Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö puheliasta lasta hiljentää?

Vierailija
22.11.2007 |

Mulla on 2-vuotias ihana puhelias tyttö. Joskus vain mietin, että onko se ok, että se höpöttää esim. bussissa aivan jatkuvasti. Ei kovalla äänellä kailota tms, mutta selittää kuitenkin.

Toisaalta tuntuu, että tytön höpinöistä seuraa vaan hymyjä eikä kutistuneita kulmia. Tosin menen ihan hämilleni, jos lapsi alkaa kommentoimaan jotain ihmisiä tms. Tänään hän kääntyi bussissa takana olevan puoleen ja sanoi " Haluan jutella sedän kanssa." No tuo nyt nauratti kaikkia, mutta odotan vain sitä hetkeä, että tyttö tokaisee " onpas sedällä hassu nenä" tms.

Tavallaan en haluaisi alkaa kieltämään lasta puhumisesta. Äitiinsä tullut, kuulema itsekin olin samanlainen höpöttäjä. Mutta varsinkin busseissa tulee outo olo, kun muiden lapset istuu hiljaa kiltisti rattaissaan. Mun tyttö höpöttää: Oho meni rekka, ihmisiä jää pois kyydistä, äitillä on hattu päässä jne. Havainnoi siis ympäristöään ja ajattelee ääneen.

Annanko tytön höpistä, jos puhuu ihan hillityllä äänellä kuitenkin?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lapsen pitää oppia koska se on sopivaa. Ei voi esimerkiksi puhua muiden päälle, jos aikuisilla on keskustelu menossa. Kaikki puhuvat vuorollaan. Minullakin on puhelias poika ja se on vain positiivista. Välillä pitää vähän tpoppuutella, ettei pikkumies ala vetää ihan yksinpuhelua niin, etteivät muut saa puheenvuoroa.

Vierailija
2/5 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tulee tilanteita, missä pieni opetustuokio on paikallaan. Että kaikkea ei sovi sanoa ääneen.

Meillä menee tuo kova äänikin kyllä suvussa, mutta se tuntuu olevan tytöllä hallussa, että ei voi mekastaa.

Ehkä tuntuisikin tosi raa' alta kieltää lasta puhumasta, varsinkaan kun se ei tunnu kanssaihmisiä haittaavan. Jostain kummasta tuokin ajatus vain tuli.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin selitti mulle lapseni kehitystä tutkiva lastenlääkäri. en puuttuis lapsen puhumiseen ja veisi lapsesta pois sosiaalisuutta. tilanne kohtaisesti mennään eteenpäin. siitä keskustellaan sitten mitä ei saisi sanoa ääneen.

lapsesi aivan varmasti muuttuu, kun ikää tulee lisää. enään poikanikaan ei juttele ihan kaikille ihmisille. ikää nyt 3.7v. hänellä tarkkaavaisuushäiriö epäily.

Vierailija
4/5 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä osa ajatuksista tietty muuttuu sisäiseksi. Mutta taitaa mennä geeneissä tuo jatkuva höpötyksen tarve. Toisaalta itse välillä jopa kärsin siitä, että olen tällainen höpöttäjä. Joskus olisi kiva osata olla ihan hiljaakin.

ap

Vierailija
5/5 |
22.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sanoisi myöskään noin kovin sanankääntein, että " hiljentää" . Tiedän tosin mistä puhut, meillä todella puhelias poika ja juttelee kaikki ajatuksensa ääneen, jos joku lähettyvillä (siis ainakin kotona ja kun olemme liikenteessä perheen kanssa).

Olen vähän ruvennut toppuuttelemaan häntä, ettei kovasti keskeytä toisia sopimattomissa kohdissa. Välillä myös itselläni on vaikea keskittyä, kun toinen pulisee koko ajan vieressä. Olen välillä joutunut sanomaan aika tiukastikin, että nyt äidin on keskityttävä ja pojan oltava vähän aikaa omissa oloissaan ja hiljaa, jutellaan myöhemmin.

Koulua ajatellen on mielestäni tärkeää että oppii kontrolloimaan tuota juttelemista, eihän siitä tulisi mitään jos 27 oppilasta pulisee yhtaikaa luokassa.

Toisaalta on aivan ihana, että lapsi on verbaalisesti lahjakas, etenkin meillä kun pojalla myös dyspraksia :).