Miten työttömät keksivät 4 työpaikkaa kuukaudessa joihin hakea, ellei ole kunnon koulutusta?
Minä haen vaan yhtä enkä löydä mitään, en voi joka kuukausi ilmoittaa samaa henkilökohtaisen avustajan paikkaa. Taidan alkaa hakemaan vaan reilusti paikkoja, joihin ei ole mahdollisuutta ikinä päästä.
En nyt kaipaa vastauksia "mikset ole kouluttautunut" tms. kun ei korkeasti koulutetutkaan pääse edes hesen tai mäkkärin kassalle.
Kommentit (50)
Samaa ihmetellyt minäkin. Työkkärikään ei ottanut järjestämiin koulutuksiinkaan vaikka kuinka yritin sanoa, että tarvitsen hakemaani koulutusta. En ymmärrä, kun samaan aikaan lyhyemmän aikaa työttämänä ollut ja yli vuoden minua vanhempi pääsi. Tuskin hän sitä koulutusta tarvitsee, kun jää sen vuoden aiemmin eläkkeelle kuin minä. eli jossain ensi vuonna.
Täällä mitään haettavia paikkoja edes ole, niin kaikkien työttömien kanssa joita tunnen ja on juteltu, ovat sanoneet että haku pakko on alennettu yhteen kuussa ja senkin joutuvat monesti ihan vaan keksimään päästään, että saavat jotain ilmoitettua. Olen itsekkin vilkaissut vaikke kosketa itseä ja totta puhuvat. Viimeiset puolivuotta täällä on etsitty tasan yhtä lääkäriä n. 100km päässä sijaitsevaan terkkariin, muuta haettavaa täällä ei ole näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajien avustajiksi. Aakkosjäjetyksessä avoimet hakemukset. Ja 4 kuukaudessa sisään...
Voiko näin tehdä?
Eikös tää yks palkannutkin jo kouluttamattoman poikansa?
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt minäkin. Työkkärikään ei ottanut järjestämiin koulutuksiinkaan vaikka kuinka yritin sanoa, että tarvitsen hakemaani koulutusta. En ymmärrä, kun samaan aikaan lyhyemmän aikaa työttämänä ollut ja yli vuoden minua vanhempi pääsi. Tuskin hän sitä koulutusta tarvitsee, kun jää sen vuoden aiemmin eläkkeelle kuin minä. eli jossain ensi vuonna.
Riippuu käsittelijästä...
Vierailija kirjoitti:
Ja toisinpäin.
Hakemus ei ole työvoimaviranomaisen mielestä uskottava, jos akateeminen hakee duunarityöhön.
Etsivät syitä langettaa karensseja.
Mistä löytää haettavia paikkoja?? Ei tässä voi kiinan kielen tulkiksikaan hakea.
Olin viime vuonna työttömänä. Ei ollut MITÄÄN vaikeuksia täyttää tuota 4 hakua kuukaudessa. Se tuli suoritettua aina jakson ensimmäisenä päivänä. kuukaudessa laitoin 12-14 hakemusta menemään.
Lasketaanko ulkomaistenkin työpaikkojen haku mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansanedustajien avustajiksi. Aakkosjäjetyksessä avoimet hakemukset. Ja 4 kuukaudessa sisään...
Voiko näin tehdä?
Miksei voisi. Voihan sitä mihin firmaan vaan laittaa hakemuksen, eriasia sitten vastaavatko vai tarviivatko työntekijää.
Kansanedustajan avustajan homma ei mitään rakettitiedettä ole.
Tai sitten voi oma-aloitteisesti tarjoutua kansanedustajan henkilökohtaiseksi avustajaksi 😂
Ai mistä? No duunitorista. Senkun rullaa sieltä arvalla ne duunit ja väittää hakeneensa. Ei ketään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko näin tehdä?
Riippuu, mitä sinun työllistymissuunnitelmassa on sovittu, ja mihin työpaikkoihin sinun on realistista päästä, ottaen huomioon aiempi työkokemuksesi. Jos on sovittu, että haet nimenomaan siivousalan töitä, niin ei taida olla realistista hakea kansanedustajan avustajaksi. Voi ainakin vaatia kunnon selvityksen.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lasketaan. Ei sitä ole määritelty mistä sitä työtä haet. Vähintään omalta hakualueelta (olikohan 90km/3h työmatka) pitää hakea mutta voithan sä hakea sitä duunia vaikka kuusta, jos on sinulle sopivaa työtä siellä tarjolla. Ainoa määritelmä on, että siihen on oltava mahdollisuus työllistyä koulutuksen/osaamisen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu, onko niihin realistista työllistyä. Olen hakenut ulkomaisillekin työnantajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lasketaan. Ei sitä ole määritelty mistä sitä työtä haet. Vähintään omalta hakualueelta (olikohan 90km/3h työmatka) pitää hakea mutta voithan sä hakea sitä duunia vaikka kuusta, jos on sinulle sopivaa työtä siellä tarjolla. Ainoa määritelmä on, että siihen on oltava mahdollisuus työllistyä koulutuksen/osaamisen puolesta.
Lisään vielä että jos haet työtä liettuasta niin sit sun on sinne lähdettävä mikäli sitä työtä tarjotaan, tai napsahtaa karenssi. Muuten ei matka rajoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisinpäin.
Hakemus ei ole työvoimaviranomaisen mielestä uskottava, jos akateeminen hakee duunarityöhön.
Mistä löytää haettavia paikkoja?? Ei tässä voi kiinan kielen tulkiksikaan hakea.
Olin viime vuonna työttömänä. Ei ollut MITÄÄN vaikeuksia täyttää tuota 4 hakua kuukaudessa. Se tuli suoritettua aina jakson ensimmäisenä päivänä. kuukaudessa laitoin 12-14 hakemusta menemään.
Kerro niistä paikoista.
Humanisti hakee insinöörin töihin? Voi toki hakea, mutta karenssia pukkaa, koska hakemus ei ole uskottava.
Ootko pkseudulta.. Keskon varasto vetää jatkuvasti, kun jengi vaihtuu koko ajan. Suht fyysistä duunia ja työajat ovat moninaiset, mutta palkka hyvä. Kouluttavat hommaan. Sitten lentokentälle erinäisiin siivous yms tai paskalinja töihin. Työajat haastavat, palkka ok. Koulutus paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisinpäin.
Kerro niistä paikoista.
Humanisti hakee insinöörin töihin? Voi toki hakea, mutta karenssia pukkaa, koska hakemus ei ole uskottava.
No jos opiskelee jotain pitsinnypläyksen filologiaa niin oma vika....
Eihän sillä ole mitään väliä mitä työpaikkaa haet. Pääasia, että haet. Täyttää työnhaun kriteerit.
Työnantajat ovat liemessä kun on niin paljon hakijoita, jotka joutuvat vaan hakemaan ja hakemaan.
Näkee sen pakkohakemisen siinäkin, että vaikkapa pitäisi olla joku tietty koulutus, niin hakijoiden joukossa on muitakin kuin koulutusta saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Voitko laittaa avoimia hakemuksia? Niin mä tekisin. Lasketaanko se, jos laitat itsestäsi ilmoituksen johonkin, että tarjotaan työntekijää??
Kyllä sekin kelpaa työn hakemiseksi.
Voi laittaa myös työnhakusivustoille tai someen oman profiilin jossa hakee töitä tai lähettää avoimia hakemuksia. Voi myös mennä johonkin suoraan kyselemään töitä, vaikkei olisi ilmoitettu vapaasta työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä ole mitään väliä mitä työpaikkaa haet. Pääasia, että haet. Täyttää työnhaun kriteerit.
Työnantajat ovat liemessä kun on niin paljon hakijoita, jotka joutuvat vaan hakemaan ja hakemaan.
Näkee sen pakkohakemisen siinäkin, että vaikkapa pitäisi olla joku tietty koulutus, niin hakijoiden joukossa on muitakin kuin koulutusta saaneet.
Viimeksi naureskelin tälle Jyväskylän kaupunginteatterin johtajan paikkaa hakeneiden nimilistalle. Siinä on koulutukset osalla kohdillaan.
https://www.jyvaskyla.fi/uutinen/2026-04-22_jyvaskylan-kaupunginteatter…;
Minkälaisia töitä olet tehnyt aiemmin?
Mitä haluaisit tehdä?
Mitä et missään tapauksessa haluaisi tehdä?
Tuontapaisilla rajauksilla rajaat itsellesi sopivia hommia. Ilman koulutusta ja kokemusta pääsee esimerkiksi asiakaspalveluun ja kassatöihin. Hakijoitakin on tietysti paljon. Niin ja henkilökohtaiseksi avustajaksi ja muihin avustaviin töihin, ellei niihin vaadita esim. hoiva-avustajan koulutusta.
Voit myös soittaa mihin tahansa paikalliseen firmaan ja kysyä, onko heillä tarvetta työvoimalle. Sekin on hakemus.
Tee ihan tylysti lista, jossa on niitä haettavia kohteita, ja niistä kontaktoi ne max. 4 paikkaa, jos muuta ei ole kuukaudelle löytynyt.