Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 10-vuotiaalle liian pitkä aika olla yksin kotona ilta yhdeksään asti koulun jälkeen?

Vierailija
10.03.2008 |

Äiti tulee vasta puoli kymmenen kotiin, jonka jälkeen poika käy nukkumaan. Ihmettelen kuka huolehtii lapsen läksyt, syömiset ja muutenkin henkisen hyvinvoinnin. Vai olenko liian tiukka ja holhoavainen?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne läksyt ja nukkumiset ja syömiset yms voi noin ison kanssa hoitaa puhelimellakin, mutta muuten kyllä tuon ikäinen tarttisi vanhempiaankin...

Vierailija
2/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainkaan pidemmiksi ajoiksi. Toki jotkut kauppareissut ym pärjäävät, mutta useiksi tunneiksi ei. Itse en missään nimessä jättäisi kohta 10-vuotiastani yksin kotiin pidemmäksi aikaa!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan se 10 tuntia/vko yksinoloa se raja missä vaiheessa keskimäärin riski masennukseen kasvaa olennaisesti?

Vierailija
4/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos kyse on normaalikäytännöstä, niin silloin kyllä todella on! Oma 10-vuotiaani nauttii siitä, että saa toisinaan olla ihan yksin ja itsenäisesti kotona ilman muita, mutta ei taatusti viihtyisi jos se olisi päivittäistä. En kyllä antaisi ollakaan.

Vierailija
5/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

an tulla kotiin ennen nukkumaanmenoa). Mutta ei tosiaan säännöllisesti!

Älä nyt oikeesti sano, että jossain on toka-kolmasluokkalainen, joka ei säännöllisesti arkena näe vanhempiaan koko päivän aikana!

Vierailija
6/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti vetoaa siihen, että näkeehän hän lastaan aamuisin, mutta väitän että arkiaamuisin ei taida olla yhdessäkään koululaisen perheessä olla kovin paljon ylimääräistä seurustelu-/jutteluaikaa. Lapsi on muutenkin kokenut melko sekavan ja rikkinäisen lapsuuden, joten ei varmasti olisi pahitteeksi saada turvaa ja läheisyyttä riittävän paljon. Ikävä kyllä olen aivan voimaton puuttumaan tilanteeseen, koska asia ei kuulu minulle..

Vierailija
7/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo oli eksynyt ja apea. Tiesin että toisten lasten kodeissa syötiin yhdessä iltapalaa ja tarkastettiin läksyjä ja juteltiin asioista, mutta minä odotin joka ilta että kello tulisi 20 yli kahdeksan ja ovi kävisi. Äiti tuli ja oli rättiväsynyt, mutta olin silti aivan äärettömän onnellinen. En halua samaa lapsuutta omille lapsilleni, siksi olen joka pvä puoli neljä kotona ja siitä pidän kiinni kynsin hampain.

Vierailija
8/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni jo toki 13v mutta en jätä yksin heilumaan koko illaksi, juuri läksyjen, syömisten takia ja muutenkin liian pitkä aika.

Kymmenvuotiaana mulla oli kesäkerhon jälkeen opiskelijapoika kaverina päivällä viisi tuntia kun itse olin töissä. Tuli kymmeneltä pojan kanssa aamupalalle, lämmitti päivällä tekemääni ruokaa ja söivät yhdessä, touhuilivat kaikkea kivaa.

Lähti kolmen maissa ja itse tulin töistä neljän jälkeen.

Kymmenen vuotias on vielä aika pieni ja ilta pitkä, varsinkin pimeällä.

Vierailija
9/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaiden ei toivottavasta yksinolosta...Tietysti rajat ovat liukuvia ja tapaukset yksilöllisiä, mutta luullakseni lastenvalvojallakin voisi olla jotain sanottavaa siihen, jos tokaluokkalainen on kaikki viikot yksin. Ap:na ainakin soittaisin sosiaalivirastoon, ja kysäisin asiaa. Voisihan ko. perhe saada vaikka jotain kaupungin tarjoamaa avustusta, esim. lapsenvahdin, joka käväisisi säännöllisesti pojan kotona, jos äiti on yh, eikä kertakaikkiaan saa arkipäiviä järjestettyä muuten...Miksei lapsi muuten ole missään ip-toiminnassa? Ja miksi äiti ylipäätään tulee kotiin vasta noin myöhään?

Kamalaa.

Vierailija
10/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostunut useinkaan lähtemään rakennukselle mukaan ja ne illat vietin sitten yksin kotona sen jälkeen kun kaverit olivat menneet omiin koteihinsa. Kyllä välillä pelotti ja ahdisti olla yksin vaikka alakerrassa (asuimme toisen perheen kanssa samassa omakotitalossa) oltiin kotona. Kännyköitä ei tietysti ollut, eikä kyllä lankapuhelintakaan.

Vierailija
11/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äiti tulee kotiin myöhään, koska työ kaupassa loppuu vasta yhdeksältä.

Ap

Vierailija
12/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kaksi lasta kotona tuohon ilta kymmeneen keskenään. Iät 8v ja 10v, mutta keskenään jo viimekin vuonna ihan samalla tavalla. Kulkevat myös keskenään harrastuksiin jne. Viime vuonna olivat leikkipuiston iltapäivähoidossa neljään asti, muun ajan kotona. Vanhempi lapsista tekee itsekin ruokaa, esim. jauheliha kastiketta ja makaronia.

Itse en jättäisi lapsen itsensä varaan läksyjä, ruokaa ja nukkumaan menoa. Ehkä joskus voisin 10v yhdeksi illaksi jättää kotiin noin pitkäksi aikaa ja sekin viikonloppuna/lomalla.

Vierailija
13/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ei, tee heti ilmoitus asiasta että saavat apua tilanteeseen.

Kymmenvuotias on tosiaan neljäsluokkalainen ja aivan liian pieni olemaan iltoja yksin.

Vierailija
14/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 10v pärjäis varmasti tuon aikaa yksin. Ruuan voi laittaa vaikka lautaselle valmiiksi ja luultavasti jokainen 10v osaa käyttää mikroa. Läksyjen tarkistamista ei meidän koulussa suositella. Mulla ei vaan ole tarvetta jättää noin pitkäksi aikaa yksin.

Tiedän erään yh-isän joka tekee kolmevuorotyötä ja lapset 10v ja 9v ovat aina ilta- ja yövuorot kaksin kotona. 10v käytännössä liipustaa missä tykkää ja 9v on yksin kotona...

Vierailija
15/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti olla " puoli kymmeneen"

Vierailija
16/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhempani tekivät koko työelämänsä vuorotyötä ja me olimme pikkuveljeni kanssa kahden kotona aina kun vanhemmilla oli iltavuorot. Tulimme koulusta kotiin, söimme, teimme läksyt ja olimme keskenämme. Asuimme kerrostalossa jossa kaikki tunsivat toisensa kasvoiltaan joten meillä oli useampi naapuri joiden ovikelloa olisimme voineet soittaa jos olisi tullut hätä. Emmehän me nauttineet keskenään olosta mutta pakkohan vanhempien oli töissä käydä. 3-4 iltaa peräjälkeen olimme kahden ja sitten vanhemmilla oli vapaat ja aamuvuorot.

Vierailija
17/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ehkä päällisin puolin näyttävän pärjäävän mutta lapsi ei ole henkisesti kypsä noin pitkiin yksinoloihin.

Ja tosiaan, masennusriski kasvaa huomattavasti jo paljon lyhyemmälläkin yksinololla.

Minusta tuo vaikuttaa jo lapsen heitteillejätöltä.

Vierailija
18/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko taaskaan ajatelleet, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, meillä tehdään vuorotyötä ja tuon ikäinen ei enää hoitoa saa, joten onko muuta vaihtoehtoa kuin antaa lapsen olla yksin kotona? tulkaa jo todellisuuteen!! Kyllä lehdessä taas kirjoitelaan vaikka ja mitä " lapsi ei saisi olla yksin" mutta mitä asialle tehdään?? miksi tuon ikäistä ei saa tuollaisissa tapauksissa vielä tarhaan esim illoiksi?

Vierailija
19/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisaruksen kanssa kotona, vaikka sisarus olisikin suurinpiirtein samanikäinen, eikä mikään ' hoitaja' . Sisaruksesta on kuitenkin seuraa.

Jos äiti on yh ja iltavuorossa aina eikä vain silloin tällöin, tuohon tarvittaisiin joku ratkaisu, vaikka nk. varamummu tms.

Vierailija
20/20 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee parhaasi 24/7, koska vaihtoehtoja ei ole. Lapsen jättäminen yksin noin pitkäksi aikaa pitäisi olla laissa kiellettyä.