Paljonko maksaisit 13-vuotiaalle oman huoneen ja eteisen imuroinnista ja moppauksesta sekä tavaroiden järjestelystä?
Olen luvannut palkkion. Onko 3 euroa liian vähän?
Kommentit (15)
muuten joutuis maksamaan joka asiasta
ja sen vuoksi tein kotona kaikkia kotitöitä, kerran viikossa siivottiin kunnolla porkalla ja sitten lisäksi oma huone, roskien vienti ja tiskit...
Minusta tuon ikäiseltä lapselta voi ja ehkä pitääkin odottaa sen verran vastuunottoa, että pitää oman huoneensa järjestyksessä sekä osallistuu perheen yhteisiin kodinhoitotöihin kykyjensä mukaan - minusta eteisen siivous on vaativuudeltaan ja raskaudeltaan vähintäänkin sopiva kotityöosuus. Muuten lapsi oppii, ettei maailmassa ja elämässä tarvitse kantaa vastuuta oikein mistään - miten ihmeessä hän oppii vastuulliseksi myöhemminkään?
Höh, kyllä 13-vuotiaan kuuluu osallistua kotitöihin ilman palkkiota. Meillä ei tulisi kuuloonkaan, että lapset saisivat rahaa kodin " normaalitöistä" . Sitten on eri juttu jos on jokin isompi urakka/projekti, silloin on maksettu pientä palkkiota meidän 13-vuotiaalle.
meillä siis viikkorahan saamisen edellytyksenä oman huoneen siivoaminen (pölyt+imurointi+järjestely+2x kk lakanoiden vaihto),se et on vaatteet aina paikoillaan eikä lojuksimassa ja et pyykit on asianmukaisesti viety pyykkikoneeseen. Tän lisäksi 13v täyttää arkena tiskarin väh 3x viikossa...
Viikkoraha on 15e.
Lapsen huone on heti siivouksen jälkeen helvetinomaisessa tilassa, siis aivan sotkuinen. Ajattelin korvata tällä kertaa jotain vapaa-ajan menetyksestä, koska hän ei ehdi urheilukisojen ja siivoamisen sekä läksyjen vuoksi tapaamaan kavereita lainkaan viikonloppuna. -ap
cd:t,karkit,elokuvissa käynnit,ylimääräiset vaatteet (me vanhemmat ostetaan ulkovaatteet,kengät yms mut jos haluaa jotain just ylimääräistä) ja kirjat joita meillä ostetaan myös,vaikka kirjastoakin käytetään ahkerasti :)
Sen sijaan muualla suoritetusta työstä saa korvauksen.
Jos siis teette vaikka jonkunlaisen siivousdiilin, eli että hän viikottain siivoaa jonkun tietyn alueen yhteisistä kodintiloista ja maksatte sitten siitä.
Esim. Eteisen järjestely, imurointi ja siivous + vessanpesu kerran viikossa = 5e.
tai
Koko talon imurointi kerran viikossa 5e.
Oma huone pitää tietenkin itse pitää siistinä ilman erillistä korvausta.
..eli yhteisten tilojen ja varsinkin oman huoneen siivouksen kuuluisi tulla tehdyksi ihan automaattisesti, ilman mitään rahaliikennettä.
Mielestäni kuitenkin sinun tulisi huomioida se, että olet jo luvannut " palkkion" lapsellesi. Ja rehellisesti sanoen 3¿ palkkio 13-vuotiaalle on lähinnä v*ittuilua, eihän tuolla rahalla saa kuin karkkipussin. Minä ainakin olisin vetänyt herneen nenään jos minulle teininä olisi luvattu epämääräinen palkkio ja sitten kouraan olisi lyöty joku hikinen 15mk. 5¿ vaikuttaisi ainakni psykologisesti isommalta summalta ja palkkiolta oikeastikin, onhan se jo seteli sentään.. :)
Ja kyllä, tiedän ja ymmärrän että vitonen tuosta siivouksesta on törkeän paljon, mutta mielestäni vähempi summa olisi kiusantekoa ja palkkion käsitteen venyttämistä.. Kannattaisi miettiä mitä lupaa!
Siinä vaiheessa kun lapsi asuu kotonaan ja käyttää kodin " hyödykkeitä" , hänen ei kuulukaan saada " palkkaa" kotitöistä. Eri asia on jos maksetaan esim. ikkunoiden pesusta tms. ja siitäkin vain pientä korvausta. Eihän koti ole mikään täysihoitola!
..aloitin vastaamiseni ennen kuin ap oli kertonut lapsensa normaalista viikkorahasta. Ylimääräisenä bonuksena tuo on ihan ol, varsinkin jos lapsi on sitä itse ehdottanut..
-17-
Koti kun on yhteinen. Eri asia on, jos joku perusteellinen suursiivo tehtäisi, mutta oma huone kuuluu ihan perusasioihin, eikä se eteinen juuri taakkaa lisää, jos vain mopata täytyy. Mutta kun olet jo luvannut, niin tuo 3 euroa on ehkä sopiva.