Marraskuun jutustelut

Laama85
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (74)

Ronsku
Liittynyt17.9.2013

Luultavasti pieni tyttönen tulossa tännekkin. Kaikki näytti olevan hyvin ja istukkakin on noussut kohdun yläosaan ja muutenkin kaikki vastas viikkoja.. Samalla reissulla kävin sisätautipuolen kontrollissa ja sieltä sain lähetteen äitipolin seurantaan ku neuvolassa sitä arpoivat että tehdäkkö vaiko eikö. Onko jollain kokemusta mitä seuranta pitää sisällään? :D

Rv 20+4

Ayumi
Liittynyt10.7.2013

Kiitos rakenneultraonnitteluista!

Laama85 ja Ronsku: Onnittelut molemmille tytöstä! On kiva kuulla ultrakuulumisia. Laama85, meidän poika on suunnilleen samassa painoluokassa. Kävin ultrassa viikolla 20+5, jolloin painoarvio oli 394 grammaa. Googletin rv 21:n painoarvioita, ja löytyihän sieltä muitakin, jotka olivat saaneet samansuuntaisen painoarvion näillä viikoilla, vaikka löytyi muunlaisiakin painoarvioita. Lieneekö yksilöllistä jo tässä vaiheessa?

Ayumi 21+0

eeka
Liittynyt7.7.2013

Meille tulee poika! :)

Jostain luin joskus, että puoleen väliin saakka kaikki sikiöt kasvavat suunnilleen samaa tahtia ja vasta toisella puoliskolla alkaa tulla kokoeroja.

ricsu
Liittynyt25.8.2013

Meillä esikoinen sai ihan samoilla viikoilla yli 100grammaa isomman painoarvion kun nyt pikkuneiti. Pituuden ja päänympäryksen puolesta kumminkin ihan samoja mittoja, mutta masu on neidillä pienempi. :D Eli masu-neiti oli nyt rv20+2 310grammaa (vastaten viikkoja 19+5). Pojasta ei laskettua aikaa menty muuttamaan, kun heitti vaan 1½ viikkoa suuremmaksi, 2 viikkoahan on se raja. Ja juuri keskimittainen oli poikani syntyessään 40+3 eli uskoisin että tyty tasottaa sit loppupuoliskolla koossa ja on lopulta samoja kokoja kun isoveljensä. :) Tai no, saa nähä. Ainakaan potkujen tehossa ei häviä kyllä yhtään, vaikka pienempi onkin! :P

mama38
Liittynyt1.8.2013

Tervehdys teille kaikille pitkästä aikaa! Olin tässä ryhmässä kesällä siihen asti, kunnes rv 7 sain keskenmenon. Nyt on uusi raskaus juuri alkanut ja oli pakko päästä tänne siitä tuulettamaan...

Lueskelin ketjuanne ja tunnistin monta "tuttua". Teillä on jo hieman eri vaihe meneillään. Jännää!

Minun on varmaan aika kirjautua nyt ensi kesänä synnyttävien ryhmään. Onnea teille jatkoon!

Mama38

Ankile
Liittynyt29.9.2013

Meillä oli keskiviikkona rakenneultra. Silloin oli rv 20+3 (vastasi viikkoja 20+4, eli vain päivän heitto). Painoarvio oli 365g. Itse olin huojentunut tästä, koska olen ottanut aika stressiä syömisestä ja painosta (painohan tippui alkuraskauden aikana, nyt ei vieläkään olla siinä lähtöpainossa. Tosin olihan mulla lievää ylipainoa.)

Mutta onneksi kaikki on hyvin, päivittäin tunnen pikkuisen liikkeet ja masu kasvaa. Eilen löydettiin meille sopivat vaunut, tulispa maaliskuu jo... :) 

- Ankile (rv 21)

Sikuriina2
Liittynyt12.8.2013

Ihania ultrakuulumisia! <3

Meillä odotellaan tyttöä! Kaikki vaikutti olevan kohdillaan, ja painoarvio oli n. 400g (rv 21+2). Olen lukenu myös, että puolivälin jälkeen alkaa yksilöllisempi kasvunvaihe.

Onnea Mama!

Uskaltaisikohan sitä alkaa hankintoja tekemään hiljalleen vauvaa varten... =)

Hyviä vointeja, odottajat ihanat! =)

Ayumi
Liittynyt10.7.2013

Eekalle onnea pojasta, Mama38:lle raskaudesta ja Sikuriina2:lle tytöstä!

Ankile, kuulostaapa hyvältä, että painoasiat ovat kunnossa ja vaunutkin ovat löytyneet. Me kävimme tällä viikolla vaunukaupassa, mutta mitään ei vielä lähtenyt mukaan. Vaunujen maailma on jotenkin todella monimutkainen.

Kysymys: Oletteko ajatelleet ottaa influenssarokotteen? Parin viikon kuluttua voisi ottaa neuvolan massarokotuksissa, mutta huomasin juuri, että ainakin työpaikan tarjoamassa rokotteessa on sikainfluenssavirusta, jolla tietysti on paha kaiku. Kai sitä on sitten neuvolankin tarjoamassa rokotteessa. Vai olisiko vuodesta 2009 opittu jotain?

Ronsku
Liittynyt17.9.2013

Ajattelin ottaa rokotteen. 3 vuotta ottanut ja sillä säästynyt kyllä flunssalta ja viime vuonna töissä oli epidemia ni pysty olemaan hieman rennommin. Työkaverit kulki osaston puolella vain suojapuvussa. Tosin joka vuos saanut pienen flunssan rokotteesta mut jos sen avulla säästyis taas isommalta..

Laama85
Liittynyt26.6.2013

Ihana lukea jälleen muiden ultrakuulumisista :) Onnea kaikille tyttö- ja poikauutistista :)

Minäkin olen kääntynyt rokotteen puoleen. Sikainfluenssarokotetta en aikanaan ottanut, mutta olen yhden kausi-influenssan jälkitautina sairastanut keuhkokuumeen ja sitä riskiä en viitsi nyt raskaana ollessa ottaa (ihan kamala tauti oli!). Ja minun käsitykseni mukaan kausi-influenssa rokotuksessa on nykyisin automaattisesti mukana se sikainfluenssarokotus.

laama 21+2

March14
Liittynyt17.8.2013

Iloisia uutisia marraskuun alku täynnä! :-) Tyttöjä ja poikia tuntuu tasaisesti ryhmä odottavan. Itselläni tuo painoarvio ultrassa (20+1) oli 352g eli aika samoissa lukemissa kuin teillä muillakin näyttäis olevan.. Nyt tämän kamalan flunssan sairastaneena päätin itsekin ottaa influenssarokotteen; yhtään ylimääräistä sairastumista ei kyllä halua tässä kohtaa ottaa. Ja tavallinen flunssakin oli niin pitkäkestoinen ja voimia vievä, että ei-kiitos-influenssaa! Tosin unohdin viime neuvolakäynnillä kysyä koko rokotuksesta... Mulla on alaselkä oikealta puolelta kipeytynyt enkä tiedä, mitä sillekin tekisi.. Aamuisin on parempi yön jäljiltä ja iltaa kohti kipuilee kovemmin.Tuntuu, että on istuessakin vaikeaa nostaa oikeaa jalkaa ylöspäin, kun sen verran paljon tuntuu. Kävellessä sentään on vielä kohtuullinen, mutta pelottaa, että tuo tuosta pahenee ajan kanssa vielä...

March 22+6

eeka
Liittynyt7.7.2013

Onnea kovasti Mama38! :)

Mä en ole koskaan ottanut yhtään flunssarokotetta ja luotan tuuriini nytkin. Sairastan poskiontelontulehduksen marraskuussa ja helmikuussa. Ihan joka vuosi. Mitään muuta en ole vuosikausiin sairastanut. Ja nythän pitäisi olla vastustuskyvyn vähän normaalia parempi. ;)

ricsu
Liittynyt25.8.2013

Mihin Eeka perustat tuon että vastustuskyky on normaalia parempi raskausaikana??? Minä kun olen juuri toisenlaista opiskellut! Eli nimenomaan tuo vastuskyky olisi heikompi, eli taudit molisi helpompi saada... ja niissä on vielä enemmän riskejä kuin normaalisti. Ainakin alkuraskaudessahan tuo oma vastustuskyky laskee, että naisen ruumis ei lähtisi hylkimään istukkaa ja sikiötä. En ole asiaan sen enempää perehtynyt, että palaako tämä vastuskyky normaalille tasolle jossain raskauden vaiheessa tai jopa sitä paremmaksi, joten mielenkiinnosta kyselen, että mistä olet moista lukenut. :) 

Rokotusasiastahan puhuttiin jo lokakuulla tovi... Itse otan myös rokotteen, koska työni puolesta riski saada influenssa on selvästi kohonnut, enkä halua riskeerata sikiön (tai omaa) terveyttä mahdollisilla jälkitaudeilla. Influenssa on itsessään kova tauti, mutta jälkitaudit jotain vielä paljon kamalampaa... :)

ruusupapu
Liittynyt27.8.2013

Onnitteluja hyvistä ultra kuulumisista monille, itsellä tasan viikko vielä aikaa siiheen.

Nyt raskauteen kuuluu lähinnä tuon ultran odotusta. Tasainen keksiraskaus selvästi menossa, tänään itseasiassa tasan puoliväli, 20+0 poks. Olo on ihanan keveä vielä. Vähän ehkä selkää jomottaa jos on joutunut istumaan paljon (töissä) ja alakerta tuntuu hellältä jos on käynyt jumpassa tai kuntosalilla, mutta muuten melko normaali olo. Vielä välillä jopa ihmettelen, että olenko tosiaan raskaana (kun ei enää ole sitä pahoinvointia tai jatkuvaa väsymystä). Tunnen kyllä liikkeitä, mutta ne eivät ole vielä mitään kunnon jumautuksia kylkiin vaan mukavan pehmeitä tömäytyksiä ja pientä muljuntaa. Jos en istuis paikallaan en niitä varmaankaan tuntisi ollenkaan.

Rokotteen aioin ottaa, kuten siitä jo aikaisemmin kirjoitin. Itse kanssa oilisin kiinnostunut kuulemaan, miten niin vastustuskyky on korkeammalla raskausaikana. Rokotteisiin en ole sen tarkemmin perehtynyt, mutta vaikka nykyisessä olisikin sikainfluenssavirusta, niin se on eri asia kuin se mikä sai ihmiset sairastumaan narkolepsiaan, sen sairastumisen aiheitti adjuvantti (tehosteaine), jota nyky rokotteessa ei ole. Mutta kaikki toki itse päättää rokottaako itsensä ja sama koskee myös tulevia vauvojemme/lapsiemme rokotteita. Itse olen lapsilleni kaikki rokotteet antanut ja muutaman ylimääräisenkin, koska niillä kuitenkin suojataan sellaisia tauteja joita en lapsilleni haluaisi.

Ruusupapau 20+0

Millainen
Liittynyt26.9.2013

Hei! Eilen oli ultra ja kaikki oli kunnossa. Vastasi päivälleen viikkoja. Kasvokuvassa näkyi käsi ja vähän huulia, kun niin kovasti piti piilossa. Aika rauhallinen oli, köllötteli vain ja jalkoja liikutteli. Kätilö veikkasi tyttöä, ei ihan varmaa, kun ei ollut paras mahdollinen asento. Jos näin on niin se on sitten mulle 3. tyttö ja kun miehelläkin tyttö, niin 4 tylleröä sitten yhteensä. No on sitten vaatteet ja muut ainakin valmiina.

Mulla on aina raskausaikana parempi vastustuskyky ja mitkään taudit ei tule kunnolla päälle. Rokotetta en aio ottaa, enkä ole sitä ennenkkään ottanut. Kerran olen influenssan sairastanut. Rokotushan ei perusflunssalta suojaa...

-Millainen 21+4-

eeka
Liittynyt7.7.2013

Mä oon itse asiassa kuullut sekä puolesta että vastaan tuosta vastustuskykyasiasta. Mulla itsellä on edellisissä raskauksissa ollut tosi kova vastustuskyky. Meillä pyöri kotona kaikki flunssat ja vatsataudit, mutta mulle ei tullut mitään. 

Mutta oon kyllä kuullut, että toiset ovat koko raskauden ajan kipeitä. Yksilöllistä...

awsedr
Liittynyt15.10.2013

Heippa rallaa ! Vihdoinkin olin saanut hyväksynnän tänne ryhmään ja pääsen höpöttelemään muiden odottajien kanssa ! :) Kirjoitin itsestäni pienen esittelyn niille varatuille ketjulle.

Viikkoja tällä hetkellä kasassa 23+1. Liikkeitä tuntuu päivittäin, joskus kovempina ja useemmin - mutta myös heikompina ja vähemmän. Jotkut kovemmat iskut tuntuvat jo hellinä tökkäyksinä masun päältäkin :)

Meillä oli rakenneultra 17.10. Masukkimme liikkui kovasti ja peitteli kasvojaan käsillään, niin ettei niitä saatu nähdä ollenkaan :D Marraskuun lopulla menemme siis vielä kasvokontrolliin :) Sukupuolesta en osaa sanoa, koska halusimme jättää sen yllätykseksi. Itselläni ollut kuitenkin alusta asti vahva poikaolo.. Mies taas toivoo tyttöä. Saa nähdä kumpi sieltä sitten maaliskuussa putkahtaa :) Tärkeintä kuitenkin, että kaikki menee hyvin ja lapsi on terve.

Tuosta vastustuskyvystä: Työskentelen siivoojana päiväkodissa ja siellä jos missä taudit jylläävät. Minulla ei ole ollut edes flunssaa raskauden aikana ! Tosin en sairastele muutenkaan paljoa, vain muutamia flunssia syksyllä, talvella ja keväällä. Joten en ajatellut myöskään ottaa rokotusta.

sonyah
Liittynyt16.7.2013

Täällä ultra takana ja kaikki oli pikkusella hyvin,siellä hän imi peukaloaan <3 Ihania kuvia saatiin mukaan,yhdessä pikkuinen haaveilee käsi poskella.

Painoarvio 436g. Täysin viikkoja vastasi hän :) Sukupuolta ei kysytty,se

pysyköön yllätyksänä.

19.päivä olis kontrolliaika TAYS:siin sokereitten takia ja neuvolakin 25.päivä. Nyt nautitaan perjantai-illasta tulevan kummisedän ja hänen tyttöjen kanssa :)

RV 21+3

Ayumi
Liittynyt10.7.2013

Ehkäpä minäkin kallistun influenssarokotteen ottamisen kannalle. Koskaan tosin en ole influenssaa sairastanut, ja yhden kerran elämässäni olen ottanut rokotteen. Nyt vain tuli työpaikalla puhetta, että viime vuonna kollega sairasti influenssan, joten influenssa tuli ajatuksissa jotenkin turhan lähelle tuon keskustelun myötä. 

Awsedr, tervetuloa mukaan! Millaiselle ja Sonyah´lle onnittelut hyvin menneestä ultrasta!

Laama, näin kävi meilläkin, että viikolla 21+6 mies tunsi ensimmäistä kertaa vauvan potkut. Melkein tulee olo, että vauva taitaa olla jo aika iso, vaikka pienihän se vielä on, mutta silti se jo tömäyttelee kunnon potkuja.

22+1

katjaxxx
Liittynyt19.8.2013

Mulla kanssa alkaa olla potkut kunnon kopautuksia ja todellakin tuntuu ulkopuolellekin. Viikolla ostimme pinnasangyn,joka on nyt makkarissamme odottamassa pienokaista : Neuvolasta sain kelapaperit,joten niihin pitais perehtya pikkuhiljaa... Kaikki menee niin hienosti! Katjaxxx 23+3

vanamomamma
Liittynyt19.8.2013

Hei pitkästä aikaa!

Onpa ollut ihanaa lukea mukavia ultrakuulumisia. Tyttöjä ja poikia on kivasti tulossa molempia.

Minullakin oli tänään ultra, ja meille olisi näillä näkymin tulossa kolmas tyttö (358 g tällä hetkellä). Minulla onkin ollut todella vahva tyttöolo jo pitkään, joten tieto pojasta olisi saattanut hämmentää kotvasen ;-) Ultrassa oli kaikki ok - ihanaa!

Kuukauden päästä on kuitenkin edessä uusi lääkäri ja ultra tuon diabetekseni takia. Sokeriarvoni ovat pääsääntöisesti olleet ok, mutta paastoarvo vähän uhkaa nousta. Jos se jatkaa nousemistaan, aloitetaan kuukauden päästä sitten insuliini. Ja tuota vauvan painoa pitää sitten ruveta seuraamaan entistäkin tarkemmin.

Mutta nyt kaikki hyvin.

Vanamomamma 20+6

vanamomamma
Liittynyt19.8.2013

Niin ja vielä noista potkuista. Hyvin jo tuntuvat! Mieskin tunsi lauantaina ensimmäistä kertaa masun päältä, kun tyttö potkaisi suoraan käden alle.

ricsu
Liittynyt25.8.2013

Täällä oli varsinainen isänpäivä, kun mulla alko runsas verinen vuoto. Ehdin jo hetken ajatella että meille suodaan näitä tyttöjä vain enkeleinä, mutta luojan kiitos muutaman tunnin päästä vuoto lakkasi ja kontrollin mukaan pikkusen sydän lyö hyvin. Potkut on tuntunu vähän heikommin nyt eilisen illan ja tämän päivän, mutta pääasia että tuntuvat. <3 Mulla tosiaan on munasarjakystakin ollut, joten ehkä se sitten puhkesi, tms. Toivottavasti nyt kaikki kumminki jatkossakin menee hyvin!

Mites muut juhlivat isänpäivää?? Toivoittavasti ei päivystyksessä niinku me... Oliko esikoista oottavat suunnitelleet tuleville iskeille jo jotain spesiaalia, vai vasta vuoden päästä sitten..?

Ronsku
Liittynyt17.9.2013

Onneks sydän lyö hyvin, mut voin vaan kuvitella kuinka kamalaa on odottaa viikonloppuna päivystyksessä :/

Isänpäivää juhlitaan meillä vasta vuoden päästä.. tietenkin nyt ollut ihanaa kun vihdoinkin viikko viikolta vauva todentuu myös miehelle ja tuntenut jonkun liikkeenkin, vaikka ei meinaakkaan malttaa :D Lisäksi ollaan kyllä pyöritelty noita tytön nimiä ku tyypin mun mielestä piti olla poika, mut kuhan terve olis.

Itselle tuli ensmäinen kontrolli aika jo äippä polille kuun loppuun. Toisaalta ihanaa että seuraavat tarkemmin ku neuvolassa on tosiaan täällä doppleri, mut silti tuntuu myös rasitteelta ku menee sitten vapaapäivistä monta tuntia neuvolassa tai sairaalassa.. Luulin että vasta loppuraskaudesta syynäävät ja ensi reaktiohan oli paniikki että mitä ne nyt pelkää että pitääkö minunkin pelätä ku kaiken piti olla kunnossa..

Laama85
Liittynyt26.6.2013

Ricsu: Onneksi selvisitte säikähdyksellä!

Eilen oli neuvola ja sain raskaustodistuksen - nyt on sitten haettu Kelalta etuudet ja työnantajalle pitää laittaa myös äitiyslomahakemus. Seuraavaksi on seuraava sokerirasitustesti parin viikon päästä ja sitten äitiyspolilla ultra kuukauden päästä.

Potkut tuntuu hyvin vahvoilta ja niitä tulee paljon. Eipähän ainakaan tarvii olla koko ajan huolissaan pienestä, kun liikkeitä tuntuu niin säännöllisesti :)

laama 22+3

sonyah
Liittynyt16.7.2013

Ricsu: Onneksi pieni oli kuitenkin kunnossa,sydän hyppäs kurkkuun,kun luin tekstisi alun..

Isänpäivä meni täällä hyvin,mutta vähän itkusissa merkeissä,toinen isänpäivä ilman isääni ja lasten taataa. Kynttilät vietiin haudalle ja jokaiselta lapselta ruusut,myös Maha-Appelsiinilta <3

Eilen isäntä tunsi ensimmäinen pienen potkun <3

Viime yönä näin taas synnytys-unta ja tyttö sieltä tällä kertaakin tuli,ehkä sitä vaan vähän toivoo tyttöö enemmän kahden pojan jälkeen :)

Nyt on molemmille isomummuillekin kerrottu tulevasta vauvasta, oma mummuni haukkui meitä hulluiksi ja nauroi päälle ja isännän mummu oli todella onnellinen,tokas vaan et enemmän ne lapset antaa,ku ottaa <3

RV 22

ricsu
Liittynyt25.8.2013

No niin se hyppäs omakin sydän kuule kurkkuu ja joutu aika lailla nieleskellä että

sai koottua ittensä kokoon uudestaan. Oltiin viel esikoisen kanssa siinä kuraleikkien jälkee suihkussa, ku huomasin yhtäkkiä et lattia on ihan veressä. :( Mut nyt ei oo tosiaan mitään vuotoa ollut, joten toivottavasti kaikki menee loppuun asti sitten hyvin! Huomenna kontrollineuvola (aikastettii pikkasen alkuperästä aikaa) ja jospa täälläki päästäis sitten suunnittelemaan äitiyslomaa Kelan hakemusten kautta. :) Pitää pitää vaan katse tulevassa, muuten sitä yllättää ittensä taas miettimästä vaikka mitä kauhuskenaarioita... Ja ainiin se sokerirasitus... :S

Voi miten ihia kommentteja isomummuilta. Tai siis, siellä sitä on kokemuksen syvää rintaääntä monesta polvesta - että paljon ne ottaa ja vaatii, mutta onneks enempi antavat ja opettavat vanhemmilleen! :D

katjaxxx
Liittynyt19.8.2013

Ricsu - ihana että kaikki kääntyi hyvin päin. Meillä muistin tulevaa iskää tekemällä aamiaisen (yleensä teemme yhdessä), ja parilla paitapuserolla. Minusta tuleva iskä toivoi muistamista, joten halusin antaa hänelle niitä "isyystunteita".
Kaverit varoitteli mua että olen vahva luonne, ja pystyn selviytymään asioista yksinkin - et missään nimessä en saa tehdä selviytyä yksin vaan koko ajan "odottaa lasta yhdessä, jakaen ilot ja surut".
Nyt sit taas ulkomailla, vaikka tuskaisemmaksihan tämä reissaaminen käy viikko viikolta. Pomonkin kanssa tänään saimme puhuttua ensi syksystä ja töitteni järjestelyn aloittamisesta äitiysloman ajaksi. Kelalta en vielä kerinnyt hakea tukia - ei kai sillä kova kiire ole?

March14
Liittynyt17.8.2013

Onneksi Ricsu selvisit säikähdyksellä, olisi ihan kamalaa, jos tässä vaiheessa tapahtuisi jotain negatiivista odottamatonta!

Katja, laitoin omat paperit jo menemään, enkä enää muista, oliko se niin, että 2kk etukäteen pitäisi Kelan paperit olla sisällä... Ainakin työantajalle pitää ilmoittaa viimeistään 2kk ennen äitiysvapaan alkamista, joten olisikohan ollut sama aika Kelalle.. Täytyy kyllä ihailla, että jaksat vieläkin matkustaa! :-) Mulle tarjottiin vielä yhtä työmatkaa, mutta pomo oli torjunut sen heti alkuunsa, koska ei halua mulle mitään riskejä enää tässä kohtaa. Aika mahtava pomo mulla kyllä on! :-) 

Vastustuskyvystä oli puhetta, se on tosiaan varmaan yksilöllistä ja itsellä myös näköjään raskauskohtaista. Ensimmäisen raskauden aikaan olisin allekirjoittanut, että vastutuskyky paranee, koska silloin mulla ei ollut yhtään mitään. Toisen kohdalla sairastin yhden flunssan ja nyt kolmannesta tuntuu, että onko mulla vastustuskykyä enää ollenkaan! Toki nuo päiväkotilaiset tuo kotiin jos jonkinlaista pöpöä, ei todellakaan ehdi enää lepäämään kuin esikoista odottaessa eikä ehkä keskittymään edes omiin syömisiin ja ikääkin on enemmän. :-) Se on varmaan kaiken tämän yhteissumma... Saan nyt sitten rokotuksen ensi viikon neuvolakäynnillä. (Ja täti kertoi, että rokotus on ilmainen tulevalle isälle myös, jos haluavat ottaa.)

Olin eilen yksityisellä ylimääräisessä ultrassa ja kaikki oli hienosti! <3 Oli ihana nähdä näytöltä kun pikkumies liikkui ja potki ja tuntea samaan aikaan hänen puuhastelut! Sielä hän haukotteli ja hieroi nenäänsä! Hän oli kasvanut tosi paljon, kuukaudessa n.500g (rakenneultrassa mitattu viimeksi) ja kone näytti, että olisi menossa 3900g-käyrällä, joka hieman nyt pisti kyllä miettimään omaa ruokavaliota. Mulla on kahden viikon päästä sokerirasitus, joten sitten saa siitä vähän lisätietoa, missä mennään arvojen kanssa. Aiemmin mulla ei ole ollut niissä kyllä mitään, mutta tällä kertaa voi olla toki toisin... Istukka oli onneksi noussut pois tieltä, mutta pääsen sen vuoksi vielä kuukauden päästä kunnalliseen kontrolliultraan, kun oli tiellä rakenneultran aikaan. Käytän kuitenkin ilomielin hyväkseni mahdollisuuden nähdä pikku-ukko, kun se on varmaan sitten viimeinen kerta ennen synnytystä. :-)   

Hyviä vointeja ja positiivisia potkuja kaikille! :-)

March14 (24+1)

ricsu
Liittynyt25.8.2013

Mulla oli kaikista kauhein neuvolakäynti ikinä tänään. Vissiin sit ku joku menee pieleen ni kaikki menee pieleen. :) Mut siis mun mieskin oli käsketty paikalle päivystyksessä (jos saadaankin huonoja uutisia), joten mies lähti sitten myös kesken päivän pois töistä ja tuli kiltisti mun kanssa neuvolaan. Siellä sitten odotettiin tovi jos toinenkin ja kun puoleen tuntiin ei kuulunu mitään, ni menin kysyy että mikä mättää, ni TODELLA TYLY neuvola täti tokas että teil oli kyl tää aika jo eilen, mut ite itte tullu. No ööö, vaikee tulla, kun mun ajanvarauslapussa lukee että 13.11. ja tietääkseni se on tänään. Kellonaika sen sijaan oli ihan oikein. ;) Ja sit se viel kehtas sanoo et mun pitäs soittaa ajanvarausnumeroon, et hän ei ehi nyt varata mulle uutta aikaa. Siin vaiheessa meni hermo ja aloin ähistä ja puhista sille et parempi ois varata se aika nyt ja samantien, ku kerta päivystyksestä painotettiin että täl viikol pitäs käydä viel kontrollissa. Tän päiväsen tädin mukaan asialla ei kuitenkaan oo mikään kiire ja voin hyvin ottaa pari viikkoo seur aikaa (ja siis myös raskaustodistusta jne). Eli täällä ei todella olla viel Kelalle mitään papruja laitettu, kun ei mitään papruja oo, mitä vois laittaa... :D Jätin sen tädin sinne sit kutomaan niitä villasukkiaan, mitä oli niin intensiivisesti kutomassa, ku ei viittiny ees anteeks pyytää tai pahotella että tällänen virhe on käyny. Eihän se toki hänen mokansa ollu, mut ois ollu kiva kuulla jotain muutakin ku sitä itepähän et tullu-soopaa. Mut me sit yritetään parin viikon päästä uusiks tuota keskiraskauden käyntiä. Jospa se sokerirasituksen aikakin sitten ehtii jo mennä ohi, kun kovasti tota neuvolakäyntiä odotellaan.... :P Mutta voin sanoo että otti taas päähän aika radikaalisti, kun ite oon järjestelly kaikki lapsen pidemmät hoitopäivät jne jo monta viikkoo sitten, ni sit kaikki onkin ihan turhaa. :(

ruusupapu
Liittynyt27.8.2013

Ricsu, onneksi selvisitte säikähdyksellä tuosta verenvuodosta, mutta olipas sinulla todella tyly kokemus neuvollassa.

Meillä ru ultra vihdoin takana. Kaikki meni hyvin, kätilö ultrasi todella tarkkaan kaikki paikat ja selitti hyvin koko ajan, mitä tekee ja mitä näkee. Tuli tosi hyvä ja rauhallinen mieli ultran jälkeen. Nyt vaan mahan kasvattelu jatkuu. Sukupuoli ei selvinnyt, napanuora meni tiukasti jalkovälistä, joten kätilö ei pystynyt edes arvaamaan mitään. No onpahan sitten yllätyksenä synnytyksessä :) Toisaltaan ois ollu kiva jo miettiä nimiä jommalle kummalle ja ehkä ostella jotain uusia vauvan vaatteita.. isompien jäjiltä on vielä paljon tyttöjen vaatteita, joten niiden varassa mennään ja sitten synnytyksen jälkeen täydennetään varastoja jos pitäisi poikaa opetella pukemaan.

Mutta eipä tänne kummempia. Töissä olen voinut onneksi olla ihan hyvin. Itselläni ei mitään reissutöitä nyt ole ollut joten siinäkin mielessä tämä on ihan helppoa, aiempien raskauksien aikana oli työreissuja jonkin verran. Toivottavasti pystyn olemaan ihan loppuun asti töissä kuten aiemmiltakin, jo nyt on pitänyt buukata kalenteriin jotain työjuttuja ihan helmikuun puoleen väliin asti, joten toivon että pystyn ne itse tekemään eikä sijaisen tarvitsisi niitä vielä tehdä. Mutta katsotaan. Kelan paperit saadaan varmaan ensi viikon neuvolassa.

Ruusupapu 21+2

Arya
Liittynyt29.7.2013

Ricsu onpa teillä ollut ikävä kokemus ja juuri tuossa vaiheessa, kun niitä ei lisää enää haluaisi kokea.

Meillä oli eilen kans rakenneultra ja se meni hyvin. Kesti tunnin, kun siellä oli harjoittelija mukana niin maha alkoi olemaan jo aika puuduksissa lopussa mutta saatiin oikein elokuvan verran katsoa vauvaa ruudulta.

Tyttöä ne meille lupaili ja vaavi peukuttikin meille vähän väliä :) ja tutki omia varpaita ja imi peukkua. Liikkui tosi paljon koko ultran ajan, kun oon ollut huolissaan sen liikkeistä, kun niitä on tuntunut viime päivinä vähän. Vauva näytti viihtyvän pää alas päin ja potkii minua selkä puolelle niin senkin vuoksi potkuja ei nyt tuntunut selvästi. Istukka on myös takaseinässä.

Meillä on vielä helmikuussa yksi ultra, kun seulonnassa mun veressä oli se istukkahormoni juuri sen raja-arvon ja se voi kuulemaan vaikuttaa lapsen kasvuun mutta en sitten huomannut, että miten niin jos joku tietää niin infotkaa minuakin. Googlettamalla en löytänyt selkeää selostetta. Sanoivat kyllä, ettei tuosta tarvi olla huolissaan. Ai niin vauvan paino oli nyt 390g.

Tulevaa iskää en huomioinut vielä tänä vuonna iskänpäivä ollenkaan. Oma isäni totes, että ens vuonna on sitten isänpäivänä jo pappa :)

Kelan paperit lähtee sitten ensi viikon lopussa neuvolakäynniltä. Jokohan sitä uskaltais ostaa vauvalle jotain, kun tähän astiset hankinnat on vain saatuja tavaroita. Nyt nautitaan viimesistä auringon paisteista ennen kuin pitkä kaamos alkaa täällä pohjoisessa.

katjaxxx
Liittynyt19.8.2013

Eilen se sitten sattui ruokakaupassa. Pyörryin ja otin pikku-unoset kesken ruokaostosten...  En tiedän paljonko pitäisi säikähtää. Vauva potkii edelleen joten eiköhän asiat oo hänelläkin ok. En muista kaaduinko mahalleni vai miten. Ois voinut sattua huonostikin...  Edelleen ulkomailla ja nyt pitää jännittää että pääseekö huomenna lakkojen takia kotiinkaan...
Epäilen alhaista verenpainetta - sitä mulla on ollut ennenkin, vaikka viimeiseen melkein 15 vuoteen en olekaan pyörtynyt.... Hmmm....

Ricsu - kylläpäs sua nyt koetellaan.

March, Ruusupapu ja Arya - ihana kuulla että ultrassa saitte ihania kokemuksia - nenän hierontaa ja muuta hellusta. Ehkä oma kokemukseni jäi jotenkin etäisemmäksi sillä juuri ja juuri pystyin tunnistamaan mitä osaa vauvasta näytettiin. 
Viikonlopuksi kotiin ja tiistaina seuraava lähtö...

Katjaxxx 24+1

PS. olen jo kyllästymässä nimen valintaan kun sitä "oikeata nimeä" ei tunnu löytyvän. tai ehkä mies ei tykkää samasta kuin minä ja vaikea kiintyä muihin nimiin?

Laama85
Liittynyt26.6.2013

Katjaxxx: Varmasti säikäytti pyörtyminen, mutta hyvä, että pikkuinen potkii edelleen :)

Nimiasioista sen verran, että on oikeasti ihan kamalaa miettiä nimeä, joka olisi oikeasti molempien mieleen. Meillä molemmilla olisi omat suosikit tytön nimen suhteen, mutta kun ne ei ole samat. Pojan nimi olisi kyllä ihan täydellinen tiedossa, mutta näillä näkymin vauva on kuitenkin tyttö, niin pitää miettiä kovasti tytönkin nimeä...

March14
Liittynyt17.8.2013

Voi kauheeta Katjaxxx! Varmaan pelästyit kamalasti! Itse joudun säikähtämään viime yönä kun menin vessaan niistämään ja yhtäkkiä huomasin lattialla veripisaroita. Tuli tietysti ekana pahimmat ajatukset mieleen, kunnes huomasin katsoa nenäliinaa ja todeta, että veri oli peräisin sieltä. Vaikka flunssa on ohi, niin on näköjään limakalvot koetuksella, koska nenäliinassa ei mitään pientä määrää punaista ollut...

Nimeä on tullut mietittyä jo itsekin, mutta en osaa enkä toisaalta halua päätöstä tehdä ennen kuin näen vauvan ja sen, mikä nimi hänelle sopii. :-) Edellisten kohdalla on nimiä tullut pojalle jo mietittyä pariin otteeseen, joten luultavimmin se löytyy niiden joukosta, jotka ovat olleet listoilla jo silloin, muttei tulleet vielä valituksi. Ei olla ennenkään annettu itse keksimiä nimiä, joten kalenterista löytynee kuopuksenkin tuleva nimi. :-)

Viikonloppuja kaikille!

March 24+3

vanamomamma
Liittynyt19.8.2013

Heipparallaa!

Nyt lauantain kunniaksi revin aikaa kirjoittaa tännekin taas. On ihan hämmentävän kiirettä töissä ollut viimeiset viikot. Joku jo minulta kysyikin, kuinka kauan aion jaksaa tällä tahdilla. Olisikin varaa valita, niin tekisihän sitä vähemmän. Toki pitää itseä kuunnella, ja kun väsyttää, lepään. Valitettavasti työt kuitenkin kasaantuvat, ja lopulta minun on kuitenkin urakoitava ne kaikki.

Oma olo ennallaan. Sokereita mittaan ja toivon, että arvot pysyisivät niin hyvinä, että ilman insuliinia saisin vain jatkaa. Tyttö potkiskelee masussa, ja aina on yhtä sykähdyttävää kääntää ajatuksensa häneen ja silitellä massua.

Mutta jopas on ollut sulla kamala viikko Ricsu! Toivottavasti ensi viikko on parempi ja tämän viikon pahan mielen aiheuttajat jäävät taka-alalle. Mietin itseäni asemaasi sinne neulepuikkotädin eteen, ja valitettavasti luulen, että olisin kilahtanut pahemman kerran.

Ja toivottavasti Katjaxxx et enää tarvitse pyörtyillä. Yllättäviä juttuja sitä elämässä sattuu, eivätkä ne katso aikaa ja paikkaa.

Nimijuttuja ollaan pyöritelty, mutta meilläkin vaikuttaisi mies olevan se nirso, jolle ei oikein mikään kelpaa. Jotkut hätäkastenimet pitäisi joka tapauksessa kohta sairaalan nettisivuille ilmoittaa, joten jonkinlaista yhteisymmärrystä olis löydettävä.

En muista joko olen kertonut, että neuvolasta määräsivät minut luomenpoistoon, kun yksi jää tuonne masuun hankalaan paikkaan hankaukselle alttiiksi ja toinen hankautuu rintsikannauhaan. Vielä poistot ehtii tehdä, kun ei maha ole niin pinkeänä. Itse asiassa eilen tuli jo kutsukirjekin, mutta tietenkin mulle on määrätty iltatöitä juuri samalle päivälle, joten pitää maanantaina soittaa ja vaihtaa aikaa.

Kaikkea hyvää odotukseen jokaiselle!

Vanamomamma 21+4

Ayumi
Liittynyt10.7.2013

Jee, meillä on nyt vaunut! Seuraavaksi pitäisi löytää pinnasänky, turvaistuin ja hoitopöytä. Vauvalle shoppailuun ilmeisesti saa kulumaan tunteja ja rahaa.

Nimiä miettivät näköjään muutkin. Meiltä puuttuu enää kolmas nimi, kaksi ensimmäistä on jo päätetty. Päässä jo humisee, koska selaan nimikirjoja ja nettiä etsien sitä oikeaa nimeä.

23+2

eeka
Liittynyt7.7.2013

Kamalaa Ricsu ja Katjaxxx! Toivottavasti molemmat saatte nauttia loppuraskaudesta ilman vastaavanlaisia kokemuksia! 

Mä kävin viikko sitten maanantaina neuvolassa. Sain raskaustodistuksen, muuten peruskäynti. Sf-mitta vastaa viikon 26 mittoja (neuvolakäynnillä rv 22+1). Ei sillä, kyllähän muutenkin povattiin isoa lasta, mutta hassua, että maha jo tässä vaiheessa kasvaa noin kovasti.

Tilasin muuten äitiyspakkauksenkin. Tulee kahden viikon sisällä enkä malta odottaa!

Ajattelin tämän lapsen kanssa kokeilla kotioloissa kestovaippailua. Kahden edellisen kanssa mentiin kertiksillä, mutta nyt haluan ainakin yrittää. Onneksi torilla ja huutiksessa myydään paljon paketteja ja saan tuttavalta ainakin äitiyspakkauksen mukana tulevat. Mites muut? Oletteko miettineet kumpaa kokeilette?

Eeka 23+1

Laama85
Liittynyt26.6.2013

Eeka: Mulla vastasi sf-mitta viime viikolla neuvolassa (rv 22+2) 28. viikon mittoja. Eli aika paljon isompi maha, kuin normaalisti noilla viikoilla.

laama 23+2

katjaxxx
Liittynyt19.8.2013

Heippa kaikille. Pääsin kuin pääsinkin kotiin viikonlopuksi ja tänään on edessä uusi pakkaus ja reissu.Pyykkikonee pyörii jotta kaikki oikean kokoiset vähät vaatteeni olisi taas käyttökunnossa :-) 

Pinnasängyn jo hommasin torista (20 euroa, vanha sänky mutta laskettava laita jo pohjan korkeutta voi vaihdella).Juuri tässä tilailen kotiin apua kun nyt alkaa olla työkuorma aika kova meillä molemmilla. Miehellä myös uusi duuni jossa pitäisi näyttää kykynsä ja päivät venyy myös.

Mun matkatöiden lisäksi pitäisi hoitaa/organisoida/tehdä pikkuremonttia (vuoden loppuun saakka) ja nyt vielä miehen äiti kaatui ja teloi molemmat jalkansa niin pahasti ettei päässe pariin kuukauteen kunnolla kävelemään ja tekemään kotiaskareita,ikää 70. Eli hän tarvisi myös apua kotitöihin jahka pääsee sairaalasta.

Selvitellään siis mahdollisuutta tilata hänelle viikkosiivous, ja itse ehkä sit vietetään viikonlopusta toinen päivä autellen häntä.Ja omaan kotiin tarkoitus tilata nyt ensimmäisenä apua joulusiivoukseen, ja samalla tsekata siivooja siltä varalta että keväällä tarvitsen apua vauvan valvottaessa.Luulen että joulu menee kyllä tänä vuonna minimijärjestelyin (ruoat kaupasta,ei itse tehtynä...). Peruutin myös autoni postilaatikoihin,ja takavalo menee vaihtoon.Mies lupasi vaihtaa itse mutta tunteja extratyötä siinäkin tämän kaiken keskellä. Harmittaa...

Seuraava "projekti" vauvan suhteen on hoitopöytä. Paikka on valittu, mutta aateltiin tehdä/kiinnittää itse sellanen työtasoon kiinnitettävä jatkopala.Tarkempi suunnitelma auki-mies on kyllä kätevä käsistään jos vaan ennättää.Ja muutama hylly sit kodinhoitohuoneen seinälle purnukoita ja vaippoja varten. Vesipiste ois vieressä pesuja varten ja takaovesta vois kiskasta vaipat terassille piharoskikseen haisemaan.Olemme kyllä kovasti miettineet pitääkö hoitopöytä olla makuuhuoneessa vai kodinhoitohuoneessa mutta tähän ollaan nyt päädytty. Mites muilla?

Vaunuja ja turvakaukaloita alan kai sit katteleen vasta ensi vuoden puolella, ellei sit luppoaikaa jostain ilmesty.

Sokerirasitus mulla vasta reilun viikon päästä.

March14
Liittynyt17.8.2013

Katjaxxx; meillä oli esikoisen kohdalla kaksi hoitopöytää; makuuhuoneessa ja pesuhuoneessa (sellainen amme/hoitopöytä -yhdistelmä) ja lopputulos oli se, että makuuhuoneessa ollutta pöytää ei käytetty juurikaan koskaan. Kakkosen kohdalla myin sen sitten jo pois, koska seisoi vain pölyä keräämässä. Eli ainakin meillä riitti hoitopöytä vesipisteen luona ja näin olen ajatellut asian nytkin, vaikka asunto on vaihtunut tässä välillä.

Iskias tai ainakin vastaava kipu vaivaa edelleen. Menin sitten eilen pesemään kylppärin lattiaa ja yltyi vain entisestään. Pitäisi järjestää tällä viikolla 4v.synttäreitä viikonlopuksi ja tuntuu kivuliaalta jo tässä kohtaa viikkoa... Onneksi huomenna lääkäri, jos keksisi jotain apuja. Siivooja helpottaisi ensi alkuun! :-)

Helpottavaa kuulla, että muillakin sf-mitat ja masun koot on hieman todellisia viikkoja edellä. Itselläkin on ja ehdin jo hermostua tästä omasta koosta, mutta ei niin paha, kun tietää, että muillakin vastaava tilanne! Ehkä ne tässä tasaantuu vielä viikkojen kuluessa...

March 24+6

vanamomamma
Liittynyt19.8.2013

Meillä on kestovaippailtu jo kaksi edellistäkin lasta, joten sama systeemi jatkuu.

Hoitopöydän meinasin varustaa kodinhoitohuoneeseen vesipisteen viereen. Todennäköisesti makuuhuoneen sängyn päälle riittää iso hoitoalusta niiksi kerroiksi, kun ei varsinaiselle paikalle jostakin syystä mennä.

Mulla on iso maha, mutta ei vielä tietoja sf-mitoista. Seuraava neuvola on joulukuun alussa, joten siellä varmaan jo mittaillaan. Ja siellä saan myös kelan todistuksen. Näin homma etenee.

Vanamomamma 21+6

katjaxxx
Liittynyt19.8.2013

Heippa.Tarkistin pikaisesti oman sf mittani ja oli 19.5, kun viikkoja oli täynnä melkein 23.Ilmeisesti kulkee aikalailla keskikäyrää, jos noita taulukoita osaa oikein lukea.Kyllä se kehitys varmaan siitä tasaantunee? Ei kannata liikaa murehtia ainakaan,ei se asia murehtimalla parane. Helpompi tietysti sanoa kuin toteuttaa...

Kiitos March hoitopöytä neuvosta - luulen tosiaan että päädyn vain yhteen pöytään ja hankin sit toisen vauva-aikana, jos oikeesti tuntuu tarpeelliselta. Mietin että vauvavakuutus olis kans juttu joka pitäisi päättää lähiaikoina...

Vaipoista kyseltiin - luulen että ihan kertiksillä menen.

Katja 24+5

ricsu
Liittynyt25.8.2013

Mulla ei vielä oo sf-mittaa kertaakaan otettu, kun tosiaan se neuvolakäynti meni miten meni... :D Mutta jospa loppuviikosta oon jo viksumpi senkin suhteen. Jännittää vähän, ku tuntuu että masu on isompi ku esikoisesta, mutta kuitenkin masuasukki oli pari viikkoa pienempi ku esikoinen rakenneultrassa... että ehkä se masukin oikeesti on pienempi. ;) Ja siis kyllä mäki yöunet menetin, ku ärripurisin itekseni kuin töykee se neuvolatäti oli...

Meillä on kanssa nimien kanssa ongelmia. Kauniita nimiä on paljon, mutta ei oo vaan sitä yhteistä päätöstä saatu aikaseks. :D Ei laps kuitenkaan ilman nimee tuu jäämään, ennemminkin sille on nyt vähän liikaa nimiä olemassa...

Meillä esikoinen kestovaipatettiin, kunnes meni päiväkotiin, jossa sitten on kertiksillä menty. Kotona sitten on menny päiväkodin alottamisen jälkeen millon milläkin, miltä nyt itestä on tuntunu. Kannustan kaikkia kokeilemaan kestovaippailua! Moni pelkää että se on jotenkin työläämpää ja raskaampaa jne, mut mulle ainakin se ainainen haisevien vaipparoskisten vieminen ulos oli paljon raskaampaa ku pesukoneen päälle laittaminen... Mut pääasia, että kaikille löytyis se itelle helpoin ratkasu!!!

Meillä oli esikolla sekä kylppärissä pesukoneen päällä että makkarissa pinnasängyn päällä hoitotasot. Asuttiin siis alle 40 neliöisessä kaksiossa, ni tilaa ei ollu hirmusesti ylimäärästä... Nyt on tilaa enemmän ku tarpeeksi, mutta en nyt sitten tiiä mihin sen hoitopöydän sijoitan, koska esikoisella käytettiin enemmän sitä makkarin hoitotasoa kumminki. Vaikeita päätöksiä. Onneks kaikki muu on kuitenkin valmiina ja melkeempä paikoillaankin jo. :D

ricsu
Liittynyt25.8.2013

Mulla, meillä, meillä, meillä... :D Hyvin pyörii jutut oman navan ympärillä, mut siitä kai se on helpoin kirjottaa.

Ihana kuitenkin aina lukea teijän muiden kokemuksia ja kirjotuksia... Aina välillä unohtuu se mainita. Saan ihanaa vertaistukea näihin omiin ajatuksiin, pohdintoihin ja tietty harmeihinkin! Ja on aina hauska huomata kuinka samat ajatukset pyörivät muidenkin mielessä... ihan käytännön juttuja ja pieniä asioita, mutta silti jotenkin niin suuria tässä raskauden vaiheessa. :D Nyt aletaan olla yksi jos toinen jo varmemmilla viikoilla, että vauvat ovat tarpeeksi isoja ja vahvoja jos syntyisivät. Toivottavasti kuitenkin kaikki selviävät pitkälle ensi vuodelle yhdessä koossa ja vauvat saavat rauhassa kasvaa ja voimistua vielä omassa yksiössään!

-niin ja rv 23+3 menossa jo

Ronsku
Liittynyt17.9.2013

Moih taas. Itsekkin tuli viikolla neuvolalääkärillä käytyä. Kaikki näyttäis olevan hyvin. Ei mitannut kohdun korkeutta, mutta sano vaan että on hyvän tuntunen ja jotain epämääräistä oli kirjoittanut neuvolakorttiin mistä ei selvää saa :D Nyt jo sain närästyslääkkeet käyttöön ku on parempi kuulema ku että Rennietä söis kun siinä on niin paljon sokeria. Kerrankin joku anto positiivistä palautetta näistä tulleista +10 kilosta ku lähtö oli aika pieni. 

Lisäksi sain kelan laput mitkä jopa sain jo täytettyä. Näin ensikertalaiselle ärsyttävä homma. Suurimman osan sain tehtyä verkossa ja lopuissa autto ystävällinen kelan täti jonka epäilen olevan raskaana.. Ketään ei muuten pidä mahaansa sillä tavalla :D Äitiysloman alkamispäivä ois 10.2 jos nyt niin pitkään pystyy olemaan. Neuvolassa kyllä kyselevät töissäkin jaksamista jo joka kerta.

Minäkin Ricsu oon iloinnut siitä että ollaan tosiaan jo aika varmoilla, vaikka toivottavasti malttaa pysyä mahassa vielä monta kuukautta.. Vaikka itsellä vain yksi keskenmeno takana ja sekin aikasessa vaiheessa kuitenkin pelko elää jossain kaukana. Ostin jopa itse kirpparilta ensimmäiset vaatteet :)

On jollain tavalla ihanaakin ku maha on kasvanut ettei sitä enään piiloon sais vaikka yrittäis.. Tosin huomannut kyllä senkin että välillä varmaan aiheuttaa ihmisissä ristiriitaisia tunteita.

Ensi viikolla olis äitipolin kontrolli ja joulukuun alussa sitten seuraavat neuvola.

sonyah
Liittynyt16.7.2013

Eilen TAYS:sissa käyty diabeteshoitajalla ja lääkärillä. 3 viikkoo aikaa saada sokerit kuntoon,jos ei laske,alkaa aamusin insuliinit.. Nyt pitää siis skarpata :)

Vauva oli hyvin kasvanu,635g ja viikkoja tasan 23.

Lääkäri/kätilö ihaili lantioitani,ihmetteli,kuinka tälläsestä varresta (155cm) oon pystyny puskeen yli 4kg vauvoja ulos :D

Maanataina taas neuvola ja 10.12 Tayssin aika..

RV 23+1

Sivut

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat