Kääntymisestä
Hei! Olen vähän yli 5kk tytön äiti.Tyttömme on meille esikoinen.Kysyisinkin muilta, että onko normaalia ettei tyttömme edes yritä kääntyä.Mahaltaan kääntyy joskus selälleen, mutta selältä mahalle ei edes yritä, ei oikeastaan edes kyljelle.Pitäisikö minun olla huolissaan? Kuinka voisi jumpata?
Kommentit (18)
Meillä tyttö on nyt 6,5 kk+ ja just vasta ennen 6 kk päivää oppi kääntymään, ja silloin kääntyilikin ahkerasti jotain parisen viikkoa. Siitä meni viikko-pari ja tuntuu kuin tyttö olis " unohtanut" koko kääntymisen taidon... Nyt on satunnaisesti muutaman kerran taas kääntynyt. Meille kuitenkin on kaikki asiantuntijat (neuvolatäti ja fys.terapeutti) sanoneet, että ihan aikataulussa menee. Kai se on yksilöllistä, mutta eipä meilläkään ollut kovasti edes yritystä siinä 5 kk paikkeilla.
eli meille neuvottiin, että reidestä pyörittelee lasta vatsalleen, niin sitä kautta tukee omaa oppimista.
sanottiin neuvolassa jo 3kk neuvolassa siis et kannattaa ruveta kääntelee kun vauva on selällee lattialla nii kyljen kautta mahalleen, tätä reeneta monta kertaa päivässä.meil ainaki ku kääntelin nii tyttö oppi heti ja alko ite kääntyy eka kyljellee ja siitä sitten heitti ittensä viel mahalleen...tämä oli siis 3kk..
itse on olen oman neuvolakortin mukaan kääntynyt vasta 6,5kk, en kuulemma viihtynyt lattialla ollenskaan, joten kyllä teilläkin vielä ehtii...!
Kaikki vauvat ovat yksilöitä.Jotkut eivät ala ryömiä,vaan ryhtyvät konttaamaan heti tai jotkut alkavat ryömimisen jälkeen heti nousta seisomaan ja jöttävät konttaamisen väliin.
Yleensä vauvat oppivat kääntymään 7kk mennessä,keskimäärin n.5kk iässä.Jotkut lapset jättävät kääntymisenkin väliin.
Voitte jumpata vauvaa vetämällä häntä selällä ollessa kädestä kyljelle tai reittä keikkauttamalla.
Meillä 5viikkonen poju,kääntyy mahalta selälleen=)vihaa mahalla oloa niin paljon,että kääntyy heti selälleen=)pää niin painava,että vetää ruumiin mukana,kun vääntää sen sivuun.Mutta isoveljensä ei kääntyny ikinä=)rupes suoraan ryömii joskus 7kk iässä ja siitä istumaan,lapset yksilöitä,jos muuten liikkuu ja kehittyy en ois huolissaan=)
Esikoiseni kääntyi ennen 3-kuukauden ikää, kuopukseni oppi kääyntymään lähempänä 7 kuukauden ikää.
Yleensä kai vasta 8 kk neuvolassa aletaan huolestumaan, jos vauva ei siihen mennessä ole oppinut kääntymään. Meidän tapauksessamme hieman hätäinen neuvolan terkkari antoi JO 6 kk neuvolasta lähetteen fysioterapiaan tuon kääntymättömyyden vuoksi. Tyttö oppi sitten kuitenkin tuon kääntymisen ennen ensimmäistä fysioterapia käyntiään, silti käymme siellä edelleen. Nyt tyttö on 9,5-kuinen, ihan viittä vaille konttaava, eli ehkä hitusen ikätovereitaan jäljessä kehityksen kanssa.
Noista jumppaohjeista. Ensinnäkin kun laitat lapsen maahan, laita hänet AINA selälleen. Leluja ei kannata antaa ihan suoraan käteen, vaan mieluummin hieman etäälle, jotta vauva joutuu ponnistelemaan ne saadakseen. Sitten liikeratoja kannattaa opetella siten, että rauhallisesti käännät vauvan makuuasennosta selälleen.
siis liikeratoja voi harjoitella kääntämällä vauvaa selinmakuulta vatsalleen.
eli jotkut lapset tosiaan jättävät kehitysvaiheita väliin, mutta meille fysioterapeutti painotti, että on TÄRKEÄÄ, että jokainen vaihe käydään läpi. Eli ensin kääntyminen, sitten ryömiminen, konttaaminen, ylösnouseminen, käveleminen jne. Eli kyllä sitä kääntymistä kannattaa treenata.
Sammermanni:
Kaikki vauvat ovat yksilöitä.Jotkut eivät ala ryömiä,vaan ryhtyvät konttaamaan heti tai jotkut alkavat ryömimisen jälkeen heti nousta seisomaan ja jöttävät konttaamisen väliin.
.
Kiitos viesteistänne! Luen ehkä kaikkia keskustelupalstojakin liian tarkasti kun tuntuu että kaikkien jopa 3 kuisetkin jo kääntyvät =) ja meidän tytön tyllerö vaan olla möllöttää=).Lattialla hän viihtyy hyvin ja pitääkin nyt aloittaa jokapäiväinen jumppaaminen.
Meidän neiti 6 kk kääntyy vain vatsalta selälleen, ja sitäkään ei tee aina jos ei " huvita" . Muuten olla möllöttää selällään tai mahallaan, mihinkään liikkumatta. Sen verran pyörähtää kyljelleen että jonkun lelun saa käteensä. Niin kuin moni jo sanoi, yksilöitä ovat :) Minulle sanoi th, että nauti ajasta kun on paikoillaan, myöhemmin saakin sitten juosta perässä ihan riittämiin :)
hei, olin vähän aikaa sitten vauvojen fysioterapiassa jossa sanottiin että nimenomaan selältä masulle kääntyminen vaatii vauvalta paljon, kun taas mahalta selälle kääntymiset on monesti vahinkoja. masulta pääsee helposti kyljelleen josta painovoima kaataa vauvan. ELi jos vauvaa opettaa, niin kannattaa opettaa kääntymään selältä mahalleen päin jalkaa koukistamalla ja laittamalla leluja kauemmas, ei viereen, jolloin vauvan pitää nähdä vähän vaivaa lelun saamiseksi. Ei ollut mitään puhetta minkä ikäisenä pitäisi kääntyä, se kun on niin yksilöllistä .
Alkuperäiselle kirjoittajalle: meidän tyttö oppi kääntymään vasta muutaman päivän yli seitsenkuisena. Ensin kääntyi vatsalta selälleen, parin päivän päästä selältä vatsalleen. Aiemmin ei ollut kovinkaan kiinnostunut liikkumisesta, mutta tuosta lähtien on kierinyt antaumuksella ympäri ja taas ympäri. Kuten itse sanoit, ei kannata lukea näitä palstoja turhan tarkkaan tai ainakaan verrata omaansa muihin ;)
Luin tästä viestiketjusta ekaa kertaa vauvan " jumppauttamisesta" . Me ei paljoakaan auteltu tyttö oppimaan kääntyminen vaan hoksasi oikean ajan tullen itse. Nyt on pidempään ollut kova yritys ryömintään, muttei pääse liikkeelle. Onko vinkkejä, miten voisi tukea lapsen oppimista ryömimään ja konttaamaan?
pepper:
kertoiko se fyssa miksi on tärkeää et kaikki vaiheet käydään läpi???
Ihmettelen koska suurin osa tuntemistani ja hoitamistani lapsista ja niitä on monta on jättäneet osan vaiheista väliin ja kehittyneet kuitenkin ihan normaalisti sen jälkeen. Tai jopa nopeammallakin tahdilla kuin ns. normaalisti jos nyt normaalia voi ollakaan yksilöasioissa.
Otetaan esimerkiksi minä itse. Neuvola korttia juuri luin johon hoitsu kirjoittanut 4kk kohdalle...kääntyy sekä selältä mahalle että mahalta selälle.Sitten 6kk kohdalle :ei yritä ryömiä mutta ylös nostettaessa seisoo ja pitää tuesta kiinni...siirtelee jalkoja. Sitten 7,5 kk kohtaan kirjoittanut: ottaa askelia, ei ole kontannut tai ryöminyt lainkaan. 10kk: kävelee hyvin ja lausuu sanoja jne....
Mitä siis on haittaa jos joku jää väliin kehitysvaheista? Osasin toki myöhemmin sitten myös ryömiä ja kontata jos halusin...
minäkin mietin miten voisi auttaa et hokais ton ryömimisen, kum meillä tyttö 6kk ja kääntyilly jo 3kk lähtien mut olla möllöttää vaa lattialla mahalleen ja leikkii lelujenkaa.jos laitta lelut kauemmas niin kattelee niitä vaan ja yrittää käsien varaan itteään nostaa ja murisee ja tarpeeks ku tekee näin nii sit itku tulee kun ei eteenpäin pääse..ei nosta pyllyä yhtä tai jalkoja liiluta,käsillää vaa nostaa itteää..
tuntuu hassulta tosiaan miten on fys.terap.sanonu et tärkeää et kaikki vaiheet läpi, tuskinpa monetkaa vauvat just oppikirjan mukaan menee, minäkin olen suoraan lähtenyt kuulemma konttaamaan eli jättänyt ryömisen väliin jne.eiköhän lapsi saa mennä lapsentahtisesti ja se tärkeintä ettei väkisin tarvi jotain kehitysvaihetta saavuttaa..?!
Oudoksuttaa tosiaan,että kaikki vaiheet pitäis käydä läpi...Tyttö ei ryöminyt,mutta konttas 5-kuisena.8-kuisena lähti kävelemään!Hän on aina ollut motorisesti lahjakas ja myös verbaalisesti.Koulussa nyt ekalla ja kaikki sujuu kuin tanssi.
kun olin huolestunut vauvan kääntymättömyydesta, että on normaalia jos jotkut vauvat/lapset jättävät joitakin kehitysvaiheita väliin. Taisi tietää mistä puhui, kun totesi vielä, ettei kannata ainakaan uskoa minkään keskustelupalstan keskustelijoihin, jotka väittävät, että kaikkien lapsien on käytävä läpi kaikki kehitysvaiheet samassa järjestyksessä. DDD Viisas nainen tuo lääkäri. Älä siis huolestu jos vauvasi osoittaa muuta kiinnostusta liikkumiseen. Itselläni vauva, joka ei yli 8 kk ikäisenä käänny, mutta ryömii kuin salama, harjoittelee konttaamista, istuu tuetta ja yrittää kammeta itseään ylös seisomaan jotakin vasten.
kaikki lapset oppi eri aikaa. Viihtyykö tyttönne lattialla? Laita joitain kiinnostavia väikkäitä leluja pään viereen niin että ei niihin ylety, kun ne alkava kiinnostaa yrittää kääntymistä.