Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

En ymmärrä miksi miehillä on "oikeus" tai tapa juhlia vauvan synnyttyä? Eihän ne apinat sitä vauvaa 9kk:tta mahassaan kanna, liho, saa suonikohjuja, arpia. Ei pilaannu sukupuolielimet eikä imetä tissit polvissa. Eivät siis tee yhtään mitään. Mehän sitä ryyppyä kaivattaisi sen odotuksen ja pynnäämisen jälkeen, vai oonko ihan väärässä? Saavat muutenkin harrastaa, nukkua ja laiskotella rauhassa. Ja eikä hyvät ihmiset tarvitse vastata: "Tarviiko niitä lapsia sitten tehdä". Rehellisesti, jäätkö mielelläs sairaalaan/kotiin "revenneenä", kun ukko lähtee ryyppäämään??

Sivut

Kommentit (31)

mutta eipä se multa ollut mitenkään pois, että ukko kävi kavereiden kanssa ryypyllä esikoisen synnyttyä kun olin vielä sairaalassa. Ei se olis voinut mua ja repeämiäni hyysätä kumminkaan, kun oli vierailuajan jälkeen. Kakkosen ja kolmosen kohdalla ryyppäjäiset on sitten luonnollisesti jääneet kun hänellä on ollut isommat lapset hoidettavana.

sitä kukaan kiellä etteikö äitikin vois pitää synnytyksen jälkeen kavereilleen varpajaiset... kaikkia ei kyl välttämättä huvita, kun keskittyvät siihen olennaiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Onhan oman lapsen syntymä nyt juhlimisen arvoinen asia varmaan sekä miehelle että naiselle?

Jos saisin valita niin olisin kieltämättä mieluummin se mies joka ei joutunut olemaan raskaana eikä synnyttämään, tai pilaamaan vartaloaan, mutta en ollenkaan usko että se vähentäisi mun riemuani lasten syntyessä.

ja kolmisen viikkoa toisen syntymästä, eli en todellakaan siinä vaiheessa enää virunut verissä päin sairaalassa. Tästä ajoituksesta sovimme yhdessä. Ei mitään negatiivisia tunteita aiheen tiimoilta.

Millä tahansa "tekosyyllä".

Itse keksisin kyllä muutakin tekemistä vasta syntyneen lapsen kanssa kuin että lähtisin baariin nenä poskella riekkumaan...

Meidän kaveripiirissä on tapana pitää saunailta, mihin ei liity baariin menemistä. Tai sitten on ollut lätkämatsireissu tai jonkun bändin keikalle meno. Usein vauva on ollut jopa parin kuukauden ikäinen tässä vaiheessa.

Mutta sitten on näitä älyttömiä kännäysvarpajaisia, joissa pahimmassa tapauksessa juuri synnyttänyt äiti saa siivota sotkut kotiin tullessaan. Joo, ja karseinta on tosiaan nämä jutut, mihin liittyy jopa maksullista seuraa...

en ole kuullutkaan tuollaisista varpajaisista! Nehän tarkoittavat perinteisesti sitä, että kylän naiset käyvät tervehtimässä äitiä ja tuovat leipomuksia ja ruokaa.

Eivät kaikki noita nykyajan varpajaisia todellakaan pidä.

Tai tietenkin olen kuullut, että jotkut käyvät ryyppäämässä lapsen synnyttyä ja jo raskauden tultua ilmi.. Hauskempi kai, jos ryyppäämiseen on jokin syy.

varpajaisia ymmärsi siihen aikaan, kun isät eivät päässeet mukaan synnytykseen eivätkä saaneet "roikkua" synnärillä, vaan vauva nopsasti näytettiin niille ja sitten ne häädettiin kotiin. Kiva siellä sitten yksin kotona istua ja miettiä, että jotain olennaistahan tänään tapahtui, koskas mä pääsen mukaan. Itsekin soittaisin siinä tilanteessa kavereille.

Nykyään, kun on perhehuoneet ja isät muutenkin tervetulleita mukaan itse tapahtumiin, varpajaiset on tosiaan vähän, noh, heikko juttu.

Hoiti vauvaa mun puolesta (syötti, vaihtoi vaippoja) sairaalassa kun olin sektion jälkeen kipeänä. Taitaa olla alemman sosiaaliluokan perinne nuo varpajaiset tai sitten vaan mulla on poikkeuksellisen ihana mies :)

Ei varpajaisia vietetä "kompensoimaan synnytyksen tuskia ja vaivaa", kuten sinä oletat.

Joten ihan turha miettiä, kuka eniten on ANSAINNUT ryypyn.

ja kunkahan moni mies jäisi niin kipeänä että juuri ja juuri sängystä pääsee ylös vauvan kanssa kotiin vain sen takia että vaimo pääsee ryyppäämään kavereiden kanssa? ei varmasti kovin montaa miestä löydy.

Mä en kans voi sietää varpajaisia. oma ei ole käynyt yhdeltäkään. eikä ole käynyt kenenkään muunkaan varpajaisissa. muuten voi kyllä käydä kavereiden kanssa..

oikein mielellään pitää varpajaiset. Hän osaa onneksi rajoittaa juomista ja olemistaan niin, että tiedän, ettei niiden seurauksena ole krapulainen mies ja sotkuinen koti. Muutenkin käy missään niin harvoin, että totta kai saa sen kerran, jos haluaa.

Mutta varpajaiset on syytä pitää vielä, kun olen sairaalassa ja mies on kotona "tyhjänpanttina". Sitten kun tulen kotiin, tarvitsen tietenkin häntä avukseni, eikä silloin voi hetkeen aikaan "karata" juhlimaan. Täällä ei ole sairaalassa edes perhehuoneita, joten ei mies kuitenkaan voi jatkuvasti olla sielläkään apunani. Jos olisi, niin sitten voi olla, että varpajaiset jäisivät pidettäväksi reippaasti myöhemmin.

Joten jos ukkos ryyppää, niin itse olet ukkos valinnut. Ja jos olet sairaalassa, niin mitä ukon ryyppyilta kavereiden kanssa haittaa sua?

Enkä itse ole kokenut raskautta noin negatiivisesti kuin sinä.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat