Olen ihan hukassa - mitä lapselle puetaan päälle? Esikoinen siis tulossa muutaman viikon sisään.
Mulla ei ole oikein ketään, keltä kehtaan kysyä.
Eli mitä esim. laitetaan öisin päälle? Tai päivällä? Tai ulos?
Kiitos, jos joku viitsii vastata :-)
Kommentit (12)
Vastasyntyneelle vauvalle voi pukea yöksi, vaipan (aika must!), kietaisupaidan, pikkuhousut + potkuhousut TAI yöhaalarin (sellainen hihallinen potkupuku, jossa on nepparit tai vetskari edessä) sekä sukat jalkaan ja tumput käteen. Jotkut laittaa ihan pienelle vielä sellasen puuvillapipon, ihan ok, jos on vähän viilee asunto.
Päivällä sisällä aika pitkästi sama varustelu, vaippa, kietaisupaita + pikkarit tai body sekä potkuhousut tai sukkahousut.
Ulos lisätään säätilan mukaan villahaalari, (toppa)haalari, myssyä, lapasia, töppösiä. Vaunuunhan tulee vielä makuupussi + tarpeen mukaan lisäpeitteitä pakkasten tullen.
sisälle: body (pitkähihainen) ja potkarit, ehkä collaripuku tai -housut ja paita jos sisällä on viileää
ulos: sisävaatteet, villavaatteet (villapuku tai housut ja takkia, sukat tai kahdet, lapaset tai kahdet), toppapuku tms. sään mukaan), kypärämyssy ja toppahattu, makuupussi
yöllä: pikkuvauvalle en vaihtanut erikseen yöpukua. Isommalle sitten laitoin ohuen puuvillaisen kokopuvun ja sukat
Nämä siis ihan pienelle, joka palelee helposti
neuvoo sinua ihan mielellään. Älä epäröi esittää hölmöjäkään kysymyksiä.
Omalle vauvalleni puin öisin kokopotkuvun. Päivällä sisällä suosin bodya ja puolipotkareita. joskus oli trikoohousut ja sukat alaosana.
Ylös haalari, myssy, lapaset ja töppöset. Kesällä vain sisävaatteet ja myssy.
Vaunuissa se äp:n peitemakuupussi on kätevä.
Hikoaa, jos laitan hiukan enemmänkin päälle, esim. ulkona vauvalla on vain yksi kerros vaatteita+peitto+makuupussi ja siltikin tuolla viimassa hikoaa! :o Lämpö on mitattu, ei ole kipeä. Jotkut vauvat vaan kuulemma on tuollaisia...kesällä etenkään ei kannata pukea liikaa vauvalle.
Yöksi vaihtoehtoja (vaipan lisäksi :-)):
- body ja potkuhousut
- body ja puolipotkarit
- jalkaterällinen trikoohaalari (itse laitoin bodyn tämänkin alle, meidän vauvalla oli lähes aina body, kun ne mielestäni ovat niin käteviä).
Päivällä:
- oma suosikkini kotioloissa oli body ja sukkahousut tai puolipotkarit, ne oli kaikista helpoin pukea ja toimivat
- jos on viileää, lisäksi esim. joku haalari tai housut ja neuletakki/collegetakki/paita tms.
- hattu ei ole pakollinen yöllä eikä päivällä sisällä, mutta jos on viileää, niin sitten hyvä olla
Ulos:
- jos vauva nukkuu vaunuissa, niin älä ylipue! Laita vaikka kylpylämpömittari vaunuihin, niin näet, mikä lämpötila siellä on (monesti jo toukokuussa suojaisissa vaunuissa oli 30 astetta lämmintä, joten ei mitään toppahaalareita ehkä päälle...)
- myöskään auto- tai kauppareissulle ei kannata topata ihan hirveästi, kätevämpää on pukea kevyemmin ja heittää peitto päälle
Mä olen oikeasti tosi epäkäytännöllinen tyyppi, ja siksi musta tuntuu tosi hankalalta esim. just vauvan pukeminen. Mua pelottaa ihan kauheasti, kun jossain vaiheessa pitää alkaa tehdä ruokaa lapselle.
Aionkin imettää mahdollisimman pitkään (toivottavasti kaikki menee hyvin), ettei sitä ruokaa tarvitse heti alkaa tehdä.
Mun tarttee tulostaa noi teidän vastaukset. Ja kai mä jossain vaiheessa opin itsekin ajattelemaan.
ap
Mut koska nyt on jo viileetä ulkona niin ainakin sulta pitäisi jo löytyä toppahaalari,tumput ja toppatossut,me löydettiin sellainen puku jossa tumput ja tossut oli kiinteinä,oli kätevä ihan pienelle.
Meillä eka puku oli kokoa 56,jäi kohtuu nopeaa pieneksi,seuraava piti ostaa pian ja oli kokoa 62. Kuitenkin se 56 oli iso ihan alussa :)
Body ja potkikset on todella kätevä yhdistelmä kotiasuksi. Ja miksei muuallekkin,mä en jaksa tajuta miksi ihan pikkuriikkinenkin vauva pitää PUKEA joihinkin vermeisiin kylään mentäessä,minusta riittää et on nätit,ehjät ja puhtaat vauvan vaatteet.
Niitä pukluja tulee joten pesu kone on päällä aikalailla tai sitten kannattaa noita perusvaatteita pitää jonkin verran varastossa. Ja paljon puklurättejä...
Yöllä me käytettiin yöpukua/yöhaalaria,ei tarvinnut montaa vaatekappaletta.
Ja kaikki vaippamerkit ei käy kaikille vauvoille,käypyys riippuu vauvan mallista. Ekaks kannattaa ostaa paria eri merkkiä ja katsoa niistä mitkä sopii käyttöön.
Vauvan alle kannattaa todellakin laittaa (lakanan alle) se suoja,koska vaipat falskaa aina joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kysy neuvolasta.
On varmaan 19 vuodessa asia selvinnyt.
Mitkä ihmeen pikkarit/pikkuhousut? Vaipan päälle, esim. yöhaalarin alle?
Pikkari-ihmetys siis tuosta 2. viestistä.
vauvoilla on alkuunsa aina hattu päässä, sisälläkin, semmonen ohut puuvillainen, se oli mulle uusi juttu silloin kun mun tyttö synty :). toi on semmone juttu jonka sitten vaan tietää kun se vauva on sulla, nopeesti opit kyllä kuinka paljon vaatetta vauva tarvitsee.