vinkkejä pyykin säilytykseen!! (likapyykin)
meillä vanhempi talo, jossa ei ole kodinhoitohuonetta. pyykkikoneen paikka on vessassa, eikä sitä voi muualle asentaa. vessassa ei ole pyykkikori-kaappia ja sinne mahtuisi vain yksi irrallinen pyykkikori, mutta se taas ei riitä pyykeillemme. käytössä on siis kaksi muovista kannellista pyykkikoria.. mua niin ahistaa pitää koreja milloin missäkin, monesti makuuhuoneessa jossa ei kukaan nuku...
pesuhuoneeseen nuo korit mahtuisi, mutta se on ihan toisessa päässä taloa kuin wc, joten aina sais kantaa koria ees sun taas..
mistä saisin fiksun näköisen pyykkikorin/vaunun, tms joka saisi olla tilava, vastaisi kahta orthex-koria.. ??
tai onko kellään ikean elfa-tyylinen korijärjestelmä pyykeille käytössä? siihen saisi muovilaatikoitakin.. antakaa vinkkejä.. myös isompi kaappi voisi olla kiva, jossa pari isompaa koria pyykeille. sen voisin laittaa vessan ulkopuolelle, mut lähelle pyykkikonetta kuitenkin. mistä edullisesti?
vinkkejä, käytännön kokemuksia kaipailen! :)
Kommentit (6)
Siellä voisi löytyä kapea (ehkä se 30cm) syvä ja korkea kaappi vessan ulkopuolelle, jossei vessaan. Tälläinen ei vie niin paljoa tilaakaan. Meillä ainakin tälläinen aikanaan ikeasta ostettu, tosin lasten askartelukaapin virkaa toimittamaan. Ja sitten kaappiin koreja pyykeille. Meidän kaappiin ainakin sai aikanaan juuri niitä lasihyllyjä, hyllyja ja paria eri kokoa metallilankakoreja.
Mä meinaan hankkia tälläisen http://www.formverk.fi/tuotekortti.php?path=0,124,103&tuote=613
Kattoon ripustettava pyykkipussi.
Meillä on lajitteluhomman hankkiminen jäänyt, koska mies ja lapset (4v ja 3v) eivät osaa lajitella pyykkiä! Lapset nyt voi ehkä opettaakin, mutta nyt on niin kätevä sanoa, että viepä kulta tämä vaate pyykkikoriin. Miehen suhteen luovuin toivosta vuosia sitten usean haaleanpunaisen ja liilan pyykkisatsin jälkeen :)
Kysymys on siis: miten saat lajittelun toimimaan? Oletko itse ainoa, jotka pyykkiä lajittelee?
toisin sanoen, mokia sattuu aina silloin tällöin ja siksi minä pesen aina uudet vaatteet muutaman ekan kerran. Myöhemmin eivät enää päästä väriä paljoa, jos ollenkaan ja silloin saa mieskin ne pestä. Ongelmia aiheuttavat lähinnä vaatteet, joissa on kahta väriä, vaaleaa ja tummaa. Tuppaavat aina menemään väärin. (minä laitan vallitsevan värin mukaan). Ongelmaa on ratkottu myös hankkimalla lähinnä yksivärisiä vaatteita.
Meillä ollaan siis siinä mielessä laiskoja lajittelijoita, että meillä yleensä lajitellaan vain värin perusteella. Melkein kaikki vaatteet on puuvillaa ja ne vähät trikoot yms keinokuidut sitten pyörii missä pyörii.
Meilläkään ei ole eri koreja erivärisille/eri materiaaleille, vaan lajittelu tapahtuu koneeseen laittaessa.
sain ratkaistua pyykkiongelmani.. ostin ikeasta sen korisysteemin, tai sen rungon ja kolme isoa muovilaatikkoa jotka käyvät siis siihen runkoon. koko systeemi on nyt omassa kaapissaan ja pyykin säilytys onnistuu nyt aina samassa paikassa eikä erillisiä koreja siirrellen paikasta toiseen. :)
olen aikalailla järjestyksen ihminen ja pidän siitä että tavaroilla ja vaatteilla on omat paikkansa..
joku kysyi (en muista nimimerkkiä enää) miten pyykin lajittelu onnistuu.. meillä on siis kolme pyykkilaatikkoa, lajittelen vaalet, tummat ja punaiset eri laatikoihin.. pesen valkoiset, tummat ja punaiset erikseen. yleensä pyykki pestään 60 asteessa mutta toki esim. tummista tulee myös 40 asteen koneellisia..
meillä pyykin pesu on täysin minun heiniä.. mies kyllä vie pyykkiä koreihin ja osaa laittaa oikeaan, mutta minä siis laitan pyykit koneeseen ja teen sen viimeisen lajittelun siinä...
meillä kun muksut vielä pieniä niin ei ole niistä apua, mutta pian ne kasvavat kaveriksi pyykin lajitteluun ja pesuun! :)
sekavaa tekstiä, koittakaa saada selkoa!
Eli meillä on Ikean Vättern -sarjaa (muistaakseni) oleva korkea kaappi, jossa on hyllyt sisällä.
Hyllyjen (lasia) päällä on Ikeasta ostetut noin neliön/kuutionmalliset korit, yht. 4 kpl. (Lisäksi ylös jää vielä matala hyllytila muulle tavaralle).
Noihin neljään koriin saan hyvin lajiteltua pyykin. Yksi kori ei ole kovin iso, olisiko n. 30-40 cm per sivu, mutta kun pyykki on lajiteltua väreittäin ja asteittain niin pienemmätkin korit riittää.
(Lisäksi meillä on yksi lattialla seisova kori.)
Ikealla oli ennen tuohon Vättern kaapistoon ihan sellaisia ritiläkorejakin, mutta ne lopetettiin pari vuotta sitten :-(.
Meidän kylppäriin ei mikään isompi/leveämpi kaappi mahdu, joten siksi keksin tuon viritelmän.