salille sektion jälkeen
Eli siinähän se kysymys otsikossa jo tulikin eli kuinka pian sektion jälkeen uskaltaisi lähteä salille/jumppiin ?
Kommentit (5)
Mulla siis tehty 2 sektiota puolentoistavuoden aikana ja viimeisestä aikaa nyt 7 viikkoa ja kysyin viime viikolla jälkitarkastuksessa et saanko alkaa käydä salilla ja jumpassa lääkäriltä ja vastaus oli että toki mene vaan ja olen nyt jo käynyt viikon aikana 4 kertaa salilla ja huomenna tarkoitus aloittaa jumpat. Joten kysyn nyt et miksi ei sais käydä puoleen vuoteen?
Sektiosta ei ole itsellä kokemusta, mutta minäkin olen kuullut tuosta puolen vuoden ajasta, jolloin ei vielä kovia saisi rehkiä.
Mutta näissä asioissa varmasti pohjakunnolla on paljon merkitystä.
Ja kiellon/suosituksen takana kaiketi on jotain asiaakin, esim. minulle sanottiin, ettei suoria vatsalihaksia saa hetkeen tehdä synnytyksen jälkeen, koska vaarana mm. tyrän pullistuminen.
Mutta oman kunnon mukaan ja jokainen omaa kehoaan kuunnellen :)
Hauskoja liikunta-hetkiä!
Sektiossa vatsalihakset on leikattu halki, ja liian aikainen treenaaminen voi vaikeuttaa lihasten palautumista, vatsa jää pussiksi eteen. Sektio on iso leikkaus ja kannattaa alotella varovasti treenit.
että ennen jälkitarkastusta ei saa tehdä mitään (paitsi kevyitä kävelylenkkejä) ja alle puolen vuoden ei saisi mennä kunnolliseen hikijumppaan (kysyin lähinnä steppitunneista). Menin kuitenkin steppiin n. 3-4 kk sektion jälkeen ja kuulostelin vain omia tuntemuksia. Otin tietysti alussa rauhallisemmin. Hyvin meni. Tietysti jos yhtään tuntuu pahalta, on syytä lopettaa...
Nekku
Mutta jälkitarkastuksen jälkeenhän voi voinnin mukaan aloittaa vähemmän repivistä lajeista. Mä olen käynyt uimassa pariin kertaan nyt 3 kk sektiosta.