Minua suututtaa tämä pelleily!!!
Olen korviani mylten täynnä lehtien kirjoituksia siitä miten koulut ja päiväkodit joutuvat tekemään kaikenmaailman järjestelyjä ja muutoksia esim. joulujuhliin sen takia että maahamme muuttaneet ihmiset vaativat sitä. Mitä ihmettä??? Joulujuhlat kirkkoineen, virsineen ja evankeliumineen ovat aina kuuluneet suomalaiseen joulujuhlaan ja jos tämä ei jollekin ryhmittymälle sovi, loistakoon he poissaolollaan jos ei passaa!!! Ei kai sekään nyt oikein ole että suomalaiset lapset joutuvat omassa kotimaassaan tekemään koko ajan ja kaiken suhteen myönnytyksiä näiden maahanmuuttajien mieliksi, omalla kustannuksellaan?? Kaikkiko tässä täytyy vain sietää ja kestää ettei rasistiksi haukuta?
Kommentit (17)
kuvitella, että jossain muslimimaassa ei rukoiltaisi mekkaan päin vaan koska luokalla on kristitty lapsi.
Muut uskonnot ovat äärimmäisen herkkiä loukkauksille, ne pitäisi ottaa aina huomioon, mutta meidän on ihan vapaasti poljettavissa jalkoihin ja perinteet unohdettavissa, ettei nyt vaan kukaan loukkaannu.
Muuttavatko esim. islamistiset maat kouluissa ja arkielämässä käytäntöjään, koska siellä asuu myös suomalaisia?
eräät saavat päättää.
Äänestäkää Halla-Ahoa!
Joulu on kristitty juhla ja piste. Kevätjuhlassakin pitäisi saada laulaa suvivirsi. Mutta miksi ei voida viettää myös vähemmistöjen juhlia samassa ja opetella vaikka jokin heidän uskoonsa kuuluva laulu kevätjuhlaan? Se opettaisi sitä todellista suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä toisia kulttuureja ja uskontoja kohtaan.
vaikka ei joulu nyt erityisen kristillinen meille kaikille olekaan ;) terveisin valonjuhlaa viettävä pakana.
Mutta SIITÄKÖS haloo syntyisi, kun Pyhät Suomalaiset Geenit omaavat ihmiset PAKOTETTAISIIN juhlimaan muiden uskontojen juhlapyhiä ja OLISI PAKKO opetella jotain ählämsählämlauluja - heti olisi joukot eduskuntatalon edessä vaatimassa SUOMI SUOMALAISILLE ja mamut mäkeen...
Ai minäkö kyyninen? Tuskin.
että ap nimenomaan loistaisi poissaolollaan kun niitä ählymsählyn-biisejä pitäisi veisata, näin toivoisin mamujenkin toimivan enkä terrorisoivan kaikkien lasten joulujuhlaa valituksillaan.
Ja kyllä, olen sitä mieltä että maassa maan tavalla.
Eikös se mene, että maassa maan tavalla?
Itse olen muslimi ja aiheesta kymmenien muslimien kanssa keskustelleena voin sanoa, että KUKAAN ei ole KOSKAAN toivonut, että joulu- ja kevätjuhlista karsittaisiin kristilliset "ainekset" pois. Päällimmäinen ongelma on KAIKILLA ollut se, miten saisi luvan olla poissa koko juhlasta. Eli ei me sinne alunalkaenkaan haluta tulla, haluamme vain lapsillemme luvan olla poissa koko tilaisuudesta.
Ja uskokaa huviksenne, että se ei niin vaan onnistu. Hirveä tappelu pitää monien perheiden käydä joka vuosi siitä, että heidän lapsensa ei sinne joulujuhlaan tms tarvitsisi osallistua.
Ja sille yhdelle, en muista numeroa, tiedoksi: islamilainen ja islamistinen maa ovat kaksi ihan eri asiaa. Kannattaa selvittää termien merkitykset ennen kuin niitä viljelee.
70-lukuinen homogeeninen maa, jossa kaikki kuului evlut-kirkkoon. Muiden uskontokuntien edustajien lisäksi Suomen kouluissa on lapsia, jotka eivät kuulu lainkaan kirkkoon. Aiemmin tämä porukka sopeutui, mutta on nyttemmin alkanut vaatia uskonnollisuuden poistamista kouluista.
Näin se nyt vaan menee kun kulttuuri ja yhteiskunta monipuolistuu ja monimutkaistuu. Ei se yksin maahanmuuttajista johdu, vaan siitä, että juhlia pitää muokata niin, että kaikki voivat osallistua.
Koulustahan saa olla poissa vain kipeänä. Miksi muslimi ei voisi anoa vapaaksi päivää, sillä verukkeella, että lähtevät jonnekin lomalla. Eikä sitä kukaan tarkista jos vaan on poissa, että oliko se lapsi kipeänä.
Opettajilla/rehtorilla ei ole lupaa antaa lupaa olla poissa uskonnollisista syistä, mutta hän voi myöntää vapaapäivän matkustamisen vuoksi.
En kyllä ymmärrä miksi muslimi ei voisi olla kristityssä juhlassa. Ei mekään oltu kristittyjä ja silti niissä juhlissa olin ja joulukirkkoonkin oli pakko vielä 80-luvulla mennä, vaikka äitini erikseen pyysi ettei minun olisi tarvinnut mennä.
maassa maan tavalla
lapsilla on oikeus kieltäytyä esim. seimikuvaelmaa esittävistä juhlista uskonnollisista syistä
päiväkodin on järjestettävä päivähoitolain mukaan korvaava lastenhoito siksi aikaa päiväjuhliin
- lapsia ei voi jättää ilman päivähoitoa päiväkodin aukioloaikana
iltajuhlat ovat vapaaehtoisia sekä koulussa että päiväkodissa
(ellei ole iltapainotteinen tai ympärivrk päiväkoti)
eikä esim. muslimi, jehovantodistaja tai lestadiolais lapsia saa laittaa seimikuvaelman osiin
Me emme vietä joulua, lapsemme on pk:ssa ja koulussa. Mitään suomalaislapsia (heidän vanhempia paremminkin!!) järkyttäviä tai häiritseviä asioita ei lapsiemme takia tarvitse tehdä, heille on järjestetty muuta puuhaa tai ovat poissa jos eivät osallistu kirkkoihin tai muihin joulu-juttuihin.
Niin ja tässähän aloituksessa taas tietysti oletettiin,että kaikki suomalaiset ovat kristittyjä ja kaikki vaativat yllämainittuja asioita osaksi koulun opetusta..jep jep...
Kristuksenkin syntymää, onhan Kristus yksi heidän profeetoistaan?
Mistä olette lukeneet, että maahanmuuttajat vaativat tällaista? Minä en ole lukenut sellaista muualta kuin tältä palstalta. Koulut ja päiväkodit HALUAVAT ottaa huomioon muidenkin uskontojen edustajat. Ja jos näitä muutoksia vaaditaan, kyseessä ovat suomalaiset, eivät maahanmuuttajat.
Mielestäni päiväkodeissa ja kouluissa saa viettää kristillisiä juhlia, mutta niiden ajaksi pitäisi järjestää vaihtoehtoista toimintaa jehovantodistajille, hinduille, muslimeille, ateisteille ja muille, jotka eivät kristillisiä juhlia vietä.
aina syyttää niitä tuntemattomia (omasta pahasta olosta tai tietämättömyydestään)....Sitten jos joudutaankin myöntämään,että ihan suomalainen onkin asialla, sitten tämän on pakko olla joku hyysäri sekopää...tms.
Mistä olette lukeneet, että maahanmuuttajat vaativat tällaista? Minä en ole lukenut sellaista muualta kuin tältä palstalta. Koulut ja päiväkodit HALUAVAT ottaa huomioon muidenkin uskontojen edustajat. Ja jos näitä muutoksia vaaditaan, kyseessä ovat suomalaiset, eivät maahanmuuttajat.
Mielestäni päiväkodeissa ja kouluissa saa viettää kristillisiä juhlia, mutta niiden ajaksi pitäisi järjestää vaihtoehtoista toimintaa jehovantodistajille, hinduille, muslimeille, ateisteille ja muille, jotka eivät kristillisiä juhlia vietä.
ja muut. Mistä olette lukeneet että maahanmuuttajat vaativat tällaista?
hurahtaneet ylisuvaitsevaiset viher-vasemmistolaiset naiivit hihhulit.