Miehen exä meni uusiin naimisiin ja piti entisen miehen nimen!!!
siis että miehen ex:llä edelleen miehen nimi. En tunne koko ihmistä mutta minusta on aika outoa. Heillä on kaksi lastakin uuden miehensä kanssa.
Kommentit (48)
kun avioiduin uudelleen. Exän nimi oli harvinaisempi ja lapsillanikin se on, uusi nimi on varsin yleinen. Mutta en silti pitänyt luontevana pitää ex-mieheni nimeä uudessa avioliitossa. Miehenikin myönsi, että olisi se hänestäkin ollut vähän outoa, vaikkakin olisin voinut hänen puolestaan exänkin nimen pitää.
Olisihan sitä voinut ottaa tyttönimensäkin takaisin, mutta olen aina inhonnut sitä, joten se ei ollut kohdallani vaihtoehto.
Meni naimisiin, otti vaimonsa harvinaisen nimen. Piti sen, kun erosi, ja kun meni uudelleen naimisiin, piti sen edellisen vaimonsa nimen. Ei tainnut kehdata vaihtaa, kun oli jo tehnyt uraa, eikä moni tainnut tietää tätä historiaa...
mun nimi pysyy samana (eli exältä naituna) ja tulevat lapset saavat myös saman nimen mikä mulla. Syy on se että exä ei suostu siihen että vaihtaisin lapsen nimen omaan tyttönimeeni (vaihtaisin tietysti myös oman nimeni), ja minä haluan aivan ehdottomasti että mulla ja mun kaikilla lapsilla on sama sukunimi. Jos exä suostuisi lapsen sukunimen vaihtoon, en minäkään enää olisi "exän nimellä".
Ensimmäinen osa on exän ja jälkimmäinen osa on nykyisen miehen sukunimi. EIkä tällä ystävälläni ole omia lapsia.
Toisaaslta ystäväni on luonut maineikkaan uransa ollessaan naimisissa exänsä kanssa. Näin kaikki tuntevat hänet tuolla nimellä. Siksi ei halunnut vaihtaa nimeään edes avioituessaan uudestaan.
Mutta selityksestä huolimatta minusta on outoa, että naisella on yhdistelmänimenä exän ja nyxän sukunimet.
Miehen exä piti miehen sukunimen eron jälkeen. Ei lapsia ja erosta jo 15 vuotta.
Mentiin miehen kanssa naimisiin 8 vuotta sitten (yhdessä 10 vuotta eli ei, en ollut eroon syynä). Mies otti minun nimeni sukunimekseen. Eli nyt on sitten entinen rouva xxx mutta ei löydy enää herra xxx:ää. Exä oli kuulemma ottanut aika herneen nenään. ;)
tässä asiassa - rouva se ja se on aina vaan ex-miehen nimellä, syynä KUULEMMA se, että on lapsia ekan miehen kanssa... en kyllä tykkäisi olla se eka mies ja sen perhe...
tai pysykää sitten edes omalla nimellänne.
Älytöntä pitää nimeä, joka ei ole tyttönimi tai uuden miehen nimi.
Meilläkin miehen ex piti miehen harvinaista sukunimeä ja sai vielä lapsen sille nimelle, lapsen isä kun oli naimisissa. Minusta oli törkeää, tällä lapsellahan ei ollut mitään oikeutta ko. nimeen. Erityisesti vanhaa appeani tämä loukkaisi kovasti.
Onneksi joku neuvoi nimenvaihtoon ja nykyisin ex:llä ja lapsella eri nimi.
Nimi on nimi, eikä mielestäni kenenkään henkilökohtaista omaisuutta. Mitäs jos syy on se, että on jo ekalla kerralla tajunnut, että nimen vaihtoon liittyy aika paljon paperihommia eikä halua ryhtyä siihen toiste? Itse olen pitänyt syntyessäni saamani sukunimen avioliitosta huolimatta ja pidän sen kyllä hamaan hautaan. Sama nimi on myös lapsillani, koska minä hoidan heidän asioitaan.
käsitystäni, miksi pidin oman nimeni mennessäni naimisiin. Kyse ei ole siitä, että epäilisin meidän eroavan, vaan siitä, että tässä ilmenee niin vahvasti käsitys, miten nimi on jotenkin miehen omaisuutta ja nainen vain "lainaa" sitä naimakaupan takia.
Jos on ollut pitkään jonkun niminen ja on lapsi sillä nimellä, oli tämä sitten miten täysikäinen, niin se on jo ihmisen oma nimi! Nuorena naimisiin mennyt on voinut elää elämästään suurimman osan niemellä, joka jotenkin sitten täytyykin muka vaihtaa, jos tämä mies on jostian löytänyt uuden vaimon.
Kaikkien papereiden ja korttien vaihto olisi ollut niin hillitön rumba. Minulla on 2 yritystä. Oli helpompaa jättää olemassa oleva nimi.
Mutta...jos menisin naimisiin, niin en todellakaan enää pitäisi vanhaa exän nimeä! En todellakaan!
kertonut, ettei avioliiton kautta saamaansa sukunimeä voi pitää jos
menee uudestaan naimisiin. Laki kieltää.
Puolison sukunimen säilyttäminen avioliittoa solmittaessa
Jos puolisot avioliittoon mennessään eivät ole ottaneet yhteistä sukunimeä, kumpikin puoliso säilyttää sen sukunimen, joka hänellä oli avioliittoon mennessään.
Mutta jos mennään uusiin naimisiin, sitten en enää ymmärrä miksi pidetään exän nimeä. Jos ei halua ottaa uuden miehen nimeä, ottakoon tyttönimensä takaisin.
nimelle ilman mitään järjellistä syytä kuten esms lapset.
ehkä tullut osa identiteettiä, eikä muutenkaan ehkä jaksa informoida taas kaikille nimenvaihdoksesta, vaihdella kortteja jne...
niin siinä välissä saattaa olla tullut tunnetuksi työelämässä jonkun tietyn nimisenä. Silloin on musta fiksumpaa pitää virallisesti se nimi, kuin esiintyä työelämässä sillä "tunnetulla" nimellä, vaikka siviilissä nimi olisi vaihtunut. Näinkin monet tekevät, ja se on mun mielestä hankalaa. Itseäni asia ei kyllä ole koskenut.
näette niin tärkeäksi että äidillä ja lapsilla on sama sukunimi?
Lisääkö se teillä yhteenkuuluvuuden tunnetta vai miksi?
Ja kyllä,minulla ja lapsilla on eri sukunimet,eikä olla miehen kanssa edes naimisissa! :)
no se tykkää vielä sun miehestä niin paljon että ei halunnu ottaa uuden miehen sukunimeä..
ite oisin ottanut tietty uuden ukon nimen
ja äidillä ilmeisesti ollut aika kauan sama nimi, niin on minusta ihan selvä asia miksi ei vaihda. Eikä varmasti liity hienouteen tai mieheenkään.