Te, kenella on esim. Nea, Nora, Kia, kutsutteko lastanne just noin, eika Neea, Noora, Kiia? Mut tutut kinastelee, toisella on Neea, toisella Nea. Neean aiti sanoo, et jos kutsutaan
Neeaksi, annetaan nimi Neea. Nean vanhemmat kutsuu Neaa Neeaksi.
Kommentit (13)
missä niin lukee? Onko muka laki?
Nimen omistaja sen päättää, miten nimi äännetään.
se periaatteessa pitäs lausua niinkuin kirjoitetaan... Meillä Julia -tyttö ja ärsyttää suunnattomasti kun jotkut puhuu Juuliasta... Kaksi aivan eri nimeä!
jos erikseen ei muuta sanota. " Julia" kuulostaa tosi kornilta...
Se on ehkä sinun mielestäsi kornia, mutta makuasioita on monia ja nimenomaan tahdoimme tytöstä Julian. Sopii paremmin meidän suuhun ja kun ihmiset jotka nimeä väärin lausuu, tietävät kyllä varmasti miten nimi kirjoitetaan, tuntemattomalta virhe ei niin haittaisi.
Jos siis näen nimen kirjoitettuna, niin äännän sen kirjoitusasun mukaan. Minusta se on vain hienostelua, jos suomenkielisessä perheessä halutaan nimi äännettävän eri tavalla kuin se kirjoitetaan.
Katsoin nimenanto-ohjeita. " Ei ole kenenkään etu, että joutuu nimen kertoessaan antamaan kirjoitusohjeet." Tämä asia tulee aika usein esille työssäni koulumaailmassa. Onko Pia Piia? Lausutaanko Carita Karita vai Sarita?
Vierailija:
Neeaksi, annetaan nimi Neea. Nean vanhemmat kutsuu Neaa Neeaksi.
Sanokaa te niille riitapukareille, että joo meidän lapsen nimi kirjoitetaan Päivi, mutta lausutaan Sirpa.
lapsella, voin kertoa että siihen on oma syynsä.
Eiks me ollakkin hienoja? Eiks oiskin kamalaa jos kirjoittaisimme sen tylsästi kahdella ii:llä? Nimen kantajahan saa päättää miten nimi lausutaan. Mäkin olen tästä syystä päättänyt et mun nimi Maija kuuluu lausua Mariah ihan koska mä vaan tykkään niin.
Päteeks toi myös sukunimeen? Eli kun meidän sukunimi on tylsä Niemi niin jos mä päätän lausua sen Nuomi?
On nimiä, jotka loogisesti äännetään pitkällä vokaalilla ja kirjoitetaan lyhyellä. Saga, Iris, Pia, Tea, Julia jne.
Ei ole mitenkään hienostelua, vanha tapa vain.
Vierailija:
On nimiä, jotka loogisesti äännetään pitkällä vokaalilla ja kirjoitetaan lyhyellä. Saga, Iris, Pia, Tea, Julia jne.Ei ole mitenkään hienostelua, vanha tapa vain.
tytön nimi on Erica ja olisi jotenkin tyhmää lausua se yhdellä eellä joten lausun sen Eerika. Yksi kaverini kuitenkin aina sanoo Erika ja se jotenkin aina häiritsee mua mutta enpä viitti korjata. Kyllähän tuo nimi ulkomailla lausutaan yhdellä eellä.
miten nimi äännetään. Eli kyllä Nea äännetään Neea, jos hän niin haluaa.