Kannattaako 280-400€:n kuukausiansion takia raahautua joka päivä töihin?
Kommentit (33)
Työttömänä joudut kuitenkin olemaan koko ajan valmiudessa ottamaan minkä tahansa tarjotun työn vastaan tai jäät kokonaan ilman rahaa. Työ voi jopa olla osa-aikainen, jolloin saat siitä yhtä paljon kuin työttömänä, mutta silti sinulla ei ole oikeutta kieltäytyä siitä ilman karenssia.
vaikka olen ollut jo 6 vuotta työttömänä. Tuskin tarjotaan nytkään kun kaikki paikat on kortilla, jopa tukityöpaikat
että työttämänä ollessa saa niin paljon rahaa, että töihin "ei kannata raahautua". Ja että sossu maksaa sitten kaiken. Jokuhan ne nuotkin rahat on verorahoilla kustantanut. Toki on hyvinvointivaltion merkki, että on olemassa sossu ja työttömyyskorvaukset, mutta jos niitä käytetään näin räikeästi väärin, niin jotain pitäisi tehdä.
no niin, saa teilata!
todellakaan vapauttani möisi tuohon hintaan.
Kyllä työstä pitää kunnon palkka saada. Mukavampi lastenkin olla kotona kun äitikin on.
Työnteko kannattaa aina.
Saat kokemusta ja ehkä joskus jopa palkkasi nousemaan. Työnteolla on vaikutusta pitkällä tähtäimellä. Vaikutusta on myös henkiseen hyvinvointiisi.Tietysti jos tulevaisuudensuunnitelmasi on pysyä työttömänä aina ja ikuisesti niin ehkä sitten työnteko ei kannata...
SÄ et selvästikään ajattele muuta kuin rahaa. Ei tullut mieleenkään esim. lapsille kotona oleva äiti?
Jos nyt palaisin takaisin vakiduuniini minulle ei jäisi paljon mitään käteen. Minulla viisi lasta, joista kolme joutuisi päiväkotiin+kaksi iltapäiväkerhoon, jossa olisivat 11h joka päivä, koska työpaikalleni on 1,5h ajomatka/suunta, bensaa kuluisi, eikä minulla edes ole autoa!
Kalliksi tulisi tämän äidin työnteko
sossuun tukihakemuksia ja selvityksiä kaikesta,helpompi käydä töissä vaikka siitä jäisi vain se 200e kk käteen ylimääräistä.
Onhan tuo pieni summa "vapaudesta", mutta työssäkäymisellä on monta puolta;
* Saa enemmän sosiaalisia suhteita, ja seinät eivät kaadu kotona päälle.
* Tyhjät aukot ilman hyvää syytä CV:ssä vaikeuttavat työn saamista jatkossa.
* Työssä olevalla on mahdollisuus edetä urallaan, työttömmällä ei vaan elintaso on sama koko ajan.
* Työttömänä on toisista riippuvainen ---> ei itse määrää elämästään. Tilanne ei välttämättä pysy aina samana --> joku päivä saattaa valtio muuttaa työttömyyskorvauksen ehtoja, eli sitä saa vähemmän/vain työtä vastaan/pakotetaan opiskelemaan/tmv. (ja tuo työ/opiskeluhan ei välttämättä ole mitään "kivaa" hommaa!)
Vaikka työssä oleva voi toki saada potkut jne. niin työssä olleen työllistyminen on helpompaa vert. 10 vuotta työttömänä olleen työllistyminen.
Samoin jos työtön on raapinut jostain kesälomareissuun rahat, saattaakin tulla työhön osoitus/kurssi/tmv johon on PAKKO mennä jo nyt, karenssin uhalla, työssäkäyvä yleensä tietää työvuoronsa ja/tai pystyy sopimaan lomansa työpaikan kanssa.
* Lapset saavat väärän mallin elämästä, heistä tulee samanlaisia lusmuja, köyhyyden kierre on valmis (ja syvenee sukupolvi sukupolvelta, sillä esim. ap:han saattaa periä joskus kivan summan vanhemmiltaan, mutta siitä tuskin on mitään jäljellä enää hänen lapsenlapsilleen... Olettaen siis että he jatkavat pummin uraa kun eivät ole lapsuudessaan saaneet mallia siitä että aamulla herätään, mennään töihin, maksetaan itse laskut jne.)
* Käytännössä työssä kun työssä joutuu käyttämään aivojaan, ja saattaa saada hyviä ideoita. Esim. on kaupassa töissä ja kuulee miten asiakkaat valittavat kun kaupungista puuttuu paikka jossa on sitä tai tätä, ja saa bisnesidean perustaa esim. vaatekaupan isoille tytöille, tai tulostimien mustepatruunoiden täyttöpaikan tmv. Ihan siivoojakin saattaa saada työpaikallaan kysyleyitä, tietääkö mistä löytyisi luotettava kotisiivooja ---> perustaa itse sellaisen ---> heti asiakkaista osa valmiina työpaikan kautta jos/kun pääsee siivoamaan kyselijöitten koteja --> kotisiivouksista tienaa paremmin mitä laitossiivoojana tmv. ---> elintaso nousee.
he eivät ajattele kuten me muut, eivätkä ymmärrä menettävänsä mitään. Eivät tajua miltä muiden silmissä näyttää toisen ihmisen tai yhteiskunnan elätti, eivätkä ehkä muista enää tai ole koskaan edes tajunneet miksi työssäkäynti on ihmiselle tärkeää.
Onhan se ihan hyvä heille niin, jos voi olla ihan varma että sitten nelikymppisenä ei kaduta, kun mitään ei enää ole tehtävissä.
Muutama vuosi ei ole paljon mitään koko työiässä, kun pian saa muutenkin olla töissä 68-vuotiaaksi ainakin.
Kateellisten panettelua monella täällä, joka väittää että kannattaa tehdä vaikka mitä paskaduunia ja paskapalkalla. Menkööt he itse sieltä siisteistä konttoreistaan hyviltä palkoiltaan paskapalkalla siivoomaan tai kaupan kassalle. Tuskin moni menee, mielummin tekopyhinä täällä jeesustelevat. Pelko ei ole mikään hyvä motivaattori muutenkaan, moni äitihän vie lapsensa päiväkotiin jo 9kk vauvana 9 tunnin hoitopäiviksi juuri tämän pelon motivoimana. Kun muut naiset kaakattaa vieressä että jos et nyt heti palaa töihin, niin sitten oot kotiäiti/työtön/tms. vielä nelikymppisenäkin. Voihan ap olla tuolla logiikalla se hemmetin paskapalkkainen siivoojakin eläkeikään asti ja selkä paskana, nivelet kuluneeet ja surkeaa eläkettä saaden jää sitten eläkkeelle. Kiitos näiden besserwissereiden, joiden mielestä ihmisen kannattaa tehdä pelon motivoimana ihan mitä työtä vaan...
että nyky-yhteiskunnassa voi elää näin yhteiskunnan elättinä. Töihin tuollaiset loiset, kehtaavatkin vielä täällä pohdiskella "millä hinnalla vapaa-aikaansa myyvät". Käsittämätöntä, että sossun elättinä tulee paremmin toimeen kuin työssäkäyvänä!
Sääliksi käy myös lapsia, jotka oppivat vanhemmiltaan lusmuilumallin pienestä pitäen ja pitävät sossua raha-automaattina.
Totuushan on se, että ilmaista rahaa ei ole olemassa. Joku työttömyyskorvaukset ja sossun avustuksetkin maksaa ja minä olen veronmaksajana yksi maksajista. Mielelläni saisin veroeuroilleni jotain hyödyllisempää käyttöä.
että ME ITSE LUOMME OMAN ELÄMÄMME!
Kyllä, me tarvitsemme siivoojia ja kaupan kassoja, enkä missään nimessä halveksu em. ammatteja MUTTA on omaa typeryyttä jos raataa niska limassa terveytensä kustannuksella työssä josta ei saa mitään muuta kun pienen palkan.
Tiedätkö että esim. kaupan alalla voi edetä...! Sukulaiseni esim. on yo-merkonomi, joka on työn ohessa (työpaikan kannustamana!) opiskellut AMK tutkinnon, sekä käynyt työpaikan omissa koulutuksissa jne.
Eli siitä myyjänä aloittaneesta on 15-vuodessa kehittynyt varsin iso pomo ko. ketjussa....! Ensin on rivimyyjä, sitten saa vastuulleen yhden osaston, koko myymälän, sitten pääsee "johtoportaaseen" eli vastaa jo yhden alueen myymälöistä jne.
On omasta kunnianhimostakin kiinni, meneekö töihin "mä oon vaan täällä töissä"-asenteella, vai onko KUNNIANHIMOA sen verran että pyrkii korkeammalle.
Jos ajatellaan vaikka suurtalouslinjan käynyttä; hän voi jumahtaa yläasteelle keittiöapulaiseksi, tai pikaruokapaikkaan pihvin paistajaksi.
Toisaalta hän voi myös jatkaa opintojaan (esim. oppisopimuksella tai ihan koulussa) kokiksi, kehittää ammattitaitoaan koti-ja ulkomailla, päästä hyvään ravintolaan kokiksi, edetä pääkokiksi ko. raflaa, ja perustaa vaikka oman ravintolan jossain vaiheessa, se saattaa menestyä ja ehkä hän avaa toisen, ehkä kolmannenkin ravintolan ja rikastuu.
Toki aina ei noin käy...! Mutta se MAHDOLLISUUS on olemassa...! Jos vaan makaa kotonaan työttömänä, tuota mahdollisuutta ei ole.
Mutta suurin osa ihmisistä on niitä, joilla ei ole kunnianhimoa/sisäistä yrittäjyyttä jne. eli he saattavat raataa työpaikassa jota inhoavat, eivätkä jostain syystä edes pyri parantamaan elämäänsä..!
Työnteko kannattaa aina.
Saat kokemusta ja ehkä joskus jopa palkkasi nousemaan. Työnteolla on vaikutusta pitkällä tähtäimellä. Vaikutusta on myös henkiseen hyvinvointiisi.
Tietysti jos tulevaisuudensuunnitelmasi on pysyä työttömänä aina ja ikuisesti niin ehkä sitten työnteko ei kannata...