Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diabeetikot tai kumppanit!!

Vierailija
02.11.2008 |

Siis joilla tuo 1-tyypin diabeettes.

Kuinka kauan on sairastettu ja minkälaisia nuo shokki kohtaukset ovat.

Meillä miehellä on ollu kauan ja menee 1-3kertaa kuukaudessa todella pahaan shokkiin. Ite en pysty olla enää samassa huoneessa kun menee shokkiin vaan ku "kohtaus" ohi menen antamaan sokeria tms. ja katsomaan että on ok!!

Itseä alkanu pelottaa nuo kohtaukset.

Yrittänyt miehellekkin puhua asiasta mutta ei se oikeen halua puhua. Kannattaako edes vai odotanko että loppujen lopuksi on sairaalassa??!!

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kuule insuliinilääkitys kohdallaan jos noin usein menee shokkiin. nyt pian lääkäriin ->sairaalaan joksikin aikaa, niin laitetaan lääkitys kohdalleen seurannassa!!!

Vierailija
2/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole normaalia, että kohtauksia on noin usein, jos hän oikeasti yrittää niitä välttää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis toinen mahdollisuus on myös se, ettei miehesi huolehdi säännöllisestä syömisestä. sen on yhtä tärkeää kuin oikea lääkitys.

Vierailija
4/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

diabeetikko menee tajuttomaksi, jos sokerit laskee liian alas..

Vierailija
5/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän että niistä on vaikea puhua.

Vierailija
6/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäriin ja äkkiä! miten usein hänellä on niitä ennen tullut? ilman hyvää hoitotasapainoo tuo johtaa kuule isoihin ongelmiin!

Vierailija
7/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lääkitys kohdallaan tai mies ei muuten hoida itseään kunnolla. Oma isäni on sairastanut diabetestä 40 vuotta enkä oli ikinä nähnyt hänen menevän shokkiin. Ehkä joskus silloin nuorena on niin voinut käydäkin, muttei koskaan minun elinaikani.

Vierailija
8/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeetikon kohtaus ei "mene ohi". Kuten joku jo kirjoittikin, insuliinishokki johtaa tajuttomuuteen, jos verensokeria ei saada riittävän pian nousumaan. Jos siis saa kohtauksen, mikä menee hetken kuluttua ohi ja mies on taas paremmassa kunnossa, niin kyse on kyllä jostain muusta kuin diabeteksesta.

Ja jos on kyse on insuliinishokista niin joo, niitä on miehelläsi aivan liian usein!

t. diabeetikkona 20 vuotta, eikä ikinä yhtään insuliinishokkia.

Vierailija
9/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun miehellä sokerit menee kans välillä alas, siis niin alas et tarvitaan ambulanssi paikalle, ehkä noin 1 vuodessa. olettaisin nyt senkin olevan ohi kun insuliinejä vä'hän vaihdeltiin.

Vierailija
10/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuo kyllä kuullostaa enemmän epilepsiakohtauksilta... Just tuon takia et kohtauksia tulee niin usein ja ne "menee ohi itsestään". Tai sitten miehelläsi on tosiaankin paljon parannettavaa hyvän hoitotasapainon saavuttamiseksi. Kuinka usein hän käy kontrollikäynneillä?

Vierailija
11/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiat eivät ole kunnossa jos noin usein shokki tulee joko insuliinia on liian paljon otettu tai sit ruokailu ei ole taspainossa, on tosi tärkeää syödä aina säännöllisesti ja saman kokoisia annoksia

ja kohtaus ei mene ohi vaan tarvitaan HETI jotain sokeri pitoista antaa esim tuoremehua

et missään nimessä saa jättää yksin

nyt siis pian lääkärin puheille

ja jos ohi on mennyt itekseen niin mikä kohtaus on ollut, mitä oireita voi olla siis jotain muutakin kuin insuliinishokki

Vierailija
12/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtauksilla juuri tarkoitan lihasten hallitsemuutta joka kestaa n.10-15min ja kun se on ohi niin annan sokeria, yleensä mies itse virkoaa ja syöö ja on ollut kertoja kun ollut tajuissaan.

Ja joo arvatkaa monestikko olen lääkäristä yrittänyt puhua.

Ei siis hoida itseään kovinkaan hyvin.. :(

Vierailija
13/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni on ollut lapsesta asti diabetes ja ainoastaan yhdessä elämänvaiheessa, kun jätti itseään hoitamatta meni shokkiin silloin tällöin ja kerran joutui sairaalaankin. Ei edes ennen pitkävaikutteisia lääkkeitä tilanne kuitenkaan ollut noin paha.

Meillä oli sellainen tapa, että jos insuliinishokki oli jo päällä, niin hunajaa pikkuisen ikeniin. Sinänsähän suuhun ei saisi laittaa mitään tukehtumisriskin takia, mutta juuri huulten alle voi hunajaa laittaa. Jos sokerit olivat vain alhaalla, niin silloin äkkiä sokerista mehua ja sen jälkeen pari ruisleipää. Jotta nämä eväät hänet saatiin syömään, joutui käyttämään välillä painostusta, kun olo oli tokkurainen matalien verensokerien takia.

Tsemppiä teille ja ota yhteyttä paikkakuntanne diabetesyhditykseen! Sieltä voi omaisetkin saada tukea ja jospa miehesi saisi vertaistukea ja sitä kautta alkaisi hoitaa itseään. Jatkuva shokkiinmeno on kuitenkin vaarallista...

Vierailija
14/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei oikeasti? onko miehesi itsetuhoinen??

lääkäriin heti! mulla on ollut diabetes 13vuotta.

joko on liian suuret insuliiniannokset tai syö liian vähän suhteessa insuliinimääriin. Verensokeria kannattaa mitata 2 tunnin välein ja jos alle 5 niin sitten voi jo syödä/juoda hieman jotain ettei laske lisää ja mene sitten shokkiin.

Jos asiaa ei hoideta nyt niin seuraava shokki voi olla viimeinen. aivot eivät saa happea kun on shokissa. Aivovaurio -> kuolema.

Vierailija
15/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietää kaikki nuo seuraukset mitä käy. On ollut jo 30vuotta ja lähi suvussakin on muitakin joilla diabetes. Tuntee siis hereillä olleissaan jos alkaa heikottaa mutta nämä pahimmat kohtaukset tulee yöllä.

On jo kuulemma nuorempana "testaillut" mitä ja miten paljon saa esim. suklaata syödä että sokerit pysyy hyvinä.

Oon vaan niin pirun yksin tän "pelon" kanssa ja haluaisin että hän alkaa hoitaa itteänsä vähän paremmin mutta miten???!!

Viimeismmän sokin jälkeisenä päivänä yritin vähän jutella ja olisin jutellut enemmänkin mutta..

Eli itse ei taida oikeen haluta, tajuta, ymmärtää kaikkea tätä..

ap

hei oikeasti? onko miehesi itsetuhoinen??

lääkäriin heti! mulla on ollut diabetes 13vuotta.

joko on liian suuret insuliiniannokset tai syö liian vähän suhteessa insuliinimääriin. Verensokeria kannattaa mitata 2 tunnin välein ja jos alle 5 niin sitten voi jo syödä/juoda hieman jotain ettei laske lisää ja mene sitten shokkiin.

Jos asiaa ei hoideta nyt niin seuraava shokki voi olla viimeinen. aivot eivät saa happea kun on shokissa. Aivovaurio -> kuolema.

Vierailija
16/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista...

Mulla ollut tauti 31 vuotta eikä kertaakaan tajuttomuuteen johtavaa hypoa. Kyllä jo yhden kerran pitäisi motivoida miestäsi pieneen tasapainotusprojektiin, vaikka 3 vrk sensorin kanssa. Jotkuthan menevät sokkiin helpommin kuin toiset, mutta sitten niiden toisten pitää vaan olla sen suhteen vähän tarkempia. Ei tää ole reilua, mutta ei tuo hyvääkään tee, ei ruumiille eikä sielulle.

Tsemppejä teille.

Vierailija
17/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munuaisten toimintakyvyn loppuminen, dialyysihoidot tai elinsiirto ei todellakaan ole mitään pikujuttuja. Tai jalkojen verenkierron heikkeneminen ja sen seurauksena mahdollisesti amputaaio. Silmillekään ei todellakaan tee kovin hyvää sokerien heitteleminen. Kerropas miehellesi näistä.

Jonain päivänä voi käydä niin että miehesi ei herääkään näistä kohtauksista. Jos hän ei välitä itsestään niin luulisi edes välittävän sinusta ja lapsista jos teillä niitä on. Koita nyt ihmeessä saada mies lääkäriin. Ja vaikka kohtaukset ovatkin pelottavia, älä missään tapauksessa jätä miestä yksin.

Vierailija
18/20 |
02.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin johtaa pikku hiljaa aivovaurioon. Joten aikamoisen vastuun ap:kin ottaa, kun ei mene heti miestään hoitamaan ja antamaan sokeria. Tietenkin mies itse on ensisijainen vastuullinen, mutta kuitenkin...

Vierailija
19/20 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja menen paikalle kun pahimmat "kouristukset" on ohi.Jotka kestää n.5-15min. Ja yleensä tuolloin on mieskin tolkuissaan, kannan kaikki sokeri pitoset, syötän ja varmistan että on ok!!

Joskus on käynyt että on "tajuissaan" kouristusten aikana.. :(

Seurannassa ei käy vaikka olen siitä sanonut, tunnen itseni vaan hänen äidikseen.

ap

Munuaisten toimintakyvyn loppuminen, dialyysihoidot tai elinsiirto ei todellakaan ole mitään pikujuttuja. Tai jalkojen verenkierron heikkeneminen ja sen seurauksena mahdollisesti amputaaio. Silmillekään ei todellakaan tee kovin hyvää sokerien heitteleminen. Kerropas miehellesi näistä.

Jonain päivänä voi käydä niin että miehesi ei herääkään näistä kohtauksista. Jos hän ei välitä itsestään niin luulisi edes välittävän sinusta ja lapsista jos teillä niitä on. Koita nyt ihmeessä saada mies lääkäriin. Ja vaikka kohtaukset ovatkin pelottavia, älä missään tapauksessa jätä miestä yksin.

Vierailija
20/20 |
03.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin vähän ihmeissäni hänen paasatessa että kuinka hulluja diabeetikot voivat olla, ja että hän ei ikinä ottaisi ketään diabeetikkoa asiakkaakseen.

Istuin siinä sitten hiljaa ja päätin olla kertomatta että sairastan diabetestä.

No hän taitaa tuntea jonkun samankaltaisen kuin ap:n mies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi