Millaisia yövaippoja käytätte?
Meillä on käytössä kestot, pääasiassa fuzzy bunzit, päivisin. Öisin olen pitänyt kertakäyttövaippoja. Tyttöni on vuoden ikäinen ja pissaa öisin aika paljon. Kertikset on ihan nihkeät. Millaisia yövaippoja teillä on tän ikäisillä paljon pissaavilla ja aika hoikilla lapsilla? Toimisiko esim. noi fuzzarit joillain lisä- esim. hamppuimuilla tms.?
Kommentit (13)
- Ronjan sisätäyttövaippoja erilaisilla imuilla (Ronjan froteinen, fuzzin mikroinsertti, Ronjan hamppuimu ja harsoja)
- Iguleen cuddlebuns Sherpa ja sinne vielä olen sujauttanut boosterin alle 1-2kpl lisäimua
- Viime yönä oli ekan kerran tälläinen Igun oma vaippa ja se oli kyllä aivan mahtava, vaikka tehty vain yksi käyttöönottopesu! En nyt ihan tarkkaan muista mitä kaikkea härpäkkää sinne suunnittelin, mutta kalliiksi se vaippa tuli ;) 27,90 euroa taisi maksaa. Boosteri (kiinnitys neppareilla) taisi olla 3xbambufleece ja imuosa muistaakseni ainakin 2xhamppufleeceä. Tästä vaipasta ei ollut tullut edes yhtään kosteutta vaipan ulkopinnalle.
Ja päälle aina hahtuvavillikset, Ruskovillan villavaippahousut tai Iguleen Cuddlewrap-kuori, joka on myös pomminvarma meillä ollut :)
En enää muuta käytäkään yökuorena kuin Popowrappia kun ovat sen verta hyvät. Pomminvarmat tosiaan, ja tuntuu että pissanhajukaan ei imeydy niihin kuten joihinkin muihin käyttämiini, vaikka Bumpyihin. Eli tarvii pestä tosi harvoin ja sitten kun pesee niin kuivuvat melkein samantien. Punaisia rantuja olen minäkin harmitellut ja koettanut sitten vain laittaa mahd löysälle ja hyvin on silti pitänyt sisällön. Tyttö on vyötäröltä(kin) aika hoikka, niin että olen laittanut ne tarrat silleen vähän vinottain, " A-muotoon" , ymmärrät? Sekin hyvä tuossa Popowrapissa, että kun on tarrakiinnitys niin se säätö on sitten portaaton ja tosiaan voi reisiin laittaa väljemmin vaikka vyötärö oliskin napakampi. Ja kyllä ne rannut aamupäivän aikana aina häviää, kun muuten on käytössä harsot + villikset.
Bamboozlesta: Jep kuivaliina on senkin kanssa käytössä. Mua potkaisi sellainen onni, että äiti kaiveli vintiltä kaksi kuivaliinaa vm. -76 joita oli käytetty pikkusiskolla. Sellaisia en ole missään nähnyt, ovat ihanan joustavaa neulosta, ja mikä parasta, ovat ISOJA kolmioita eikä mitään lappusia, joten saan koko pyllyn kääräistyä kuivaliinaan. Nämä ovat jatkuvassa käytössä, onneksi niitä on kaksi niin saa joka yö laitettua sellaisen...
yölläkin :) Aiemmin siis kertiksiä ollut meilläkin öisin kun ei vaan ole imut riittäneet pitkille vaihtoväleille. Päiväkäytössä siis Fuzzi Bunzit ollut. Päätin laittaa ne toimimaan ja kyselinkin joka puolelta neuvoja. Sain yhden pelastavan sellaisen, flanelli :D Ihan uusi juttu mulle, en ole flanelli-imuista kuullutkaan, mutta olenkin melko aloittelija kestoilussa. Minäpäs leikkasin vanhasta flanellilakanasta Fuzziin mahtuvan biitin, laitoin harson ja Jutan muotoonommellun bambuimun sen seuraksi ja hyvin kesti 10tunnin yöunet! Täytyypä myöntää että kertiksiin ei aamupisu enää mahtuisi, vaan ollaan tehty se pottaan. Tuohon pakettiin olisi hyvin vielä se yksi pisu mahtunut ;) Nyt on poika nukkumassa kahden froteen ja yhden flanellin turvin, aamu näyttää onko yhtä imukykyinen :) Nyt saa meillä kertisten osto jäädä unholaan, ihana ihana tunne :D
yölläkin :) Aiemmin siis kertiksiä ollut meilläkin öisin kun ei vaan ole imut riittäneet pitkille vaihtoväleille. Päiväkäytössä siis Fuzzi Bunzit ollut. Päätin laittaa ne toimimaan ja kyselinkin joka puolelta neuvoja. Sain yhden pelastavan sellaisen, flanelli :D Ihan uusi juttu mulle, en ole flanelli-imuista kuullutkaan, mutta olenkin melko aloittelija kestoilussa. Minäpäs leikkasin vanhasta flanellilakanasta Fuzziin mahtuvan biitin, laitoin harson ja Jutan muotoonommellun bambuimun sen seuraksi ja hyvin kesti 10tunnin yöunet! Täytyypä myöntää että kertiksiin ei aamupisu enää mahtuisi, vaan ollaan tehty se pottaan. Tuohon pakettiin olisi hyvin vielä se yksi pisu mahtunut ;) Nyt on poika nukkumassa kahden froteen ja yhden flanellin turvin, aamu näyttää onko yhtä imukykyinen :) Nyt saa meillä kertisten osto jäädä unholaan, ihana ihana tunne :D
Helille vastauksista! (Toki muutkin bambufroteen harrastajat, kokemuksia vain kiitos!) Jep, vinoon laitan aina minäkin kuorivaipan tarrat, jotta saan sen menemään mahdollisimman pitkälle reiden ympärille eikä jäisi sisävaippaa yhtään pilkottamaan, muuten vuotaa heti. Meilläkin on melko hoikan mallinen poika, joskin nyt iän myötä vähän rotevoitunut - vieläkään ei makkaroita ole, mutta on sellainen mallia kaappi :D! Tosi rimppakinttuinen riuku oli pienempänä (nyt 6,5 kk) ja revin jo hiuksia välillä kun ei mikään sopinut.
meidän tyttö nyt 11 kk ja aika hoikka myös. Fuzzit on mielestäni parhaimmillaan reissuvaippoina ja kuulemma kävelevillä (meillä ei tyttö kävele vielä).
Öisin on käytössä poikkeuksetta sisävaippa ja villahousut. Meillä on tällä hetkellä yövaippana Ronja&Roope muotoonommeltu sisävaippa läpällä ja päällä merinoneuoloksesta villahousut Onnibumin Villabumit. Jos epäilen, että poika pissii enemmän, laitan vielä lisäimua vähän vaippaan tai sisävaipan ja kuoren väliin villaimun. PÄivisin fuzzeissa esim. reissussa/päikkäreillä oman inserttinsä kanssa käytän Jutan muotoonommeltua bambu/hamppuimua. On niin sopivan muotoinen.
Aluksi meillä kestoiltiin vain päivisin, mutta nyt ei ole kertiksiä mennyt muutamaan kuukauteen lainkaan. Taskuvaipat tuntuivat eniten meidän jutulta, niinpä meillä onkin vaippahylly täynnä Fuzzeja sekä tsi-taskuvaippoja. Imuina mikrokuituimu ja bambufrotee (2-kerroin), noilla pärjää päivisin kolmen-neljänkin tunnin vaihtovälin. Yöksi lisään vaippaan vielä jonkun lisää, vyleensä toisen bambun tai hahtuvaimun. Tyttö syö yöllä usein joten vaippakin kastuu, ja koska nukkuu useinmiten kyljellään niin usein oli pissat tulleet reidestä aamulla läpi. Nyt päälle vedetty villikset (Ruskovillat tai hahtuvapöksyt), eikä vaatteet kertaakaan märkänä.
Sopivan kokoisia sisävaippoja on nyt vain yksi, työn alla kyllä muutama lisää. Olisihan se hengittävämpi paketti kuin pul-kuorinen vaippa, mutta mieluummin mielestäni yöksi pul+villikset kuin kertis.
Kokeneemmat vaipattajat voisivat auttaa paremmin, mutta kun vastauksia ei montaa vielä ollut tullut.
kun olen monessa eriyhteydessä huomannut vauvoilla käytettävän öisin kerttiksiä ja päivällä kestoja.
Meillä oli alusta asti luonnollista,että pidempi yöaika etenkin ilman hiostavia kerttiksiä.
No...meillä alusta asti reippaasti pissaava tyttö...(kolmas lapsi,joten on vertauskohdetta : ) )
Heti kun päästiin tuosta " kolmentunnin vaihtovälistä" niin parhaimpina meille ovat olleet iguleen sisävaipat ja kunnon hahtuvat.
Igultahan voi tilata ihan millaisella imuteholla tahansa vaipan.
Noihinkin voi lisäillä väliin esim.hamppukerroksen,mutta meillä on 12 tuntisen yön, yli vuoden vanhanakin riittänyt Igun oma sisävaippa ja hahtuva.
Aika nopeasti siirryttiin L kokoon yöllä....tuhdimpi kuin se yhdenkoon cb vaippa.
Välillä on Fuzzikin yöllä ollut milloin mitäkin täytteenä....hyvin on pitänyt esim.paksusta vanhasta yöpaitaflanellista ommeltu pötkö taiteltuna.Ja sitten yksistään tuo popolinin kombolinikin riittänyt imuksi taskuvaippaan.
että eihän noita iguja tarvitse olla kuin korkeintaan kolme niin pärjäilee...tuskin kukaan kolmea yötä pidempää pesuväliä pitää.
Lisäilin kun voi tuntua kalliille,mutta ovat kyllä hintansa väärti.
Kannattaa ehkä ensimmäinen ostaakin kokeiluun käytettynä kuten meilläkin niin imukuky on jo heti hyvä.
Tai tarkemmin sanottuna ne on Iguleelta CuddleBuns oma -vaippoja. Päivällä niitä pidetään ImseVimsen kuoren kanssa ja sit yöllä villisten kanssa. Hyvin toimii. Poika on nyt 1,5v. ja noi Igut otettiin käyttöön muistaakseni jossain 7kk kohdalla. Täytyy vielä mainita, että sisko käyttää samoja Igun sisävaippoja nyt 2kk-ikäisellä vauvallaan, nepitykset vaan tietty hieman eri tavalla ja pienempi kuori päälle. Mutta vaikuttaa hyvältä ja aion hankkia meillekin tulevalle pikkusisarukselle lisää Iguja, kun ei tuo esikoinen vaikuta vielä olevan ollenkaan kypsä oppimaan kuivaksi. Vauva siis syntynee, kun esikoinen on 2v., joten oletan, että samanaikaisesti meillä on kaksi vaippailijaa.
-Q-
Popolinin bambufroteesisävaippa ja Totsbots Bamboozle ja Babeco sisätäyttis (tää on vanhempi, en tiedä onko saatavilla vielä) jatkuvassa kierrossa. Fuzzin tai Jutan imua ja kuivaliina ihoa vasten, päälle Popowrappi niin varmaan pitää, kertaakaan ei oo falskannu.
Ensin [b]Helille[/b] toiselta Bamboozle-fanilta :)! Tykkään myös Popo Wrapeista kuten sinäkin, joten siksi heti utelen, miten ovat teillä toimineet yökäytössä. Popo Wrap on aivan ihanan pomminvarma kuori ollut meillä (pitänyt jopa ne 2 päivää pantatut megakakat sisällään, jotka kertiksen välistä nousevat lapaluiden väliin). Ainut huono puoli on ollut, että oikein pitkällä vaihtovälillä tekee punaiset rannut reisien ympärille. Laitankohan liian tiukasti vaipan, vai miten olet Heli sinä kokenut asian / ratkonut ongelman? Ja käytätkö Bamboozlen kanssa kuivaliinaa? Sehän on aivan ihanan imukykyinen vaippa (kuten bambufrotee yleensäkin, minulla on muitakin merkkejä mutta tuo läppänsä kanssa lemppari) mutta tietysti pitkällä vaihtovälillä alkaa tuntua aika märältä. Olen siis päikkärivaippana käyttänyt villahousujen kanssa, lyhyemmällä vaihtovälillä pul-kuoren kanssa.
[b]Aretalta & Quierolta[/b] haluaisin kysyä noista Igun vaipoista, kun olen itsekin niiden tilaamista suunnitellut. " Ahdistaa" ;) vain just se kun pitäisi suunnitella oma vaippa. Millaisia imukerroksia te olette tilailleet ja miten ovat toimineet? Minulla on vielä aika vähän kokemusta erilaisista materiaaleista, minulla on / on ollut bambufroteisia ja flanellisia vaippoja pääasiassa tähän asti, veluuriakin pari (imukerroksen sisällöstä ei tosin mitään hajua).