Sikiöseulonta

Meillä on keskiviikkona ajankohtainen sikiöseulonnan ensimmäinen vaihe, verikokeet. Oikeastaan, kun neuvolaterkkari ekana puhui sikiöseulonnasta ja kyseli mielenkiintoa siihen osallitua, niin en edes tiennyt tarkkaan, mitä se tarkoittaa. Nyt sitten vasta olen tajunnut, että niin, näillähän tutkitaan sikiön mahdollisia kehityksellisia vammoja.

Haluaisinkin nyt kuulla teiltä kanssaodottajat, että miten koette asian? Onko parempi kuulla jo odotusaikana, jos tulevalla vauvalla on jokin vamma, vai onko helpompaa jos asia tulee yllättävänä uutisena synnytyksen yhteydessä, tai vasta parikin vuotta sen jälkeen?

Kommentit (2)

Santttu
Liittynyt31.8.2009

Meillä tutkittiin niskaturvotukset ja toi seerumiseula. Vaikka tulos olisi kertonut kehitysvammasta (mahdollisesta sellaisesta, aukottomiahan noi ei ole), niin mihinkään keskeytykseen se ei olisi johtanut.

Haluamme saada masuasukin tilasta mahdollisimman paljon RISKITÖNTÄ tietoa eli siis mihinkään lapsivesipunktioihin tai istukkabiobsioihin ei lähdetä, koska niihin liittyy keskenmenoriski, vaikkakin pieni sellainen.

Mutta siis puolensa molemmissa (tutkia vai ei), toki kyseenalainen tulos saattaa aiheuttaa turhaa huolta, mutta toisaalta antaa aikaa valmistautua henkisesti...

Peukkuja seulontaan! b

Liittynyt8.9.2015

Nyt kun verikokeet on otettu, olen myös ottanut hieman positiivisemman asenteen kyseistä asiaa kohtaan. Meilläkään ei missään vaiheessa tule edes ajatuksena mieleen raskauden keskeytys, sitä oikeutta edes minulla odottavana äitinä ei ole, että riistäisin toisen ihmisen hengen, vaikka se olisikin niinkin pieni, kuin meidän pienen ihmisen henki on.

Mutta siis, niskaturvotus mitataan kai varhaisultrassa (jos olen oikein ymmärtänyt) ja se meillä on ensi tiistaina. Se mekin vielä otetaan, mutta siihen se saa jäädä. Jos jokin ylempi voima haluaa meille antaa niinkin vastuullisen tehtävän, kuin "erityisen" lapsen, me otamme sen iloiten vastaan. Jokainen henki on arvokas, ja tämä meille erityisen tärkeä!

Helmimasut 2011

Lukittu

Haikaraa helmikuussa 2011 odotteleville.

Jäsenet

Suosituimmat