Sektio ei ole synnytys, vaan syntymä!
Ja tämä on kaksi eri asiaa. Sektiossa leikataan ja lapsi kokee syntymän.
Synnytyksessä taas synnytetään.
*Tuntuu että porukka puhuu aina että sektio on synnytys, mutta näin ei ole vaan se on leikkaus ja lapsi kokee syntymän ei synnytystä*
2 lasta synnyttänyt ja nyt sektioon menossa!
Kommentit (21)
Katsopa, mitä Kielitoimisto sanoo sanasta synnyttää:
" synnyttää53*C
1. ruumiintoiminnoista joiden avulla nainen t. eläinnaaras saattaa (ainakin lähes täysiaikaisen) jälkeläisen t. jälkeläiset ulos kohdustaan; saada lapsi; eläimistä tavallisemmin: poikia, penikoida, vasoa, varsoa, karitsoida tms. Synnytti terveen pojan. Synnyttää kuollut lapsi. Synnyttää normaalisti (alatietä), keisarileikkauksella. Synnyttää epiduraalipuudutuksessa, hypnoosissa. Kerran, monesti synnyttänyt nainen. Synnyttää ennenaikaisesti, ajallaan. - - vaimosi Elisabet synnyttää sinulle pojan UT. Nisäkkäät synnyttävät eläviä poikasia.
Kuv. Hallituksen synnyttäminen. "
Eli keisarinleikkauksellakin synnytetään.
Piste.
Naistentautien professorishenkilö minua tosin ojensi huvittuneena, kun sanoin etten ole synnyttänyt (kun sektiolla syntyi), että " sektio on synnytys" .
oletkin vasta menossa sektioon. Kyllä sieltä sitten palaa lapsensa sektiolla synnyttänyt äiti.
t. molemmat kokenut
Eikä pitäisi kyllä nostaa tämmöisiä ketjuja kommentoimalla, tiedän...
ovat yleisiä, kulttuurisia sopimuksia ja Kielitoimisto on aika paljon sinua pätevämpi arvioimaan, mitä sana " synnyttää" merkitsee.
Ja anteeksi nyt vain, mutta minun lapseni on kokenut syntymän vaikka syntyi alateitse.
Kuulostaa aika härskiltä vähättelyltä sanoa, ettei sellainen äiti ole synnyttänyt. Teknisesti hän ei ole itse puskenut lastaan ulos asti, mutta mahdollisesti on tehnyt enemmän työtä tilanteessa kuin moni muu.
Se ainakin on synnytys, jos lasta yritetään puskea ulos ja/tai kärsitään avautuminen. Ihan sama, miten se lopulta päättyy.
alatiesynnytys (josta voidaan käyttää myöskin sanaa synnytys) sekä sektio
Alatiesynnytys on sekä synnytys että syntymätapa, sektio vain syntymätapa.
Jos makaan leikkauspöydällä ja mun maha ja kohtu leikataan auki, niin en ole silloin synnyttänyt. Jos makaan synnytyspöydällä ja itse punnerran vauvan ulos, niin olen synnyttänyt.
Jos mistä tahansa muusta SANASTA ja sen määrityksestä alkaisi inttää sanakirjoja vastaan, niin naurettaisiinhan sille.
Vaikka näin: MINÄ päätän nyt ja tässä, että äidinmaidonvastike on väärä sana, koska se ei vastaa äidinmaitoa. Pitää sanoa ainoastaan korvike. Viis minä sanakirjoista, minä sen määritän ohi kaikkien muiden.
Heh teitä.
Kai nyt jokaisella voi olla henkilökohtainen ajatus asiasta, riippumatta siitä, mitä lääkärit tai suomen kielen asiantuntijat sanoo?
Vierailija:
Kai nyt jokaisella voi olla henkilökohtainen ajatus asiasta, riippumatta siitä, mitä lääkärit tai suomen kielen asiantuntijat sanoo?
Virallinen totuus onkin sitten jotain ihan muuta, ja jota jokainen vähänkin kouluttautunut ihminen tajuaa.
Mä päätän nyt, että lautanen tarkoittaakin mukia ja lusikka haarukkaa! Ei se mitään vaikkei kukaan ymmärtäisi. Käytän tätä uutta riemastuttavaa oikeutta! ;DD
Vierailija:
Ette te kouluttautuneetkaan ihan viisailta vaikuta.
MINÄMINÄMINÄMINÄMINÄMINÄ!!!!! Kunhan vain MINÄ saan päättää, miten asiat menee, niin hyvin menee. Toivottavasti näillä MINÄ-naisilla ei ole lapsia... Voi jestas, millaisia pikku-kusipäitä niistä kasvaa.
;) Höppänä.
Vierailija:
Voit loputtomiin inttää, että sanakirja on väärässä ja sinulla on Ainoa Oikea sanantulkinta hallussasi. Mutta onko tuollainen inttäminen järkevää vai energian tuhlausta?
Vierailija:
Lautaset, mukit ja vastikkeet olivat tässä vain rautalankavääntöä, jotta ymmärtäisit, että sinä tai kukaan mukaan yksilö ei voi yksin omien mielipiteidensä pohjalta muuttaa sanojen merkityksiä.
Eli keisarinleikkauksellakin synnytetään.
Enpä ole tuollaiseen törmännyt sitten hiekkalaatikkoaikojen. No, kaikkea näkee, kun vanhaksi elää.
Kolme synnyttänyt, kaksi syntynyt sektiolla.