Miehenion sairastunut psykoosiin ja on nyt sairaalassa lepositeissä.
Mieheni väitti minun myrkyttäneen lääkkeensä ja virnuilevan vahingoniloisesti. Hän keskusteli kuvitteellisten ihmisten kanssa ja sanoi mm. : " Ei, en suostu tappamaan vaimoani ja lastani" . Tämä on kauheeta! Olen nyt turvassa koska mies joutuu olemaan jonkin aikaa laitoshoidossa. Olen tosi ahdistunut. Mitä mun pitää tehdä? Rakastan miestäni kauheasti ja haluan olla hänen tukena mutta pelkään kirjaimellisesti kuollakseni asua hänen kanssaan. Meillä on 4kk ikäinen vauva. Jos muutan pois eli jätän hänet, hänen maailmansa romahtaa totaalisesti koska hänen pahin pelkonsa on mun ja lapsen menettäminen. Jos taas jään, hän saattaa tappaa mut ja ehkä vauvankin? Silloinhan musta ei olisi hänelle mitään tukea eli jälkimmäinen on pahempi vaihtoehto. Mistä mun tilanteessa oleva ihminen saa apua ja etenkin NEUVOA? Onko muita samankaltaisessa tilanteessa olleita?
Kommentit (17)
yleisin psykoosin laukaisija taitaa olla...
Katso miten tilanne hoidossa etenee. Psykoosi voi olla myös kertaluonteinen juttu, hän voi parantua ihan täysin.
Jos näin oli oikeesti käyny, niin sinua, miehen VAIMOA olis EHKÄ jotenkin neuvottu...
Sairaalasta kyllä pitäisi saada sinun tietoa ja tukea miehesi sairaudesta. Perhetapaamiset olisivat hyvä juttu.
Ota yhteyttä mielenterveyspotilaiden omaisten liittoon, sieltä varmasti saat kohtalotovereita.
Tsemppiä kovasti sinulle ap, ja ota asioista selvää ja vaadi tietoa jos eivät osastolla meinaa ottaa sinua hoitoon mukaan.
Pelkosi vaatii saada tietoa, tukea ja kesksteluapua.
..mutta kyllä hoitohenkilökunnan pitäisi osata neuvoa myös omaisia läheisen sairastuessa. Varsinkin psykiatrisen sairauden ollessa kyseessä!Soita sinne osastolle, jossa miehesi on hoidossa ja keskustele hoitajan/hoitajien kanssa tilanteesta, niin varmasti osaavat kertoa mistä saat apua asian käsittelemiseen.
Voimia sinulle!
perheesi tilanteesta. MTT:ssa käy monia omaisia keskustelemassa asioista, varsinkin, jos puoliso on sairastunut psyykkisesti. Neuvolassa kannattaa asia ottaa myös puheeksi, voit saada apua paikkakuntasi perhetyöntekijältä. Tilanteesi on varmasti hankala, mutta ethän vielä heitä kirvestä kaivoon. Psykoosista moni toipuu ja apuna on nykyään hyviä lääkkeitä. Kuntoutuminen kestää valitettavasti jonkin aikaa. Miehesi tarvitsee sinun tukeasi, mutta sinä tarvitset myös tukea jostakin! Ja muista: Sinä et ole syyllinen miehesi sairauteen! Lisäksi tärkeä asia on että muistat olla miehesi puoliso, rakastettu ja lapsenne äiti, mutta sinä et ole miehesi hoitaja!!
Toivottavasti tästä oli jotakin apua. Voimia sinulle ja koko perheelle!
T:Mielenterveystoimiston sairaanhoitaja
Mieheni on aina ollut hieman vainoharhainen ja epäluuloinen muita ihmisiä kohtaan niin kauan kun olen hänet tuntenut. Miehelläni on myös lisääntynyt runsaasti alkoholinkäyttö vauvan syntymän jälkeen. En sitten tiedä onko alkoholinkäyttö psykoosin syy vai seuraus. Hän sanoi juovansa ahdistukseen kun kysyin miksi hän juo. -ap
Hei Ap!
Minä sekoisin synnytyksen jälkeen, olin mm. väkivaltainen ja uhkailin ihmisiä (mm. miestäni) asioilla, joita en terveenä edes ajattelisi. Makasin suljetulla, eristyksissäkin pidemmän aikaa, olin todella pohjalla.
Mutta pohjalta noustiin. Lääkitys auttoi ja pystyin palaamaan normaaliin arkeen, minusta tuli ihan yhteiskuntakelpoinen ja koulutusta vastaavassa työssäkin olen.
Saat tukea hoitohenkilökunnalta, sosiaalitoimesta ja Omaiset Mielenterveystyön Tukena Rystä.
Ap, isäni sairastui psykoosiin kaksi kuukautta sitten. Hän teki ja puhui myös aivan käsitämättömiä kun joutui psykoosiin. Isä on johtavassa asemassa oleva hirmuisen fiksu mies. Oli karmeaa katsottavaa kun " normaali" ihminen muuttuu mielisairaaksi :-(
Hän oli osastolla neljä viikkoa ja sai oikeanlaisen lääkityksen. Jatkaa työtään nyt normaalisti ja on muutenkin lähestulkoon ennallaan. Asiat joita hän teki psykoosivaiheessa vaivaavat häntä ja hän käy itsensä kanssa kovaa jaakobinpainia. Siksi hän on ehkä hiljaisempi kuin ennen sairastumistaan. Uskon hänen silti selviytyvän voittajana.
Toivon sinulle voimia. Puhu ammatti-ihmiselle. Älä jää yksin.
puhui ihan outojs juttuja, jotka olivat hänelle todellisia. Lääkityksen ja terapian avulla hän on toipumssaa hyvää vauhtia. psykoosioireita ei ole, mutta lääkitys jatkuu edelleen, vähitellen pienenevin annoksin. Toivomme rttä hän toipuu täysin.
Tsemppiä sinulle ja toiivotaan parasta. Puhu lääkäreigen kanssa asiasta,
Olen joutunut antamaan vauvalle korviketta koska maidontuotantoni on huonontunut ilmeisesti tästä ahdistuksesta. Mukava kuulla, että psykoosista voi parantua kokonaan :)
Aijon ottaa yhteyttä paikalliseen mielenterveystoimistoon. Ihmettelen kun ne ei sieltä sairaalasta oikein kerro mun mieheni psyykkisestä tilasta, diagnooseista yhtään mitään. Ne ei ole edes sanoneet mieheni olevan psykoosissa. Sen päätelmän tein itse. Sekin, että mieheni on lepositeissä piti mun väkisin painostaa saraanhoitajaa paljastamaan koska kummastelin, miksen saa keskustella mieheni kanssa puhelimessa. He vain kyselevät multa kaikenlaista mikä on ihan hyvä, että edes kyselevät. Heille ei ole tullut mieleenkään, että mä tarvitsisin jotain tukea tai selitystä tapahtumiin.
-ap
Vomia ap:lle.
Miehesi voi parantua.
Tämä ketju taas paljastaa millainen vääristynyt kuva ihmisillä on sairaaloista. Ihmiset luulee että automaattisesti sieltä saa tukea kriisiinsä.
Ei tosiaan saa.
Kun oma lähiomaiseni sairastui, ko. osaston ylihoitaja vain karjui mulle.
Ei sieltä mitään tukea tai tietoa saa. Kyselivät todella sairaita ja omituisia meiltä.
Tukea saa omaisten ja sairastuneisten yhdistyksestä.
Onneksi joku jo osasi neuvoa ap:tä.
Hae tukea. Tottakai sitä tarvit, vaikka sairaalan väki ei varmasti sitä tule tajuamaan.
Provoista tulee mieleen alle kouluikäinen lapsi, jonka mielestä narrailu on hauskaa. -ap
tuli vain mieleen, että olisiko noilla huimausaineilla osuutta. Niistä kun saattaa kuulemma joutua jo yhdestä kerrastakin psykoosiin, ainakin joistakin aineista.