Paljonko teillä oli maksaa käteisenä, kun ostitte ensimmäisen asunnon?
Nordean sivuilta luin, että keskimäärin 25% lainan määrästä maksetaan käteisellä heti saman tien. Tuntuu siltä, että ainakaan meidän kohdalla tuo ei ole mitenkään mahdollista!
Kommentit (19)
Vierailija:
Asunto maksoi 170 000 markkaa. 140 000 markkaa minulla oli säästössä ja 30 000 lainasin äidiltäni. Elokuussa maksoin lainani takaisin kesätyörahoillani.
Eli pankista en ottanut lainaa ollenkaan - kokonaislainamäärä 18% asunnon hinnasta ja laina-aika 3 kk, korkoja 0 mk ;)
Ostettiin asunto heti kun valmistuttiin - mies oli ollut töissä kauppakirjoja tehdessä 3 viikkoa, minä hieman kauemmin.
Vierailija:
ja lainaa jouduit ottamaan..
alunperin oli tarkoitus ostaa pienempi asunto, jolloin omaa rahoitusta olisi ollut reilut 20%
ekaan asuntoon. Kun vaihdettiin omakotitaloon maksettiin itse 1/3 ja otettiin lainaa loput. Tällä hetkellä kun asuntojen hinnat on nouseet niin paljon on lainaa jäljellä alle 1/2 talon arvosta...
Ne oli siis markkoja. 30 000 markkaa kolmessa kuukaudessa, 10 000 markkaa kuukaudessa = 1680 euroa kuukaudessa, nettona säästöön tosin.
Sen kesän tein kyllä ihan hulluna töitä eli ei tuo palkkataso ollut ihan yhtä hyvä kuin nykyään. Olin aika hyvä säästämään opiskeluaikana, nuo sääsötkin oli itse säästettyjä ja silloista halpakorkoista opintolainaa.
ainakin minulla rahojen taustalla. Oli outoa asua omistusasunnossa 18-vuotiaana opsikelijana, muttei lainkaan niin hienoa kuin ulkopuolinen voisi kuvitella.
Toimeen on tultu, vaikka nykyinen on 260 neliön lukaali.
Ja ei siis ole ensiasunto enää, mutta ei ensiasuntoonkaan ollut antaa käteistä, se oli 120 neliön hirsitalo.
Maksettiin asunnosta 80 000e ja otettiin lainaa 85 000e. Hyvin homma luonaa, kun lainaa on kohtuullinen määrä =)
Tää on minulla edelleen, nyt sijoitusasuntona ja asunnon hinta-arvio tällä hetkellä 110000¿.
maksoi 39 000¿ ja kaikki maksettiin lainarahalla.
Meillä omaa oli 5000, lainaa otettiin 100000.
Sittemmin möimme asunnon hintaan 185.000 euroa eli noin 1.100.000 markalla vuonna 2004.
Asunto maksoi 170 000 markkaa. 140 000 markkaa minulla oli säästössä ja 30 000 lainasin äidiltäni. Elokuussa maksoin lainani takaisin kesätyörahoillani.
Eli pankista en ottanut lainaa ollenkaan - kokonaislainamäärä 18% asunnon hinnasta ja laina-aika 3 kk, korkoja 0 mk ;)