Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietääkö kukaan yli 7 v. lasta, jolla ei ole lähtenyt YHTÄÄN maitohammasta?

Vierailija
26.10.2008 |

Meillä sellainen lapsi (kohta 8). Ollaan menossa röngten-kuviin. Pelottaa, kun olen lukenut, että yhdellä tuhannesta suomalaisesta on sellainen geenimutaatio, että puuttuu yli 6 pysyvää hammasta. Täydellinen pysyvien hampaiden puuttuminen on todella harvinaista.

Miten ihmeessä sitten toimitaan, jos ei todellakaan ole tulossa rautahampaita? Tekohampaat vai?

Huolestunut äiti

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmiön. Pojalla otettiin röntgen ja päätettiin vetäistä pois 4 maitohammasta ylhäältä ja 2 alhaalta. Yksitellen nuo nyt otettu pois. Saapa muut kiinni nopeasta. Siis tämä tapahtui 2. luokkaa. Nyt sillä on pysyviä pilkistämässä useampia. Tämä johtui siitä, että pojan hampaat ovat leveät ja suu pieni, niin näin ne tulevat kuulemma suorempana riviin, ettei toinen valmiimpi hammas estä toisen hampaan tuloa.

Mulla lähti ja tuli pysyvät hampaat luonnollisesti, paitsi viimeisin lähti, kun hammaslääkäri otti sen pois sanoen, ettei viitsi sitä enää tuossa katsella. Mulla on nyt hyvät vahvat hampaat, väri on kellasempaa, koska kiille on paksua. Reikiä on todella vähän. Eli ehkäpä sitä hiljaa hyvää tulee. :)

Vierailija
2/11 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikoinani sellainen lapsi. Mulle tuli ekat rautahampaat tokalla, eli olin jo kahdeksan. Hammaslääkäri sanoi silloin että ihan hyvä juttu, niin rautahampaat säilyy parempina, ja niin on käynytkin, mulla ei ole koskaan ollut rautahampaissa yhtään reikää ja kaikki ne on lopulta tulleet esille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman huojensi mieltäni :)

Miten poikasi on suhtautunut siihen asiaan? Harmittaako häntä? Hävettää?

Meillä poika on tosi surullinen välillä asiasta :(

Vierailija
4/11 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri kyllä osasi sanoa jo 1/2 vuotta aikaisemmin että on heiluvuutta.

Nyt 8v, kaksi maitohammasta lähetnyt, toinen vedetty.

Kuulemma korreloi siihen, miten hampaat tulivat vauvana. ELi jos 1v on ollut vielä ilman ainokasitakaan hammasta, on aika todennäköistä, että maitohampaatkin vaihtuvat myöhemmin kuin muilla.

Vierailija
5/11 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosiaan ensimmäinen maitohammas tuli lähempänä 1-v. ja olenkin ajatellut, että siksi myös lähtee myöhään. Mutta nyt, kun poika on lähemmäs 8 eikä vieläkään edes heilu, alkaa huolestuttaa.

Mutta eiköhän se tästä selviä :)

ap

Vierailija
6/11 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle sanottiin hammaslääkäristä, että jos hampaat ovat puhjenneet myöhään, ne myös lähtevät myöhemmin. Tuo lapsi sai ensimmäiset hampaansa vasta liki vuoden ikäisenä.

Vierailija
7/11 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina juuri kävimme hammaslääkärissä, ei sanonut mitään esim. että röntgenkuvat voisivat olla tarpeen. Itselläni ja esikoisellamme ekat maitohampaat on jouduttu vetämään pois. Sama taitaa olla edessä 7-vuotiaallamme. Hänelle ensimmäiset maitohampaatkin tulivat vasta 1-vuotissyntymäpäivien jälkeen.

Etuhampaita saisi kuulemma alkaa heiluttelemaan, muuta ei maanantaina sanottu. Meillä pojalle ei ole milläänlailla noloa, etteivät maitohampaat vielä lähde, miten se edes voisi olla noloa?

Vierailija
8/11 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo mitenkää ole lasta harmittanut. Tietää, että saa paremmat hampaat, jos sattuu tulemaan samanlaiset kuin äidillään. :)

Kannattaa kehua homman mukanaan todennäköisesti tuomia etuja.

Meillä oli lapsella 1v iässä vasta 2 hammasta, joten tuo korrelointi meilläkin pitää paikkansa.

Vierailija
9/11 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin lapsellesi laitettaisiin varmaankin implanttihampaat, jotka näyttävät ja ovat kuin oikeat hampaat mutta eivät tietenkään reikiinny tms. ja ovat paljon kestävämmät, eivät lohkea eli huolettomat hampaat. Maksavat noin 1000€/kpl mutta tuossa tapauksessa taitavat kuulua alle 18-vuotiaan ilmaiseen hammashoitoon.

Vierailija
10/11 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt lähtenyt neljä (eilen irtosi neljäs) ja ikää 8v2kk. Kaksi seuraavaa heiluu. Eka maitohammas pukesi 9kk:n ikäisenä.

Vierailija
11/11 |
26.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänelle tuli eka hammas aikanaan 1v5kk iässä ja terv.hoitaja oli huolesta soikeena jo hyvän aikaa ennen sitä ;o)

Nyt tyttö 8v5kk ja YLÄykköset lähteneet, toinen alaykkönen heiluu.