Elokuun jutustelut

Helinä007
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (178)

Annastiina
Liittynyt10.10.2009

Nyt siis rv9+5, ja tällä viikolla on ollut havaittavissa hyvin lievää huonoa oloa, johon auttaa tuhti voileipä. Kahden ekan lapsen kohdalla pahoinvointi oli aivan järkyttävää 24/7, oksentelin ympäri vuorokauden. En voi käsittää että tässä kolmannessa selviän lähes tulkoon oireitta. Kaksi ekaa on tyttöjä, olisikohan tämä poika? ;)

Te keillä on jo lapsia, oletteko aikaisemmissa raskauksissa juoneet light-limuja? Minä en tokan lapsen kohdalla voinut juoda, sillä ne juomat aiheutti aina kauheat supistukset. Raskausviikkojen ollessa 39+1 join 1,5l pullollisen Sprite lightea ja siitä alkoi supistukset, jotka aloitti synnytyksen. Nyt olen juonut jonkin verran, mietin vain, vaikuttaakohan nuo lightit jotenkin tässä vaiheessa raskautta?

Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Nii joo nythän on jo elokuu... Ihan hyvä että on uusi pino ettei tuo keskustelu turpoa.

Mulla on nyt 2 päivää vihlonnut vähän väliä vasenta häpyhuulta... Pelottavaa kun tulee tämmöisiä ihmeellisiä tuntemuksia. Onneksi maanantaina on se varhaisultra. Samalla tulee sitten pomolle kerrottua raskaudesta, sillä olen tällä hetkellä saikulla raskausoksentelun ja flunssan vuoksi. Ihmettelen ettei lekuri kysynyt saako saikkulapussa lukea raskaudesta mitään...

Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Annastiina, minulla ei ole ennestään lapsia, mutta kyllä olen nyt tämän raskauden aikana juonut light-limsoja jonkun verran, enempi kuitenkin light-mehuja. En ole huomannut mitään olotiloja niihin liittyen.

Tepsuttelija, oksentelu on uuvuttavaa, hyvä että olet saanut saikkua, mutta tosiaan olisi ollut huomaavaista lääkäriltä kysyä saako laittaa lappuun, olisihan tuo flunssa pelkästäänkin riittänyt. 

Minä olen nyt selvinnyt pari päivää pelkällä oksettavalla ololla, toissapäivänä viimeksi oksensin. Vihaan sitä. Neuvolassa sanottiin ettei suuvettä olisi suositeltavaa käyttää, edes alkoholittomia, mitä ihmettelen koska oksentamisen jälkeen ei saa harjata hampaita niin olisi kiva neutraloida vatsahapot jollain. Tosin se terkkari oli jotenkin vähän neuroottisen oloinen kaiken suhteen, että ehkä voisin kysyä apteekista tai hammaslääkäriltä vielä.

wish87
Liittynyt21.7.2013

Niin muutes miten nuo hammaslääkärikäynnit... Mulle tuossa yks kaveri sanoi (jollai ei kylläkään lapsia ole) et hammaslääkärikäynnit olis kunnallisella puolella ilmasia???? Mites muuten puudutus saako sitä ottaa? Minä en kyllä ilman puudutusta hammaslääkärin ronkittavaksi suostu.. :D

Laama85
Liittynyt26.6.2013

Mulla on pahoinvointi pahentunut. Olo on huono oikeastaan lähes jatkuvasti - oksentanut olen ainoastaan kolme kertaa nyt kolmena peräkkäisenä aamuna. Mutta ei tätä pahaa oloakaan meinaa jaksaa.

laama 8+0

Niiskurouva
Liittynyt22.4.2010

Ompa täällä ollut paljon ikäviä kohtaloita :(. Voimia kaikille pettymyksen kohdanneita. 

Peloista... Kai ne kuuluu tähän kohtaan, vaikka ikäväähän se on. Ihan en ole itsekään ilman niitä suoriutunut ja kun vielä menin kuuntelemaan dopplerilla tässä yhtenä iltana enkä sydänääniä löytänyt, olen jo ihan varma, että eihän siellä mitään elämää enää ole. Mies kuitenkin onnistui äänet kuulemaan, joten ihan on mahdollista, että näillä viikoilla (tänään 9+5) ei vaan vielä kovin hyvin kuulu. Toisaalta, jos pitää mennä kesken, niin mieluummin haluaisin sen ennemmin kuin myöhemmin. Mutta toivottavasti tässä ei nyt kuitenkaan olla siihen suuntaan menossa, vaan saadaan nyytti kotiin maaliskuussa. 

Hammaslääkäri: Se on kai aikalailla kunta-/kaupunkikohtaista. Jossain pääsee raskaana ollessa ohi jonojen ja saa palvelut ilmaiseksi, täällä meillä suositellaan vaan hammaslääkäriä käyntiä, mutta kenenkään ohi ei pääse ja laskun saa käynnistään, jos onnistuu ajan jossain kohtaa saamaan. Onneksi ite kävin viimetalvena, joten tarvetta tuskin on. 

ON: Pahoinvointia on, mutta oksentanut en ole minäkään. Pari "helpompaa" päivää oli jo, mutta tänään mennään taas pahan olon saattelemana. Pomolle paljastin tilani, kun huomasin hänen suunnitelleen loppuvuoden projekteja ja halusin vain varmistaa, etten saa mitään liian haasteellista ;). Olen siis hoitajana tuolla psykan puolella ja meillä on jonkun verran väkivalta tilanteita, joten ihan työturvallisuus syistä kerroin, mutta muu työryhmä saa odotella vielä hetken aikaa. 

Mulla oli varmaan jotain ihan asiaakin, mutta millään en nyt muista mitä se mahtoi olla, joten kaipa tää oli tässä tällä erää :). Kauhean usein en täällä pääse vierailemaan, kun jostain syystä en saa sivuja auki puhelimella ja aika vaan on niin kortilla kotona, ettei oikein ehdi koneella istuskella. 

Niisku 9+5

Liittynyt8.9.2015

Tänään on ollut mahtava päivä ! Ei väsytä, ei kuvota ja oon älyttömän hyvällä tuulella. Hirvee nälkä vaa vähä väliä :D nukuin kyllä tosi hyvin viime yön, kivaa vaihteluu kun eilen oli hirvee päivä :(

rv 6+5

Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Wish, mulle sanottiin vaan neuvolassa hammaslääkäristä että mene opiskelijaterveydenhuollon hammaslääkärillä käymään. Tuo on hauskaa kun pompotellaan, usein ihan tavan sairaustapauksessakin kunnallisella sanotaan että kuulut yths:lle etkä ole oikeutettu kunnalliseen terveydenhuoltoon (mikä on huuhaata, siitä on lakipykälä joka on painettu opiskelijakalenteriin että on oikeutettu) ja yths:ltä sanotaan jos on pitkät jonot tai jos asiaa on alettu alunperin hoitaa päivystyksessä että mene kunnalliselle. Onneksi hammaslääkäriin pääsee yths:lle yleensä hyvin. En kyllä tiedä onko täälläpäin muillekaan odottajille kunnallinen hammashoito mitenkään taattua. Lakisääteisestihän se oli ennen kunnan kaikille odottajille järjestettävä, en tiedä miten nykyisin kun kaikki on kortilla.

Kyllä nämä keskustelut on ihan mainio keksintö, kun luonnollisestikin tuttavat elävät omaa elämäänsä eikä raskaus tunnu kenenkään mielestä juuri nyt yhtä ihmeelliseltä ja jännältä ja hössötettävältä asialta kuin minusta ja muista odottajista. Saapahan täällä sitten pohdiskella asioita jotka ikävystyttäisivät lähipiirin kuoliaaksi, täällä kun ollaan kaikki samassa veneessä :)

Liittynyt8.9.2015

Kävin perjantaina akupunktiossa. Ihan pelkästään sen takia että olin sopinut aikaa sitten viikonlopulle purjehdusreissun jota en halunnut perua ja johon en halunnut lähteä nukkumaan ja voimaan huonosti. Minulla oli ennestään lahjakortti kahteen käyntiin ja perjantai aamuna soitin kiinalaishoitajalle että auttaisivatko neulat. Sanoi että kyllähän ne. En ole koskaan aikaisemmin ollut. Neuloja pistettiin päälakeen ja pari jalkateriin ja korvien taakse. Nainen käytti pieniä neuloja ja tietyillä alueilla jotta ei häiritse raskautta. Makasin hoitopöydällä tunnin horroksessa ja raahustin sitten kotiin. Vaikka olo keveni hiukan, en ollut kovin luottavainen. Mutta, seuraavan yön nukuin ihan älyttömän hyvin ja aamulla heräsin ilman pahoinvointeja! Olo on edelleen verrattain hyvä, joskin aika väsynyt! Oi onnea! Joko ajoitus oli todella hyvä tai sitten punkteeraus auttoi.

Sitä voi olla kyllä käsittämättömän onnellinen kun kolmen viikon taukoamattoman pahoinvoinnin ja väsymyksen tilalle saa hyvin nukutun yön ja olon ettei okseta. Ah. Menen keskiviikkona vielä uudestaan.

Akupunktiosta voi kuulemma olla raskauden aikana myös haittaa jos tekijä ei tiedä mitä tekee tai ei tiedä raskaudesta. Mutta tavallaan akupunkteeraus ei  taida olla kiinassa mikään suosittu keskeytysmenetelmä että olen ihan turvallisin mielin...

Jea
Liittynyt23.7.2013

Tietäiskö joku, milloin neuvolassa tehdään eka ultra? Vai tehdäänkö se ees neuvolassa?En malta odottaa, että näkisin taas, mitä mun mahaan kuuluu. :) 

Kurjaa, että on niin paljon oksentelevia odottajia täällä. Varmasti olo on kaamee. Ite en oo kertaakaan oksentanu, mut etova olo on aika usein, ja juurikaan mitään ruokaa ei tee mieli. Ollu jo kuukauden verran sellanen tunne, etten oikein käy satasella, vaan oon jotenkin unessa. Varmaan väsymyskin vaikuttaa, vaikkei sitä kunnolla huomaa, kun oon ollu lomalla jo pidempään. Saapa nähdä, mitä ens viikosta tulee, kun pitää taas aloittaa työt.

ReksiJaKeittäjä
Liittynyt19.7.2013

Kastanya, kiva että sait apua akupunktiosta! Itsellenikin se on toiminut loistavasti erilaisiin raskauskipuihin aiemmissa raskauksissani  (selkävaivoihin, iskiakseen ja liitoskipuihin - olin siis kävelykyvytön ja neulojen jälkeen elämä lähti ihmeesti rullaamaan). Kävin luottavaisin mielin, koska silloin sitä teki mulle kätilö, sain siis Lohjalle sairaalaan neuvolasta lähetteen. Suosittelen muillekin jos siihen vain on mahdollisuus.

Jea, meidän neuvolassa ei tarjota ultraa, vaan ultrat tehdään naisten polilla sairaalassa. Voi toki olla paikkakuntakohtaista, en tiedä miten sun paikkakunnalla toimitaan. Meidän neuvolassa ei myöskään edes yritetä kuunnella sydänääniä ennen kuin on kunnallinen np-ultra käyty, käytännössä viikon 12 jälkeen. Varmimman vastauksen löydät vain kysymällä omasta neuvolastasi.

Ihanaa, viikonlopun rentouttava reissu naisporukassa mökkeillen antoi vihdoin tilaa myös positiivisille fiiliksille odotuksen suhteen.

9+5

eeka
Liittynyt7.7.2013

Menin nyt kuitenkin varaamaan ajan varhaisultraan. Käyn Kampin Terveystalolla, hinta tulee olemaan n. 160€, josta vähennetään Kelakorvaus. On alkanut niin hämätä, että paljonkohan viikkoja mahtaa oikeasti olla kasassa. Mulla nimittäin kierukanpoiston jälkeen (03/2013) on kierto ollut kaikkea väliltä 15-35pv, joten ajattelin käydä varmuuden vuoksi tarkistamassa. Ja saahan siitä sitten mielenrauhan muutenkin. Sain ajan perjantaille, jolloin mulla olis kai rv 8+5. 

Ei meilläkään Vantaalla ultrata neuvolassa, vaan laitetaan lähete np-ultraan synnytyssairaalaan.

Pk-seudun odottajat: mihin menette synnyttämään? Kuulin, että Naistenklinikka on remontissa, mutta kuinkahan pitkään? Olen molemmat lapset synnyttänyt Kätilöopistolla ja sinne aion nytkin. Mietin vain, miten siellä on ruuhkaa, jos Naikkari on pois pelistä. 

ReksiJaKeittäjä
Liittynyt19.7.2013

Eeka, uusimmassa kaksplussassa oli juttu naikkarin remontista & kättärin ruuhkista. Kait ne koittaa vaan selvitä, haikaranpesät on suljettu. Saattaahan sinne ruuhkahuippuina tulla sulku, että varmaan on hyvä katsella muitakin vaihtoehtoja?

Itse olen kovasti taas menossa Lohjalle, siellä oli niiiiiin kiva rauhallinen ja osaavissa käsissä -fiilis <3 Tosin, kun mulla on näitä ylinopeita synnytyksiä, ystävä otti puheeksi, että mitä jos harkitsisin vanhempieni kotona hengailua kun loppumetrit ovat käsillä ja suuntaisiin Jorviin viiden minuutin matkan päähän... jaa-a, kai sitä on pakko miettiä, mutta toistaiseksi paikka tulee olemaan Lohja.

Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Te, joilla on kovaa pahoinvointia. Miten syötte? Ite oon antanut periksi melkein kaikille mieliteoille, jos tuntuu että se saattais helpottaa pahaan oloon. Kun oon huomannut, että jos tekee pahaa ja samalla tekee mieli syödä makeaa, niin suolaisen syöminen ei auta siihen oloon.. Yritän vaan jäljittää raskauspahoinvoinnin syitä :D

Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Elena teresa, tuskin tähän syytä on, paitsi ehkä se että äkillinen hormonaalinen muutos pistää kaiken sekasin? Mutta myös mä syön parin tunnein välein sitä mikä menee alas. Se voi olla nuudelia, salmiakkia, riisikakkua, sipsejä, suolakurkkua, lämminkuppikeittoa, greippiä, popcornia, tomaattia, omenaa, millon mitäkin. Tuntuu ettei siinä oo mitään logiikkaa. Jotain saattaa pystyä syömään ainoana ruokana yhtenä hetkenä ja sitten sitä ruokaa ei pysty ajattelemaankaan oksentamatta jonain toisena päivänä.

Jea, joo täälläkään ei ultrata neuvolassa, siellä ei ole lääkärikään paikalla kun kerta viikkoon. Ultra tapahtuu naistentautien polilla tai mikä äitipoli onkaan sairaalalla. Eka ultra on 11-13+6 viikoilla jossain vaiheessa, sinne laitettiin neuvolasta lähete. Neuvolan sivuilta nuo löysin, kovin selkeästi ei noita ajankohtia neuvolassa kerrottu mutta sen lähetteen pistivät. Varhaisultrassa me käytiin yksityisellä heti kun oli mahdollisuus nähdä sydämenlyönnit, taisi olla 6+3 vkolla.

Tellu1980
Liittynyt24.2.2003

Huh hellettä! 

Minä olen myös antanut periksi kaikille mieliteoille. Jos jotakin vaan saan alas ja se pahoinvointia helpottaa, niin sitä sitten syön.

Synnytyssairaaloista on näköjään puhuttu. Meillä kolme ensimmäistä on syntynyt kättärillä ja viimeinen Jorvissa. Jorviin on tarkoitus mennä nytkin... toivottavasti vaan ehditään. Asumme siis P-Lohjalla. Anoppini asuu Westendissä, jonne olisi helppo viskata ainakin kuopus synnytyksen ajaksi hoitoon. Isommat pärjäävät jo vaikka yönkin kotona, jos pitää yötä vasten synnyttää. 

Hammaslääkärisysteemit on kuntakohtaisia. Meillä ei pääse Lohjalla jonojen ohi eikä ole ilmaista hoitoa. Ainoastaan ensimmäistä lasta odottaville vanhemmille on maksuton ns. Neuvontakäynti hammashuoltoon.

Puuduttaa voi normaalisti... joku sitä kyseli.  Rtg-kuvia ei oteta, ellei ole pakko...kuvat on kuitenkin ihan turvallista ottaa. Pitää vain muistaa mainita raskaudesta. 

Jaahas... nyt tuöi esikoinen jäähallista treeneistä. Siispä auton nokka kotia kohti:)

Tellu rv olisiko 8

Annastiina
Liittynyt10.10.2009

Oletteko syöneet maitohappobakteereja nyt raskausaikana? Muistan joskus kuulleeni niistä jotain juttua, että olisivat hyväksi, mutta tietääkö kukaan paremmin?

Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Annastiina, en ole mutta piimää olen juonut. En ole sen tarkemmin tietoinen, mutta eikös niiden aina jauheta vastustuskykyä lisäävän? En mä usko että niistä haittaakaan olisi.

Eilinen oli ihan kamala, oksentelin ja mies joutui käyttämään koiran iltapäivälenkillä kun mä jäin kotiin nukkumaan. Mä en viitsi niitä pahoinvointilääkkeitä enää ottaa, otan sitten jos käy taas niin ettei vesikään pysy sisällä. Eilen otin yhden aamulla mutta eipä siitä tuntunu apua olevan.

wish87
Liittynyt21.7.2013

D-vitamiiniakin kannattaa ottaa lisäksi.. Lääkäri voi laskea tarkalleen sen tarpeen, joka pitää syödä verikokeen arvojen perusteella. Itse sairastan MS-tautia ja luin joskus jostakin sellasen tutkimuksen et keväällä syntyneillä on suurempi riski saada aikuisiällä MS-tauti, koska ovat kasvaneet äidin masussa pimeään aikaa, eli talvella ja näin ollen saaneet vähemmän d-vitamiinia. Itse olen syntynyt keväällä... :D

Voihan se olla että toi tutkimus on ollu ihan humpuukitutkimus, mut eihän niiden d-vitamiinien syömisestä haittaakaan ole.... :)

Tellu1980
Liittynyt24.2.2003

Voi Helinä! Kaikki sympatiat ovat sinun puolellasi. 

Minulla on viimeinen lomaviikko menossa. Tänään nousin tarkoituksella ajoissa ylös, että olisi edes vähän helpompaa sitten maanantaina töihin lähteminen... saas nähdä!

Sain itsestäni sen verran irti, että tarkistin rv:t... tänään on tasan 9vk:a plakkarissa. Yritän nyt pysyä paremmin laskuissa. 

Huomasin ilokseni, että minulla oli jäänyt myymättä kahdet ihanat äitiyshousut edellisestä raskaudesta...tai oikeastaan kolmet, mutta ne yhdet ovat minulle liian isot:( Ostin ne joskus käytettyinä, mutta ne jäivät minulla kaappiin kun en niin suureksi kasvanut.  En usko niitä tarvitsevani nytkään. Myös mahatuubi ja yksi äitiyspaita oli jäänyt...tosin paidat on aika turhia. 

Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Voi Helinä toivottavasti helpottaa pian!!!

Kirjoittelen nyt tännekin kun tuonne esikoisketjuun laittelin jo. Eilen käytiin neuvolassa täyttelemässä papereita ja illalla vielä varhaisultrassa. Kohdussani on 1,4cm sykkivä katkarapu! On päivän vanhempi kuin ajattelin. Eli tänään on rv 7+6. Laskettuaika on 19.3.2014. <3 

Jea
Liittynyt23.7.2013

reksijakeittäjä, helinä ja eeka, kiitos vastauksista. Asun Vantaalla kuten sinäkin, Eeka, joten mulla sitten varmaan sama ultrauspaikka.

elena teresa, mä syön myös sitä, mitä pystyn alas saamaan. Moni ruoka ällöttää aika paljon, joten en oo hirveesti jaksanu miettiä ravintoarvoja. Tosin oon pyrkinyt syömään ees suht. terveellisesti. Leipää oon syönyt nyt vasta viime päivinä vähän. Parhaiten menee alas hedelmät. Jukurtti joskus. Vähän vaihtelee. Yleensä, jos oon illalla syönyt jotain epäterveellistä, esim. palan pitsaa, niin aamulla on kurjempi olo kuin terveellisen iltapalan jälkeen. Yritän olla kaukaa viisas, aina se ei kyllä onnistu.

wish, kuka suositteli D-vitamiinia? Mä oon ihan ulkona kaikista vitamiinijutuista. Mulle lääkåri sanoi (tosin ihan muussa yhteydessä,mutta sivuten myös tätä raskautta), ettei noi ravinto- ja vitamiinilisät ilmeisesti ole kovin hyväks sikiölle. Jotain uusia tutkimuksia. Tiiä sitte niistä, tuntuu, että jokaisella terv.alan ihmisellä on omat näkemyksensä asiasta. Foolihappoa oon kyl ottanut.

Auringonsäde
Liittynyt4.7.2013

Itse olen syönyt beroccaa monta vuotta ja Mölleriä vuoden verran. Hedelmöittymisen ajankohdasta lähtien olen syönyt lisäksi foolihappolisää ja maitohappobakteeritabletteja olen syönyt aiemmin myös joita syön siis edelleen. Aiemmin söin Möller Tuplaa, mutta vaihdoin sen tuossa kuukausi sitten Apteekin Mölleriin jossa ei ole A-vitamiinia. Vaikka ei siinä tuplassa sellaisia määriä ole että se haitallista olisi.

delfin81
Liittynyt19.12.2012

Hammaslääkäristä oli tääl puhetta, meil päin th sanoi, että jonon ohi ei pääse, mutta raskaana oleville kuuluu suuhygienistin tapaaminen jolloin hän voi myös tarkistaa suun ja varata aikaa samalla. Th epäili, että hänen kautta voisi saada paremmin aikoja kuin, että jos itse sitä alkaisi soittelemaan. Sitä en tiiä onko jollai paikkakunnal ilmasta, mut näissäki lienee paikkakunta kohtaisia tilanteita, kuten siinä, että pääsekö jonon ohi. Tosin tääl th:n puheesta ymmärsin, ettei enää missään pääsis jonon ohi, että se on ollut joskus se käytäntö, muttei enää, tiedä sitten.

Vitamiineista mulle th suositteli D-vitamiinia jokaiselle raskaana olevalle, koska suomessa sitä ei saada riittävästi. Lisäksi th suositteli mulle kalkkia lisänä, koska syön vähän maitotuotteita, koska on laktoosi ongelmaa, mutta jos syö maitotuotteita niin, että saa riittävästi kalkkia, niin tällöin ei tarvi ottaa kalkki lisää. Foolihaposta hän ei puhunut mitään, mutta itse olen sitä syönyt siitä asti kun aloimme yrittämään lasta. Lisäksi syön magnesiumia, koska mulla on pahat pohjelihas krampit ilman magnesium lisää. Th tosin suositteli, että syödä monivitamiini valmistetta suoraan, jos syö epäsäännöllisesti ja epäterveellisesti. No lopulta mä totesin, että on helpompi mun on syödä pari tablettia vaa ku neljää eri tablettia, joten ostin monivitamiinitablettia ja kalkkitabletit. Kalkkitabletteja kun ei oo noissa raskausajan monivitamiinitableteissa. Kannattaa apteekissa käydä kysymäs, ne tietää sielä mitkä monivitamiinivalmisteet käy raskaana oleville. Niissä on myös muita vitamiineja kuten esim.B- vitamiini ja rauta.

Tääl voidaan ihan hyvin. Yllättäen on tosi väsy, mutta kohta pitäis käydä saunas, jotta ois huomen taas puhdas töissä. Voikaa hyvin.

Elena Teresa
Liittynyt30.6.2013

Tänään oli eka neuvola. Siellä meni kaikki ihan ok, terveydenhoitaja oli mukava. Nyt mietin, joudunkohan vaihtamaan neuvolaa kun muutan kuun lopulla.. Ultra-ajan lupasivat lähettää ensi viikolla. Laskettua aikaa terkkari ei lyönyt vielä lukkoon, mutta merkkasi lyijykynällä äitiyskorttiin 6.3. Silti mieluummin pidän kiinni täällä siitä itselaskemastani 11.3. päivämäärästä. Terkkari sanoi, että katsotaan sitten kun on eka ultra, että mihin laskettu aika tarkentuu.

8+6

Tellu1980
Liittynyt24.2.2003

Huomenta! 

Noista hammaslääkäreistä vielä... minäkin luulen, ettei jonojen ohitus ole enää mahdollista hototakuun vuoksi. En tosin varma ole, vaikka ehkä juuri minun suuhygienistinä pitäisi nämä jutut tietää; )

Minulla on nyt kahtena aamuna ollut taas paha olo:(

Täältä on vissiin osa porukasta siirtynyt kokonaan faceen? 

Tellu rv 9 ja risat

wish87
Liittynyt21.7.2013

JEA: Luin yhden tutkimuksen tähän omaan perussairauteeni liittyen ja siinä puhuttiin sikiöstä ja lapsen syntymäajasta korrelliden sikiön d-vitamiinin saantiin ja MS-tautiin sairastumisen riskiin.. Eli pimeään aikaan masussa kasvaneet sikiöt ja keväällä syntyneet eivät saa niin paljon d-vitamiinia kuin valoisaan aikaan masussa kasvaneet sikiöt. Eli keväällä kun nämä "pimeän ajan" lapset syntyvät, heillä on hieman suurempi riski sairastua aikuisiällä MS-tautiin.. 

Eli d-vitamiinia ei mulle kukaan suositellu, mutta sen tärkeyttä on mulle tän sairauden aikana korostettu, et mun olisi ehdottoman tärkeä syödä d-vitamiinia. (Näin sanottiin ennen raskautta.) Saa nähdä mitä neurologi sanoo ensi viikolla, kun kuulee mun raskaudesta.. Luulen, et käskee syömään d-vitamiinia nytkin... 

ReksiJaKeittäjä
Liittynyt19.7.2013

Saisinko ehdottaa, että ensimmäistä odottavat liittyisivät jutustelemaan tänne muiden joukkoon? Tuntuu tosiaan, että moni on kadonnut fb:hen tai minne lie. Olisi kiva jutustella ja mutustella yhdessä kaikki jutut, pysyisi keskustelu viriilinä :)

10 tasan, jee!

eeka
Liittynyt7.7.2013

Olitkin jo käynyt pyytämässä esikoispuolelta väen tänne. Ihan hyvä juttu, jos tosiaan väki vaihtaa facebookiin.

Mun kuopus (4v.) on arvannut mun raskauden. En tosin vielä vahvistanut hälle asiaa. Perjantaina on se ultra, joten josko sitten uskaltais lapsillekin kertoa. Olis niin hankala sanoa, että tulee vauva ja kohta sanoa, ettei tulekaan, jos kaikki ei olekaan hyvin. 

Aika tuntuu menevän tosi hitaasti. Varmaan johtuu siitä, kun koko ajan odottaa jotain etappia + töissä on hiljaista, kun on vielä loma-aika.

Vanamo81
Liittynyt11.7.2013

Minä en ainakaan ole kadonnut facebookiin tai minnekään muuallekaan. Ahkerasti olen lukenut keskusteluja ja ollut hengessä mukana, mutta ei ole oikein ollut aikaa alkaa kirjoitella omia kuulumisia. Mutta jospa jatkossa aktiivisemmin. En kyllä varmaksi lupaa mitään, sen verran hektistä on tämä elämä nyt.

Meillä on käynyt tolkuttoman paljon vieraita. Lisäksi meillä on talonrakennusprojekti haastavassa vaiheessa ja töitäkin on aloiteltu kesäloman jälkeen. Kun illat menee raksalla, vieraiden kanssa tai marjametsässä, ei sitä ylimääräistä aikaa liiemmälti ole jäänyt. Jospa tämä tästä tasoittuu, kun normaali arki alkaa ja yövieraitakaan ei koulujen alettua enää niin paljoa ole.

Olen voinut todella hyvin. Välillä meinaa vieläkin epäusko iskeä siitä, että olenko oikeasti muka raskaana, kun mitään oireita siihen suuntaan ei edelleenkään ole. Pitäisi osata vain nauttia tästä hyvästä olosta, sillä esimerkiksi töissä ei tuo pahoinvointi olisi kovinkaan kiva juttu, jos ei muutenkaan.

Meillä on eka neuvola perjantaina. Se vähän hermostuttaa, enkä edes tiedä, miksi. Ainakin siellä pitää käydä montamonta läheteasiaa läpi, sillä olen perussairauksieni vuoksi riskisynnyttäjä monella tapaa. Ehkä sitä pelkää, että tulee tuomituksi, kun on riskisynnyttäjä... Onneksi mies tulee mukaan neuvolaan...

Nyt täytyy suunnata töiden pariin. Hyviä vointeja teille kaikille!

Helinä007
Liittynyt25.6.2013

Mä odotan esikoista, mutta oon kirjoitellut molemmille puolille, esikoisketjuun ja tähän kaikkien ketjuun.

Mun pahoinvointi taitaa olla ohi!!!! Tänään tuntuisi olevan kuten eilen, eli ei pahoinvointia. Toivotaan ettei tämä ilmiö ole tilapäistä.

Mutta silti olo on jotenkin alakuloinen. Koko lapsi tuntuu niin epätodelliselta, etenkin kun maha on nyt littana suurimman osan päivää, vain iltaisin näytän raskaanaolevalta, mitä lie turvotusta sekin. En tunne mitään symbioosin ihanuutta, vaan tuntuu kuin kehoni olisi vallannut joku loinen joka tekee elämästäni helvettiä. En nauti enää yhtään mistään. Pitäisi olla kiitollinen siitä että pahoinvointi on ohi ainakin hetkeksi, mutta en vain osaa iloita siitäkään. Aina ennen kun on ollut tällainen olo, olen polttanut tupakan ja olo on taas ollut hetken parempi, nyt en saa tehdä sitäkään.

Pitää vain toivoa että tämä tästä iloksi muuttuu. Kaikki hommatkin painavat päälle mitkä viimekuussa jäivät rästiin jatkuvan pahoinvoinnin ja väsymyksen takia. Olenko masentumassa vai onko tämä normaalia?

Helinä RV 9+5

ReksiJaKeittäjä
Liittynyt19.7.2013

Helinällekin nyt vaan tsemppiä mielialojen kanssa <3 On ihan normaalia, että mieli myllertää - tai että ei tunnu miltään. Totesin tuossa aiemmin, että viimein viikonloppuna tuntui siltä, että elämä voittaa - on ahdistanut aivan rutosti, itkettänyt päivät pitkät, ja miettinyt jo lusikoiden jakoa ukon kanssa. Onneksi huutoitkuraivari kait avasi miehenkin silmät, että vaimo tarvii nyt rutosti halia, ja sitten taas olo tasaantui. Seuraavaa vuoristoradan mutkaa odotellen...

Mua helpottaa tänne kirjoittelu, kun on ihan samassa tilassa olevia, kiitos siitä kaikille teille :) Neuvolakin voi auttaa Helinä, jos elämä ei ala iloksi taas muuttumaan!

Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Joo facessa on aika aktiivista porukkaa. Ite pyröin nyt sitten molemmissa. :P

Aika jännää kyllä kuinka yksilöllistä tää raskaus on. Mä oon taas Helinä ihmetellyt rauhallisuuttani. Vaikka pahoinvointia on ollut paljonkin, niin jotenkin olen todella tyytyväinen ja onnellinen. Mulla on taustalla masennusta ja mielialaongelmia, joten tää olo on enemmän kuin tervetullut. Saa nähdä kauan tämä olo kestää. Oma äitini ja mieheni äiti kertoivat omista raskauksistaan samaa. Heillä ei kuulemma ikinä ole ollut niin hyvä olo kuin raskaana ollessaan. Toivon kovasti että näin olisi minullakin...

Weebee
Liittynyt26.7.2013

Missä facessa on jotain ryhmää tms? 

Mulla on kaksi iltaa ollut yrjö olo, pari kertaa ykännyt, ja tänään koko päivän etonut, vaan en uskalla ajatella tätä raskausoireena.. pelkään, ettei tuolla ole kuin tuulimuna.. aamulla kävin labrassa, saa nähdä koska lääkäri soittaa hCG arvoista... :/

Meitä Vantaalaisia on sitten jokunen muukin täällä.. Jos tässä synnyttämään saakka päästään, niin joko Kättäri tai Jorvi... jotenkin olen kallistumassa Jorviin.. en tiedä tosin miksi. Mutta kai sen kerkeää päättämään, jos tarve tulee...

eeka
Liittynyt7.7.2013

Mä en Jorviin haluais, kun asutaan ihan Pohjois-Vantaalla ja meiltä kestää reilusti yli puolituntia ajaa sinne, ruuhka-aikaan yli tunnin. Kuopus syntyi parissa tunnissa, joten ei kauheasti innosta kokeilla ehtiikö.

Mistä päin täällä yleisesti ottaen on porukkaa?

Mä syön aivan kamalasti ruisleipää. Heti kun alkaa etoa, syön puolikkaan leivän ja paha olo menee pois. 

Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Eeka: Oon Pohjois-Helsingistä. Oon valinnut Kättärin matkan ja maineensa takia. En Jorviin halua. Kuullut vaan pahaa koko paikasta. 

Walpuri
Liittynyt7.8.2013

Hei kaikille!

Ensimmäistä kertaa (juuri liittyneenä) tänne itsestäni ilmoittelen. Olen 35-vuotias ja asun kantakaupungissa Helsingissä. Perheeseeni kuuluu mies ja poitsut edellisestä liitostani 14v ja 12 v.  LA näillä näkymin 16.3., joten nyt viikkoja 8+3. Kesäloma on mennyt sujuvasti pahoinvoinnin, väsymyksen ja mielialanvaihteluiden parissa (miesparka).

Neuvolassa kävin pari viikkoa sitten, np-ultraan odottelen kutsua. Kaikki tuntuu olevan ok, vaikka tietysti ainahan se vähän huolettaa, varsinkin alkuraskaudessa. Molemmat poitsut oon synnyttänyt Kättärillä, eikä ole mitään valittamista.

Tässäpä ne tärkeimmät pähkinänkuoressa, lähden syömään ja nukkumaan päiväunet, toivottavasti sitten vihdoin jaksaisin raahautua aamusuihkuun :p.

chispa
Liittynyt31.5.2010

Minä oon synnyttänyt molemmat lapseni jorvissa ja itsekin olen siellä syntynyt! Ja nyt harmittaa, etten pääse tätä kolmatta sinne synnyttämään, koska olemme muuttaneet seinäjoelle. mun mielestä jorvi oli aivan ihana paikka synnyttää, mitään huonoa sanomista ei ole! jorvista tuli jo niin tuttu ja turvallinen, kun ensin pääsin sinne hoitoon keskenmenon takia ja sitten kaksi synnytystä. Minun ei kyllä pitänyt synnyttää toista lastani siellä, mutta kun menimme lohjalle synnyttämään ja olimme olleet siellä tunnin, meni koko sairaala sulkuun, koska kaikilla lääkäreillä oli ruokamyrkytys... Meidät passitettiin sitten jorviin ja kun pääsimme sinne, meni vain pari tuntia kun vauva oli jo maailmassa. Vitsailinkin miehelleni, että meidän pitää lähteä pääkaupunkiseudulle ennen laskettua aikaa, että saisin taas synnyttää jorvissa;)

huomenna sitten selviää mun kohtalo. Asustaako mahassa joku vai onko kyseessä vaan tuulimuna. Mulla on nimittäin eka neuvola ja onneksi täällä seinäjoella neuvolassakin on ultra:) ekaa odottaessani espoossa ja tokaa lohjalla, eka ultra oli vasta np-ultra. Mua jännittää ja hirvittää huominen. Mitä jos se onkin vain tuulimuna... Olisi hirveää aloittaa taas kaikki alusta. Ensin keskeytys, sitten vuodot ja kaikki paska ja sitten uusien menkkojen odotus ja uuden yrityksen aloittaminen, huoh!

oireita mulla on kyllä kovasti! Esikoista (poika)odottaessani mulla ei ollut kertaakaan huono olo. Kun tyttöä odotin, mulla oli kolme ekaa kuukautta etova olo silloin tällöin ja kerran oksensin.nyt mulla on ollut jo monta viikkoa tosi ällö olo ja tää viikko on ollut aivan kamala! Eilen oksensin ekaa kertaa. Joudun melkein joka yö käydä syömässä tomaatin, se vähän helpottaa ja myös mua helpottaa ruisleipä. Onneksi saan olla tämän koko viikon pois töistä , koska lapset on sairaana. Saan nukkua päiväunetkin joka päivä :)

chispa
Liittynyt31.5.2010

Minä hölmö rupesin sitten lukemaan keskusteluja tuulimunasta :( kauheaa ku pelottaa. Kuinkahan sitä saa ensi yönä unta :(

Walpuri
Liittynyt7.8.2013

Mun mummo aina yritti opettaa, että "Murehdi vasta sitten kun on murehtimisen aihetta." Nii-i, helpommin sanottu kuin tehty, mutta totta on, että tämän päivän murehtiminen vie huomisenkin päivän voimat. Tsemppiä Chispa, kaikki menee varmasti hienosti ja saat hyviä uutisia :).

Haikara
Liittynyt6.3.2013

Hyvä, että täällä on muitakin tunteiden vietävänä. :) Oon aina ollut sellainen, että nauran ja itken herkästi ja puhun yleensä suuni puhtaaksi. Sellaiseen suorapuheiseen ja temperamenttiseen persoonaan lisättynä raskaushormonit on mielekäs lisä - mies tykkää kovasti. "Pitäiskö sun ihan oikeesti kokeilla vähän hillitä noita sun tunnetiloja". ;) Nyt alkaa onneksi tasaantumaan jo hieman, alussa tuntui että itku/ kiukku oli ihan vaan yhden väärän sanan päässä. Nyt meneillään 6+5, ajattelin tällä viikolla vielä varata varhaisultraan ajan. Ja tosiaan minäkin seurailen esikoisten kirjoittelua sekä tätä.

Liittynyt8.9.2015

Hii pakko tulla tänne hehkuttelemaa ku ei vielä kehtaa pitki kyliä huudella :)) Eli esikoinen tulossa, pillerit lopetin joskus maaliskuussa mutta mies ei oo sisälle päästäny ennenku kesäkuussa ja hetihän se tärppäs :) ukko on ihan sekasin, ensin on ihanaa ja yhtäkkiä on kaikki hyvä menny ei saa missää enää kulkee yms. Ihan niinku vauva nyt mikää maailmanloppu olis, varsinki ku meillä vanhemmat asuu lähellä :) kauheinta on ku ei viittis kertoo iha kaikille vielä :D pari kaveria ja kummanki vanhemmat ja isovanhemmat nyt tietää mut ois nii ihana hehkuttaa kaikille! Selvisin tähän asti hyvin vähällä, vähän menkkamaista kipua ja etenki kahvin haju etoi, nyt ku taika iskusta maanantaina rv7+1 ja ekat oksentelut.. Mikään ei pysy sisällä ennen ilta kuutta, ei edes vesi.. :( tiesin jo viikko ennenku menkkojen piti alkaa et nyt se sit tapahtu, olin nii pirun kiukkune kaikesta mahollisesta ja huimaili ja pissa haisi ihan raudalle. Ens tiistaina sitte ois neuvola, ja nyt ku rupesin muistelee ni ei mitää muistikuvaa että katotaanko varhaisultralla vai ei :D nii ja ikää mulla 21 ja ukolla 24 :) odottavan aika on pitkä! <3 Taukki rv 7+3 ja la 23.3 ja la sopivasti miehen synttäripäivä ;)

Tepsuttelija
Liittynyt21.4.2013

Ymmärrän kaikki pelot tuulimunasta. Itselläni oli ihan hirveä ahdistus asiasta. Tuntu niin oudolta olla niin onnellinen raskaudesta, mutta silti niin epävarma siitä onko raskaus todellinen. Äidilläni ja mieheni äidillä oli molemmilla ensimmäinen raskaus tuulimuna. Koita siinä sitten olla varma, että oma ensimmäinen raskautesi on todelinen. Varhaisultra oli joka ikisen pennin arvoinen. (:

Lottamaria
Liittynyt10.7.2013

Hei! Kävin tänään kontrollissa, ja kuten lääkäri viime viikolla arveli, oli alkion kehitys keskeytynyt. Nyt odotan vuotoa. Toivottavasti teillä muilla menee kaikki hyvin! Me yritetään sitten pian taas uudestaan, ja ollaan onnellisia kuitenkin siitä, että ylipäätään voi onnistua näin luomusti (takana siis 5 vuotta yritystä, endometrioosin laparoskopia, lapsettomuustukimukset ja yksi epäonnistunut koeputkihedelmöitys), vaikka nyt kävikin näin ikävästi.

eeka
Liittynyt7.7.2013

Meillä oli eilen kamala ilta. Kuopus (tyttö) kiipeili matontamppaustelineellä ja putosi sieltä niin, että tanko pamahti jalkoväliin. Paikat turposi kamalasti ja tuli verta. Lähdettiin sitten Peijaksen päivystykseen klo 20 illalla. Siellä jouduttiin odottamaan 2 tuntia ennen kuin lääkäri tuli tutkimaan. Totesi, että tytölle pitää antaa rauhottavia sekä kipulääkkeitä ja tikata. Mutta hän ei sitä tee, vaan on lähdettävä Lastenklinikalle, jossa on erikoislääkäri. Lähdettiin sitten 22.30 ajamaan Lastenklinikalle, jossa jouduttiin myös odottamaan melko pitkään, mutta antoivat heti kättelyssä kipulääkkeet lapselle. Vihdoin päästiin lääkärille, joka tutki ja sanoi, että haava on todella siisti eikä vuoda enää, joten ei tarvitsekaan tikata. Likalle laitettiin puudutusgeeliä ja saatiin putkilo kotiinkin, että voi aina tarvittaessa laittaa sitä. Kolmelta yöllä oltiin kotona. Oikea häpyhuuli on siis turvonnut kolminkertaiseksi ja mustunut ja haava on ulomman ja sisemmän häpyhuulen välissä. Kävely eikä istuminen onnistu kovin hyvin. Nyt huilataan loppuviikko kotona. Täytyy sanoa, että kyllä pelästyin! :/ Yritän olla sellainen Muumimamma-tyyppinen äiti: mene ja tee, mutta ole varoivainen. Vaikka oikeasti tekisi mieli sulkea lapset pehmustettuun huoneeseen, kunnes täyttävät 30, ettei vaan sattuisi mitään. Mutta en halua lapsille näyttää, että olen ylihysteerikko heidän suhteen.

Vanamo81
Liittynyt11.7.2013

Lottamaria: Voimia tilanteeseen! Mutta jos totta tosiaan jotain iloakin on, niin se luomuplussa. Se on - kokemuksesta tiedän - vaikeiden aikojen ja "lapsettomuuden" jälkeen hämmentävää ja onnellista. Olisi ollut ihana, jos olisi mennyt loppuun asti hyvin, mutta elämä ei aina mene niin kuin toivoisi. Toivotaan kovasti, että tärppäisi uudestaankin luomuna. Nyt tiedetään ainakin se, että sekin on mahdollista :-)

Eeka: Kamala tapaus. Toivottavasti pienen pipi paranee pian.

Vitamiineista: Joku/jotkut kyselivät aiemmin vitamiineista ja piti siihen vastailla, mutta unohdin. Mä oon syöny Multivita Raskaus ja imetys -monivitamiineja useamman kuukauden, jo ennen plussausta siis. Siinä on foolihappoakin, joten en erikseen lisää tarvitse, koska suvussa ei ole ollut mitään selkäydinkanavaongelmia tms. Pitäisi siis riittää.

Muita vitamiineja tai maitohappobakteereita en ole ottanut. Syön kyllä lähes joka aamu A-jogurttia, jossa noita maitohappobakteereita on, ne saa riittää ainakin nyt, kun ei mahan toiminnassa silleen mitään ongelmia ole. Omegoista kyselin sekä neuvola- että sairaalalääkäriltä + kätilöltä ja kaikki olivat sitä mieltä, etten niitä tarvitse, kun on monipuolinen ruokavalio. Jännä, miten joillekin lääkärit ovat kuitenkin näitä ehdottomasti suositelleet...

Mielialasta: On jännä, miten yksilöllisesti raskaushormonit mielialaan vaikuttavat. Mun molemmat siskot ovat lapsia odottaessaan olleet tosi allapäin alkuraskauden aikana. Ystävissä on taas odottajia joka lähtöön: yksi hyppii seinille, toinen tekee kaikkea pöhköä ja kolmas itkee kutakuinkin vuorokauden ympäri. Itsellä on uupumustaustaa ja masennustakin välillä on ollut, mutta nyt olen ollut jaksavampi ja parempivointisempi kuin vuosiin! Mieliala ei ole heitellyt juurikaan, olen tasaisempi kuin "normaalisti". Juuri ennen kun tein plussatestin, mies ihmetteli miten olen pari viikkoa ollutkin niin positiivinen ja hyväntuulinen koko ajan. Jaa-a, oisko se ollut silloin jo sitten raskaushormonien syytä, mutta toivottavasti tämä sama jatkuu. Ja toivottavasti sama vointi jatkuu myös synnytyksen jälkeen...

Vanamo 8 + 3

chispa
Liittynyt31.5.2010

Lottamaria: voi kuinka ikäviä uutisia, voimia ja tsemppiä!

eeka: hui kauhistus! Pikaista paranemista tytölle. 

Viisi pitkää ja piinaavaa tuntia vielä ennen neuvolaa, mä varmaan pyörryn ;)

ReksiJaKeittäjä
Liittynyt19.7.2013

Jee, tännehän tuli taas paljon juttua :)

Ensiksi Lottamarialle pahoitteluni ja samalla myös toipumishalaus.

Voi Eeka, ihan kamala juttu! Toivottavasti pieni toipuu pian, ja muistaa seuraavan kerran kiipeillä oikein varovasti :) Mökkireissulla iIsäni hermostui tuosta "varovasti kiipeilemisestä", hänen mielestään on turha hokea lapsille "varovasti"...mistä olin vahvasti eri mieltä: kun mökki on kalliolla, voitko jotenkin muka estää lapsia liikkumasta siellä lainkaan?! Ehkä on parempi, että edes muistutan heitä katsomaan eteensä kun kuitenkin loikkivat ;)

Haikara, on se mainiota, että täällä on muitakin tunnekuohuilijoita. Ei tarvitse vaahdota ihan yksin :) Walpurin mummo oli kyllä ihan oikeassa, mutta helpommin sanottu kuin tehty, jos kerran murehdituttaa. Vanamo: hirvein ahdistus on vaihteeksi hieman hellittänyt, ja nyt olo omituisen tasainen. Voi, kun saisin kiinni siitä superonnellisesta odotusolosta, josta olen aiemmin päässyt nauttimaan. Ehkä se tulee, jos ultrassa kaikki oliskin niin kuin pitää. Toivossa on hyvä elää...

10+1

Sivut

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat