Voisitko elää tällaisessa parisuhteessa?
Meinasin laittaa gallupin, mutta päätinkin pyytää vapaita puheenvuoroja asiasta.
Tuli mieleen tällainen asia, että kun eräs hyvä ystäväni sai erään Facebook-fanisivun kautta yhteydenoton mukavanoloiselta mieheltä, ja viestittelyjen jälkeen molemmat osapuolet tunsivat toisiaan kohtaan sielunkumppanuutta, joka syventyi rakkaudeksi. Asianomaiset henkilöt asuvat vastakkaisella puolella maailmaa eivätkä ole tavanneet, eivätkä edes suunnittele tapaamista. He ovat intensiivisesti yhteydessä netin kautta ja ovat vajaan vuoden jälkeen päättäneet sitoutua toisiinsa ja muuttaa facebookissa stauksensa "parisuhteessa olevaksi".
Kuvailemani tapaus on siinä mielessä kaikin puolin ok, että heillä on yhteisymmärrys parisuhteensa tilasta. Omalla kohdallani tuollainen ratkaisu olisi mahdoton
Kuinkahan yleistä nyt netin aikakaudella tällaiset parisuhteet ovat ja voisitko itse sitoutua etäsuhteeseen, jossa todennäköisesti ei koskaan fyysisesti kohdata, mutta henkinen läsnäolo on kuitenkin hyvinkin tiivistä?
Kommentit (25)
En todellakaan voisi olla. Kaipaan kyllä arjen jakamista, toisen läsnäoloa, läheisyyttä ja seuraa.
Mikä takaa sen, että etäkumppani on juuri sitä, mitä väittää olevansa? Taustalla voi olla useampikin henkilö, jotka nyt vaan sattuvat jakamaan saman käyttäjätunnuksen.
Ei olis mun juttu, mutta mikäli tuo toimintamalli on jollekulle sopiva niin mikä ettei, toisten parisuhdeasiathan ei minulle pätkän vertaa kuulu.
M43
Jos rahaa ei pyydetä eikä anneta, niin ok. Huijauksissa ei heti pyydetä rahaa vaan yritetään ensin luoda läheinen suhde uhrin kanssa. Jos kyseessä huijaus, niin suhteen luominen on onnistunut. Itse muistuttaisin ystävääsi, miten jotkut ovat menettäät kymppitonneja huijareilla ja kysyisin, miten hän suhtautuisi, jos mies pyytäisi rahaa yllättävään tilanteeseen.
Ei toimisi minulla, vaikka tyttärellä toimiikin. Tosin ovat tavanneet joitakin kertoja. Ihan mukava tyyppi.
En ymmärrä ollenkaan. Ei riittäisi mulle. Kyllä fyysinen kontakti pitää olla. Tuohan voisi seurustella vaikka tekoälyn kanssa. Ja eikö saman asian ajaisi roikkua palstalla tai käydä kuppilassa avautumassa? Tosin onhan sitten toinen laita kun on s..nukke niin on fyysistä mutta henkinen puoli puuttuu.
Toi kuulostaa jotenkin niin lapselliselta ja hölmöltä, aikuiset ihmiset leikkivät olevansa suhteessa. Antaa vaikutelman jostain autisteista tai muuten syrjäytyneistä ihmisistä, jotka ei oikeaan suhteeseen edes pysty.
Kannattaa kirjoittaa vaikka yv:nä hänelle, ettei anna "seurustelukumppanilleen" rahaa. Rahan pyytämisessä menee raja. Joskus sitä näytelmää jaksetaan pitkästikin, ja se summa on aluksi huikean pieni ja tekosyy on lopulta todella hyvä. Nämä ovat usein muutaman miehen yrityksiä, eikä mitään seurustelukumppania ole - se on tavallaan rahavarkaiden yrityksen kasvot ja nimi, Oy vaan puuttuu perästä!
Pelkäisin ylipäätään kontaktia jota en ole tavannut livenä, sillä ihmisten identiteettejäkin varastetaan. Raha ei ole ainut.
Jos kyseessä on yli 50-vuotias mies (thai-suvun vaara) tai yli 70-vuotias nainen (nk. nigeriavaara), äkkiä suora puhe ja varoitus.
Vierailija kirjoitti:
Mikä takaa sen, että etäkumppani on juuri sitä, mitä väittää olevansa? Taustalla voi olla useampikin henkilö, jotka nyt vaan sattuvat jakamaan saman käyttäjätunnuksen.
Eipä se toinen osapuolikaan tiedä, mikä täällä Suomessa on oikeasti homma. Mulle ihan sama, jos ovat onnellisia niin hyvä.
Mulla toi kaatius jo facebookin parisuhdestatukseen, koska sellaisia en ole koskaan julkaissut enkä julkaise. Ja kyseessä voi olla mikä tahansa huijari, joten ensin tarvisi oikeasti tavata henkilö, eli itse olisin tuollaisessa vain siten, että olemassaoleva suhde menisi etäilyksi tai tuntisi henkilön ennestään. Randomina en olisi.
Olen törmännyt muutamaan tälläiseen. Olen itse ollut aikanaan etäsuhteissa, mutta en voi jotenkin itse kunnioittaa ihmistä, joka sanoo olevansa parisuhteessa ihmisen kanssa, jota ei ole koskaan tavannut. Antaa vähän yksinkertaisen kuvan ihmisestä, jos "on parisuhteessa" tai "seurustelee" tyypin kanssa jota ei ole edes tavannut irl. Kyllä mun mielestä nyt ainakin pariin otteeseen pitäisi tavata, jotta voidaan puhua parisuhteesta.
Eli kohta saadaan Suomeen taas uusi elätti toiselta puolen maailmaan.
Epäilemättä rakkaus on koetuksella heti kun saa pysyvän oleskeluluvan.
Mä en pidä edes kaverina tyyppiä jota en ole tavannut livenä, edes Suomessa asuvaa
Vierailija kirjoitti:
Eli kohta saadaan Suomeen taas uusi elätti toiselta puolen maailmaan.
Epäilemättä rakkaus on koetuksella heti kun saa pysyvän oleskeluluvan.
Taitaa olla Uusi-Seelanti tai Australia kyseessä. Tuskin sieltä tullaan Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Toi kuulostaa jotenkin niin lapselliselta ja hölmöltä, aikuiset ihmiset leikkivät olevansa suhteessa. Antaa vaikutelman jostain autisteista tai muuten syrjäytyneistä ihmisistä, jotka ei oikeaan suhteeseen edes pysty.
Tekisikö sinut onnellisemmaksi, että he ovat yksin ja surullisia?
Ennen ensimmäistäkään tapaamista kyse ei ole mistään parisuhteesta. Kyse on pelkästä nettituttavuudesta.
En todellakaan lähtisi tuollaiseen pelleilyyn. Kirjoitella voin ja vaihtaa ajatuksia, mutta ei se mikään parisuhde ole.
En omalla kohdalla pitäisi parisuhteena. Ei vois kehittyä edes nettituttavuus, kun en luota ihmisiin verkon yli, että ovatko oikeasti millaisia. Nykyisin voi olla vaikka tekoäly myös mukana.
Huijauksen mahdollisuus myös suuri.
Tiedän nuoria aikuisia joilla on ollut näitä. Yleensä he on vuosien saatossa kuitenkin tavanneet. Lopulta siitä tullut perinteinen parisuhde tai ystävyys.
Yksi oli täydellinen huijaus, mutta rahaa siinä ei liikkunut, en tiedä mikä oli tavoite. Tyttö sanoi irti työpaikkansa ja asuntonsa ja tilasi kontin tavaroilleen, kun selvisi että tyyppi oli joku ihan muu. Tyttö uskoi olevansa kihloissa sen kanssa.
Toivottavasti kaveri saa rahalleen vastinetta.