Kokemuksia koulusta jossa uusi ops on viety äärimmilleen. Ei kirjoja ei luokkia...
Onko lapsesi koulussa, jossa uuden opsin jutut on viety äärimmilleen. Esimerkiksi oppikirjoja, pulpetteja tai luokkahuoneita ei ole? Miten homma on onnistunut? Joudutteko paikkaamaan puutteita kotona? Kärsivätkö säkkituoleilla istuvat lapset niskajumeista? Onnistuuko pädeillä opiskelu oikeasti? jne.
Meille pitäisi rakentaa uusi koulu ja osa porukasta haaveilee tämmöisestä modernista oppimisympäristöstä, jossa kaikki on yhtä avointa tilaa. Itse en ole ihastunut ajatuksesta.
Kommentit (16)
Joidenkin märissä unissa ei ole enää opettajiakaan ollenkaan, vaan kaikki oppilaat ovat täysin itseohjautuvia.
Siskon lapset luokattomissa luokissa vai mitä nuo viralliselta nimeltä onkaan.
Kuulemma hirveä meteli ja möly. Sohvilla hypätään ja rauhasta ei tietoakaan
Kiinnostaa kans. Introverttinä ajatus seinättömästä koulusta tuntuu painajaismaiselta. Mikä vika seinissã ja pulpeteissa ylipäätään on?
Kukaan ei myöskään siivoa sohvia, säkkituoleja jne. Täiepidemian aikaan oli aikamoista, kun siivous ei kuulu siivoojille. Säkkituoleja ostettiin vuosi sitten kouluun suurella rahalla ja nyt ne ovat kaikki niin likaisia tai puhkottuja, että roskiin menevät. Säkkituoleja käytetään myös oppilaiden painileikeissä ja yritetään tukehduttaa joku alle. Lisäksi oppilaat ovat kaataneet uusia kalusteita vaarallisesti toistensa päälle ja hypineet sekä keinuneet niillä.
Vapaatyöskentely, jossa opettaja on vain etäällä oleva ohjaaja, ei todellakaan toimi. Luokallani on useita, joiden vieressä on istuttava, että pystyvät opiskelemaan mitään.
Ja seinät, kuka keksi, että avokonttori sopii lapsille, kun se on aikuisillekin vaativa ympäristö keskitttymiseeen. Koulustamme kaadettiin seiniä ja laitetiin tilalle lasiovia. Nyt sitten monet oppilaat valittavat, kun lasin läpi kuuluu jatkuvasti melua. Monet ovat myös asentaneet lasin pääälle verhot, kun kyllästyivät jatkuvasti lasin takaa ilmeileviin naamoihin.
Lapseni inhoaa pädillä opiskelua. Ei tykkää kirjoittaa pädillä ja e-kirjat eivät aina toimi tai avaudu kunnolla.
Syksyllä on tulossa tuollainen avoin koulu, jossa ei ole luokkia, ja sitä odotetaan kauhulla.
Lapsi on yläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei myöskään siivoa sohvia, säkkituoleja jne. Täiepidemian aikaan oli aikamoista, kun siivous ei kuulu siivoojille. Säkkituoleja ostettiin vuosi sitten kouluun suurella rahalla ja nyt ne ovat kaikki niin likaisia tai puhkottuja, että roskiin menevät. Säkkituoleja käytetään myös oppilaiden painileikeissä ja yritetään tukehduttaa joku alle. Lisäksi oppilaat ovat kaataneet uusia kalusteita vaarallisesti toistensa päälle ja hypineet sekä keinuneet niillä.
Vapaatyöskentely, jossa opettaja on vain etäällä oleva ohjaaja, ei todellakaan toimi. Luokallani on useita, joiden vieressä on istuttava, että pystyvät opiskelemaan mitään.
Ja seinät, kuka keksi, että avokonttori sopii lapsille, kun se on aikuisillekin vaativa ympäristö keskitttymiseeen. Koulustamme kaadettiin seiniä ja laitetiin tilalle lasiovia. Nyt sitten monet oppilaat valittavat, kun lasin läpi kuuluu jatkuvasti melua. Monet ovat myös asentaneet lasin pääälle verhot, kun kyllästyivät jatkuvasti lasin takaa ilmeileviin naamoihin.
Tätä juuri pelkään.
ap
Ilmiöpohjainen opetus on tätä päivää. Ei työelämässäkään paljon ole enää sellaisia paikkoja, jossa voi vaan mennä seinien sisälle päiväksi istumaan.
Eikö tämä ole nyt sitä pojille suunnattua opiskelua, jossa saavat riehua ja nyt varmaan pärjäävät tosi hyvin? Vihaisin tuollaista, olin introvertti ja luin yleensä kirjaa välitunnillakin. Haluaisin istua, hiljaisuutta enkä avotilaa tai riehumista. Ehkä tässä valmistellaan tulevaisuuden orjia avokonttoreihin, jotka ovat just tuollaisia samanlaisia mölinätiloja, apinahäkkejä.
Samalla oppimattomuus, kokonaisuuksien hallitsemattomuus ja rauhattomuus on noussut uusille äärirajoille. Varsinkin levottomalle lapsille ja introverteille, joita on nykyään enemmän ja enemmän tämä itseohjautuvuus yms. saa aikaan turvattomuutta ja jopa syrjäytymistä.
Kuka todellisuudesta irtautunut idiootti tämänkin on keksinyt?
Hyvä idea. Lapselle pitää antaa tilaa innovoida ja toteuttaa itseään haluamaansa tahtiin ja haluamillaan välineillä. On totta, että osa oppilaista eivät osaa itseohjautua, mutta suurin osa lapsista ja nuorista hyötyy kyseisestä mallista. Lapsi oppii parhaiten, kun se saa valita haluamansa välineen ja ennen kaikkea tehdä rauhassa omaan tahtiin asiaa, joka kiinnostaa häntä eniten. Tietysti jotain perustaitoja pitää väkisin opettaa, mutta ei sillä tehdä kuin keskinkertaisuuksia korkeintaan. Maailma tarvitsee huippuinnovatiivisia älykköjä, jotka ovat kapealla alallaan maailman huippuja. Ainoa keino saavuttaa tämä on antaa yksilölle pienestä pitäen vapaus valita ja tehdä sitä, mikä eniten kiinnostaa.
Olin kokeilussa noin 1991, ala-asteen kuudennen luokan. Aivan leikiksi meni koko vuosi, me lapset osattiin naruttaa opettajia niin et piirreltiin koko vuosi. Seiskalla tippui numerot ja lukutekniikka selkeesti kärsi. Ei sopinut ainakaan mulle yhtään. Itse askarreltiin kirjat ja lukuaineet sekotettiin vaikka laulamalla krokotiileistä historian tunnilla (Egypti aiheena). Vieläkin puistattaa.
Turvallinen ja rauhallinen oppimisympäristö. Not.