Miksi ihmiset " kauhistelee" jos matkustelee paljon?
Matkailu on meidän intohimomme ja vähintään kerran vuodessa pitää päästä reissuun. Ihmiset tuntuu vain kauhistelevan kun käymme heidän mielestään niin usein (?) ja tosiaan jossain muualla kuin Thaimassa tai sitten kuvittelevat meidän olevan todella rikkaita.. Mitä mieltä itse olet jos työkaveri/sukulainen/ystävä matkustelisi paljon ja erilaisissa kohteissa?
Kommentit (27)
No sehän on vähän. Kerran-kaksi Aasiaan ja 2-3 lyhempää Euroopan lomaa.
Itse tykkää matkustella. Välillä koko perheen voimalla ja välillä 2 lapsen kanssa, jos isä ei pääse töiden takia mukaan.
Risteilyt vielä tuohon päälle.
Mekin matkustetan paljon - ja siis lapsiperheeksi hyvin paljon, useammin kuin tuon kerran vuodessa, tosin osa johtuu siitä että ollaan ulkomailla asuva monikltturinen perhe. Ei sitä ole kukaan koskaan kauhistellut. Jotkut melkein noloina ovat puolustelemassa, mikseivät itse uskalla/osaa/halua reissata lastensa kanssa, vaikkei se matkustelu minun mielestäni mikään velvollisuuskaan ole. Onpahan meidän harrastus. Aina ollaan ihmisille naurahdettu, että ei tällä meidän reissaamisella rikkaiksi tulla koskaan. :-)
Tuo ympäristöpuoli siinä kyllä aiheuttaa syyllisyyttä. Ollaan muuten hyvin tarkkoja ympäristöystävällisyyden suhteen, ei edes yksityisautoilla kuin satunnaisesti.
Minun ongelmani on se, että olen nähnyt liikaa - eli mikään ei enää tunnu miltään. Siksi matkustelen niin harvoin.
Mutta, jos joku matkustelee minun mielestäni paljon, niin ehkä kauhistelen sitä, että hän heittää rahat kaivoon. Matkailu avartaa, mutta vain tiettyyn pisteeseen saakka. Sen jälkeen se ei tuota enää mitään lisäarvoa, ellet sitten mene elmään alkuperäisintiaanien seuraan tai lähde hiihtamään Grönlannin poikki.
pohdin ekologiselta kannalta matkailua.
on kallista ja ennen kaikkea lentäminen on erittäin epäekologista.
ja lisäksi toinen vanhemmista lasten/lapsen kanssa vielä toinen reissu kun lomia ei yleensä satu monta kertaa kummallekin samaan aikaan. Me ei ainakaan matkustella sitä varten että se avartaisi vaan ihan mukavuussyistä, ei täällä Suomessa jaksa koko vuotta nyhjätä jos meinaa pysyä jotenkin normaalina. Välillä on pakko päästä täältä pois.
Vierailija:
Mutta, jos joku matkustelee minun mielestäni paljon, niin ehkä kauhistelen sitä, että hän heittää rahat kaivoon. Matkailu avartaa, mutta vain tiettyyn pisteeseen saakka. Sen jälkeen se ei tuota enää mitään lisäarvoa, ellet sitten mene elmään alkuperäisintiaanien seuraan tai lähde hiihtamään Grönlannin poikki.
Itse taas kauhistelen sitä, miten joku heittää rahojaan kankkulan kaivoon ostamalla kaikenlaista _minusta_ tarpeetonta materiaa. ;-) Näin ne arvot on erilaisia.
Laskin juuri matkailleeni myös yli 30 maassa (ja asunutkin useammassa). Lapsistani vanhempi, joka on 5v, on käynyt jo kymmenessä maassa. Reppumatkailuakin on kokeiltu leikki-ikäisten kanssa. Hauskaa oli.
Matkailun avartaminen on asennekysymys. Hauskinta on paikallisiin ihmisiin (ja muihin matkailijoihin) tutustuminen. Lomakohteita voi toki kiertää ilman että oppii mitään. ;-)
Tehtiin kylläkin vastikään periaatepäätös painottaa tästä lähtien enemmän muihin matkustustapoihin kuin lentokoneisiin, ympäristösyistä.
Muutama pidempi reissu ja sitten viikonloppu reissuja lentäen Euroopan kaupunkeihin. En jaksa nysvätä autolla tai junalla matkakohteisiin, haluan päästä helpolla ja nopeasti. Viime yönä tulin juuri Wienistä. Ihanan rentouttava viikonloppu.
Mutta kun työkaverit kysyy lomasuunnitelmista ja erehtyy kertomaan, että Italiaan varattu matka alkaa aina se siunailu, " että miten te nyt taas (?!) lähdette jonnekin" . (Saatika jos erehtyy kertomaan, että ollaan mietitty myös Malediivejä, Karibiaa tms. siitäkös riemu repeää.) Sen takia olen alkanut pitämään aika matalaa profiilia.
t. ap
ja yritän elää muuten mahdollisimman ekologisesti (yritän välttää turhaa jätettä, kierrätän, en käytä autoa turhiin matkoihin ym). En vain jaksa " hihhuloida" kaikesta- jos ihminen rentoutuu matkailemalla, kai se joskus on sallittua.
t. ap
kuluttaa enemmän polttoainetta kuin koko formula ykkösten kausi harjoituksineen ja kilpailuineen. Siitä voi sitten itse kukin miettiä ekologista jalanjälkeään.
nyt jätetään reissut yhteen pidempään matkaan vuodessa (ollaan siis perillä kolmisen viikkoa), jotta oltaisiin ekologisempia. Ei haluta reissailua jättää ihan kokonaan.
En voi käsittää näitä itsekkäitä ääliöitä, jotka käyvät useilla viikonloppumatkoilla ja RISTEILEVÄT (risteilyt saastuttavat ihan kamalasti!!!) vähän väliä. Kuulostaa siltä, kuin matkustaisivat vain sen takia, että voivat sanoa matkustavansa paljon. Toivottavasti edes hoitavat jollain tavalla jälkiään, esim. lahjoittavat rahaa ympäristötyöhön.
Viimeisen vuoden aikana ollaan matkustettu kaksi kertaa lentokoneella ja kolme kertaa laivalla. Ekologinen juttu on huuhaata ja kateellisten vouhotusta.
Ja minä kun luulin, että juna on hyvä tapa lapsiperheelle matkustaa...:(
Kerran vuodessa ei ole paljon, vaan vähän.
Me matkustetaan kerran-kasi kertaa vuodessa ulkomaille ja mielestäni se ei ole paljon.. Useimminkin matkusteltaisiin jos vaan aina/rahat siihen riittäisi. Mielummin matkustelemme kuin esim ajamme hienolla autolla! Eikä kyllä kukaan ole koskaan ihmetellyt että matkustelisimme paljon!
Lajia yritetään muka markkinoida ympäristöystävällisenä, mutta samalla unohdetaan, ettei ne autot + vara-autot itsestään sinne kisapaikalle tule, puhumattakaan kuljettajista, tallipäälliköistä ja monisatapäisistä talliväestä, toimittajista, tuhansista katsojista jne.
Vierailija:
kuluttaa enemmän polttoainetta kuin koko formula ykkösten kausi harjoituksineen ja kilpailuineen. Siitä voi sitten itse kukin miettiä ekologista jalanjälkeään.
firma, eikä sen takia voida kuvitellakaan 17:n kuvailemaa 3 viikon matkaa. Eli käydään useampi kerta vuodessa reissussa. Luultavasti ennen eläkeikää ei pysty kolmea viikkoa kerralla olemaan pois töistä. (yrittäjän elämään tottuneena kun en voisi enää kuvitellakaan, että tekisin töitä jollekin toiselle, vaikka toki vastuuta silloin asioista olisi huomattavasti vähemmän).
En mä mitään yrittänyt markkinoida. Se on selvää ettei niiden kalusto laivalla kaukomatkoja kulje. Mun mielestä se vaan on loistava vertaus sen takia, että täällä(kin) ihmiset on valmiita kieltämään muilta vaikka mitä, mutta eivät itse ole valmiita tinkimään mistään. Vähän sellaiseen tyyliin, että " eihän mun sähkönkulutuksella ole mitään merkitystä, kun kiinalaiset käyttää niin paljon" .
kerran vuoteen käydä reisussa?
Anna kummeksua, kateellisia ehkä