Lastentarhanope kommentoi
Hei kaikki.
Minä olen yliopistosta valmistunut lto. Ylpeä ammatistani ja ammattitaidostani. Mutta nyt varhaiskasvatuskeskustelusta tuntuu unohtuvan muutama pointti
1. Äiti ja lastentarhanopettaja eivät ole toisensa kilpailijoita. Äiti (myös isä) ovat aina ykkäsvaihtoehto.
2. Päiväkoteja ei ole suunniteltu ja rakennettu lasten tarpeisiin, vaan yhteiskunnan --> vanhemmat pääsevät töihin
3. Päiväkoteja kuitenkin on ja lapsia siellä käy, niin tulee muistaa ammattitaitoinen henkilökunta. Ltolla aivan eritasoinen koulutus kun lastenhoitajalla ja sosionomilla (voi tehdä lto:n työtä)
4. Ryhmät valitettavasti liian suuria (minun ryhmässä 21 3-5v ja 3 kasvatusihmistä) 14 tai 15 lasta ryhmässä maksimi ja 2 kasvatusvastuullista
5. Päivähoitohenkilöstö tietää itsekin, että toimimme parhaalla mahdollisella tavalla näissä puitteissa, mutta meidän tulisi vaatia muutosta esim hallitukselta ryhmäkokoihin
6. Ja opettajat tosiaan voisivat saada parempaa palkkaa (ryhmäni tehyläinen lastenhoitaja jolla kaikki ikälisät saa parempaa palkkaa kuin minä) Ja voi hyvällä omalla tunnolla sanoa olevani taitava työssäni
Kiitos ajastanne
Kommentit (33)
Täällä meilläpäin kun ei ole tarjolla muuta kuin kunnallistahoitoa.
Mikä tekee tästä toisesta päiväkodistasi mielestäsi " hyvän" ja toisesta " huonon" . Jos kumpikin kunnallisia, niin kummallakin periaatteessa samanlaiset ohjeet ja resurssit.
Vierailija:
2. Päiväkoteja ei ole suunniteltu ja rakennettu lasten tarpeisiin, vaan yhteiskunnan --> vanhemmat pääsevät töihin
Muualta tänne muuttaneena minun on vaikea ymmärtää, miksi Suomessa lapset eivät pääse päiväkotiin, vaan joutuvat sinne.
Miksi Suomessa lasten varhaiskasvatus ei ole tärkeää, vaikka muualla maailmassa on?
Heillä on järki kädessä. Ryhmäkokoja ei ylitetä. Kaikissa näissä päiväkodeissa on hyvä johtaja, joka ei anna kävellä ylikseen. Ei vanhempien, eikä työnantajan. Hän myös osaa valita henkilökuntansa ja vaatia näiltä jämäkkyyttä.
Toisissa johtaja ja henkilöstö vaihtuvat koko ajan, eikä missään ole mitään tolkkua. Siis ryhmiä revitään ja yhdistellään miten sattuu, kiusaamisiin ei puututa, ryhmäkoot ylitetään räikeästi ja meno on sellaista " hällä väliä, pieleen menee kuitenkin" .
Älkää alkako taistelemaan keskenään, vaan yhdessä nykyistä käytäntöä vastaan.
Omasta kokemuksestani tiedän, että vanhemmilla on henkilökuntaa enemmän vaikutusvaltaa. Olen saanut meidän päiväkodin asioita eteenpäin ottamalla yhteyttä tarpeeksi ylös. Päiväkodin henkilökunta oli vuosia valittaneet eräästä epäkohdasta, jota ei korjattu. Ei, vaikka asiantuntija puolsivat sitä. Kuulin asiasta ja soitin yhden puhelun ylemmälle taholle ja seuraavana päivänä kaupunki ja pk:n johtaja tekivät sopimuksen, että asia korjataan kuukauden sisällä! Työntekijöitä ei kuunnella, valitettavasti. Luulevat vissiin, että he turhaan nupisevat.
Miksi ette ole tehneet?
Millaisissa asioissa olet ollut ylemmälle taholle yhteydessä ja mitä ne ovat luvanneet?
Kysehän ei ole siitä mikä päivähoidossa Suomessa mättää. Mm professori Kentikangas-Järvinen sanoi ettei alle 3v lapsia kannata tuoda ryhmään. Heillä ei ole tarvittavia sosiaalisia taitoja. Hän myös opetti ettei lapset opi sosiaalisia taitoja toisilta lapsilta vaan aikuisilta (vanhemmiltaan). Lapsille on kaikki edellytykset kehittyä ja kasvaa. Hän tarvitsee siihen vain rauhaaa, aikaa ja turvallisuutta. Ei melua, kiirettä ja " virikkitä" (sana jota inhoan)
Ap lto
Luvattiin että ennen hiihtolomaa asiaa on hoidettu. No, mitään ei ole taas kuulunut.
Ryhmäkoosta ja sen seurauksista on kyse. Ihan pikkuasioista en rutise.
34
Tästä on juuri kyse. Päteviä lastentarhanopettajia ei ole kohta saatavilla (sosionomeja kyllä). Ja arvostushan näkyy ihan palkassa ja yleisissä mielipiteissä. Niin paljon kuin ammatistani pidän, myönnän joskus miettineeni alanvaihtoa ihan palkkasyistäkin.