Tää oli uutta, vauvan hampaiden hoidosta..
Tänään neuvolassa th suositteli laittamaan 5kk ikäiselle sen ensimmäisen ja ainokaisen hampaan pesuun hammastahnaa riisinjyvän verran. En kyllä ole edellisten lasten kohdalla moista kuullut että ihan vauvalle..
Suositus muuttunut hiljakkoin??
Kommentit (16)
minulla 1v poika ja juuri hammaslääkärikäynti takana
ollut, että kun poskihampaat puhkeavat niin sitten hammastahna käyttöön. Joten ei siihen yhteen hampaaseen sitä tahnaa tarvita, se harjauskin ihan yes, jos nyt edes 5kk iässä onnistuu. Meillä kuopus nyt 1v4kk ja hammasharjan käyttö on sitä sun tätä, annetaan itse pestä ja hieman harjataan noita etuhampaita (hampaita vasta 8kpl). Tosin nyt on hoksannut, että isosisko laittaa hammasharjaan tahnaakin eli on alkanut vaatimaan sitä itselleen (kaiken nuo pienet sitten hoksaakin).
Meille hammashoitaja sanoi että vasta noin 1½ vuotiaalle hammastahnaa, tosi tosi pieni määrä.
Meidän 1v:llä on kuitenkin jo yksi poskihammas, eli ilmeisesti voi alkaa käyttää jo tahnaakin pesuissa. Tuntuikin vähän hullulta että pelkällä vedelläkö ne pysyisi puhtaana.. 9 hammasta on yhteensä.
sanoi että ekan poskihampaan puhjettua vasta.
olin edellispäivänä suuhygienistillä 1veen kanssa. ei oltu vielä käytetty tahnoja, kun olin mll:n oppasta lukenut tuon poskihammas jutun. Hoitaja kuitenkin sanoi, että he suosittelevat nykyisin hammastahnan käyttöä alusta asti! Tosin erittäin pieniä määriä (sipaisu, riisinjyvä max.). Kun oppii sylkemään (n. pari vuotiaana) tahnaa voi laittaa pikkurillin kynnen verran.
tahnaa suositellaan, jotta fluorintarve täyttyy.
olin edellispäivänä suuhygienistillä 1veen kanssa. ei oltu vielä käytetty tahnoja, kun olin mll:n oppasta lukenut tuon poskihammas jutun. Hoitaja kuitenkin sanoi, että he suosittelevat nykyisin hammastahnan käyttöä alusta asti! Tosin erittäin pieniä määriä (sipaisu, riisinjyvä max.). Kun oppii sylkemään (n. pari vuotiaana) tahnaa voi laittaa pikkurillin kynnen verran.
tahnaa suositellaan, jotta fluorintarve täyttyy.
tahnan kanssa vasta kun poskihampaat tulee.
10 kk ikäinen tyttö ja kahdeksan hammasta suussa. Kummatkin etuhampaat ja kulmahampaat suussa. Eli me käytetään hammastahnaa..Mitä haittaa siitä sitten voi olla jos ihan ripauksen laittaa? Hyvin tyttö antaa harjatakkin hampaat.
En nyt muista tarkkaan kuinka paljon alle 1v. meidän kuopus oli, kun aloin käyttää hammastahnaa pesussa, siitä syystä, että se hampaiden pesu ONNISTUI PAREMMIN, kun suuhun tuli mukava maku.
Meillä hampaat on pesty ekasta hampaasta lähtie, jos ei hyvällä, niin sitten pakolla. Eikä kovin montaa kertaa ole tarvinnut väkisin pestä, kun lapsi tajunnut, että tää homma nyt sit vaan tehdään halusinpa tai en, joten antaneet nätisti sitten pestä.
Ja nyt meidän 2vee haluaa pestä ihan itse oma-aloitteisesti joka aamun ja ilta hampaat, välillä jopa keskellä päivääkin =D
On meidän vanhempien vastuulla millaiset hampaat meidän lapsilla on.
Iltiksen sivuilta kopioitua:
Kiire, laiskuus ja arkirutiinien löystyminen ovat syitä suomalaisten heikentyneeseen hammashygieniaan.
Kasvatuspsykologi Keijo Tahkokallio suosittelee vanhemmille, että hampaiden harjauksen opettelua aloitettaisiin leikin varjolla jo vauvaikäisenä.
- Lapset oppivat arkirutiinit seuraamalla vanhempiensa esimerkkiä. Hampaiden pesusta tulisi alusta asti tehdä pienelle lapselle mukava yhteinen hetki.
Ja se luultavasti on myös meillä syynä siihen miksi tyttö antaa niin hyvin pestä hampaat. Kun hyvä maku tulee suuhun. Aluks laitto vähän vastaan,mutta nyt harjan nähdessään avaa heti suunsa.
nyt ovat 13 ja 12 eikä kummallakaan yhtään reikää.
Alle vuoden ikäisenä ei harjailtu ollenkaan.
mä aloitin pesun heti kun tuli hampaita
Luulisi nyt ettäsiitä on enemmän hyötyä kuin haitta jos tipan hammastahnaa laittaa. Ei kai vauva nyt siitä mitään myrkytystä saa.
että se fluori pääsee imeytymään hampaaseen :D
Mäkään en ymmärrä miksi ei saisi tahnaa laittaa... mut kai se on jotain sen kaa, ettei lapsi sitä tahnaa hirveesti nielisi... mutta kun taas
UUSIN suositus on, että hampaista EI SAA HUUHDELLA JA PURSKUTTAA VEDELLÄ pesun päätteeksi, vaan se tahna täytyy antaa jäädä suuhun.
Joten mä olen aika pian, kun hampaat puhjenneet alkanut pesemään tahnalla, kun homma sujuu paremmin hyvän maun takia.
että tahna otetaan käytöön sitten kun ensimmäinen poskihammas puhkeaa.