rakenneultraan vai ei
Moi,
mitä mieltä olette, kannattaako rakenneultraan mennä vai ei? Täällä sitä ei siis saa neuvolasta vaan itse on käytävä yksityisellä. Kannattaisiko siellä käydä? Jos ei siis pelkästään sen vuoksi, että haluaa nähdä vauvan, niin mitkä seikat puoltaa siellä käyntiä? Ja mitä syitä taas olisi jättää väliin? Onkohan esim. liiallisesta ultraamisesta jotain haittoja?
t. ongenvapa
Kommentit (2)
vauvalle. Minulla molemmat ultraukset ovataiheuttaneet ikäviä supistuksia muutamaksi päiväksi, muttatässä raskaudessa supistelee muutenkin helposti. Sukupuoli ei todellakaan välttämättä käy ilmi rakenneultrassa, koska siellä ei tutkita sukupuolielinten rakennetta. Mutta siinä mielessä ultrasta voi olla hyötyä, että tosiaan jos vauvan kehityksessä tai kasvussa on jotain poikkeavaa, hänelle voi saada hoitoa heti syntymän jälkeen ja joskus jo kohdussa. Lisäksi raskautta voidaan alkaa seurata tarkemmin jos esim vauvan kasvu on hidastunut. Silloin voidaan toimia vauvan parhaaksi.
terveen vauvan kannalta ultra kai on ihan samn tekevä... Itse en olisi mennyt jos kunta ei olisi tarjonnut.
t:Gekko rv 25+5
Ekanakin siitä syystä, jos vauvalla on joku vialla, niin saa tarvittavan hoidon heti. Tiedetään etukäteen vika ja helpompi suunnitella hoito valmiiksi, jos sellaista heti synnyttyään tarvitsee.
Toiseksi eräs ystäväni (lääkäri sellainen) kertoi, että jos vauvalta puuttuu joku elin tai jossain elimessä on joku vika, niin jo odotusaikana voi laittaa elinsiirtojonoon. En sitten ole tarkistanut tätä mistään, onko todella näin.
Meillä tosissaan ensimmäinen ja ainoa ultra oli jo viikolla 8. Eihän siitä näkynyt kuin sydämensyke.
Ja oli se kyllä ihan kiva tietää sukupuolikin etukäteen =)