Esikoinen tulossa <3

• ylös 0
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (190)

delfin81
Liittynyt19.12.2012

Kiitos avauksesta, tätä vähän odotin; mutten itse tohtinut olla aloittajana. Kaikki tuntuu uudelta ja pienistäkin tuntemuksista alkaa miettimään kuuluukohan tämä raskauteen. Mä oon tehny listaa ekaa neuvolaa varten mitä täytyy kysyä, kun mun muisti on ainakin niin heikko mulla etten muuten muista niitä, kun sen aika on. Mites muut, joko on iso lista tehtynä neuvolaa varten?

• ylös 0
  • alas 0
Liittynyt8.9.2015

DELFIN81: Ei ole listaa neuvolaan tehtynä, mutta hyvä ystäväni on lääkäri ja hän on kyllä saanut jo aika monta tekstiviestiä aiheesta :D. Eilen, kun olin mökillä saunomassa ja uimassa, huomasin yhtäkkiä, että rintani eivät ole juurikaan kipeät (yleensä jatkuvasti todella herkät. Olleet koko raskauden ajan). Sain paniikin ja ajattelin että jos se raskaus on mennyt kesken, kun ei ole enään kipuja (veljeni vaimolle kävi niin). Onneksi kuitenkin kivut palasivat jonkin ajan saunomisen jälkeen ja sain taas mielenrauhan :).

• ylös 0
  • alas 0
Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Delfin, eka neuvolakäynti on mielestäni niin tuskastuttavan myöhäisessä vaiheessa, ettei minulla ole sinne suunniteltuna mitään kysymyksiä. Olen lukenut paljon ja kysellyt aiemmin synnyttäneiltä lähipiirissä kaikenlaista. Luultavasti siihen mennessä kun sinne neuvolaan mennään, ei ole enää mitään kysyttävää :D

Lauraf, tuskin ne kivut ovat mitenkään välttämättömiä jatkuvana. Minulla aristaa rinnat ajoittain, mutta enimmäkseen ei. Juostessa silti pelottaa että siellä rakenteet repeilee kun tuntuu ettei mitkään liivit riitä tukemaan aristavia rintoja. Mutta kyllähän sitä säikähtää vaikka mistä kun ei aiempaa kokemusta ole, minäkin toissapäivänä sain sietämättömän tuntuisia kipuja alavatsaan koiraa ulkoiluttaessa, mutta kotiin oli köpötettävä omin voimin vaikka nimenomaan liike pahensi kipua. Ajattelin jo että jahas tää oli sitten tässä, mutta kun olin maannut tunnin kyljelläni, huomasin että voin taas kävellä ilman kipua. Vuotoa ei tullut yhtään. Liitoskipuja ehkä.

• ylös 0
  • alas 0
Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Mikä tota maaliskuun mussukoiden heinäkuu-ketjua vaivaa, mä en pääse sinne useimmiten ollenkaan? "Sivua ei löytynyt".

• ylös 0
  • alas 0
Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Delfin81, mulle ei oo tullut mieleenkään minkään kysymyslistan teko! Mut ehkä pitäis tehdä, mulla ainakin pää tyhjenee tollasissa tilanteissa enkä muista enää mitään. Lähinnä odotan tietoa niistä tulevista ultrista jne. Oon lukenut paljon, niinkuin Helinä007kin, ja jutellut kaverin kanssa, joka on myös raskaana, ja n. 10 viikolla :) Tosi kiva kun hällä on viel tuoreessa muistissa tämä vaihe mikä itellä on nyt menossa.

Mites teidän mielialat? Itellä ailahtelee aika paljon, toisaalta tuntuu että ihanaa, nyt se elämä voi kunnolla alkaa kun saa lapsen, ja toisaalta tuntuu, että eikö tästä tilanteesta pääse mitenkään pois :D Ihanaa ja kamalaa kun ei voi muuta kuin vaan odottaa, että jotain tapahtuu, maha alkaa näkyä tai pääsee ultraan missä näkee vauvan tms. jotain mikä tekis tästä todellista! (Vaikka ei nää oireet anna unohtaa tätä kovin pitkäksi aikaa.) Niin heh, pääsin yövuorosta aamulla, ja mietin että tänään vois vaikka vähän ottaa siideriä kun huomenna on vapaapäivä! Kunnes muistin, että niin joo, oon raskaana, enkä taidakaan ottaa.

Elena Teresa 5+4

• ylös 0
  • alas 0
delfin81
Liittynyt19.12.2012

Lauraf mulla ainakin kivut on hyvin ajoittaista. Välillä rintoja aristaa enempi ja välillä vähän vähempi. Yleisesti ottaen jos niihin koskee, niin silloin huomaa sen arkuuden tai just jos vähänkin vauhdikkaampi kävely tai juoksu on menossa, ni sillon sattuu kans (ei oo tarpeeks tukevat liivit vissii).

Mulla ei oo ystäväpiiris muita ku lähihoitajia. Ystäviltä jotka tietää raskauden jos niiltä kysyy, ni jokainen kertoo oman mieltymyksen mukaan, joten en oikein tiedä onko siihen luottamista. Toki olen paljon ettiny netistä tietoa ja koittanu lukea myös aiheesta kirjallisuutta. Mutta tuntuu, että sitä on niin tiedon janoinen juuri tällä hetkellä, eikä mikään riitä.

Helinä007 mä oon huomannu saman, että välil tulee teksti "sivua ei löydy". Useammin saan sen tekstin jos klikkaan vahingos, että menisin oikotietä onneen ja otan sen viimeisen sivun. Mut jos klikkaa sitä pääotsikkoa, ni sit pääsee suoraa kyl ainakin tähän asti.

Elena teresa tääl mielialat ei hirveesti vaihtele. Pääosin olen ollu hyvinkin hyvällä tuulella, itkua ei oo tarvinu viel kertaakaan vääntää. Muutaman kerran on kyl tullu miehelle vähän ärähdettyä pienistä asioista, kun ei kuuntele; mut meillä on hyvät lahjat sopia asiat heti samantien. En tiedä onko sillä merkitystä, että kun pystyy nauttimaan raskaudesta ilman suurempia kipuja ja pahoinvointia.

Mieheni tuli ulkoa juuri kun olin alkamassa tätä kirjoittamaan ja totes, että nyt vaimo kyl tarvii selvästi halin, että näyttää siltä niinku joku tympis. Aloin nauraa ja sanoin, että eiku mietin mitä kirjoitan. :D Aika pahasti luki mun ilmettä.

• ylös 0
  • alas 0
Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Oho, vastailin tuohon mielialakysymykseen tuonne toiseen ketjuun, no vastaillaan tännekin, eli Elena Teresa, ilmeisesti on niin että mun kannattais olla aina raskaana, koska mikään ei juurikaan ketuta ja mieliala on tasaisen jees koko ajan. Minä ja raskaushormonit ollaan pahoinvointia lukuunottamatta hyviä kavereita :D

Kiitos Delfin, pääsin sun ohjeilla katsastamaan tuon heinäkuun turinat -ketjun uusimmat viestit. Tuon lukemisen ja tiedonhaalimisen kanssa olen huomannut käyvän juuri niin että ristiriitaista tietoa jopa asiantuntijalähteistä löytyy paljon. Jotkut tuntuvat olevan niillä linjoilla että raskaanaollessa pitää vetäytyä vakuumipakkaukseen turvaan yhdeksäksi kuukaudeksi, toiset antavat enemmän maalaisjärkisiä neuvoja. Valintoja on tehtävä paljon itse. Ravitsemuksestakin löytyy nykyisin niin eriäviä näkemyksiä ja niin nippelitietoa että niillä asioilla saa kyllä päänsä pyörälle helposti. Onneksi olin vasta urheilulääkärin vetämällä kurssilla (liittyy siis omaan alaan), jossa sattumalta käsiteltiin myös raskausajan liikuntaa ja urheilua. Muuten varmaan köllöttelisin sohvalla siinä vakuumipakkauksessa :D

Kyllähän tää raskaus näin ensikertalaiselle helposti aiheuttaa hiukan hypokondrisen olon :D

• ylös 0
  • alas 0
Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Helinä007 Nyt on ollut hyvä mieli muutaman päivän, mutta iltasin olen alkanut muuttumaan tosi ärtyisäksi! Ilmeisesti väsyttää illalla, mut ei osaa mennä nukkumaan kuitenkaan kovin aikasin! :D

Niin kyllä taitaa neuvot vaihdella aika paljon, kun selkeetä faktatietoa ei ole monestakaan asiasta, että mitä aiheuttaa. Mä olen käyttänyt edelleen hiuslakkaa (mutta vaihdoin sen hajuttomaan) ja hajuvettä. Varpaankynnetkin lakkasin just, vaikka jossain luki ettei välttämättä nekään höyryt tee hyvää! Hiuksia en ajatellut värjätä ekan kolmanneksen aikana, ja senkin jälkeen vaan raidoilla loppuraskausajan. Miten muut? Liioittelenko jo? :P

• ylös 0
  • alas 0
Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Elena Teresa, mä aion värjäyttää hiukset kerran, koska meillä on häät. Yritän valita lähellä omaa sävyä olevan värin jos sitten ei tarvitsisi loppuraskauden aikana värjäillä. Inhoan siis hiustenvärjäystä projektina, en ole niinkään kovin huolissani siitä mitä se vauvalle aiheuttaisi. Eihän sitä väriä verenkiertoon kuitenkaan ruiskuteta. Ja jos siis ei joka viikko ole värjäilemässä, niin en jaksa uskoa että siitä olisi mitään haittaa. Mutta voihan sitä varmuuden vuoksi ottaa kaikenlaista huomioon. Stressaamaan niistä ei kannata alkaa. Mä en käytä hiuslakkaa muutenkaan koska en jaksa laittaa hiuksia mitenkään erityisemmin (pitkät  ovat), hajuvettä käytän edelleen ja meikkiä.

Katsoin kemikaalidokumentin joskus, ja siinä oli että useat kemikaalit varastoituvat ihmisen elimistöön. Eli meillä on tähän mennessä kertynyt jo melkoinen määrä kemikaaleja kroppiimme, toisin sanoen kemikaalit joille altistutaan raskausaikana, ovat vain pisara meressä. Kemikaaleja ihmiseen tarttuu asuinrakennuksista, ja lasten muovilelutkin ovat niitä täynnä. Eli pakoon me ei päästä kuitenkaan. Joitain se voi ahdistaa, minut se ajatus on vapauttanut: mitään ei kuitenkaan ole tehtävissä...

Tai no on sentään jotain valintoja mitkä vaikuttaa paljon: Tupakoimattomuus/tupakointi aiheuttaa ison eron kemikaalialtistuksessa. Eli tupakoimattoman äidin lapsi säästyy pariltatuhannelta eri myrkyltä. Se on mielestäni tärkein noissa kemikaalijutuissa, koska tupakasta menee niitä aineita verenkiertoon (häkä varmaan pahin sikiölle).

• ylös 0
  • alas 0
Liittynyt8.9.2015

Delfin81: Minulla mielialat ovat vaihdelleet todella paljon. Tai oikeastaan lähinnä hermostun todella nopeasti pienistä asioista ja tajuan melkein saman tien kuinka naurettava olen :D. Olenkin sanonut miehelleni, että koittaa kestää hetken, kyllä se varmasti siitä laantuu vielä :). 

Minia jännittääkin todella paljon, koska olen huomenna aloittamassa työt uudessa työpaikassa, joka on todella kiireinen (olen lähihoitaja). Siellä voi olla hermot koetuksella muutaman viikon :D.

Itse aijon värjätä hiukseni ihan normaalisti koko raskauden ajan. En tiedä ketään kelle se olisi tehnyt jotain. Jotkut polttavat koko raskauden ajan ja se on "sallittua" neuvolassa, joka taas mielestäni pitäisi olla ehdottomasti kiellettyä. Mutta kukin tyylillään ja parashan on se oma mielenrauha tehdyistä tai tekemättömistä asioista :). Kuitenkin aika paljon saa tehdä, että oikeasti vakavasti vaurioittaisi sikiötä.

• ylös 0
  • alas 0
Eleonoora H
Liittynyt7.7.2013

Elena Teresa: Mielialat tuntuvat toistaiseksi olevan aika lailla normaalit, hieman ehkä liikutun herkemmin kuin normaalisti. Mutta väsymys! Huh huh! Koko päivä menee aivan kuin sumussa. Jos normaalisti väsyttää, saattaa silti piristyä jossain vaiheessa, mutta nyt haukottelen koko ajan!

Mites ootteko jo kertoneet monelle? Millä viikolla? Ollaan ajateltu pitää omana tietona sinne 12 viikon ultraan asti. Mutta nyt on ennen sitä elokuussa kahdet sukulaisten häät ja toisissa, pienemmissä, pitäis koittaa jotenkin sumplia istuva illallinen, jossa on alkupalana raakaa poroa!!! Pyydänkö etukäteen vaihtamaan ruoan johonkin muuhun vai jätänkö syömättä? Istumme samassa pöydässä koko porukka. Stressaan tätä kamalasti! Pahin olisi jos "jäisin kiinni" juhlassa, koska en halua siirtää toisten juhlasta huomiota itseeni.

• ylös 0
  • alas 0
Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Eleonoora H, oletko ennen syönyt raakaa poroa? Kuulostaa sen verran erikoiselta, että eikö siitä voi kieltäytyä ihan vaan sen takia, ettei halua syödä joko a) mitään rakaa tai b) poroa? ;)

Juu oon ite aina naureskellut kaikkia ylireagoivia odottavia äitejä.. ja sit musta itestä kehkeytyy sellainen vai :D no mutta yritän olla sekoomatta ihan täysin. Tupakoinnista täytyy sanoa sen verran, että eikö sitä perustella yleensä sillä, että jos lopettamisesta on liikaa stressiä äidille, niin on vauvallekin parempi polttaa, kuin stressata koko aika? Mulla on kaikki lopetusyritykset ennen tätä ollut vaikeita (ja mahdottomia), mutta nyt tuntui kyllä yllättävän helpolta.

Pahoinvointi alkoi tänään oikein kunnolla! Tais olla Helinälläkin paha päivä sen suhteen? Töissä alkoi heikottamaan 2h sen jälkeen kun olin kotona syönyt.. No tein pari leipää. Olo helpotti hetkeksi. Sitten aloin tekemään ruokaa (kuuluu työnkuvaan sekin), ja siinä kanaa paistaessa alkoi taas heikottaa, tehdä pahaa ja huimata. Teki mieli lähteä oksentamaan, mutta kun ruoka olisi palanut pohjaan, niin sinnittelin väkisin. Sitten kun pääsin vihdoinkin vessaan, niin pahoinvointi oli muuttunut alamahan kiertämiseksi, ja tulikin ripulina ulos! Tämän jälkeen oli vielä pari tuntia tosi huono ja heikko olo, enkä saanut syötyä mitään. Erikoista!

Elena Teresa 6+0

• ylös 0
  • alas 0
delfin81
Liittynyt19.12.2012

Eleonoora H mä jättäisin syömättä vaa sen poron. Mielestäni ei herättäis niin paljon huomiota kuin se, että jos pyytää, että vaihdetaan se johonkin toiseen. Tosi harva tietää tästä raskaudesta. Vanhemmille kerrotaan vasta kun olemme kuuleet sydänäänet. Tämän jälkeen mieheni uskoo vasta, että minä todellakin odotan meille lasta. Muutaman kerran on tehnyt itsellä mieli kertoa omalle äidilleni. Mun äiti kun on tehny kaikille mun sisarusten ensimmäisille lapsille peiton neuloen tai virkaten (en oo varma kummin se on tehty) ja juuri nyt tällä hetkellä kun mun äitillä on toinen käsi vähän heikommassa hapessa (leikattu muutama kuukausi sitten, ku kaatui meidän häiden jälkeen kyljelleen sen päälle); ni menee varmaa tovi, että se saa tehtyä sen peiton, joten sen vuoksi tekisi mieli kertoa nyt jo, jotta se pääsee sitä alottelemaan ja tekemään omaa tahtia. Mutta ehkä mä pidän tän salaisuuden tässä vielä muutaman viikon ja kerron samanaikaisesti kun mieheni kertoo omille vanhemmille. Sisarukset saa kuulla muilta tai huomata itse, näin he ovat toimineet itsekin ellei sitten he kysy suoraan asiaa (kosto on kauniin suloinen tässä asias). Noin muuten varsinaisesti en aio kailottaa asiaa, niinku jotku tekee faces sitä.

Onko muilla sitä, että tekisi enempi mieli suolaista kuin makeaa? Ite huomasin tänä aamuna, että ei tehny yhtää mieli aamu teen kanssa makeaa (normaalisti kun syön jotai makeaa) vaan söinki ruisleipää makean sijasta. Muutenki tekee mieli enempi suolasta kuin makeaa.

• ylös 0
  • alas 0
Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Heippa vaan kaikille,

Tosiaan täällä olisi yksi esikoista odotteleva. :) Tuntuu vieläkin epätodelliselta. Oon nyt 7 raskaustestiä tehnyt. Tänään aamulla viimeksi Clearblue Digi kertoi minun olevan raskaana 1-2 viikkoa. Varasin eilen jo ajan neuvolaan. Sain sen jo rv 8!! Varhaisultraankin varasin ajan rv 7. Oon hieman malttamaton. :D Pahoinvointi alko jo viime perjantaina ja tämän viikon tiistaina tuli ensimmäinen plussa. Nyt tässä ollaa iha sekasin. Mitä mä saan syödä? Raskaan urheilun käski lekuri jättää pois ja kofeiinin kokonaan kun minulla on keskenmeno riski niin suuri. Pää on kipeä kun ei saa aamukahvia ja oksettaa pitkin päivää. Omat ystäväni ja perheeni tietävät jo. Mieheni perheelle ei kuulemma saa kertoa ennen kuin ollaan varhaisultrassa käyty. 2,5viikkoa vielä odottelemista. Tämä tulee olemaan ensimmäinen lapsenlapsi omille ja mieheni vanhemmille. Mieheni on vielä ainut lapsi joten lapsenlapsi on hyvinkin iso juttu! 

Toi lista kysymyksiä neuvolaan oli muuten hyvä idis! Ei tullut mieleenkään. 

rv 4 + 5 menossa. :) 

• ylös 0
  • alas 0
Käyttäjä670_0
Liittynyt10.7.2013

Ihanaa, muitakin esikoisen odottajia!

Elena Teresa: Mieliala on ollut lähinnä euforinen. Tanssahtelen ja hymyilen ja naurahtelen. Pienet vastoinkäymiset eivät ole plussatestin jälkeen tuntuneet juuri miltään. Vastoinkäymisten edessä vain hymyilen sen takia, että masuvauva on nyt paljon isompi asia kuin mikään muu. Olen selkeästi kajahtanut onnesta, mutta tämä lapsi vain on niin iso asia ja todella toivottu.

Onko kukaan muuten katsonut kiinalaisesta raskauskalenterista, onko tulossa tyttö vai poika? (Kyllä, olen vähän höpsähtänyt jo aikaisessa vaiheessa.) Omalle kohdalle näyttää tyttöä, ja tyttöä jostain mystisestä syystä ennustan itsekin.

http://www.vau.fi/raskaus/Poika-vai-tytto/Kiinalainen-syntymakalenteri/

Ayumi 4+6

• ylös 0
  • alas 0
Liittynyt8.9.2015

AYMI: Olen kanssa katsellut noita ennustuksia tytöistä ja pojista enkä millään malttaisi odottaa kumpi sieltä on tulossa :). Kiinalainen kalenteri veikkaa tyttöä mutta sormustesti sanoi että on pika tulossa :). Tosin mieheni puhuu tytöstä :D. 

rv 6+1

• ylös 0
  • alas 0
Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Oi ihanaa en tiennytkään tuommoisesta ennustuskalenterista. :D Poikaa meille ennustaisi. Ainakin mieheni olisi innoissaan. Mulla ei ole mitään mieltymyksiä sukupuolta koskien.

Mä itekkin mietin tuota hiusten värjäämistä. Meillä on häät elokuun lopussa ja kampaajalle on varattu aika viikkoa aikasemmin. Luulen, että siihen jää mun värjäämiset tän raskauden aikana. En muutenkaan käy kun ehkä kerran 3-4kk kampaajalla. Onneksi on talvivauva. Voin olla pipopäässä 24/7. :P

Haluaisin alkaa jo hamstrata vauvatavaroita kotiin, mutta mieheni on kovasti sitä vastaan. Hän on hieman liian järkevä tässä asiassa. Ei halua edes puhua raskaudesta kunnlolla ennen kuin vaaraviikot ovat ohi. Kyllä se aina vähä välii silittelee masuani ja puhuu meidän pikku alkiosta. :D En malta oottaa varhaisultraan. Pelkään vaan, että varasin sen liian aikaiseen ajankohtaan. Se on nimittäin rv 7 + 1. 

Tuli semmoinen mieleen: Te jotka olette ihmisille kertoneet raskaudesta, niin ollaanko teitä kokoajan ohjeistamassa? Mulla kaverit jo ohjeistaa kuinka pienokainen puetaan kun se on syntynyt. Hieman ärsyttävää.

• ylös 0
  • alas 0
Kääpiökala
Liittynyt17.3.2013

Esikoistani minäkin täällä odotan. Tuntuu vaan vähän oudolle kun tärppäsi uusi yritys tuulimunan jälkeen näin nopeasti.

Jotenkin mieli on ihan hämmennyksen vallassa, mutta hyvällä tavalla. :-)

Oireita on vain lievä etominen, hajuaistin herkistyminen ja armoton pömpötyksen tunne vatsassa. 

Pakko on vaan peloista huolimatta yrittää ottaa rennosti ja nauttia tilasta.

Mutta kaikesta huolimatta olen alkanut (jo ennen plussausta jopa) hankkia vauvajuttuja, kai se oli jonkinlaista selviytymistä ja uskoa uuteen raskauteen. Toivottavasti toinen  kerta toden sanoisi :-)

• ylös 0
  • alas 0
Liittynyt8.9.2015

Hei vaan hei tasapuolisesti kaikille ja tietenkin onnea! :)
Minäkin nyt uskaltauduin kirjottelemaan tänne, elikkäs olen 26 vuotias työssä käyvä esikoisen odottaja :) parisuhdetilanteeni ei parahin mahdollinen ole, joten saattaa olla, että olen myös yksin odottaja.

Haluaisin avata itselleni aika aran aiheen, pelot:
Kävin nimittäin ultrassa perjantaina (12.7.) eikä lääkäri löytänyt sieltä kuin sikiöpussin ja ruskuaispussin. ultra lähinnä siksi, että sikiön kokoa ja ikää saataisiin varmemmaksi. (mikäli viimeisimpiä menkkoja uskominen on, olisi tänään 6+3) kuitenkin oli lääkärin tuomio välitön ja asiattoman tyly, hän kun kovin kiekon+tehdyn raskaustestin ajankohdan mukaan päätti että pitäisi olla ainekin 7+3. ensi viikon torstaihin asti siis pitäisi odotella ja kädet ristissä toivoa parasta! -.-
Kaikesta huolimatta koitan jaksaa uskoa parasta, silti hieman varautua pahimpaan, mutta kuitenkin olen raskaudestani todella iloinen, vaikkei se mitenkään suunniteltua/odotettua ollutkaan, mutta silti olisi pienokainen enemmän kuin tervetullut elämääni :)

Oireita on, etomista, rintojen arkuutta, levotonta unta, sekä vessassa ravaamista, paljon siis samaa kuin muillakin :D

Voimia hurjasti jokaisen arkeen ja sanottakoon vielä, että tarkoitukseni ei tietenkään ole mitään kauhukertomuksia tänne alkaa pyytelemään, vaan mielestäni siinä missä niistä ihanista ja iloisista asioista puhutaan, on hyvä myös jakaa pieniä ja suuria pelkoja (jos niitä joillakin vain on) :)

• ylös 0
  • alas 0
saanae
Liittynyt14.7.2013

Ensikertalainen täällä myös :)

Huikean pelottavaa sekä ihanaa, että sisälläni asuu pienen pieni alkio, josta muodostuu ihminen, oma lapsi.

Mulla on neuvola aika varattuna myös muutaman viikon päähän (olen nyt 6+1). Ehkä tosiaan pitäis tehdä joku lista kysymyksistä, sillä oon tämän muutaman viikon ajan ollut tooooosi hajamielinen, mikä ei yhtään ole minua.. Ja lisäksi tuntuu että mulle saa asiat sanoa kahteen, kolmeen kertaan ennen kuin menee ymmärrettävästi perille asti. :D

Rinnat ovat kasvaneet. :O yöpaitani olkain meni rikki, kun tursuavat. :o Mieskin totesi saman asian. Tosin perään totesi; "en valita.." ;) onneksi eivät kuitenkaan ole enää niin kamalan kipuisat. Vaikka muuten tuntuu että kroppa herkällä onkin.

Kauheasti tekisi mieli ostaa kaikkea vauvajuttua jo. Mutta en uskalla. Odotan vielä sen 6 viikkoa lisää :)

• ylös 0
  • alas 0
Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Mimoosa, toivottavasti seuraava ultra osoittaa ettei mikään olekaan pielessä. 

Saanae ja Kääpiökala me ollaan jo rempattu huone vauvalle, ja viikkoja on se 6+ jtn :D No, rempattava se huone oli joka tapauksessa, oli vauvaa tulossa tai ei. Sen verran tympäisi ne rumat seinät. En viitsi pelätä jotain mitä voi tapahtua. Yksi keskenmeno on kyllä takana, mutta se oli tositosivarhainen, en olisi varmaan huomannut edes jos en olisi tehnyt testiä silloin.

Käytiin siis tänään varhaisultrassa. Olin käsitykseni mukaan menossa rv 6+3:ssa, mutta lääkäri sanoi että 6+1 on lähempänä oikeaa ajankohtaa. Johtuu siis siitä että kiertoni ovat olleet eripituisia. Mutta kuukautisten alusta laskettuna tuo 6+3. Sydämen syke näkyi jo ultrassa, ja tyyppejä on siellä siis yksi, siitäkin huolimatta että alussa maha oli valtaisa. Nyt se alkuturvotus on suurimman osan aikaa ohi. Niin että Tepsuttelija, en usko että 7+ viikoilla on liian varhaista mennä varhaisultraan, jos siis tarkoitat sitä että sykkeen haluatte näkyvän.

Oksentelin tässä päivänä muutamamana, nyt on helpottamaan päin, eilen uskalsin syödä kiinteää ruokaa ja ne kestivät sisällä, tänään jatkanut samaan malliin. Tänään kävin myös pitkästä aikaa juoksemassa, 10 km. Olo tuntui jopa normaalilta, kun ehkä turvotuksen ja oksetuksen ja sängynpohjallavoivottelun ja sekasotkuruokavalion takia olen tuntenut oloni kömpelöksi ja lihavaksi koko viimeviikon. Olen välillä ollut myös jotenkin tosi allapäin, ehkä samoista syistä.

Mulla ei mozilla enää toiminut vauva-palstalla, joten oli pakko ladata uusi selain koneelle. Suosittelen kaikille ketkä ihmettelevät tökkivää vauva-palstaa!

• ylös 0
  • alas 0
saanae
Liittynyt14.7.2013

Oih, me asutaan miehen kanssa kaksiossa (rivari tosin), ja joudutaan asumaan tässä vielä lapsen syntymään asti. Ja varmasti sen jälkeenkin muutama vuosi, sillä mies lähtee nyt elokuussa opiskelemaan, joten taloudellisesti tulee tiukempaa. Onko kenelläkään muulla opiskelevaa miestä? Miten tulette toimeen ja mitä tukia on mahdollista saada? välillä tunnen itseni kauheeksi ihmiseksi, kun mietin vain taloudellisesti pärjäämistä.  Mutta joo, asiaan;  

olisi ihanaa päästä sisustamaan lastenhuonetta!! :))

onko teidän kaupungilla/kunnalla kuntalisää.? Meillä on, sekin helpottaa hieman.

Helinä007 huomaatko eroa juostessa hengityksessä? Itsellä tuntuu että pienempikin liikuntasuoritushengästyttää huomattavasti enemmän. liittyisikö jotenkin noihin rintojen kasvuun.?

• ylös 0
  • alas 0
Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Saanae, ei ole kuntalisää, eiköhän täällä meillä ole pelkkä kuntavähennys. Synnärikin jossain hiton parakissa keskussairaalan rempan takia väistössä :D Mun mies on töissä, mutta mä opiskelen itse. Se mitä tukia miehesi saa, riippuu kovasti siitä millaset tulot sulla on (avo- ja avioparilla kun toisen tulot vaikuttaa toisen kelatukiin). Meillä miehen tulot vaikuttaa siten että mun opintotuki on jäätävän pieni. Äitiyspäiväraha on sitten se tavallinen minimi. Asumislisää ei ole mahdollista saada. Mutta valmistun keväällä ja vauvaloman jälkeen menen töihin. Lapsilisä ei tietysti sitten aikanaan riipu mistään, eli sen saatte varmasti lapsen syntymästä alkaen. 

• ylös 0
  • alas 0
Käyttäjä670_0
Liittynyt10.7.2013

En voinut vastustaa kiusausta: ostin ensimmäisen vauvanvaatteen, kun olin käymässä toisessa kaupungissa eli ei ollut pelkoa törmätä tuttuihin.

Mutta kuten moni muukin täällä tekee, ainakin isommat hankinnat saavat vielä odottaa.

Ja ainahan ovat nettikaupat, joissa voi olla ikkunaostoksilla...

• ylös 0
  • alas 0
Laama85
Liittynyt26.6.2013

Minäkin odotan esikoistani. Tällä hetkellä kuukautisista laskettuna 5+3, mutta todellisuus voi olla myös jotain ihan muuta, sillä viimeiset kuukautiset oli periaatteessa viimeinen tyhjennysvuoto pillereistä. Uskoisin kuitenkin aika lähelle tuota olevan, koska kuvittelin oviksen tunnistavani ja menisi aikalailla yksiin noiden viikkojen suhteen. En ole neuvola-aikaa päässyt vielä tilaamaan, kun olen kesälomalla vielä tämän viikon, mutta maanantaina tilaan ajan heti, kunhan pääsen työkalenterin ääreen :) Elämäntilanteestani ja itsestäni sen verran, että olen 28-vuotias ja aviomieheni on 32-vuotias. Lapsi on erittäin toivottu, mutta yllätti meidät molemmat sillä, että ensimmäisestä yrityskierrosta tärppäsi. Nyt vaan pidetään peukkuja, että kaikki menee hyvin :)

• ylös 0
  • alas 0
Liittynyt8.9.2015

Odotan myös esikoistani. Luulen että olen viikolla 6. Tein raskausoireiden takia testin ensimmäistä kertaa 11.7 ja sen jälkeen vielä 7 lisää, kaikki plussaa. Vauva on aika suuri yllätys, tosin todella toivottu sellainen. Kahden viikon päähän varattu lapsettomuushoitojen ensikäynti vaihdettiin ensimmäiseksi neuvolaksi. Olin jo yrittänyt varautua siihen että vauvaa ei ilman erityistoimenpiteitä tule, sillä kuukautiskäyttäytymiseni on ihan mahdoton. Pillereiden lopettamisen jälkeen (tulee kohta kaksi vuotta) on kuukautiset tulleet ehkä kolme kertaa. Tarkkojen viikkojen laskeminen on siis hiukka haastavaa kun edelliset kuukautiset ovat olleet maaliskuussa :D Mutta olen onneni kukkuloilla! Ja toisaalta ihan kauhuissani. Yritän ajatella että on todella hienoa että voin ylipäänsä tulla raskaaksi, seuraavassa sekunnissa pelkään että menetän ainoan mahdollisuuteni.

Olen 30 -vuotias, mieheni on 31 ja jaamme kaksion ison sekarotuisen paimenkoiran kanssa. Onneksi on myös iso piha joka laajentaa meidän kaikkien elintilaa keväisin. Ja mahdollisuus tehdä autotalli huoneeksi.

Onnea kaikille kanssapaksuilijoille! Toivotaan että kaikki mene hyvin! 

• ylös 0
  • alas 0
Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Saanae: Mieheni opiskelee ja käy täyspäiväisesti töissä. Herraa ei vuoteen ole kotona oikein näkynyt. Viikonloputkin menee tietokoneeseen liimaantuneena opiskellen. Nyt hän on kesällekkin ottanut kursseja. Huoh! Rahallisesti ei kyllä meillä onneksi tee tiukka, mutta varmasti on miehelleni iso muutos kun ei enää voikkaan keskittyä vain kouluun ja töihin. Onneksi ens kesänä koittaa hänen dippatyönsä teko ja näin on opinnot jo pian ohi. Me asutaan kans kaksiossa, mutta ei ole rivari ja mulla on 2 koiraa. Tulee olemaan mielenkiintoista miten lenkitän nuo karvaiset kakarat keväällä vastasyntyneen kanssa. Nämä karvaiset kaverit ovat tosiaan täysin minun vastuullani. Mieheni ei niitä ulkoiluta kuin satunnaisesti. Ehkä siihen kuitenkin tulee muutos. Muuttoa suunnittelimme vasta aikaisintaan syksylle, sillä mieheni vaihtaa silloin luultavimmin työpaikkaa. Onneksi on sentään 62m2 tilaa siihen saakka. 

Helinä: Siirsin ultraa samalle päivälle neuvolan kanssa, sillä nuo päivä laskelmat ovat neuvolan eikä omani. Jos lasketaan 32pv kierron mukaan niin tänään on vasta rv 4 + 6 joten varmuuden vuoksi on ultrakin 32 pvn kierron mukaan rv 7. Sykkeen todella haluan nähdä ja tietty toivon että ekassa varmistuisi jo onko tuulimuna vai ei. Vaikkei pitäisi olla periytyvää, niin mieheni äidillä ja äidilläni oli molemmilla tuulimunaraskaus ennen esikoistaan. Joten hieman huolestuttaa. :( Ihanaa että pääsit juoksemaan! Itekkin yritän päästä takaisin lenkkipolulle huomenna. Lämpöily vaan jotenkin vie kaikki voimat. Olen ihan nuutunut iltaisin ja yleensä juurikin silloin kun kuumemittari näytttä n. 37,5.

Mulla on viikonlopppuna polttarit. Tytöt vahingossa paljasti. :D Tulee olemaan super mielenkiintoista katella tyttösiä pienessä tuiskeessa. Hihii onneksi tässä on kaikenlaista ohjelmaa, niin en vaan tuijota kalenteria odotellen varhaisultraa.

• ylös 0
  • alas 0
Vesta Linnea
Liittynyt14.7.2013

Moikka! minäkin liityn tänne!

Odottelen myös ensimmäistä lasta. Miehelleni tämä on jo toinen. Ja hänen lapsensa asuu meillä vuoroviikoin, joten vähän jännittääkin, miten hän tulee suhtautumaan vauvaan, sillä tämä on hänen ensimmäinen pikkusisarus. Olemme yrittäneet lasta jo vuoden verran ja aloimme jo pelätä, että jokin on pielessä, kun toista viivaa ei tullut. Nyt olimmekin hurjan onnellisia positiivisesta tuloksesta.

Asumme tällä hetkellä kolmiossa, mutta katselemme rivitaloneliöitä. Itse Hiukan epäröin sillä joutuisimme ottamaan lisää lainaa ja hieman tinkimään alueesta. Tämän alueen rivitalojen hinnat ovat pilvissä. Mieheni jatkoi opiskeluistaan, mutta kykenee käymään töissä. En sinänsä ole huolissaan, miten pärjäämme. Vähän nyt tuo isomman asunnon osto pelottaa. Etukäteen olen jo murehtinut sitä, miten pärjäämme, jos jään hoitovapaalle, mutta siihen on vielä aikaa, joten keskityn nyt iloitsemaan tästä.

Itselleni on neuvola 29.7. olisin halunnut sen jo ensi viikolle, mutta ei ollut aikoja. :(

• ylös 0
  • alas 0
Aulikki84
Liittynyt17.7.2013

Hei kaikille! Täällä laskettu aika 4.3 - näin kertoi neuvolan täti jolta varasin ajan ensimmäiselle käynnille. Kiertoni on ehkä keskivertoa lyhyempi (?) vain 25 pvä joten en ole ihan varma onko la oikein. Selkiytynee parin viikon päästä.

Minulla  oikeastaan ainut huomattava oire on ollut erittäin voimakas väsymys, ja tarkoitan siis todella voimakasta VÄSYMYSTÄ! Kohtalotovereita? Alkoi viikonloppuna, kesäloma alkoi maanantaina joten tähän asti loma suurimmaksi osaksi on mennyt siihen että kun aamulla herään, möngin sohvalle pötköttelemään päiväksi. Mieliala on hyvä, olen vaan niiiin väsynyt että tiskikoneen tyhjentäminenkin tuntuu ihan liian rankalta. Tänään semisti helpompi pvä. Pahoinvointia ollut hyvin ohimenevästi muutamana pvänä, erityisesti heti valmiiksi kun herään-mutta helpottaa kun syö sängyssä jogurttia :) että tämmöstä tänne :)

• ylös 0
  • alas 0
Vesta Linnea
Liittynyt14.7.2013

Itse olen jo ostanut kasoittain vauvanvaatteita. Tiedän olevani yli-innokas. :D

• ylös 0
  • alas 0
Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Mim00sa Ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä ne lääkärit sanoo! Mä tosiaan sain lauantaina tylyn tuulimuna & keskenmenotuomion, ja keskiviikkona näkyikin ultrassa syke ja koon mukaan onkin vasta rv 6+0. Eli siittiöt on sitten eläneet kohdussa odottelemassa munasolua 5 päivää! Kun ei sen jälkeen oltu yhdynnässä pariin viikkoon, ja muuten käytössä kortsu.

Saanae opiskelija voi saada asumistukea asumislisän sijaan, silloin kun on perheellinen. Sitten on lapsilisä ja tietysti toimeentulotuki, jos esim. kumpikaan ei ole töissä.

Aulikki84 Täällä on myös hirveetä väsymystä.. Tänään nukuin päiväällä 5h, nyt ei sitten nukutakaan...

• ylös 0
  • alas 0
Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Vesta Linnea: Mäkin oon yli-innokas. Mulla on yksi hylly vaatekaapista tyhjennetty omista kamoista ja täytetty vauvan vaatteilla. (:

• ylös 0
  • alas 0
Aulikki84
Liittynyt17.7.2013

Minun oli tarkoitus odottaa ensimmäistä neuvola käyntiä joka on kahden viikon päästä. Noh, malttamattomana varasin ajan alku-ultraan yksityiselle, jonka sain jo tälle päivälle. Nyt viikko 7 ja nyt jännittäää :o !

• ylös 0
  • alas 0
Laama85
Liittynyt26.6.2013

Minä ajattelin, että jotain pientä voisi ehkä ostaa sitten ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen, mutta vielä en siis ole mitään ostanut.

• ylös 0
  • alas 0
Liittynyt8.9.2015

Jos olette menossa tai olette jo käyneet varhaisultrassa, haluaisitteko kertoa sanooko lääkäri mitään keskenmenon todennäköisyyksistä jos sikiön sydänäänet tuolla 7/8 viikolla todetaan? Pieneneekö siitä 12-15 prosentista?

Menen huomenna käymään neuvolassa, lähinnä siksi että arvioidaan (eli siis arvotaan) missä kohti raskautta saattaisin mennä. Kaupunki ei suostu ultraamaan, mutta en kyllä ymmärrä millä muullakaan keinolla tuota 12 viikon poimu-ultraa pystytään ajoittamaan? Edelliset kuukautiset siis maaliskuussa (ei, en ole voinut olla raskaana 9 viikkoa kauempaa, veikkaus on että 6).
Se että ovuloin joskus ja jouluna tekee tämän raskauden aika ihmeelliseksi...

• ylös 0
  • alas 0
Aulikki84
Liittynyt17.7.2013

KASTANYA No minä kävin varhais-ultrassa  tänään ja ainut mistä puhuttiin oli että kaikki on hyvin ja pulssi näkyi :) Viikkojen ja päivien määräksi tuli 6+4 ja laskettu aikakin muuttui -> 10.3. :)

Saako kysyä miksei kaupunki suostu ultraamaan :( ?

• ylös 0
  • alas 0
Käyttäjä670_0
Liittynyt10.7.2013

Aulikki84, kuulostaa huimalta ja ihanalta, että olette päässeet jo näkemään pikkuisen sydämensykkeen. Meillä siis vielä odotellaan sen ihmeen näkemistä, koska ensimmäinen neuvola on vasta elokuussa.

Kastanya, samaa ihmettelen minäkin, miksi kaupunki ei ultraa. Onneksi sait neuvola-ajan, jos siellä osattaisiin sanoa jotain viikoista. Tsemppiä!

Omaa napaa sen verran, että taidan piakkoin poksahtaa kaikesta syömisestä. Pahoinvointi vaatii lähes jatkuvaa syömistä, vaikka oikeastaan ei ole edes nälkä ja syöminen jopa tympäisee. Olen selvinnyt ilman oksentamista *kop kop*, joten sinänsä en valita. Ehkä olen raskauden jälkeen 20 kiloa painavampi sen takia, että alkuraskauden pahoinvoinnin takia syön koko ajan, mutta mitä vain olon helpottamiseksi!

• ylös 0
  • alas 0
Liittynyt8.9.2015

Ayumi, jouduin myös viemään töihin hapankorppuja että kestän lounaaseen ja kotiin. Verensokerit laskee salamana jos en saa jotain mutustettua väliin. Pieni öklötys ja törkeä väsymys iltapäivään asti. Enkä pysty keskittymään yhtään mihinkään. Olen jokaisen työnantajan unelma! Toisaalta olen niin onnellinen kaikista oireista, jopa siitä pahantuulisuudesta joka koittaa armotta jos ehtii tulla liian nälkä.

Neuvolan ajanvarauksessa sanoivat ettei kaupunki tee varhaisultraa. Aikovat jotenkin muuten arpoa millä viikolla mennään (haastattelemalla tai ehkä käyttävät kristallipalloa? toisaalta oireista nyt pystyy ehkä jotain päättelemään mutta nehän eivät taida olla kaikilla aina samat tai ajoittua samalle viikolle). Sitten nopataan se poimu-ultran ajankohta ja jos menee liian aikaiseksi niin tehdään uusi, jos liian myöhäksi niin... ööö, voivoi? No en nyt pidä tätä ratkaisua kiveen kirjoitettuna. Ehkä neuvolantäti on huomenna avuliaampi. Tämä puhelimen päässä ollut oli aika tympeä tyyppi. Sanoi että mene yksityiselle. Se nyt tietysti on vaihtoehto sekin.

Aulikki84, saitko kelan korvauksen ja mitä ultra maksoi? Ihanaa että kaikki on hyvin! Olen itse koko ajan niin huolissani että ehkä varhaisultra pehmentäisi pelkojakin..

• ylös 0
  • alas 0
Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Kastanya: oletko menossa lääkärin vai sairaanhoitajan juttusille? Luultavasti ei ultrata koska sairaanhoitajalla ei siihen ole laitteita ja siihen tarvitsisi gynelle lähetteen. Voi olla että saat sieltä lähetteen eteenpäin tai jos epäilet olevasi jo noin pitkällä niin ei 12 viikkoon ole enää heidän mielestä kovinkaan pitkä aika. Varasin ite myös yksityiselle varhaisultran. Hintaa tulee muistaakseni n. 130€ kelan korvauksien jälkeen. 

• ylös 0
  • alas 0
Aulikki84
Liittynyt17.7.2013

Kastanya Kävin yksityisellä, ultrauksen teki kätilö/terveydenhoitaja. Käynti maksoi 53 €, ja enpä siinä hetkessä tajunnut kysyäkkään Kelan korvausta :) Tiesin hinnan etukäteen,joten kiltisti maksoin hyvistä uutisista tuon hinnan. Mutta kyllä kaikki varmasti selviää. Kun soitin kunnallisneuvolan aikaa, muistelen neuvolantädin sanoneen siihen suuntaan että ensimmäisellä neuvola kerralla olisi viikot jo niin pitkällä että terveydenhoitaja varmaankin ultraa ja erikseen sovitaan aika siihen dobleriin ( termit kunnossa xD?) vai miten se meni. Pointti on siis se että minulle jäi hyvin selkeä kuva että eka kerralla myös jollain konstilla kurkataan onko elämää mahassa. Mutta voiko eri kunnissa olla eri käytännöt?

Ayumi Kiitti :)

• ylös 0
  • alas 0
Liittynyt8.9.2015

Aulikki84, luulen että kunnat toimivat tässä suhteessa tosi erilailla. Olin nyt aamulla siis neuvolassa, tosi kiva neuvolatäti/tyttö antoi pinkan kaikenlaista infoa raskausajan jumpista sun muista ja sanoi ettei laitteet riitä heillä tekemään niin tarkkaa ultraa kuin yksityisellä tehdään. (Helsingin)kaupunki ei tee varhaisultria, ainakaan tällaisissa tapauksissa ja piste. Ensimmäinen ultra tehdään noin viikoilla 11-13. Sain valistuneen arvauksen että menen viikolla 6 (sen mukaan milloin olin tehnyt positiivisen testin) ja täti suositteli yksityistä ultraa jos haluan tarkistaa asian.  Eipä siinä, näillä mennään :)

Ihmeellistä istua kuuntelemassa niitä raskausaikajuttuja ja koko ajan vain miettiä että tämä ei ole edes totta, olen mukana jossain hassussa näytelmässä. Ehkä pulitan sen 50-130 euroa (aikamoisia hintaeroja!) että näen onko tuolla todella jotakin kun ei muuten tunnu menevän jakeluun :D

• ylös 0
  • alas 0
Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Kastanya: Tikkurilan mehiläinen olisi pulittanut multa 200€!!!! Terveysasemalla hinta on tuo 130€. Et joo näissä on eroja...

• ylös 0
  • alas 0
Aulikki84
Liittynyt17.7.2013

Minä kävin yksityisessä neuvolassa jossa varhais ultra oli sen 53€. Käynti kesti ehkä 10min ja luulenkin että paikan asiakaskunta koostuu juuri minunlaisistani hätähousuista :) Ainut työntekijä siis kätilö/terveydenhoitaja ( ja varmaan ihan mukavat tulot xD ). Käynti sisälsi vain ultrauksen, suorilta selälleen ja maha paljaaksi, ei mitn haastatteluita :)Yksityisillä terveysasemilla esim. Terveystalo on täälläkin hiukan suolasemmat hinnat.  Mut kai muissakin kunnissa on yksityisiä neuvoloita....?

• ylös 0
  • alas 0
Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Aulikki :O Me käytiin Terveystalolla gynellä ultrassa, 20 min käyntiakia, 112 euroa. Kelakorvaus on vielä hakematta (kuitti pitää postittaa hakemuksen kera) mutta se tuskin on 15 euroa enempää...  En mä ollu kuullu että yksityisiäkin neuvoloita on... No, nyt tiedän :D

Miten se sukupuolen selvittäminen, tietääkö kukaan, tehdäänkö sitä julkisella puolella missään vaiheessa ultrassa jos toiveena on? Vai pitääkö sitten taas mennä yksityiselle? Anoppi kyseli jo kun kuuli että ultrassa käytiin että tiedetäänkö me jo sukupuoli :D Heh... tuskin muutamaan kuukauteen tiedetään.

Sain pahoinvointilääkettä joten häät varmaan sujuvat ihan ok siltä osin, jos en sitten jännityksestä oksenna :D Tuli nimittäin tippareissu pahoinvoinnin takia kun ei vesikään enää kestänyt kitusissa. 

• ylös 0
  • alas 0
Simssi
Liittynyt20.7.2013

Tervehdys kaikille! Täällä liittyy porukkaan yksi uusi keskustelija. Tein positiivisen raskaustestin kaksi päivää sitten ja jonkun laskurin mukaan olisi rv 5+3 eli varhaisvaiheessa mennään. Huomenna kyselen neuvola-aikaa. Espoossa asustelemme, mutta vielä kesälaitumilla pohjoisemmassa elokuun alkupuolelle.
Vielä en ole huomannut oireita, muuta kuin armotonta väsymystä, mikä voi kyllä liittyä päällä olevaan flunssaankin.

Ihana, että täällä voi kirjoitella ja lukea teidän muiden ajatuksia. Epätodellisen hämmentyneen onnellinen olo.

Tein ekan testin marketin vessassa ja ryntäsin kertomaan työkaluosastolla harhailevalle miehelleni. Siellä sitten sisäisesti hihkuimme, sillä kavereita oli mukana, niin piti vähän piilotella. Täytyy varmaan käydä ostamassa ensimmäinen tavara vauvalle ko. kaupasta.

Hyvää sunnuntai-iltaa kaikille.

• ylös 0
  • alas 0
Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Helinä: Mulle sanottin terveystalossa että siihen 112e päälle tulee vielä toimistomaksu ja että yhteishinnaksi tulee toi 130e. Unohtikohan ne tieltä sen laskuttaa vai puhuttiinko mulle palturia? Onks sulla milloin häät? Mulla on omani 31.8. ja jännittää nyt jo miten sujuu tämän pahoinvoinnin kanssa. Onneksi siihen on vielä vähän yli 5 viikkoa aikaa. Ehkä tää olo laantuu ennen sitä. Ainii ja sukupuoli selvitetään olikohan se rv 23.

Olen erittäin ylpeä itsestäni. En ole vauvakirjan jälkeen ostellut mitään vauvakrääsää. Koitan nyt olla ostelematta mitään ennen kuin ultrassa on todettu ettei kyseessä ole tuulimuna. Tuntemuksia riittää kyllä vaikka muille jakaa. Tissit on edelleen arat, nännit kovat ja valtavat, masussa juilii, olen ihan sairaan väsynyt ja kuvotusta on läpi koko päivän. Kaikki tämä muutaman millin kokoisen alkion takia. <3 Mieheni rupesi jo eilen kyselemään, että mitä jos siel on kaksi kun mulla on niin kaamee olo. Tuskimpa. Eiköhän tämä oo ihan normaalia. :P

• ylös 0
  • alas 0
Jonsteri
Liittynyt4.3.2013

Mä ilmoittaudun tännekin. Odotan esikoista, ikä 30v. ja miehellä 32v. Laskurien mukaan LA olisi 25.3.2014. Kerrottu on kummankin lähisuvulle (vanhemmat ja sisarukset) ja mies on "vahingossa" lipsauttanut parille kaverille... :D

Oireena on pahoinvointi (huono olo, mutta ei ole tullut oksennus....vielä) ja kokoajan hirmuinen nälkä ja väsymys. Töissä haukotuttaa ja vaikea keskittyä mihinkään. Kokoajan vaan mietin millloin ja mitä söisin seuraavaksi! :D Rinnat vähän kipeät, vaikka tuntuu että kipu on alkanu pikkuhiljaa laantumaan. Myös minä toivoisin kokoajan tuntevani jotain "kipua", jotta ei tarvitsisi pelätä keskenmenoa.:/

Ekan ultra saatiin 15.8.2013. Höpöttelin aikaa varatessa hoitajan kanssa, joka meidät ottaa silloin vastaan ja oli kyllä ihana tyyppi. Asumme kerrostalokaksiossa (49m2) joten olemme etsimässä isompaa asuntoa. Olemme käyneet katsomassa omakotitaloja ja odotellaan pankista lainapäätöstä, koska asuntolainaa tulisi rutkasti lisää. Se vähän hirvittää, vaikka laskelmien mukaan selviäisimme lainasta.

Muuten yritän totutella ajatukseen, että lapsi on tulossa. Tämä on erittäin toivottu tapaus, yritimme puolitoista vuotta. Kunhan nyt vaan kaikki menisi hyvin ja saataisiin terve lapsi. Sukupuolella ei mullakaan ole väliä. Kaikki käy. :)

• ylös 0
  • alas 0

Sivut

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat