Heinäkuun turinat

Kommentit (341)

neppuliini-78
Liittynyt15.11.2012

Tää on kyllä kivempi kun on suljettu,kuitenkin kun tutustuu ni tulee puhuttua ihan henkilökohtaisiakib asioita,eipähän olekaikkien luettavissa sitten

Liittynyt8.9.2015

Pitänee vissiin jotain kertoa itsestänikin... Eli 36v 6 lapsen äiti, ja nyt 7 odotellaan. Miehelle en vielä ole kertonut, KOSKA mein lapsiluku piti olla 6 mutta kappas kierukkaa kun petti, ja jotenkin pelkään että isäntä sanoo ei kiitos enään... Keskenmeno oli joulukuussa viikolla 8 joten hieman panikoituttaa ja jännittää tämä raskaus, keskenmenon jälkeen laitatin kierukan.

Mun lapset on iältään 18, 15, 13, 9, 7 ja pian 2vuotias. Vanhin ei enään asu kotona.
Hmm, kotiäitinä olen hyörinyt viimmeset 9 vuotta täyspäiväisesti.

Omaa napaa... Raskaus ei jotenkin tunnu todelliselta, ehkä siksi että ei ole oireita. Ei yhtäkään samanlaista oiretta kun muissa raskauksissa. Huolettaa, huolettaa ja huolettaa. Pikkasen ristiriitaiset ajatukset kun edelliset synnytykset ovat olleet syöksyjä niin miten nyt kerkee sairaalaan.

Liittynyt8.9.2015

Minä olen 32-vuotias ja meille on tulossa toinen lapsi. Meillä on kohta 2-vuotias tyttö. La on laskujen mukaan 9.3. joka on veljeni syntymäpäivä:) 

delfin81
Liittynyt19.12.2012

Täällä on 31-v (joulukuus 32) ja odottelemme esikoista. Lasta sai yrittää ja se onnistui vasta 8 yrittämäkerralla. Kaikki vippas konstit olin käyttäny kunnes päätin kokeilla vielä aamulämmön mittaus menetelmää ja se tuotti tulosta. :) Nyt on varattu eka neuvola ja lääkäriaika. Hirvee jännitys päällä, kun niitä tässä odottelen ja toivon kovasti, että kaikki ois ok. Ja omien laskujen mukaan 2.3 ois LA.

Liittynyt8.9.2015

Piia20 Missä kuussa teillä täytetään 2v? Meillä poika tulee elokuussa 2v

Liittynyt8.9.2015

Heips, täällä varovaisesti ilmoittautuu mukaan 30v yhden lapsen äiti. Poika täyttää kolme syyskuussa. Pikku kakkosta on yrittämällä yritetty melkein vuosi ja nyt vihdoin testit näyttää siltä että pikku tyyppi on tarttunu mukaan. Tuntuu uskomattomalta niiin monien pettymysten jälkeen että huh. Ei oikein meinaa tajutakkaan vielä. Viime viikon tiistaina näytti positiivista ja viime perjantaina digitesti että raskaana 2-3. Ihan ensimmäinen raskaus 2009 keväällä meni kesken alussa (sydämen sykettä ei koskaan näkynyt) siitä johtuen oon varovaisesti liikkeellä, toivotaan että kaikki menee hyvin loppuun asti. Mun kierrot on pitkiä ja epäsäännöllisiä mutta tämä tärppi kierto suht normaali. Varasin ajan varhaisultraan yksityiselle joka on parin viikon päästä, sinne asti pitää jännittää näkyykö siellä tyyppiä ja sydämen sykettä. Sitten vasta uskallan ehkä vähän innostua, mietin että liityn ryhmäänki vasta sitten mutta toisaalta täällä on hyvä jappasta asiaa muiden samassa tilanteessa olevien kanssa ja jännittää porukalla :) 

neppuliini-78
Liittynyt15.11.2012

mulla meinaa riskata ton sisään kirjaumisen kanssa välillä päästää sisään välillä herjaa salasanasta

Mäpäs laitan kans itsestäni uuden esittelyn jos tänne nyt aletaan kirjoittelee.

Eli 35vuotias äiti keskisuomesta,lapset on kohta14v,5v sekä kohta4v.helmikuussa meille syntyi pieni enkeli poika rv 18 ja 5viikoilla tää kone ei anna taas plus merkkiä tehdä näköjään

Keskenmenosta hiljalleen toivuttu,mutta tää uusi raskaus jotenkin repii haavoja auki ja tietty kun la olisi nyt juuri ollut ni tulee väkisinkin mieleen. Näillä mennään mitä on annettu ja niiden kanssa on vaan tultava toimeen.

Toivottavasti saadaan tästä hyvä ja toimiva ryhmä

kirsikkakarkki
Liittynyt22.3.2013

Heippa, hyvä jengi koolla jo!!  mäkin vielä esittäydyn! 30v. neljättä odotan, aijemmat lapset 5v. kohta 4v. ja kohta 2v. 2 isointa päiväkodissa, pienin menee elokuulta eli työssä olen. Toivottavasti sais mammautua sitten ensi vuonna oikein kunnolla. Oireina vain aivan kamala väsymys, iskee keskellä päivää. Meillä on lähes vuosi yritystä takana, että tärppäs sitten heti kun luovutin. Jännittää tietysti tuleva, että suodaanko meille tosiaan neljäs lapsi... vaikka aijemmat raskaudet sujuneet ongelmitta.

Neppuliini 78:  Niin surullinen asia käynyt teille hiljattain ettei tuohon osaa oikein muuta sanoa kuin, että toivotaan ja luotetaan, että kaikki menisi tällä kertaa hyvin.

Voikukka: sähän oot kunnon suurperheellinen :)  Täällä tullaan perässä kovaa vauhtia ;) Ensimmäiseksi tulee mieleen, että kuinka iso talo täytyy olla monen lapsen kanssa, kun isoimmat ovat jo murkkuja? Meillä on neliö, kaupungissa ja päätettiin, että mahdutaan tänne ainakin2-3 vuotta...pakko.

Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Esittäydyn myös vielä.. Eli olen 29v. ja odotan esikoista. Mulla on pco, ja menneisyydessä on yritystä takana yli vuosi, silloisen kihlatun kanssa. Kierrot on ollut viimisen vuoden aikana tosi pitkiä, enkä uskonut ikinä tulevani luomusti raskaaksi, ja muutenkin koko ajatus siitä, että ikinä saisin millään lapsia, tuntui mahdottomalta. Nyt kuitenkin kävi iloinen vahinko! Pelkään vähän, että jos mun dermoidikysta munasarjassa onkin alkanut tuottaa hcg:tä, mutta ennen juhannusta testi näytti vielä täyttä negaa, ja viikko sen jälkeen haamua.. Että tuskin se kysta nyt just olis alkanut tuottaa hcg:tä, kun ei edelliseen puoleentoistavuoteenkaan ole sitä tuottanut.

Täällä on mukavan paljon jo väkeä! Ei tainnut olla vielä ketään muuta esikoistaan odottavaa?

Neppuliini 78: Olen pahoillani. Toivotaan että tämä raskaus päättyy onnellisesti vasta silloin kun aika on. Voimia!

Elena Teresa 5+0

Liittynyt8.9.2015

Olin syyskuisissa, ku la sillon oli kuun vaihteessa.. Se kyllä vaihtui myöhemmin viikkoa aikaisemmaksi ja tyttökin syntyi viikko etukäteen.

Liittynyt8.9.2015

Onkos porukalla minkälaisia oireita!? Täällä ei edelleenkään oireen oiretta, jos testi ei olisi näyttänyt plussaa en tietäis olevani raskaana. Mahaa turvottaa niinku olis menkat alkamassa, ja vessareissuilla pitääkin tarkasti tutkia paperi ettei vaan ole verta.

Viimme raskaudessa mulla ei ollut oireita, ja se tulikin kesken viikolla 8. Sitä ennen pojan raskaudessa vuosin verta useamman kuukauden enkä voinut alku ja keskiraskaudesta nauttia ollenkaan.

viidensuora
Liittynyt4.7.2013

Esittäydyn minäkin. 34 vuotta ikää itselläni mies 38 vuotta ja lapset ovat 11v, 8v, 6v ja 4v. Nyt siis "ilta tähti" olisi tulossa. Kolme testiä näyttänyt plussaa kun en ensimmäistä ja toista uskonut ja miehelle alustavasti kerrottu eli sanoin: "olen mahdollisesti raskaana". Saa hetken sulatella ja sanon sitten ensiviikolla uudesta tulokkaasta :)

Oireita on hillitön väsymys ja välillä kuvotusta. Nyt pitäisi olla 4+2 eli LA 11.3

Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Voikukka7: Oireita on. Alavatsan repäisyt, välillä jomottaa/kramppaa niinku menkkojen alkaessa. Nännit oli kipeet ennen plussausta, sen jälkeen kipu katosi muutamaksi päivää ja nyt on tulossa ilmeisesti koko rintoihin... Hajuaisti on yliherkkä, ruokahaluttomuutta ja huimaus on pahentunut (matala verenpaine ollut aina). Niin ja kuumeinen olo, kun lämmöt koholla. Ennen plussausta oli jopa 37,4 päivällä.

Mä oon aina tuntenut kaikki oman kropan tuntemukset tosi tarkkaan. Lapsena muistan, et lääkäri ihmetteli miten mun korvat voi jo särkeä, kun juuri ja juuri oli nähtävissä alkava korvatulehdus...

Vuonna 2006 olin raskaana tietämättäni n. 8 viikolle asti, eikä mitään oireita. Ainoostaan pari viikkoa ennen menkkoja oli hirveet mahakrampit, ja sit menkkojen mukana tulikin pieni alku ulos, mistä sitten järkyttyneenä päättelin olleeni raskaana. Tämä oli yli vuoden yrittämisen jälkeen, oltiin jo lopetettu yritys, enkä edes testannut vaikka menkat oli poissa kauan. Pco:laisena kun ne on välillä pois montakin kuukautta.

Onko täällä muilla ollut ovulaatiokipuja tässä kierrossa, tai muuten?

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Hei ja onnea kaikille tasapuolisesti! :)

Laitanpa tänne saman esittelyn itsestäni kuin tuonne Maaliskuun Mussukat 2013 -keskusteluun:

Terve vaan kaikille! :) Ensimmäistä lasta odottelen ja olen 27-vuotias. Tänään apteekin testillä punainen haamu ja digillä raskaana 1-2 viikkoa.  En oikein ymmärrä koko asiaa vielä ja on itketty niin onnen kuin jännityksen sekä pelonsekaisia kyyneleitä :) David näytti tänään lisäksi oikein haamujen haamua missä ei väriä erottanut.

Eilen tein apteekin testin jossa punertava haamujen haamu ja Davidin testissä ei mitään. Davidin tein myös viime viikolla, viikko yhdynnän jälkeen joka ei näyttänyt mitään.

Kiertoni on 27, yhdyntä tapahtunut kp 9 ja ovis kivuista päätellen kp 12. Näytti siis haaleaa plussaa eilen kp 20 apteekin testillä. Viikon päästä perjantaina pitäisi vasta alkaa kuukautiset. Aika nopeasti näytti. Oma laskettu aikani on 18.3.2014-20.3.2014

Juhannuksen riennot mieheni kanssa näyttivät tuottaneen tulosta :) Olemme viimeisen puolitoista vuotta harrastaneet keskeytettyä yhdyntää ja varmoja päiviä ehkäisynä joka on toiminut hyvin. Nyt sitten vain "tapahtui" niin :)

Tunteet on aivan sekaisin, ei oikein tiedä mitä ajatella. Mies otti asian niinkuin arvelinkin, todella hyvin. Olihan hänelläkin asiasta tietämyksensä miten voi käydä. Tekisi mieli huutaa kaikille että olen raskaana, mutta en viitsi vielä kertoa :D Ehkäpä sen jälkeen kun menkat ei oikeasti ala. No katsotaan miten pystyn pitämään suuni supussa.

Onnea myös kaikille muille plussanneille! Ensimmäistä kertaa nyt rekisteröidyin, aiemmin olen lähinnä sieltä täältä satunnaisesti lueskelleut tätä foorumia kuten muitakin foorumeita.

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Tuo on eiliseltä päivältä tuo raapustus, eli eilen kp 21 tuli digiin raskaana ja apteekin testiin haalea mutta hyvin punainen viiva :)

Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Heippa Auringonvoima :) Kiva saada lisää esikoisen odottajia joukkoon! Täällä on myös pelonsekaisia tunteita, kun ei ihan suunniteltu juttu ollut!

Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Esittäydyn minäkin: ikää 28, esikoista odotellaan. Tein varhaisen raskaustestin jo ennen kuukautisten odotettua alkamispäivää kiertopäivänä 25, ensin haalea plussa viivatestiin ja sitten samana päivänä digitaliin tulos raskaana. Laskettu aika 8.3.14.

Raskausoireita:

-Erittäin näkyvä maha, eli ei tarvitse miettiä kertooko kuinka laajalti asiasta, jokainen jonka naamakkain näen havaitsee raskauden kyllä ihan helposti.

-Tympeä maku suussa (onko se nyt sitten se metallin maku?)

-Hyvin lievää kuvotuksen tunnetta ajoittain

-Pissallaramppaamista

-Yliluonnollinen hajuaisti

-Hillitön ruokahalu (no, tänään tuntunut jo että alkaa hellittää hiukan)

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Itse näin jälkikäteen tiedän mitkä oireet liittyivät tuohon raskautumiseen, mutta jotenkin ajattelin silloin " ei se voi olla mahdollista.. katsotaan nyt " Eli viime viikolla jo alkaen maanantaista ovulaation aikaan selkä oli neljänä päivänä niin kipeä että heräilin jatkuvasti ja nukuin muutoinkin tosi huonosti hyvin katkonaista unta. Keskiselkä ja alaselkä vetin ihan lukkoon jollaista en ole koskaan kokenut. Ja niitä oli tosiaan vain viime viikolla. Viime viikon ma ja ti ovulaation aikoihin oli myös nenä tukossa ja aivastelin, muistan tämän siitä että piti siirtää kaverini tapaaminen koska tuntui että olen tullut kipeeksi ja olin todella veto poissa. Tuosta lähtien on myös ollut ummetuksen poikasta. Lisäksi olen ollut tunteiden vietävissä, välillä on vitutt*anut, masentanut, ilostuttanut ja kaikkea siltä väliltä. Mieskin totesi eilen että nyt hän tajuaa miksi oon ollut niin "outo". :D Aikamoista, mietin vain että onko siellä ihan yksi tulossa vai kenties kaksi kun niin nopeaa plussaakin näytti yhdeksän päivää ennen kuukautisia! :D Kaippa se on ihan normaalia..

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Niin ja mikä OUDOINTA ja ehkä naurettavinta.. haistan oman alapääni jatkuvasti. Tämä alkoi tällä viikolla, nyt tänään on helpottanut. Miestäkin olen käskenyt haistamaan, mutta tuumaa vaan että ei mikään haise. Siis kiva tuolla kaupan kassallakin kun sellainen kalanruoto haisee nenään!! Onko muilla vastaavaa vai olenko ainut pipipää?? :D :D Olen lohduttautunut sillä että se olen vain minä ja hormonit, ei kukaan muu haista yhtikäs mitään eikä mikään haise millekkään.

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Helinä007 Nytkö sinulla jo maha näkyy? Aikamoinen turvotus vissiin :D Itselläni tuntuu kanssa turpealta tuo maha ja se maha "tuntuu" koko ajan.

Mitäs onko teillä lähipiirissä paljon raskautuneita naisia tällä hetkellä ja millä viikoilla? Minulla on yksi kaveri ja sitten on serkku plus pari kaukaisempaa tuttua. Kaverilla on vuoden lopussa ja serkulla nyt syyskuussa laskettu aika. Mukavaa että on ikäisiä kavereita tiedossa :) Ja oletteko mistäpäin? Olen itse Pirkanmaalta.

Liittynyt8.9.2015

Moi!

Tässä pikku esittely. Olen 28-vuotias ja asun etelä-pohjanmaalla. Muutimme tampereelta toukokuun alussa. Lapsia minulla on kaksi 4-vee poika ja 1v9kk tyttö. Kolme koiraakin löytyy, joista myös yksi on luultavasti tiineenä:)

Mulla oli myös selkä hajalla tuossa ovulaation jälkeen, kävin jopa fysioterapeutilla.. Meni kyllä myös ohi. Tänään soitin neuvolaan, sinne pääsen elokuun 12pvä, silloin viikkoja 10 täynnä, toivottavasti kaikki menee hyvin!

Olen jo parille ystävälle kertonut. Mieleni tekisi kertoa kaikille, mutta ajattelimme nyt odotella ainakin 9. viikon tienoille. Ensimmäinen raskauteni vuonna 2008 oli kaksoistuulimunaraskaus ja siitä on jäänyt huoli, vaikka viimeiset kaksi ovatkin sujuneet ongelmitta. Itse olen paljon enemmän innoissani tästä kolmosesta, kuin mieheni, mutta niin se on ollut edellisilläkin kerroilla. Oikeastaan puoliso on innostunut toden teolla vasta ultrissa, kai se on naiselle jotenkin erilaista.

Esikoispojan kohdalla minulla oli vain pientä ällötyksen tunnetta, mutta kuopuksen kohdalla oksensin kaksi viikkoa lähes kaiken mitä söin:/ Vähän hirvittää nyt miten pärjään kahden muksun kanssa, jos menen siihen kuntoon.. Onneksi uudella asuinpaikkakunnallani asuvat myös mieheni sisko ja appivanhempani, joilta saa tarvittaessa apua:) Minä en ole alakertaa haistanut, mutta mielestäni meidän vessa haisee koko ajan pissalle, vaikka kuinka kuuraan! Ja mies ei haista mitään..

Milloinkas meinaatte kertoa ystäville ja suvulle iloisista uutisista?

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Vilijonkka85 Onnea ja hienoa että muillakin on mitä erilaisimpia hajuja nenässään! Tai onko se nyt niin hienoa, mutta kuitenkin.. :)

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Kuinka teidän tupakanpoltto? Itse olen polttanut niin monta vuotta että en pysy laskuissa enää mukana.. 11 vuotiaasta asti on tullut kessuteltua. Hyi, tiedän. Olen aina ajatellut asian niin että kun raskaaksi tulen niin se loppuu. Normaalisti en polta kuin ehkä 2-8 tupakkaa päivässä, on päiviä etten polta. Ja tuntuu että se on painottunut enempikin noihin viikonloppuihin. Arkena menee yleensä vai pari-kolme. Lopetan kyllä, mutta jotenkin ei usko tätä koko raskautta todeksi. Eilen poltin kaksi ja tänään kaksi. Toissa päivänä tuli jo hetkellisesti huono olo tupakan jälkeen. Voi kun se voimistuisi niin että ällöttää koko rööki. Tämä on hyvin tärkeä asia minulle että lopetan ja niin tulen tekemäänkin. Annan itselleni viikon armon aikaa, päästä "pahimman stressin" yli. En voi sietää ihmisiä (anteeksi vain jos joku tekee näin, mutta tämä on vain minun mielipiteeni ja jokainen tekee kuten parhaaksi näkee) jotka kessuttelee monta röökiä normaaliin tapaan koko raskauden. :( Ehkäpä se on ensi viikolla kun todella tajua että ne kuukautiset eivät tule. Huomenna olisi ollut hyvin kosteat illanistuijaisetkin tiedossa jotka jouduin valkean valheen saattelemana peruuttamaan. Luojan lykky että tein testin jo niin ajoissa! :)

Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Ai täällä on muilla ollut selkä kipeä vasta oviksen jälkeen? Mulla oli ennen, kesti ehkä n. 6 tuntia kova alaselkäkipu, luulin että joku nikama on paikaltaan! En osannut yhdistää yhtään ovikseen, ennenkuin 3-4 päivää selkäkivun jälkeen tuli nännit kipeiksi.

Mulla myöskin maha turvottaa, tai "tuntuu" koko ajan, eikä pysty yhtään pitämään mitään housuja, mitkä yhtään kiristää siitä kohtaa. Kieltämättä on tullut vähän lihottuakin tässä viime kuukausina, ja nyt kun ei pysty vetää mahaa sisään, niin näyttää siltä et olisin jo huomattavasti pitemmällä! Töissä yritän salailla vielä, mut lähimmille kavereille ja vanhemmille kerroin heti.

Auringonvoima: Mä olen polttanut n. 13 vuotta, mutta nyt lopetin seinään kun näin testissä kaks viivaa. Oon ajatellut samallalailla aina, että lopetan viimeistään sitten kun olen raskaana. Mut kyllä sitä tekee edelleen mieli, ja olen mennyt tulevan isän mukaan parvekkeelle välillä haistelemaan... Vaikka ei sekään varmaan hyvä ole :/ Luulin että lopettaminen ois raskaana tosi helppoa, mut ei se näköjään ole! Mä olen Satakunnasta kotosin. Niin ja hajut tosiaan ottaa nokkaan, alapäätä en ehkä koko aikaa haista, mut varpaat! Ja kämppä haisee niin ummehtuneelta (mun mielestä), että aloin siivota sitä eilen lattiasta kattoon.. Sit vaan iski kesken kauhee väsymys, ja oli pakko lopettaa kesken.

Elena Teresa 5+2

Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Onko muilla jalkojen turvotusta/kuumotusta/levottomat jalat? Mulla on, ja joka yö vaikea nukahtaa niiden takia. Tuntuu samalta kuin e-pillereitä syödessä, lopetinkin ne näiden jalkaolojen takia. Ei kai se silti vakavaa ole??

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Elena Teresa mulla oli eilen nilkkojen etuosat tuosta päältä pakottavan oloiset enkä tiedä mistä johtuu, vieläkin on vähäsen. Ja tunne oli jaloissa muutenkin polvesta alaspäin sellainen pakottava. Viikkoja ei laskelmieni mukaan ole kuin 3+4, mutta voi olla myös pidemmällä mikäli hedelmöittymisen laskee noiden alkaneiden selkäkipujen kanssa. Lauantai-illalla oli hommailut ja sunnuntai-iltana oli jotenkin outo olo, ja sitten su-ma välisenä yönä alkoi noi jumalattomat selän lukkoon menemiset ja heräilyt jatkuvasti. Mitä mieltä olette, voiko sen yhdistää hedelmöittymiseen jollain tapaa vai onko vain sattumaa? ma ja ti oli sitten vatsa hyvinkin erikoisen tuntuinen, ei viiltävää kipua, mutta vatsaa jäyti osittain kuukautiskipujen tapaisesti ja toisaalta siinä oli jotain muuta ennen kokematonta tunnetta. Maanantaina ja tiistaina oli myös kurkku kipeä ja nenä tukossa sekä aiavsteluita. Olin varma että tulee flunssa. Jos hedelmöittyminen on tapahtunutkin jo sunnuntai-illalla/yönä? Vastatkaa viisaimmat. Sittenhän olisi mittarissa jo 3+6.

Liittynyt8.9.2015

Onnea minunki puolesta plussanneille <3 Mukava  lukea miten erilaisissa tai samanlaisissa elämäntilanteissa kukin odottelee pienokaista. Täälä on edelleen epätodellinen olo tästä raskaudesta, vaikka testit näyttää että paksuna ollaan niin en usko ennen kuin näen sen pikku tyypin. Jännä miten voi yks keskenmeno vaikuttaa näin paljon vieläkin että pitää varhaisultraan mennä, kun ei muuten usko. Toiset malttaa odotella rauhassa neuvolaa ja 12vk niskapoimu ultraan. Oireitakaan ei ole pahemmin ole, tissit vähän hellänä ja menkkajomotuksia sillon tällön. Ruoka maistuu ja uni myös, mutta nehän maistuu aina :) 

Auringonvoima: Minä myös olen tupakoitsija, silloin ensimmäisessä raskaudessa lopetin heti kun sain kaksi viivaa tikkuun ja se meni sitten kesken. Toisessa raskaudessa päätin että lopetan varhaisultran jälkeen jos tyyppi näkyy ja sydämen syke, ja niinhän siellä näkyi ja siihen loppu tupakan poltto heti. Olin koko raskausajan ja imetysajan polttamatta. Sitten pikkuhiljaa aloitin huomaamattani taas. Ei ollut mitään ongelmaa olla polttamatta kun oli hyvä syy <3 Ja olen nytkin vähentänyt ja lopetan viimeistään sitte ku varhaisultrassa oon käynyt. Jännittää kyllä jo vähän..voi kumpa kaikki olisi hyvin.

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

HIPSUNA Me mennään miehen kanssa kanssa varhaisultraan jotta viimeistään silloin tajuaa mistä tässä on oikein kysymys ja näkee tosissaan sen pienen ihmisen alun <3 Ei vaan malttaisi odottaa kun sinne pääsee.. no kolmisen vikkoa.

Huomenna soittelen terveyskeskukseen ja varailen aikaa neuvolaan :) Tänään oli pakko tehdä apteekin testi ja kyllähän se viiva oli torstaista vahvistunut :) Menkkojen alkuunkin olisi vielä viitisen päviää, mutta viivat vaan näemmä vahvistuu ja raskausoireita on. En ole tainnut vaan koskaan tajuta sitä että mun ovulaatio on vaan aiemmin kuin mitä se normaalisti on. Näin jälkikäteen oonki miettinyt miksi viikko kuukatisen jälkeen on ollut vähän outo olo ja mahaa nippaillut :D No.. tietääpähän sitten seuraavan kanssa tulevaisuudessa.

Liittynyt8.9.2015

Tervehdys kaikille :)! Tulimpa minäkin nyt esittäytymään. Eli olen 27 vuotias ja odotan esikoistani :). Jätimme ehkäisyn pois kesäkuussa ja ajattelin että minulla kestää ikuisuuksia tulla raskaaksi, koska omalla äidilläni on ollut vaikeata saada lapsia. Minulla on aina ollut ennen kuukautisia kipuja ja todella arat rinnat, niin kuin nytkin oli joten en ajatellut mitään sen ihmeellisempää. Kuitenkin kaksi päivää ennen, kun kuukautiseni olisi pitänyt alkaa tunsin kaupassa kunnon vihlaisun mahassani. Silloin ajattelin, että nyt on jotakin :D Seuraavana päivänä menin hakemaan raskaustestin ja testiin pärähti heti vahva plussa päivää ennen kuukautisteni alkamista. Menin ihan sekaisin, enkä voinut uskoa sitä todeksi :). Nyt kuitenkin tuolla kasvaa pieni ihmisen alku ja laskettu aika on 6.3. Toivon todellakin, että kaikilla menee kaikki hyvin koko raskauden ajan! 

Kertokaas vähän mistä päin Suomea olette kotoisin? Itse asustelen Vaasassa :)

Liittynyt8.9.2015

AURINGONVOIMA: Minäkin olen polttanut 11-12v ja lopetin heti kun testiin pärähti plussa :). Tsemppiä sinne tupakanpolton lopettamiseen. Kyllä pystyt siihen, kun vaan tarpeeksi haluat! Pidän peukkuja!

delfin81
Liittynyt19.12.2012

LAURAF mä oon Orimattilasta.

ELENA TERESA mulla jalaterät kyl turpoilee, mut oon huomannu, että töis lähinnä kun on pitkään jalkojen päällä, ni se turvottaa. Mut emmä silti usko, että se mitään vakavaa on, en osaa kyl sanoa näin ens kertalaisena.

Tääl on raskaus menny hyvin. Rinnat edelleen vähän aristaa, mutta väsymys tässä on pahinta. Millää ei meinaa töissä pysyä silmät auki, saatika ku pitäis autolla ajaa, ni meinaa silmät luppasta ihan todenteolla kiinni. Pahoinvointi on pysynyt poissa.

Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Tervetuloa LAURAF!

DELFIN81 Nettitohtorina lueskelin, että monella on raskausaikana levottomat jalat, ja jalat turvottaa. Jännä juttu, että joskus oon huomannut, että siihen auttaa kunnon orgasmi :D Pistää varmaan veren kiertämään. Samoin auttaa kun nostaa jalat ylös ja liikuttelee niitä siellä. Mulla on tosiaan tätä ollut myös e-pillerien aikana, mut ei onneks pitäis olla suurempaa vaaraa veritulpasta, kun se geeni testattiin joskus, eikä sitä multa löytynyt.

Tänään kävin uimassa, eikä tehnyt märät ja kylmät bikinit hyvää rinnoille! Särki sen jälkeen niin kauheesti, että olis tehnyt mieli ottaa särkylääke. Nännit on myös niin turvonneet ja pystyssä koko ajan, että näkyy jopa topattujen rintaliivien läpi välillä...

Elena Teresa 5+4

Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Auringonvoima, hämmästelit että aikamoinen turvotus, no niin todella oli :D Olen päätellyt että se oli paitsi aikamoinen turvotus, maha näkyi myös siksi helposti että olen tosi pieni. Siis lyhyt ja alipainoinen rääpäle olin ennen raskautta. Pituutta tuskin kasvan raskausaikana, paino korjaantunee tällä ruokahalulla helposti :D Ja sulle lohdutukseksi Auringovoima, täällä toinen joka on hysteerisenä peseskellyt alakertaa vähän väliä koska tuntuu haiskahtavan helposti. Tosiasiassa sekin on hajuaistin vahventumisen aiheuttamaa, mutta tosi kiusallista, haistan kaiken ja sitten kuvittelen että kaikki muutkin haistavat...

Nyt viikkoja 5+3 ja maha on alkanut litistyä lähemmäs entisiä mittoja. Eli se oli se alkuturvotus, huhheijaa, luulin jo että alkio onkin vanhempi kuin kuvittelin. Mutta harmittaa kyllä, olin niin ylpeä mahastani ja iloinen kun se näkyi selvästi. Eipä näy enää, mutta onneksi taas viimeistään parin kuukauden päästä näkyy.

Lähipiirissä ei ole raskautuneita. Lähimmät tehneet lapsensa jo aiemmin, minä hiihtelen tässä vähän perässä.

Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Niin ja siitä tupakista, minäkin poltin ennen raskautta, mutta loppui plussaan. Samaa mieltä asiasta kuin sinä Auringonvoima. Eli nyt ollut pari viikkoa polttamatta, enkä ole huomannut mitään viekkareita, vaikka poltin tosi paljon. Olen keskittynyt tähän odotukseen niin täysillä että koko tupakki unohtunut.

Mitä muita paheita teillä muilla on ollut? Siis sellaisia joita olisi hyvä hillitä raskausaikana. Mulla salmiakki ja kahvi. Ja arvatkaa mitä tekee etenkin nyt lievän pahoinvoinnin kourissa mieli? Sitä salmiakkia. Kahvia olen vähentänyt rutkasti, salmiakkia otan pikkuisen silloin tällöin. Olen yleensä syönyt pääpiirteittäin terveellisesti, mutta nyt on alkanut houkutella kaikenmaailman roskamoskaruuatkin, höh.

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Tein tänään digitestin ja näytti jo 2-3 viikkoa, eli hyvin pitää paikkansa, laskelmien mukaan nyt alkoi viides raskausviikko eli rv 4+0 : ) Tänään kävin hakemassa mättöruokaa Hesestä ja hajuaisti on ruvennut hyvin tarkentumaan. Haistoin kassajonossa (minusta oikealla noin metrin päässä) hengityksen niin vahvana ja etovana nenääni että, sellainen karmea "aamuhönkä".. :D Nurmikolla pihallamme loikoillessani haistoin hyvin kitkerän pissanhajun, vaikka koirat ei siihen lähettyville ole pissaneetkaan vaan kauemmas. Mies ei haistanut mitään. Minkähänlaiset superaistit tässä vielä tulee.. :)

Liittynyt8.9.2015

Täällä epätodellinen olo, ei vieläkään mitään oiretta ei edes sitä kuuluisaa jatkuvaa pissahätää joka miulla on jokaisessa edellisessa raskaudessa ollut. Vaikea uskoa että tässä odottaa kun ei ole mitään oiretta. Neuvolaa en vielä ole varannut kun viimme kerralla tuli kesken heti seuraavalla viikolla kun olin varannut ajan neuvolaan.  Jotenkin pelottaa että tämäkin menee kesken... :(

mirduq
Liittynyt7.7.2013

No heippa! 

Tehän kaikki puhutte ihan hepreaa :) kp, niin mikä? :D

Eli kyllä, ensimmäistä odottelen, minä 25 inssiopiskelija. On tämä niin jännää. Sunnuntaina testi näytti sellaisen haalean plussan, iso ilohan siitä repesi jas tekis mieli huutaa koko maailmalle! 

Ihan tämä haluttu tulos on (opiskelijaa epäileville ;) ), mutta emme uskoneet että heti tärppäis kun vaan kattelee oikeat päivät. 

Tänään soitin neuvolaan, että kuinkas tässä nyt toimitaan, ja ylihuomenna (tk aseman vaihdon jälkeen) saadaan varattua eka aika. 

Mullakin oireina mahan turvotus ja tänään töissä oli todella kipeä maha kun melkeen pää kolmantena jalkana tuusasi menemään. 

Minkälaista liikuntaa harrastatte, syöttekö jotenkin erilaisemmin entä yleensä? 

Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Heippa Mirduq! Onkohan se ihan normaalia, että näin alussa maha ja selkä kipeytyy kun vähän enemmän touhuaa jotain? Mulla oli tänään suht kireät farkut jalassa, ja siivoilin muutaman tunnin, niin nyt joudun makaamaan sängyssä. Pitäis vielä saada pyykit narulle, mutta en uskalla ihan heti nousta tästä ettei kipu taas ylly. Rauhottuu kun makaa vaan paikallaan.

eeka
Liittynyt7.7.2013

Hei vaan!

Kuten kirjoitinkin tuonne keskustelupuolelle, olen 27-vuotias kahden lapsen äiti ja asumme Uudellamaalla.

Nyt tästä kolmannesta on viikkoja 4+1 eli aivan alussa vasta mennään. Metalli maistuu suussa, piti käydä katsomassa, vuotaako ikenistä verta vai mikä on. :D Iltaisin on etova olo, aivan kuten aiemmissakin raskauksissa, joten näinköhän saisimme kolmannen tytön. ;)

Neuvola-ajan ajattelin varata vasta 8. viikon tienoille. Meillä on muutenkin nyt muuttorumba edessä, joten jäljellä oleva kesäloma menee niissä puuhissa. Muutamme isompaan asuntoon, jossa on jokaiselle lapselle oma huone. Ihanaa! Tällä hetkellä asumme kolmiossa ja tytöt ovat nukkuneet samassa huoneessa. Eihän tuo nyt suuri ongelma ole ollut, kun ikäeroa heillä ei ole kuin 1v3kk, mutta kuitenkin. :)

Hirvittää kertoa töissä raskaudesta. Ajattelin kertoa pomolle jo suht aikaisessa vaiheessa, sillä ennen tyttöjen syntymää sain keskenmenon 6+ viikolla (kohdun ulkopuolinen raskaus). On sitten helpompaa kertoa parin päivän sairasloman syy, jos kovin huonosti käy. Luottavaisin mielin tässä kuitenkin mennään. Koska ajattelitte julkistaa raskauden ystäville, sukulaisille, töissä?

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Tänä aamuna ensimmäistä kertaa rupesi kahvi hyvin pienesti etomaan, mutta meni ohi onneksi :) Kahvia en juo kuin pari kuppia päivässä, puoli vuotta sitten meni pannukin päivässä:D

Auringonvoima 4+1

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Niin ja sitä pitä sanoa että vatsaa nipistelee ja pienesti vihloilee molemmin puolin. Niin vasemmalta kuin oikealta. Ja välillä navan "takaa" erikoinen tunne. Onko teillä vatsanippailut molemmin puolin vai vaan enimmäkseen toiselta puolen? Mulla on jotenkin ihan tasasesti molemmin puolin. Ei ole jatkuvaa kokoaikaista vatsanipistelyä ym., mutta useasti. Ihmettelin muutoinkin kun ovulaatiokivut olivat kahtena eri peräkkäisenä päivänä, yleensä vain yhtenä päivänä ja silloinkin kestää lyhyen ajan. Mitähän tästä vielä tulee,.. miehelle pääsi suusta ilman mitään sen kummempia ajatellen viikonloppuna sammakko kun puhuin tulevasta perheenjäsenestä yksikön sijaan monikossa "ne". Hetken siinä tuijoteltiin toisiamme ja mietittiin, ei kai tämä ollut joku enne kun tuli niin vaan jostain automaattisesti :D

Auringonvoima 4+1

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Pahoitteluni että nämä viestit tulee pätkittäin, mutta kun aina jotain unohtuu! :D

Lisäksi piti sanoa että nyt on kolmas päivä kun tuntuu elohiiri tuossa ihan navan oikealla puolella. Ennen ei ole vastaavaa ollut. Onko teillä vastaavia tuntemuksia?

viidensuora
Liittynyt4.7.2013

Moi. Varasin ekan neuvolan ja sain ajan 2.8. silloin on viikkoja 8+.

Voikukka7 joko olet vihjannut miehellesi seuraavasta tulokkaasta? Meillä mies ei oikein vielä usko tai halua uskoa että vauva nro viisi on mahdollisesti totta. Ei onneksi pistä vastaankaan näille mun vauva projekteille. :) 

Epätodellinen olo itselläkin ja välillä kaduttaa ja välillä haluaa huutaa koko maailmalle, että meille tulee vauva <3 . Lapsiin menee tällähetkellä hermo, mutta yritän hillitä itseni, kun tiedän sen johtuvan raskaushormooneista.

delfin81
Liittynyt19.12.2012

Auringonvoima mullaki tuntui ihan aluksi navan seudulla pientä kipua, ehkä noin viikon verran siitä kun olin tehny positiivisen testin.

Eeka töis kerron pomolle viimeistään sitten kun hän alkaa puhelee, että kirjotetaanko uus työsopimus. Ennen sitä ei oo mitään aihetta kertoa, koska en ole voinut pahoin, joten ei sen vuoksi tarvitse olla sairaslomalla. Tosin eka lääkärikäynti on näil näkymis työaikana, juuri kun työt alkais, ni oon lääkäris, mut sanon vaa, että oon lääkäris, eihän mun tarvi sitä selitellä. Yksi työkaveri tietää raskaudesta, hänen kanssaan keskusteltiin työnjatkumisesta ja siinä välissä sitten kerroin. Saa nähä miten hyvin saa pidettyä suunsa kii, vai leviääkö se kulovalkean tavoin. Sukulaisista kerron ainoastaan tuleville isovanhemmille, miehen puolelta miehen äidistä tulee ekalle lapselle mummi, mutta isä on jo edellisen liiton lapsenlapsille ukki. Mun omat vanhemmat on jo useamma lapsen isovanhempia, joten heille tämä ei ole varmasti mitenkään kummoinen uutinen. Sisaruksille en aio kertoa mitään, saavat kuulla kiertotietä tai huomata itse (hekin ovat ihan itse toimineet samoin, joten kosto on tässä kauniin suloinen). Muutamalle kaverille olen kertonut ja nämä jotka tällä hetkellä tietävät ovat hyvin tiiviisti minun kanssa tekemisissä tai ovat itse raskaana, joten nämä jotka odottavat toimivat myös mun vertaistuki henkilönä samalla.

Mirduq liikuntaa harrastan yhtälaiskasti kuin ennenkin, joten en ole liikuntatottumuksia muuttanut raskauden myötä. Liikkuminen on pääasiassa hyötyliikuntaa ja sitä tulee näin omakotitalossa asuessa ihan riittämiin. Ruokailutottumuksista sen verran, että osittain syön ehkä vähän terveellisemmin kuin aiemmin. Aiemmin saatto mennä päiviäkin jos olin vapaillla, että en syöny kunnon lämmintäruokaa ollenkaa vaa napostelin pitkin päivää leipää, hedelmää, jogurttia, karkkia mitä milloinkin. Nyt raskauden myötä syön kerran päivässä ainakin sen yhden lämpymän aterian, enempi kasviksia, hedelmiä ja marjoja on tullu syötyä; mutta kyllä edelleen syön liiankin paljon karkkia. Mieheni juuri eilen sanoi, kun otin karkkihyllyltä mukaan lakritsi pussin, että eikö toi oo sulta kielletty. Tähän totesin, että no se näkyy sit verenpainees. :) Teki mieli kyllä oikeasti sanoa, että kokeileppa ite lopettaa vuosien jälkeen se tupakointi, ni tiedät miten helppoa on yks kaks lopettaa joku itselle tärkeä juttu. Mulle on ollu aina makeiset sellasii, että niitä on pitäny saada päiväs ees jokunen, ni sit on hyvä mieli.

Elena teresa kyl mulla ainakin varsinkin selkä kipeytyy tosi helposti jos vähänkin jotain ylimääräistä teen tai vääräs asennos työskentelen. Näin raskauden myötä pitäis muistaa ne kunnon työasennot.

Mulla ei oo vielä tullu mitään sellasta, että joku ruoka tai juoma olis yök. Kaikkea pystyn syömään ja juomaan, ei ees kahvi tee vielä ainakana etoa. Tosin olen tietoisesti kahvin vaihtanut teehen ja juon mieluummin teetä kuin kahvia, mutta kyllä mä kahvia juon vielä esim. kylässä ollessa. En ole myöskään huomannut, että olisi jotain tiettyä ruokaa jota tekisi erityisesti mieli, mutta yleisesti ruoka on alkanut maistumaan. Voisin olla koko ajan jääkaapista hakemas jotain.

Vähä mä säikähdin viime yönä, kun heräsin siihen että vatsaan sattu ihan järkkynä. Kello oli sillon varmaa jotain puol 5, varttii vaille 5, ku mies heräili (kello oli sil soimas varttia vaille 5). Aloin hieroo vatsaa ja käänsin kylkeä ja menin vatsalleen peppu ylös ja laitoin lämpöpeittoa vatsalle ja koitin kaikenlaisia asentoja ja tuntu et mikää ei auta. Jossai vaihees olin sit kuitenki nukahtanu, ilmeisesti se kipu katos. En tiedä yhtää mistä kipu tuli, mutta olin jo hetken varma, että nyt meni kesken. Aamulla heti tarkistaa, ei vuotoa ja samalla tein heti vielä testin ja heti tuli hyvin vahva plussa, tästä olinkin varma, että vielä sielä joku on matkassa. Mutta kyl sai mut pelästyy todenteolla. Aamulla herättyä kaikki oli taas hyvin, ei minkäänlaista kiputuntemuksia ollu havaittavissa.

Jaha pitäis tänä vissii viel ommella siskon pojalle jotain. Eilen sain valmiiksi veljen tytölle mekon. Mulla ollu tapana, että jos joku sisaruksista saa lapsen, ni ompelen tai ostan jonku pienen vaatteen niille. Nyt kun sattuu olee kankaita, ni on mistä valita ja aikaakin ommella. Eilen tuli just metsolan paketti. Mä oon nii hulluna noihin kankaisiin vaihteeks, että varmaan mun pieni tukehtuu sit vaatteisiin.

Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Mirduq: Mä ostin jumppapallon, sen päällä on hyvä venyttää mahaa ja selkää. Mut aikalailla muuten yhtä surkeesti on liikunnat jatkunut, kävelylenkeillä käyn aina joskus, ja pitäis jumpata kotona, mut nyt ei oo millään ehtinyt :D Frisbeegolffia oon käynyt ennen raskautta heittämässä, mut nyt en oo varma onko se enää hyvä idea, kun siinä pitää repästä se kiekko kunnolla liitämään! Ja joskus tullut vatsalihaksetkin kipeeks siinä touhussa.

Delfin81: Mulla on kipuja ollut enemmän vasemmalla puolella, mut on kuitenkin myös oikeella. Tietty sitä pelkää kohdunulkoistakin. Pitäs mulla selvitä sit kystaultrassa 24.7. sekin samalla.

Kai täällä joku vissiin käy hyväksymässä uusia jäseniä tähän ryhmään? Mä en osannut :D Tai en tiennyt, et hyväksytäänkö vaan kaikki kenellä on pyyntö, ja mitä se "avaa" siellä tarkottaa...

Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Mirduq, mä olen vasta tänään (RV 5+4) ottanut itseäni niskasta kiinni noiden syömisten kanssa. Tai toisinsanoen pahoinvointini on aiheuttanut keventämistä. Ensialkuun ruokahalu kasvoi niin valtaisaksi ja vähän pahoinvointikin oikeutti valikoimaan, niin söin tosi epäterveellisesti ja PALJON. Nyt pahoinvointi on yltynyt sen verran, että tänään ei ole uponnut muu kuin kanafilee ja vihannekset, sitä voisi kai sanoa melko terveelliseksi joskin yksipuoliseksi. Vielä ei ole oksenteluksi yltynyt tämä kuvotus kuitenkaan.

Liikuntaa harrastin ennen raskautta paljon, lähemmäs sata km juoksua per viikko. Mutta kun hokasin olevani raskaana, vähensin rankasti, pelkäsin että helteellä juokseminen aiheuttaa jotain ongelmia. Viileämmillä säillä kaiketi saisi jatkaa entiseen malliin, oloa kuunnellen. Olen ensikertalainen, joten ylivarovainen. Ja vähän on väsymystä ollut ilmassa, sekä tämä pahoinvointi tietysti, jotka pistää jäitä hattuun liikunnan suhteen.

Olen muuten nyt pystynyt jo välillä hetkittäin "unohtamaan" raskauden, siis siten etten ajattele asiaa koko ajan. Silloin kun ei ellota, eli olo on normaali.

Mielialasta oli puhetta, mulla ollut hyvä, jostain syystä parempi kuin yleensä. Tasaisempi. Sanoinkin miehelle että mitä jos tehtäisi niin että olen tästä lähtien aina raskaana, paitsi ehkä silloin kun imetän, kun on niin hyvä olo :D Ei oikein lämmennyt ajatukselle, tässä kun ehtisi ehkä tehdä seitsemänkin lasta hedelmällisen iän puitteissa :O

Sivut

Suosituimmat