Onko kunnalla töissä olevilla oikeus palkalliseen poissaoloon lapsen sairastuessa?
Ja miten jos vanhempi onkin etävanhempi?
Mitä sopimusta työsuhteessa (ei virka-) olevilla sovelletaan vai onko se sama sopimus?
Kommentit (8)
ei sillä, että on etävanhempi pitäisi olla mitään merkitystä.
3vrk palkallisena, koskee myös etävanhempaa. Joka työpaikalla pitää olla työntekijän saatavilla tuo KVTES, kaivelee sen esiin ja etsii oikean kohdan.
Itse puolen vuoden kuntakokemuksen kanssa oon juurikin tästä aiheesta saanut suurimmat "kilarit". Aiemmin yksityisellä puolella (suunnittelusektori) joustettiin puoleen ja toiseen, ikinä ei palkattomalle napsahtanut vaikka lapset yli kolme päivää sairastikin. Välillä hoiti mies ja välillä minä ja välillä vuoroin, mies oli aamun töissä ja minä illan/yön.
Mutta annas kun siirryin iki-ihanalle kuntapuolelle (jossa niitä hyviäkin puolia on, myönnettäköön) niin johan loppui jousto. Olin pois torstain ja maanantain (lapsella vesirokko). Perjantaina tulin töihin, kun oli niin mahdoton päivä, että sitä olisi ollut vaikea "perua" ja mies jäi hoitamaan lasta, kun hänen työnsä oli helpompi järjestää. No, niinhän siinä kävi, että maanantai oli palkaton, koska ne palkalliset päivät on kolme PERÄKKÄISTÄ eli siis to, pe ja la. No, vahingosta viisastuneena kun toinen lapsi sai sen vesirokon, päätin, että olen nyt siis peräkkäisiä päiviä pois. Vesirokko alkoi tiistaina, ja mies oli lomalla ti-pe. Olin pois seuraavan viikon ma ja ti, mielestäni hienosti ja järkevästi, järjestin työni etukäteen ja niin edelleen. No, olivat palkattomia, koska SAIRAUS OLI ALKANUT JO EDELLISENÄ TIISTAINA. Palkalliset päivät on siis sairastumisen KOLME ENSIMMÄISTÄ. Että semmosta. Seuraavalla kerralla ehkä sitten tiedän :) Niin, ja jos lapsi joutuu sairaalaan, niin ei ole oikeutta palkallisiin vapaisiin, koska silloin LAPSEN HOITO ON JÄRJESTETTY :D
Enkä ymmärrä mitä väliä sillä voisi olla onko etä vai lähi.
Nimim. kunnanjumi ;)
os on lääkärintodistus lapsensairaudesta. Mut ihan viimekädessä kaikki riippuu siitä, miten pomo asiaan suhtautuu... Kannattaa tarkistaa liitosta, varmuuden vuoksi.
Eksäni sanoo, että vain palkattomana. On kaupungilla töissä.
t. ap
Hello. And Bye.