Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te kestätte puolisoa, jolla on huono itsetunto?

Vierailija
14.01.2012 |

Te, joiden puolisolla on huono itsetunto, miten jaksatte? Joudutteko koko ajan tukemaan toista vai annatteko olla? Onko itsetunnossa tapahtunut muutoksia suhteen aikana?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
18.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pönkitin 3 vuotta erään miehen itsetuntoa - niin kauan, että hän huomasi, että vientiä riittää ja lähti sitten toisen mukaan ;). Good for him!

Enää en moiseen lähtisi - mutta nyt onkin terveellä itsetunnolla varustettu mies, eikä meistä kumpikaan joudu liikaa tukemaan toista, eli olemme tasapainoisessa parisuhteessa.

Vierailija
2/19 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2012 klo 15:58"]Minä pönkitin 3 vuotta erään miehen itsetuntoa - niin kauan, että hän huomasi, että vientiä riittää ja lähti sitten toisen mukaan ;). Good for him!

Enää en moiseen lähtisi - mutta nyt onkin terveellä itsetunnolla varustettu mies, eikä meistä kumpikaan joudu liikaa tukemaan toista, eli olemme tasapainoisessa parisuhteessa.

[/quote]
Minulla on myös huono itsetunto, mutta niin oli eksälläkin. Jopa huonompi kuin minulla. Monesti sain kuulla, ettei hän usko, että ikinä löytäisi toista naista itselleen, jos jättäisin hänet. Ja myös että olemme hänen mukaansa ulkonäöllisesti yhtä rumia. Aina jos valitin jotain ulkonäöstäni sain kuulla tuon. "Eihän meistä kumpikaan ole supermalleja", tuli hänen suustaan useammin kuin kerran.
Kun sitten pönkitin hänen egoaan tarpeeksi yli 7 vuotta, päätin jättää hänet, sillä satakertaisesti komeampi mies kuin hän kiinnostui minusta ja itsekin koin saavani enemmän arvostusta tuolta komeammalta mieheltä kuin eksältäni. Meni puoli vuotta ja tuo ihminen jo löysi uuden naisen, jonka kertoi olevan 1. Hyvännäköinen ja 2. Tosi nuori. Kiitti mulle riitti. Onneksi erosin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppanillani on erittäin hyvä itsetunto terveellä tavalla, ja sitä kyllä tuenkin entisestään tuomalla sopivissa tilanteissa esille hänen hyviä puoliaan, eli sanon jotain huomaavaista ja mukavaa silloin kun ne sanat tulevat minulta aidosti. Kaipa sama toimisi heikkoitsetuntoisenkin kanssa. Eli kannustusta ja kehuja, muttei liiallisuuksiin mennen eikä koskaan epäaidosti. Oikea läsnäolo ja arkisten tekojen tasolla välittäminen elämässä on se kaiken a ja o ihan joka tapauksessa. Kyllähän monen heikko itsetunto korjaantuu parantavassa ihmissuhteessakin ihan huomattavasti, kuten esim. parisuhteessa, eikä siihen mitään ihmeitä tarvita.

Vierailija
4/19 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut asian olla ja koittanut tukea ja kehoittaa liikkumaan ja pitämään itsestään huolta, ei ole pahemmin auttanut. Aikaisempi saksalainen tyttöystäväni oli paljon mentaalisesti vahvempi, tosin hän oli ulkoisesti täydellinen ja se auttaa naisilla paljon.

Vierailija
5/19 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevansa ylpeä ja täynnä itseään. Vaikka itsetunto olisikin hyvä, sen oppii kyllä pian piilottamaan. Ei mikään ihme, kun jo 7-vuotiaita lapsia haukutaan "pikkupissiksiksi" ja "pikkudiivoiksi"...

Suomalaisilla naisilla kaikilla on

Vierailija
6/19 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut asian olla ja koittanut tukea ja kehoittaa liikkumaan ja pitämään itsestään huolta, ei ole pahemmin auttanut. Aikaisempi saksalainen tyttöystäväni oli paljon mentaalisesti vahvempi, tosin hän oli ulkoisesti täydellinen ja se auttaa naisilla paljon.

mahdollisesti antanut nyk naisesi ymmärtää, ettei hän ole ulkoisesti yhtä täydellinen kuin eksä?

Vierailija
7/19 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin suhdetta miehen kanssa, jolla oli huono itsetunto. Mollasi itseään koko ajan, ei uskonut mahdollisuuksiinsa, ei pystynyt esim. kunnon työhakemusta tekemään, kun ei kehdannut kehua itseään.

Hän oli koko ajan tosi negatiivinen. Jos yritin rohkaista ja kehua, hän aina negatoi kaiken. Hänellä oli oikeus olla negatiivinen, koska hän oli pessimisti eikä asiat elämässä menneet, kuten hän halusi. Ja sehän oli aina kaikkien muiden vika kuin hänen.

Hän ei voinut mennä yksi esim. kahvilaan tai ravintolaan. Jos vaikka myöhästyin sovitusta kahvittelusta, hän saattoi seistä vartin vesisateessa ilman sateenvarjoa kahvilan ulkopuolella, kun ei kehdannut mennä yksin sisään. Tunsi olonsa siellä seurassakin tosi epämukavaksi, ei voinut jutella luontevasti.

Otti ennemmin lopputilin kuin haastavamman työn firmassa, jossa oli töissä. Pelkäsi niin paljon, että stressaantuu siitä vaativammasta työstä- ja sit harmitteli, kun se ei ollutkaan niin vaativaa kaverista, joka sen homman sitten sai.

Stressasi työntekoa niin paljon, että käytti viikolla unilääkkeitä. Vaikka oli ollut 10v samassa työssä, samassa firmassa, samojen työkavereiden kanssa.

Oli kamalan ujo myös parisuhdeasioissa. 1/2 v suhteen jälkeenkään ei uskaltanut kuin ujosti halata ja pussata. Käsi kädessä kävely oli jo hurja juttu. Ei voitu lähteä esim. yhteiselle viikonloppumatkalle, koska pelkäsi yhdessä nukkumista.

Jne.

Lopulta en enää kestänyt. Totesin, etten halua jakaa elämääni moisen ongelmakimpun kanssa. Vaikka hänessä oli paljon hyvääkin ja meillä oli mukavaa yhdessä.

Vierailija
8/19 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisesti antanut nyk naisesi ymmärtää, ettei hän ole ulkoisesti yhtä täydellinen kuin eksä?

Ei ole edes kuvaa nähnyt ja hän oli 180 cm entinen malli.

Vierailija
9/19 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole edes kuvaa nähnyt ja hän oli 180 cm entinen malli.

pidät nykyistä naista ulkonäöllisesti eksää paljon huonompana, niin kyllä se varmasti näkyy puheissasi ja käytöksessäsi. Joten tavallaanhan naisesi huono itsetunto ulkonäön suhteen on oikeutettua, koska itsekin pidät häntä vähemmän täydellisenä muihin verrattuna.

Vierailija
10/19 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kamalan ujo myös parisuhdeasioissa. 1/2 v suhteen jälkeenkään ei uskaltanut kuin ujosti halata ja pussata. Käsi kädessä kävely oli jo hurja juttu. Ei voitu lähteä esim. yhteiselle viikonloppumatkalle, koska pelkäsi yhdessä nukkumista.

Jne.

Lopulta en enää kestänyt. Totesin, etten halua jakaa elämääni moisen ongelmakimpun kanssa. Vaikka hänessä oli paljon hyvääkin ja meillä oli mukavaa yhdessä.

Eli myönsit epäonnistumisesi?

Rohkaisit häntä vahvistamaan hänen heikkouksiaan.

Ei edes vahvuudet kuten jne riittäneet jaksamaan yhdessä. Vaikka teillä oli yhdessä mukavaakin ja hänessä hyvääkin.

Sait hänessä näkyviin vain huonot puolet. Teit oikein. Teet oikein myös jatkossa muille, jotka tuntevat saamaan vain huonot puolet näymään kanssasi.

Vierailija
11/19 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jne.

Eli myönsit epäonnistumisesi?

Rohkaisit häntä vahvistamaan hänen heikkouksiaan.

Ei edes vahvuudet kuten jne riittäneet jaksamaan yhdessä. Vaikka teillä oli yhdessä mukavaakin ja hänessä hyvääkin.

Sait hänessä näkyviin vain huonot puolet. Teit oikein. Teet oikein myös jatkossa muille, jotka tuntevat saamaan vain huonot puolet näymään kanssasi.

Tosiaan joo. En jaksanut alkaa olla se terapeutti, joka pönkittää hänen itsetuntoaan ja yrittää saada hänet ulos tuosta pessimismistä.

Minusta ei ole muuttamaan yli 40-v. miehen minäkuvaa. Se olisi vaatinut vuosia. En ehkä olisikaan niin vahva, että olisin itse kestänyt sitä pessimismin määrää. Olisin varmasti masentunut itsekin.

Edelleen, kun häntä ystävänä tapaan, koen raskaana hänen juttunsa. Hän näkee kaiken elämässä niin pimeänä. Jos jokin asia onkin hyvin, niin kohta se on varmasti huonosti. Ja huonot asiat ei varmaan ikinä muutu paremmiksi. Hän esim. on sitä mieltä, että olisi parasta, ettei elämässä olisi hyviä hetkiä. Ne kun saa sitten huonot hetket näyttämään entistä kurjemmilta. Ja tätä hän ajattelee aina, kun on mukavaa - mm. minun seurassani. Että kohta tämä loppuu.

Hän on ihminen, joka vie valtavasti voimavaroja muilta. Kävin hänen vuokseen terapeutilla. Tämä terapeutti sanoi, että kannattaa kiertää kaukaa ihmiset, jotka ottaa muista kaiken irti, mutta itse ei anna mitään. Hän sanoi, että kukaan ei voi elää toisten kautta - ja sitä tuo mies yrittää. On löydettävä itse sisältään tyytyväisyys elämään. Jos sitä etsii muista, on pohjaton kaivo, johon muut yrittää kaataa vettä, mutta kaivo ei ikinä täyty. Ei, ellei siihen ala oma vesisuoni pulppuamaan täytettä.

Minä epäonnistuin. Minusta ei ollut tuon miehen tukipilariksi. Hän kun on sitä mieltä, että on onnellinen vasta, jos saa parisuhteen ja perheen ja elämä on "täydellistä". Mutta ei onni tule jostain parisuhteesta. Tulee liian kovat paineet kumppanille... Kun ei se parisuhde- ja perhe-elämäkään voi koskaan täydellistä olla.

Miehessä oli hyviä piirteitä. Mutta valitettavasti niitä ei ollut tarpeeksi.

Jos itse jaksat olla toisen ikuinen tuki ja ainoa onnen lähde, siitä vaan.

Vierailija
12/19 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmettelen.

Vierailija
13/19 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaistakin olen kokeillut.

Olen väärässä ketjussa sikäli ettei puolisollani ole erityistä itsetunto-ongelmaa, mutta olen sitä mieltä että jos itsetunnon pitää olla ylä- tai alakanttiin, niin mieluummin kyllä alakanttiin.

Vierailija
14/19 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenkaikkiaan olen huomannut että joillain materiaalisesti hyvin pärjäävillä on huono itsetunto ja sitä pönkitetään autoilla ja kehuskelulla. Saattaa olla jopa osalla miehistä sitoutumiskammoa. Mitä suurempi ego, sitä huonompi minä -kuva on nuoruudessa muodostunut. Normaalin itsetunnon omaava nainen tai mies..hänen ei tarvitse leveillä ja tuoda liikaa esiin mm.materialistisia asioitaan tai jotain muuta ulkoista asiaa. Yksi ketä tapailin leveili kahdella asunnollaan eri kaupungeissa ja kun kävin kylässä ne olivat aivan tavallisia koteja. Normaali ihminen korostaa omia hyviä puoliaan tasaisemmin. Lisäksi ei huku mahdottomaan itsesääliinkään vaan uskoo itseensä terveesti. Ikävää on jos joutuu jatkuvasti pönkittämään jonkun itsetuntoa parisuhteessa..joskus tietysti saattaa tuki olla paikallaan, mutta onko oma elämä siihen tarkoitettu? Toisen pönkittämiseen ja siis oman energian käyttämiseen siihen että toisen surkea ego pönkittyy hetkeksi..en usko. Hankkikaa kumppani joka on sinut itsensä kanssa sisäisesti tai olkaa yksin. Pääsee ihminen helpommallakin jos haluaa.

Vierailija
15/19 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti tivannut asiaa niin kauan että on joutunut kertomaan tosiasiat ja sitten kun on kerrottu niin tilannetta ei kestetä.

Vierailija
16/19 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenkaikkiaan olen huomannut että joillain materiaalisesti hyvin pärjäävillä on huono itsetunto ja sitä pönkitetään autoilla ja kehuskelulla. Saattaa olla jopa osalla miehistä sitoutumiskammoa. Mitä suurempi ego, sitä huonompi minä -kuva on nuoruudessa muodostunut. Normaalin itsetunnon omaava nainen tai mies..hänen ei tarvitse leveillä ja tuoda liikaa esiin mm.materialistisia asioitaan tai jotain muuta ulkoista asiaa. Yksi ketä tapailin leveili kahdella asunnollaan eri kaupungeissa ja kun kävin kylässä ne olivat aivan tavallisia koteja. Normaali ihminen korostaa omia hyviä puoliaan tasaisemmin. Lisäksi ei huku mahdottomaan itsesääliinkään vaan uskoo itseensä terveesti. Ikävää on jos joutuu jatkuvasti pönkittämään jonkun itsetuntoa parisuhteessa..joskus tietysti saattaa tuki olla paikallaan, mutta onko oma elämä siihen tarkoitettu? Toisen pönkittämiseen ja siis oman energian käyttämiseen siihen että toisen surkea ego pönkittyy hetkeksi..en usko. Hankkikaa kumppani joka on sinut itsensä kanssa sisäisesti tai olkaa yksin. Pääsee ihminen helpommallakin jos haluaa.

Miehen sitoutumista on se että alistuu tahdottomaksi toiveiden toteuttajaksi. Vähempi ei riitä vaan jos miehellä on hitusenkaan omaa tahtoa jäljellä niin on narsisti vähintään.

Vierailija
17/19 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan sekaannu sellaisiin ihmisiin. He eivät kestä minua.

Vierailija
18/19 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parin huonom itsetunnon omaavan ihmisen kanssa seurustellut aikoinaan. Aikamoisia ongelmia käytännön asioissa suhteen alussa, ja paljon työtä se on vaatinut, että voi auttaa kasvuprosessissa kohti tervettä itsetuntoa. Ilmeisesti oma boostaukseni on mennyt liiallisuuksiin, koska lopulta, kun miehet löysivät terveen itsetunnon, se meni liiallisuuksiin ja minun arvostukseni loppui, alkoi haukkuminen ja muu. Ikävää, parin kokemuksen jälkeen en ole ottanut huonolla itsetunnolla varustettua miestä.

Vierailija
19/19 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä kysymys!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän