Voiko sairauslomalla matkustaa ulkomaille?
Olen masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia sairaslomalla. Tuli mahdollisuus lähteä läheisen kustantamana alle viikon ulkomaanmatkalle. Ajatuksena myös se, että matka rentouttaisi ja piristäisi. Uskallanko lähteä, siis jos työnantaja saisi tietää?
Kommentit (47)
Voit matkustaa, mutta muista, että jos matkalla sattuu jotain, niin vakuutusyhtiö tulkitsee sen johtuvan sairaudesta, jonka vuoksi olet sairauslomalla. Jos siis auto töytäisee sinua suojatiellä ja kätesi murtuu, niin vakuutusyhtiö tulkitsee asian siten, että vika oli sinussa, olit itsemurhahakuinen tai et masentuneena jaksanut seurata liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi olla epärehellinen, vaan koitan etsiä vastausta kysymykseen, että jos työnantaja saa tietää niin voiko irtisanoa sillä perusteella? Enemmän tuli googlatessa vastauksia, että voi lähteä, jos ei vaaranna tervehtymistä, mutta onkohan sitten ihan noin. Haluaisin siis toimia avoimesti. T. Ap
Olin kauan töissä ison työnantajan palkkahallinnossa. Firmalla oli aikoinaan omat kopioituvat sl-todistuslomakkeet työterveyshuollonkin käytettävissä. Näissä oli lääkärin täytettävät ruksit sl:n statuksesta: Potilaan on pysyttävä vuodelevossa ja kotona, on pysyttävä kotona, voi liikkua ulkona jne. Lähestulkoon aina masennus antoi ruksin saa liikkua ulkona, koska katsottiin, että vapaa liikkuminen parantaa. Ala vaan suunnittelemaan reissua hyvin mielin. Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde vaan, mutta someen ei ehkä kannata laittaa mitään.
Miksi matkustaa minnekään, jos siitä ei voi kavereille kertoa facessa?
Onhan se reissulta postaamattomuus muutenkin järkevää. Jos postailet sieltä, sehän on kutsu rosmoille kotiin. Oletko aivan täysipäinen edes?
Ei hullujen ja mielisairaiden kannata matkustaa, joten pysyttele vaan osastollasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Tosin ei ehkä kannata, jos on poissa töistä sen takia, ettei voi jostain syystä poistua kotoaan
Mulla on keskivaikea masennus enkä mä vain kotona ole.
Minullakin oli - kävin töissä.
Suosittelen.
En suosittele, jos ei tunne olevansa kunnossa. Itse olin kaksi kuukautta sairauslomalla ja siltikin töihin palatessa tuntui, että olenkohan valmis tähän.
Joissakin tapauksissa se työ saa ajatukset pois sairaudesta. Älyätkö edes, että tuollainenkin vaihtoehto on olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Tosin ei ehkä kannata, jos on poissa töistä sen takia, ettei voi jostain syystä poistua kotoaan
Mulla on keskivaikea masennus enkä mä vain kotona ole.
Minullakin oli - kävin töissä.
Suosittelen.
Mä en todellakaan suosittele töitä keskivaikean masennuksen aikana. Itse kokenut ja parempi keskittyä omaan hyvinvointiin.
Ap voit ihan hyvin lähteä. Maisemanvaihdos tekee luultavasti vaan hyvää
Oletko miettinyt sitä, että masennus saattaa palata entistä kovempana, kun tulet takaisin kivalta lomamatkalta? Miksi edes olet huolissasi työpaikasta, jos se aiheuttaa masennusta ja jossa joku muu joutuu tekemään työsi? Olisiko ennemminkin aika miettiä jotakin ihan uutta?
Jos on epävarma niin kannattaa neuvotella hoitavan lääkärin kanssa. Jos matkalle lähtö tarkoittaa runsasta alkoholin käyttöä ja yökerhoissa riekkumista niin sitä tuskin kukaan lääkäri puoltaa. Jos taas rentoa yhdessäoloa ystävän tai perheen kanssa niin uskoisin että edistää toipumista.
Matkustaminen voi myös kuormittaa varsinkin jos on valmiiksi ahdistunut ja stressaajatyyppiä. Meillä ainakin puoliso ajatteli että nyt kun käydään lomalla ja ulkona syömässä ja juodaan pari lasia viiniä niin hupsista keikkaa, Minttu (nimi muutettu) paranee ja menee takaisin töihin. Ei mennyt ihan niin. Parempi olisi ollut olla kotona ja opetella uudestaan nukkumaan, syömään ja vain istumaan sohvalla. Mutta olemme kaikki erilaisia.