KIITOS Päivi Räsänen. Vl-suurperheitten puolustamisesta
Sinä olet ymmärtänyt, mistä on kyse. Samalla tavoin kanssasi kokee valtaosa vl-perheistä: pienen marginaalisen joukon ongelmista (varmasti todellisista, en vähättele) on noussut kauhea haloo ja ongelmat halutaan jostain syystä liittää kaikkia suuria perheitä koskeviksi. Valtaosa vl-perheistä on onnellisia, tyytyväisiä ja pääosin jaksavia. Silti ulkomaailma painostaa ehkäisyn käyttöön ja haluaa leimata suurperheet, vaikka pariskunnat haluavat toimia oman vakaumuksensa mukaan ehkäisystä kieltäytyessään. Ne jotka eivät koe ehkäisyä pahana, varmasti ehkäisevätkin. Se on jokaisen oma ratkaisu.
Päivi Räsänen:
Vanhoillislestadiolaisen äidin oikeus synnyttää
17.03.2009 21:41
Yleisradion aamun uutiset käsittelivät Ihmisoikeusliiton esiin nostamaan vanhoillislestadiolaisten suhtautumista syntyvyyden säännöstelyyn. Ovatko ehkäisykeinot sellainen ihmisoikeuksien mittari, että niiden käyttämättä jättäminen herättää kysymyksen perusoikeuksien puuttumisesta? Minusta Ihmisoikeusliitto tässä asiassa ampuu väärään kohteeseen. Samalla herää vaikutelma siitä, että suurperheen hankkimisessa olisi Ihmisoikeusliiton mielestä jotakin lähtökohtaisesti epäilyttävää tai moraalisesti arveluttavaa. Valtava rikkaushan se on niin vanhemmille kuin sisaruksille, että lapsia on monta. Keskustelupalstoilta löytyy varmasti esimerkkejä väsyneistä suurperheen äideistä, mutta samanlaisia tarinoita löytyy myös yhden lapsen äideiltä tai yksinhuoltajilta. Luulenpa, että vanhoillislestadiolaisten perheiden kodeista kasvaa keskimääräistä sosiaalisempia ja vastuullisempia nuoria, jotka osaavat ottaa huomioon lähimmäisensä suuren sisarusparven kasvatteina. Sitä paitsi - uskonnonvapauden periaatteet takaavat jokaiselle oikeuden liittyä tai olla liittymättä haluamaansa uskonnolliseen yhteisöön
http://www.kristillisdemokraatit.fi/KD/www/fi/ajankohtaista/blogit/paiv…
Kommentit (10)
ymmärtämään, että lestatkin ovat ihan normaaleja ihmisiä ja erilaisia.
Olen täysin samaa mieltä Päivi Räsäsen kanssa asiasta. kärpäsestä härkänen..
näillä palstoillahan ihmiset ylipäätään hakee apua monenlaisiin elämänongelmiin, valittavat miehistä, jopa sellaisiakin kun haluan lapsen-mies ei jne. jne. MUTTA ylivoimaisesti vain lestojen kohdalla myllyt oikein jauhavat.
Kokeilin kerran kirjoittaa ihan puuta heinää ja täydestä meni eli...
Mutta kun se ei ole niin. Nykyaikana on jokaisella keino välttää lisääntymästä jos kokee sen oikeaksi tilanteessaan. Ei tarvi edes kysyä ehkäisyä kun sitä aivan tyrkyttämällä tyrkytetään neuvolassa jälkitarkastuksessa. Vaatii voimia sanoa ei ja samalla kohdata nykymaailman ennakkoluulot aj surkuttelu, kun itse on osassaan onnellinen.
viisaudesta...
Ei kukaan lynkkaa lestoja, kyse on väsyneistä lestoista joilla ei ole keinoja välttää lisääntymistä niin halutessaan. Ja vain siitä!!!
Ennemminkin pitäisi puuttua siihen pahuuteen miten esim. teineille suositellaan aborttia herkästi. Tai miten ylipäänsä abortti koetaan normaalina hyväksyttävänä asiana vaikka siinä oikeasti vauvan alku saa surmansa
Minuakin tuo suurperheiden leimaaminen on ihmetyttänyt, vaikken VL olekaan.
Jossain joskus bongasin runon äitiysmekosta, naisesta joka etsi taas äitiysmekkonsa esille raskauden alettua/edettyä. Siinä ajatus oli, että hän kävi synnyttämässä "siellä jossain", missä kyseltiin että "kuinka te jaksatte", "miksi ihmeessä te taas" ja "onko nyt pakko". Ja sitten hän palasi takaisin omaan maailmaansa, jossa ei tuota päivitelty.
Minulla ei ole kuin 5 lasta, mutta sekin välillä herättää näitä päivittelyjä :-). Pahus, kun en tuota runoa nyt googlettamalla löytänyt: jos jolla kulla se on, niin laitatko tähän - se on aivan hurjan osuva.
vaikka meillä ei uskonnollista vakaumusta olekaan, mutta lapsia löytyy 12;)
Minuakin tuo suurperheiden leimaaminen on ihmetyttänyt, vaikken VL olekaan.
Jossain joskus bongasin runon äitiysmekosta, naisesta joka etsi taas äitiysmekkonsa esille raskauden alettua/edettyä. Siinä ajatus oli, että hän kävi synnyttämässä "siellä jossain", missä kyseltiin että "kuinka te jaksatte", "miksi ihmeessä te taas" ja "onko nyt pakko". Ja sitten hän palasi takaisin omaan maailmaansa, jossa ei tuota päivitelty.
Minulla ei ole kuin 5 lasta, mutta sekin välillä herättää näitä päivittelyjä :-). Pahus, kun en tuota runoa nyt googlettamalla löytänyt: jos jolla kulla se on, niin laitatko tähän - se on aivan hurjan osuva.
... kyllä tässä Haagiin joutaa kun uskoo näin tyhmästi ja tekee jotain niin ihmisoikeutta loukkavaa kuin että lapsia paljon.
No ei ehkä noin, mutta välillä tämä häly ja huuto tuntuu niin kohtuuttomalta, niin sellaiselta, ettei minulla ole oikeutta uskoa ja elää näin. Että teen todellakin jotain todella väärin ja jotain todella hävettävää. Ja silti haluaisin vain, että rauhassa saisin elää tällaista elämää jota elän. Minä kunnioitan sinua, elätpä millaista elämää elät. Kunnioitan kaikkia ihmisiä, heidän tekemiään valintoja, heidän uskoaan (uskoivatpa he miten haluavat!!!), heidän maailmankatsomustaan... Ei se ole minulle lainkaan vaikeaa.
Miksi ette siis anna minun rauhassa uskoa ja elää näin?
Ja tämän minä sanon myös: kaikki, jotka eivät jaksa, ovat väsyneitä, sairaita ja uupuneita, ei heiltä ole ehkäisy kielletty! Eihän me syöpähoidostakaan kieltäydytä.
Voi kunpa saisin vain olla rauhassa ja elää rauhassa tätä elämää, johon olen niin tyytyväinen ja onnellinen. Voi kuinka monta kertaa olen katsonut nukkuvaa pientä ja miettinyt, että häntäkään en olisi saanut saada - joidenkin mielestä. Että hän olisi rikos minuuttani kohtaan.
Hänellä 4 lasta, minulla 5.
Jostain syystä isomman katraan äiti ei saa olla hetkittäin väsynyt jne. Kahden lapsen juu, mutta ei isomman. Koska itsepä on ne lapsensa hankkinut ;-)...
Tosin minä en lapsilukuani vaihtais, lapsia saattaisi olla enemmän ellei olisi tullut komplikaatioita, jotka rajoittivat tuohon viiteen.
Minulle tehtiin viidennen raskauden jälkeen sterilisaatio ja keskustelu lääkärin kanssa äitipolilla raskauden aikana, kun olin jo miehen kanssa päättänyt sterilisaatiosta, oli vähintäänkin huvittava: lääkäri oli papereista katsonut, että voi voi voi tässä nyt taas saa äiti viidettä lasta ja voi voi voi sillä on tällaisiakin komplikaatioita ja voi voi voi täytyy tässä nyt tätä äitiä käännyttää, että nyt kuule pitää, ihan oikeesti, hankkia se sterilisaatio. Oli vallan surkuhupaisaa =).
viisaudesta...
Ei kukaan lynkkaa lestoja, kyse on väsyneistä lestoista joilla ei ole keinoja välttää lisääntymistä niin halutessaan. Ja vain siitä!!!