Veisittekö jo vauvan lääkäriin kun...
on ollut viikon yskä ja nuha? Kuumetta ei ole ollut eikä korvia tunnu aristavan. Kyse siis 9 kk ikäisestä.
Kommentit (9)
Varsinkin jos yleiskunto (jaksaa leikkiä) on hyvä.
Nuha ja yskä eivät ole yksistään vaarallisia. Jos kuume nousee ja lapsen yleiskunto heikkenee, niin sitten vasta lääkäriin.
Siksi kyselin vielä täältä kun tuntuu kuitenkin " turhalta" kun ei edes lämpöä ole.
Varsinkin, jos hengitys rohisee. Itse odotin pienen lapsen kanssa viikon ennen lääkäriin menoa, oli pirteä, ei kuumetta, vain yskää ja nuhaa ja diagnoosi oli keuhkoputkentulehdus. Niitä sitten sairastettiinkin monta peräkkäin... valitettavasti. Toivottavasti teillä ei näin kuitenkaan ole. Yskä voi hyvinkin kestää kolme viikkoa, kauemminkin, ilman muita sen vakavampia sairauksia. Mutta, itse vien lapseni aina lääkäriin kolmannen päivän jälkeen ja suosittelen sitä muillekin.
Ei se muuta sulle sano. Eli kaiken minkä jo tiedät...
Ehkäpä ne lääkärit osaavat tutkia onko korva- tai keuhkoputkentulehdus tai keuhkokuume. Kaikki mainitut voivat olla " oireettomia" eli vain yskää ja nuhaa. En todellakaan tarkoita, että näin on jokaisella yskäisellä lapsella, mutta mielummin tarkistaisin asian ns. etukäteen, kun vasta lapsen todella vakavasti sairastuttua toteaisin, että miksi en mennyt aikaisemmin lääkäriin.
Toivottavasti lapsellasi ap on kuitenkin vain yskä, sinuna veisin hänet kuitenkin lääkäriin, koska on vielä niin pieni.
vaikka olisi korvatulehdus. mun nuorimmaisella( on kolmas lapsi) ei oireile mitenkään korvat jos on korvatulehdus. kaks viikkoa sitten vein hänet lääkäriin kun ihottuma ei lähtenyt apteekin rasvoilla pois niin lääkäri katsoi samalla korviin ja kuunteli keuhkot....yllätys, likalla oli korvatulehdus ja keuhkoputkentulehdus...ei nuhaa, yskää tai kuumetta...hieman yllätyin sairauksista. tytöllä ollut jo viisi korvatulehdusta tänä vuonna ja nyt odotetaan putkitukseen pääsyä. milloinkaan ei todella ole aristanut korviaan, on nukkunut vaan yöt huonosti ja rutissut. päivät on ollut iloinen ja nukkunut vaunuissa kunnolla.
Mulla on viisi lasta enkä koskaan ole yhtäkään lasta pelkän yskän ja nuhan takia vienyt lääkäriin. Jos kuume nousee kesken flunssan, niin sitten veisin, tai jos on muita yleisoireita, mutta en tosiaan pelkästä yskästä ja nuhasta. Korvatulehdukset ja keuhkoputkentulehduksetkin paranee useimmiten itsekseen.
nuha+yskä kestää kaksi viikkoa.