen. Sattuuko sua juokseminen silmiin?
[/quote]
Ei sitä huomaa kipuna, en tiedä sitten miten paljon se verkkokalvon repeäminen sattuisi. Tästä oli juttua joskus kolmisen vuotta sitten Juoksija-lehdessä ja samalla kysyin asiasta ravintoterapeutiltani kun suunnittelimme ruokavaliota ja jotakin mitä harrastaisin. Saahan sitä tietenkin juoksemista harrastaa vaikka olisikin silmälasit, mutta riski irtoamiseen kasvaa mitä enemmän on miinuslukuja.
Karppaaminen ruokavaliona aiheutti ummetusta, verenvuotoa peräsuolesta ja vatsakramppeja. Sen takia syön mieluummin kaikkea kohtuudella, ei kyse ole siitä että vetäisin hiilareita tuhottomasti poskeeni. :)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:22"]
[/quote]
ap. -5
[/quote]
[/quote]
Talking about excuses...
[/quote]
Olisikin pelkkä tekosyy.. :)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:27"]
[/quote]
ap. -5
[/quote]
[/quote]
Talking about excuses...
[/quote]
[/quote]
Siis itse olen käyttänyt koko ikäni silmälaseja ja juossut teinistä saakka. Mulla on myös monia juoksevia rillipääkavereita enkä ole KOSKAAN kuullut mitään noin paksua.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:26"]
Karppaaminen ruokavaliona aiheutti ummetusta, verenvuotoa peräsuolesta ja vatsakramppeja. Sen takia syön mieluummin kaikkea kohtuudella, ei kyse ole siitä että vetäisin hiilareita tuhottomasti poskeeni. :)
[/quote]
Huh, sulla on varmaan joku perusvaiva suolistossasi. Jätitkö kuidut kokonaan pois, jos niin ummetti?
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:26"]
[/quote]
Huh, sulla on varmaan joku perusvaiva suolistossasi. Jätitkö kuidut kokonaan pois, jos niin ummetti?
[/quote]
En jättänyt kuituja suinkaan pois, etsin esimerkiksi netistä karppausvinkkejä joita sitten yritin noudattaa jonkin aikaa. Ravintoterapeutti sanoi lopulta, että minulle sopii paremmin kaikkea kohtuudella-ruokavalio, kuin että tarkoituksella vähentäisin mitään tiettyä lautaseltani. Ja tällä on menty nyt parisen vuotta.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 10:27"]
[/quote]
ap. -5
[/quote]
[/quote]
Talking about excuses...
[/quote]
[/quote]
Siis itse olen käyttänyt koko ikäni silmälaseja ja juossut teinistä saakka. Mulla on myös monia juoksevia rillipääkavereita enkä ole KOSKAAN kuullut mitään noin paksua.
[/quote]
Mene kysymään silmälääkäriltä, jos et minua usko. Enkä tietenkään tarkoittanut, että sidekalvo JOKAISELLA repeäisi. Riski siinä kasvaa, mutta eihän kaikki tupakoitsijatkaan saa keuhkosyöpää. Minulla on sen verran miinuslukuja, että suosiolla jätin juoksemisen pois kun tästä riskistä kuulin.
Niinhän se one että kun vauhti kiihtyy niin paska tippuu rattailta. Ne tekee jotka pystyy, keep up the good work.