Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Munasolun luovutus

Vierailija
22.10.2008 |

Mitä mieltä olet? Olisitko valmis luovuttamaan munasoluja, miksi olisit, miksi et?

Tunnetko ketään, joka olisi esim. luovutetun munasolun avulla saanut lapsen/lapsia?

Itse olen luovuttanut munasoluja 3 kertaan ja kaikki olivat ihan positiivisia kokemuksia.

Miksi luovutin? Halusin omalta osaltani auttaa lapsettomuudessa eläviä ihmisiä. En kokenut siinä mitään vaikeita eettisiä ajatuksia. Pidin luovutusta lähes yhtä luonnollisena asiana kuin esim. elinten luovutusta tai verenluovutusta. Eli kaikissa näissä autetaan toista ihmistä jollakin sellaisella asialla, jolla voi auttaa. Minulla on 3 lasta ja lapsiluku täynnä. Kaiken lisäksi jokainen lapsi on saanut alkunsa ensimmäisestä toiveesta. Munasoluja siis "valmistuu" joka kuukausi säännöllisesti ja ne ovat "toimivia". Miksi en siis antaisi niitä jollekin jolla omat eivät ole kunnossa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni raskaudet ovat olleet helppoja, mutta sen verran hankaluuksia on niiden alkuun saattamisessa ollut että tajusin hämärästi millaista tuskaa lapsettomuudesta kärsivä voi kokea. (ikä ei vielä tule esteeksi luovutukselle ja omia on nyt tarpeeksi saatu).

Toisaalta en kyllä pidä ajatuksesta että omaa kehoa sotketaan hormoneilla, eikä se tällä hetkellä ajankäytöllisestikään ole mahdollista.

Summa summarum. Jos klinikka olisi "naapurissa" voisin sinne mennäkin luovuttamaan, mutta en mitään ylimääräistä "työtä" viitsi luovutuksen eteen nyt tässä elämänvaiheessa tekemään.

Vierailija
2/8 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni ihan eri asia kuin verenluovutus tms. on kyse isommista asioista kuin toisen terveyden pelastaminen. ihmettelen, että munasolun luovutus on suomessa luvallista, monessa muussa euroopan maassa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni ihan eri asia kuin verenluovutus tms. on kyse isommista asioista kuin toisen terveyden pelastaminen. ihmettelen, että munasolun luovutus on suomessa luvallista, monessa muussa euroopan maassa ei ole.

vaan uskonnon vuoksi...

Vierailija
4/8 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisko- tai velipuoli. Miettisin kuitenkin kokoajan missä ja millaisessa perheessä hän kasvaa.

Vierailija
5/8 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekoititkohan nyt eettisyyden ja uskonnollisuuden...

Vierailija
6/8 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolleni luovutin ja terve vauva sieltä sitten syntyi!

En mitenkään ajattele tästä lapsesta että hän olisi omani, samanlainen serkku lapsilleni hän on kuin muutkin sisaruksieni lapset. Olen vain onnellinen siskoni puolesta, että saivat pitkään kaivatun vauvansa.

Vierailija
7/8 |
22.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekoititkohan nyt eettisyyden ja uskonnollisuuden...

...on solujen luovutuskin kiellettyä. Sekä munasolujen että siittiöiden. Mm. Itävalta, Ranska jne...

Vierailija
8/8 |
23.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin psykologin "juttusilla" ennen luovutusta. Tämä on siis klinikan yleinen käytöntä.

Siellä ei suositella luovutusta, mikäli ajattelee, että se on edelleen minun lapseni- tavalla.

Itse ajattelin nin, että se on todella toivottu lapsi, jonka äiti kasvataa sisällään ja synnyttää. Olen varma, että samanlainen äiti-lapsi-suhde syntyy, kuin biologisenkin lapsen kohdalla.

Olen varma myös, että lapsi saa todennäköisesti melko samanlaisen perheen kuin mitä meilläkin on, eli erittäin tavallinen perhe.

En koe, että hylkäisin lapsen, koska se on vasta puolikas minua, joka täydentyy toisen vastaanottajan sukusolulla.

En siis koe, että tästä luovuttamastani sukusolusta syntynty lapsi olisi minun lapseni. Se on toisten lapsi, jotka ovat tehneet paljon toitä (ja käyneet läpi raskaan lapsettomuuden tien) saadakseen lapsen.