Pienet vauvat muodissa??? :O
Kun sain esikoiseni (ihan täysiaikaisena), hän painoi vaivaiset 2900g. Tuolloin kaikki kehuivat, kuinka kauniin, pienen ja siron sain. Niin sitä pitää... jne.
Samoin huomasin kerhoissa ja puistoissa, kuinka äidit kilpailivat sillä, kuinka pieniä heidän lapsensa olivat olleet syntyessään, ja jos joku uskalsi sanoi lapsensa olleen jopa nelikiloinen, niin kaikki aivan järkyttyi lapsen koosta.
Nyt kun odotan toista lastamme, ja hänen syntymäpainoarvionsa on n.3,4kg, niin kommentit ovat olleet aivan uskomattomia " ohhoh, onpas kokoa..." " miten se nyt silleen on päässyt kasvamaan..." " noh, sinähän sen synnytät..." " mitä sinäolet oikein syönytkun noin ison saat..." " ai, vaikka Maija oli niin pieni syntyessään..."
Eli siis ilm. 3,4kg on nykypäivinä jättiläisvauva.
Luulin, että sellainen 3,5kg on keksiverto suomalaisen syntymäpaino. Mutta ilmeisesti on on tuomittu elämään koko elämänsä ylipainoisena.
(Asiasta kukkapurkkiin; esikoisen syntymäpainoarvio oli myös 3,4kg. Eli kyllähän ne voi NIIN heitellä, minkä kokoinen sieltä tulee. Mutta pointti olikin se, että minkä kokoinen lapsi " saa" olla syntyessään. Voihan olla että synnytän nyt 4,9kg lapsen ja siinä sitä onkin mammoilla ihmettelyn aihetta! ;D)
Kommentit (11)
Alle 3 kg on jo yleisen mielipiteen mukaan liian pieni. Minulle on tullut kuva. että nelikiloinen sen olla pitää. Mitä isompi sen elinvoimaisempi, ihmiset ajattelevat. Onhan se tottakin, että pieneen syntymäpainoon liittyy kohonnut diabeteksen ja sydäntautien riski.
Omani oli 3,5 kg, ja kukaan ei sanonut että potra tai iso olisi. Itse olin ihan tyytyväinen ensisynnyttäjänä, että ei isompi ollut. Arvio oli 4 kg.
Ja minulla on kyllä paljon äiti-kavereita ja lasten mitoistakin keskustellaan.
Kun kuopus syntyi niin lääkäri sanoi että keskiverron suomalaispojan mitat. Oli 51cm ja 3800g. Suurimmalla osalla kavereista on kyllä olleet pojat yli 4kg eivätkä kyllä mielestäni ole jättiläisvauvoja.=)
Meillä esikoinen syntyi rv37+0 2655g ja 47cm mitoissa ja oli aina yleisön silmiin niin pieni, suloinen ja hentonen.
Kuopus sitten otti ja syntyi mitoilla 4430g ja 52cm (rv 39+3) ja hänestä todettiin lähinnä että " ompas iso tyttö! Eipä olekaan helppoa tuon kanssa" .
Meillä vauva 2950 g syntyessään ja kaikki ihmettelevät, kuinka noin pieni. noh ihan geeneissä lienee, minä 3050g syntyessäni, mies 2920g.
Ja voi miten ihastellaan, jos jonkun vauva tosi pitkä esim. 56cm. Meidän on kirppuluokkaa 48 sentin varrellaan...
Isosta vauvasta ajatellaan heti, että tervehän se on kun noin hyvin on kasvanut ja ravintoa saanut. Kyllä se pärjää, ja komia ihminen siitä tullee..
Ei totta tuokaan. Pieni syntymäpaino ei sinänsä riski, jos on sopusuhtainen. esim. 2,8 kg ja 47 cm on oikein hyvän kokoinen, jos vaikka syntynyt rv 37-38. Syntymälaihuus sen sijaan on riski eli jos on pituuteen tai viikkoihin nähden selvästi liian vähän painoa.
yli 4 kg:n vauvoilla on suhteellisesti useammin esim. verensokeriongelmia eli ei voi sanoa, että iso painokaan olisi pelkkää plussaa.
Vierailija:
Mitä isompi sen elinvoimaisempi, ihmiset ajattelevat. Onhan se tottakin, että pieneen syntymäpainoon liittyy kohonnut diabeteksen ja sydäntautien riski.Omani oli 3,5 kg, ja kukaan ei sanonut että potra tai iso olisi. Itse olin ihan tyytyväinen ensisynnyttäjänä, että ei isompi ollut. Arvio oli 4 kg.
No joo, itse olen synnyttänyt isoja vauvoja. Esikoisen (4,7kg) kohdalla sain kuulla aika yllättyneitä ja vähän kauhistuneita kommentteja, että " noin iso, menikö kaikki hyvin?" . Toista odottaessani osasin jo ennakkoon kertoa kaikille, että mun mahasta ei sitten alle nelikiloista tule, joten varautukaa etukäteen ettei tarvi sitten kauhistella :) Olikin yllätys, että kakkonen oli vain 4,1kg, syntyi tosin pari viikkoa etukäteen ja oli tyttö. Esikoinen poika.
Mutta näin yleisesti en ole huomannut mitään pienten vauvojen muodissa olemista =) Ehkä sillä tapaa joo, että isojen vauvojen syyksi epäillään monesti äidin syöpöttelyä ja raskausdiabetesta... Eli hyvä äiti saa pienen vauvan, kun ei ole syönyt sitä suureksi ;) Mutta mulla nää isot vauvat sukurasite ja sokerit aina ok. Joten olen saanut olla rauhassa arvostelijoilta...
Ja meidän tytön syntymäpituuskin oli vain 48cm. Eli ihan isänsä mallinen. Itse olin syntyessäni sen normi 3,5kg.
En itsekään tupakoi tai käytä mitään päihteitä, eli se ei vaikuta lapsemme kokoon. :)
Ja olin koko raskausajan täysin terve ja hyvinvoiva.
Eli joko koko tuli geeneissä, taikka sitten istukassa jotakin vikaa.
Mutta tosiaan tuntui pahalta, kun ihmiset ovat järkyttyneet siitä, millaisen jättiläisvauvan olen nyt saamassa. :(
Enhän minäkään mene sanomaan kenellekään normaalipainoiselle (enkä tietenkään kenellekään muullekaan), että " oletpas sinä jattiläiskokoa, ohhoh!!!"
Noh, jos tämänkin kanssa käy kuin esikoisen, että onkin syntyessään hyvin pieni painoarviosta huolimatta, niin enköhän saa sitten taas kehuja. :( Kun niin hienosti tein pienen lapsen...
(Mitenköhän niitä pieniä tai isoja lapsia tehdään, jos äiti on odotusajan täysin terve ja ruokailutottumukset oikeat jne.)
ap
MInulle todettiin 3,5 kg vauvastani, että " hyvänpainoinen" .
En ole koskaan kuullut että pienipainoisia ihannoitaisiin. Ihan päinvastoin.
isoksi. Oli pitkäselkäinen syntyessään ja vauvana, joten lääkärit ja kätilöt arvioivat että vauva on iso.
Äitipolin lääkäri minulle vauvan koosta tuumasi, ettei 4-kiloinen vauva ole nykyään iso vaan ihan normaali vauva. 5-kiloinen alkaa olemaan iso.
3,7 kg tämä kuopus sitten painoi.
Paitsi että sitä kauhistellaan että miten synnytys meni jos vauva on ihan jätti :)
Varsinkin poikien kohdalla on havaittavissa että on hienoa jos on miehen mitat heti alusta saakka...