Mitä ajatuksia (hoitopäivän pituudesta)...?
Mitä ajattelet, jos kuulet jonkun kertovan, että hakee lapsensa päiväkodista juuri ennen sulkemista, koska lapsi siellä viihtyy ja haluaa olla mahdollisimman pitkään?
Minä olen aina pitänyt tärkeänä, että lapsen hoitopäivä ei ole pitkä, ja haen niin aikaisin kuin mahdollista. Usein se tarkoittaa, että keskeytetyn leikin takia lapsi saattaa pukiessa purnata, mutta pian kotimatkalla jo on tyytyväinen. Minusta on tärkeää, että lapsi ehtii arkenakin viettää kotona kiiretöntä aikaa, myös vanhempiensa kanssa.
Joistakin lapsista minulle tulee mieleen, että ovat "lasten kasvattamia lapsia", eli viettävät valtaosan päivästä muiden lasten kanssa, ja aikuisen kanssa vietetyt juttutuokiot harvinaisia.
Kommentit (6)
Eli lapset normaalisti jo aamupalalla päiväkodissa ja haetaan juuri ennen viittä - kun lapsi kuulemma itse niin haluaa. Ajattelen, että lapsi ehkä joskus leikin keskeytyessä harmitellut ja vanhemmat tarttuneet tähän innolla, käyttäen sitä perusteena pitkälle hoitopäivälle. Tai sitten ajattelen, että lapseen ei kotona kiinnitetä ollenkaan huomiota, jos todella mieluiten viettää kaiken aikansa päiväkodissa.
En siis ole päiväkotivastainen, leikki-ikäinen tarvitsee toki ikäistään seuraa, mutta myös vanhempien kanssa kotona vietettyä aikaa, ihan arkenakin.
-ap
että jotkut lapset ihan aidosti mielummin leikkii päiväkodin pihalla pari tuntia kavereiden kanssa, kun on äidin kanssa kotona/kaupassa/bussissa.
Ulkoilu on tärkeää ja terveellistä, eikä pitkässä hoitopäivässä yli kolmivuotiaalla ole mitään pahaa.
että "tule ihmeessä myöhemmin". Lapsilla on ulkoilu 15.30 alkaen ja meidän lapsi ei millään haluaisi pois sieltä pihalta.
Haenkin nyt lapset toisinpäin eli koululaisen ensin ja päikkärilapsen vasta 16.30.
Meillä on otettu kaikki järjestelyt käyttöön, että hoitopäivät eivät ole pitkiä. Minä haen lapset, mies käy kaupassa kun tulee yksin töistä. Toisaalta, kyllä minä käyn joskus lastenkin kanssa kaupassa, ja sekin on yksi tapa viettää arkea ja yhteistä elämää.
.... eikä pitkässä hoitopäivässä yli kolmivuotiaalla ole mitään pahaa.
mahdolisimman nopeasti.