Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos omat vanhempanne ovat jouluna käyttäneet alkoholia kohtuudella,

Vierailija
10.12.2008 |

niin voitteko sanoa, että teille olisi siitä jäänyt jotain traumoja tai pahoja muistoja? Mietin vaan, kun täällä niin paljon puhutaan tästä aiheesta ja jotkut ovat sitä mieltä, että lapset huomaavat heti, jos lasillisenkin on ottanut. Ja tarkoitan siis sitä kohtuukäyttöä eli viiniä ruuan kanssa, lasillista alkoholipitoista glögiä tai saunakaljaa. Itse luulisin, että meillä on alkoholia käytetty lapsuudenkodissani jonkin verran myös jouluna, mutta eipä kyllä ole jäänyt mitään negatiivisiä ajatuksia asiasta. Ihan varhaislapsuudesta ei nyt tietty muista, mutta siis isompana lapsena. Ja nyt en siis tällä kysymyksellä tarkoita perheitä, joissa on juotu humalaan asti.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä sekään, että joskus muulloin olen nähnyt vanhempani - tai ainakin isäni - humalassa.

Vierailija
2/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli kaiketi aika harvinaista silloin, kun olin ihan pieni. Muistan joskus kavereideni ihmetelleen, että juodaanko teillä ihan oikeasti viiniä ruoan kanssa. Koskaan en lapsena tai yleensä kotonani asuneena nähnyt vanhempiani humalassa. Opin alkoholikulttuurin kotoani, ja meillä juodaan ihan samoin. Viiniä hyvän ruoan kanssa, oli juhla tai arki. Koska pidän omien vanhempieni esimerkin olleen hyvä minulle, luotan että lapseni kokevat samoin. Alkoholi ei ole meidän perheessä tabu, paha asia tai pelottava asia. Se on aikuisten nautintoaine.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole mitään traumoja. Yhden kerran muistan juhannuksena nähneeni isän ja enon humalassa, mutta ei siitäkään jäänyt pelottavia ajatuksia, käyttäytyivät kumminkin sen verran siivosti.

Vierailija
4/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myöskään siitä, että vanhempani ovat aina juoneet viikonloppuisin aterialla viiniä pari lasia tai että välillä ovat iltaisin juoneet jotain ihan muuten vaan. Ei myöskään siitä, että juhlissa ovat juoneet enemmän, koska kännissä eivät ole olleet.

Vierailija
5/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa ei löydy mitään välimuotoa kokonaan alkoholittoman joulun tai kännijoulun välillä.

Omat vanhempani nauttivat saunaoluet ja vähän viiniä ruuan kanssa, ja samaa linjaa jatkamme mekin vanhempina. Minulle ei ole jäänyt yhtään joulutraumaa, ja vaikea on uskoa että omille lapsillenikaan (jotka eivät ole koskaan nähneet vanhampiaan kännissä).

Vierailija
6/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että meillä oli välillä jopa illanistujaisia, eli esim. 2 pariskuntaa lapsineen tuli meille illalliselle ja aikuiset nauttivat alkoholia, jopa pieneen hiprakkaan asti. Muistan nämä illat hauskoina, aikuiset hassuttelivat ja kummisetäni otti aina jossain vaiheessa kitaran ja lauloi saku sammakko kosio matkalla. Muistan joskus kun olin jo sängyssä ja alhaalta kuului puheensorinaa.

Normaalisti meillä kuului viikonloppuisin perjantai-iltaan aikuisille viiniä ja lapsille limua. Myös saunassa aikuisilla oli oluet ja lapsilla limut.

Veikkaanpa että vanhempani noissa illanistujaisissa joivat jopa humalaan, mutta silloin olin jo nukkumassa. Päättelen tämän siitä, että välillä noiden jälkeen äitini oli aamulla toi kalpea ja huonovointinen :)

Vierailija
7/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt myös vanhempani humalassa eikä siitäkään traumoja jäänyt.

Miksi alkoholin käytöstä pitää tehdä niin kauhea numero ja pahe? Kyllä ne lapset ottavat siinäkin asiassa mallia kotoa. Jos asiasta tehdään tabu, siitä tulee myös kiehtova ja kiinnostava asia. Kun se alkoholi on normaliasia ei se kiehdo lapsia erityisesti.

Itse olin 18 v kun oli humalassa ensimmäisen kerran.

Vierailija
8/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tainnut joskus joulupöydässä saada kastaa kielenikin äidin punaviinilasiin kun kiinnosti. Ja muistan ihmetelleeni että miten voitte juoda jotain niin pahaa. Nykyisin omassakin joulupöydässä on aina viiniä/ olutta.

Vierailija
9/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä otti silloin tällöin saunakaljan. Äitini kertoman mukaan hän kävi kyllä ravintolassakin aika usein ja siellä joi itsensä änkyräkänniin, mutta ei koskaan kotona.

Minä ja mieheni otamme joskus siiderin tai lasin viiniä. Kännissä emme ole koskaan, lasten aikana emme edes huppelissa.

Vierailija
10/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vanhemmat ovat käyttäneet liikaa, ja siitä on miehelle jäänyt traumoja.

Vierailija
11/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä otti ja ottaa saunakaljan harvakseltaan, äitikään joi viiniä tai jotain likööriä pikkulasista. En silti muista koskaan nähneeni heitä humalassa. Minulle sanottiin, että alkoholi on aikuisten juoma, muttei sen kummempaa.

Vierailija
12/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole koskaan ollut mikään ongelma, eikä minulle ole todellakaan jäänyt mitään traumoja. Päinvastoin koen, että olen saanut varsin esimerkillisen kasvatuksen asian suhteen. Alkoholin käyttöä ei tarvitse hyssytellä ja alkoholia juoneet ovat käyttäytyneet ihan normaalisti. Samanlaisen kasvatuksen aion antaa omille lapsilleni.

Vierailija
13/13 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä mä muista joskus ajatelleeni että, nyt on isä/äiti humalassa. Sen huomasi puheesta, ääni nousi ja silmistä, ja en tykännyt vaikka en pelännytkään. Koskaan ne eivät tapelleet ja meininki oli aina ns. hyvä.

Eniten mua on aina ällöttänyt "viinanhaju" hengityksessä.

Omaa juomatapaan ei myöskään vanhempieni esimerkki vaikuttanut mitenkään jossain vaiheessa. Teininä tuli vedettyä ihan örvelökännejä ja monesti.