Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö raskaus mainita työhakemuksessa?

06.05.2007 |

Mielenkiintoinen työpaikka oli auki, mutta laskettu aika on heinäkuussa. Jos laitan paperit menemään, onko minun kerrottava raskaudesta jo hakemuksessa? Jos kerron, karsiudun varmasti, mutta jos en, aiheutan mahani kanssa " huomiota" , jos pääsen haastatteluun asti.

Kumpi olisi fiksumpi tapa? Työtä en kyllä taida saada, kukapa palkkaisi työntekijän, joka on heti jäämässä lomalle... Kokemuksia ja neuvoja kaipailen.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan pidä.

KL.

Vierailija
2/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... suullisesti jo sovittu työpaikka on tyssännyt raskausuutiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys- ja isyysvapaasta on ilmoitettava työnantajalle viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamista.

Työnantajan näkökulmasta mun mielestä kannattaa olla rehellinen. Jos ilmoitat työnhakuviheessa hakemuksessa, etkä siksi pääse haastatteluun, ei sinua varmasti valita sitten haastattelun perusteellakaan. Tietenkin jos yritys rekrytoi akuuttiin tarpeeseen on aika selvää etteivät he palkkaa ketään heti lomalle jäävää.

Jos olet rehellinen ja muuten sopiva työhön itselleni jäisi ainakin positiivinen mieli ja hakemuksesi jäisi vastaisuuden varalle talteen :)

Vierailija
4/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rouvaii:

Jos olet rehellinen ja muuten sopiva työhön itselleni jäisi ainakin positiivinen mieli ja hakemuksesi jäisi vastaisuuden varalle talteen :)

Ööh, ei se mitään epärehellisyyttä ole jos raskauden jättää mainitsematta :-o. Sitä ei tarvitse mainita ja sillä selvä.

Aika monessa työhaastattelussa mukana olleena voin sanoa, että teet niin hyvän hakemuksen kun suinkin (mites muutenkaan...) ja menet masuinesi mahdolliseen haastatteluun. Työnantajan homma on päättää, mitä sinun kanssasi tehdään, sun on sitä etukäteen turha murehtia :). Jos teet haastattelussa hyvän vaikutelman ja olet selvästi paras hakijoista, harkitsevat sinua tietenkin vakavasti. Se haastatteluun pääseminen on jo eräänlainen voitto. Eri aloilla suhtaudutaan ero tavoin raskauteen, omasta kokemuksesta voin sanoa että esim. opettajan viran saa kyllä paras hakija oli raskaana tahi ei. Valitettavasti joillakin muilla aloilla lienee niin, että haastattelijoiden asenne muuttuu " kiitos, mutta ei kiitos" -tyyliseksi.

Anyway, tee hakemus, raskautta on turha mainita, menet mahdolliseen haastatteluun ja loppu onkin kiinni jostain muusta kuin itsestäsi. Ainakin jäät mieleen :). Tsemppiä!

KL.

Vierailija
5/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin haastatteluun ja siellä ei kyllä jäänyt kenellekään epäselväksi, että odotan, kun maha oli jo niin iso. Haastattelussakaan eivät kysyneet raskaudesta mitään. Itse otin sen lopussa puheeksi ja sain vastaukseksi, että raskaus ei saa vaikuttaapäätökseen.

Ja mä sain sen työpaikan. :-) Se alkaisi nyt kesällä, mutta mä olen jo äitiyslomalla. Menen sitten kun menen.

Vierailija
6/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain työpaikkaa vähän ennen kuin olin jäämässä äitiyslomalle. Hakemuksessa kysyttiin, milloin voisin aloittaa, enkä halunnut valehdella, joten kerroin raskaudesta. Hakuaika meni umpeen reilu kuukausi sitten, eikä kutsua haastatteluun ole tullut. Tiedä sitten, olisinko muutenkaan päässyt haastatteluun, mutta taisi raskaudella olla ainakin osasyynsä.

Vierailija
7/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin edellisiin kommentteihin vielä huomion uuteen työpaikkaan liittyvästä koeajasta. Eli jos olet raskaana, kun saat työpaikan ja raskaus alkaa näkyä koeajan eli ensimmäisen neljän kuukauden aikana, niin on mahdollista, että työtehtäväsi sanotaan päättyvän koeajan loppuun tai koeajalla. Tämä on laitonta, mutta tapahtuu hyvin usein (juuri oli juttu Helsingin Sanomissa, kuinka yleisiä asiaan liittyvät valitukset ovat). Valittaminenkaan ei usein auta, koska työnantaja antaa takuulla jonkin toisen perustelun, miksi et ollutkaan sopiva tehtävään.

Yleisesti, on olemassa rehtejä työnantaja, mutta myös raskauden takia lainvastaisesti käyttäytyviä. Näkisin asian niin, että mitä enemmän työnantajalla on omat rahat kiinni firman toiminnassa, sitä vähemmän palkataan raskausriskisiä. Ei siis kannata luottaa ihmisten hyvyyteen, vaikka kuinka haluaisikin olla rehellinen.

Vierailija
8/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsemassani Hesarin jutussa kehotettiin muuten varaamaan aina todistaja paikalle, kun kertoo esimiehelle raskaudesta. Näin ollen riitatilanteessa tai laittoman irtisanomisen tapauksessa esimies ei voi väittää, ettei ollut tietoinen raskaudesta. Hyvin usein kuulemma näissä tapauksissa sanotaan jälkeenpäin, että päätös irtisanomisesta oli tehty jo ennen raskauden ilmituloa jne. Karu maailma!

Vierailija
9/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimessä kukaan sanoko työnantajalle hakemuksessa, edes haastattelussa. Olet työnantajalle vain yksi työntekijä monien joukossa, olen monta kertaa " urallani" nähnyt kun ihmisiä pistetään surutta pihalle työnantajan puolelta. Ei sinun tarvitse olla sen lojaalimpi työnantajallekaan, lojaalimpi kuin mitä laki vaatii. Työnantaja on kuitenkin sinun perheesi budjetista varmaankin 50-100%, joten riski on enemmän sinun puolellasi.

Sitä paitsi moni ei- raskaana oleva tai mies ei sano esim. haastattelussa, että on joku parempi työ hakusessa ja irtisanoutuu sitten kuitenkin kohta pian työsopparin laatimisen jälkeen, jos saa sen paremman jobin.

Jos työnantaja on aidosti kiinnostunut sinusta koko työuran ajan, ei yksi äitiysloma siellä tai täällä saisi olla esteenä sille, ettetkö muuten voisi tehdä työnantajalle töitä 30 v. Tiedän, etteivät työnantajan aina valitettavasti ajattele näin pitkäjänteisesti.

AJL

Vierailija
10/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuka työnantaja palkkaa työntekijän joka jää heti äippälomalle aloitettuaan työn tai parhaimmassa tapauksessa ei edes ehdi aloittaa työtä?! Samantien saa alkaa ettiin äippäloman sijaista.. Vaikka raskaus ei saakaan olla esteenä niin järki käteen! Voin sanoa rehellisesti, että työnantajana en todellakaan palkkaisi sellaista työntekijää töihin.. Anteeksi vaan mielipiteeni, ei ole tarkoitus loukata kenenkään tunteita mutta työntekijä ei ole mitenkään halpa juttu työnantajalle, siksihän vakituista paikkaa on muutenkin vaikea saada.. Mutta onnea vaan niille, jotka ovat työnpaikan saaneet! :)

Vierailija
11/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen työnantaja palkkaa, jolla on tarpeeksi varaa, ja/tai joka noudattaa lakia. Ei ole todellakaan ennenkuulumatonta, että äitiyslomalla oleva valittaisiin vakipaikkaan. Nimenomaan ne, jotka yhtään pitkäjänteisemmin osaavat asioita ajatella, eivät edes yritä tehdä asiasta ongelmaa (laitonta sellaista). Eikä aina ole kyseessä rikkaat firmat. Juuri eräs tuttuni sai köyhästä kunnasta vakituisen toimen, vaikka oli juuri jäänyt äitiyslomalle. Kyllä työnantajan kannattaa valita pätevä hakija. Miten unelm@:n kaltaiset ihmiset sitten yrittävät ennakoida sitä, että tekeeköhän joku hakijoista kenties seuraavan kymmenen vuoden aikana lapsen? Samat kustannukset silloinkin olisi kyseessä, suuremmatkin kun palkka olisi tuolloin jo isompi. Haloo!!! Älkää naiset sorsiko toisia naisia!

Vierailija
12/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan nuorena tyttönä kerroin pomolle (jolla olin jo ollut 2kk töissä) ennen kunnon työsopimuksen kirjotusta että olen viikolla 10 raskaana (taisin jopa antaa mahdollisuuden perua koko homman) mutta tämä totes että kiitos kun kerroit ja tottakai saat paikan edelleen. Ehkä en enää ihan noin aikasessa vaiheessa kertois!!

Jälkeen päin kuulin että heillä oli tilanne (päiväkodissa siis) että eräs tyttö oli saanut paikan ja vannottanut miljoonaan kertaan että ihanko varmana nyt saan jne..ja seuraavaks todennu että jää sitten äippälomalle ihan kohta. Voitte arvata että koeajan jälkeen ei ollut paikkaa enää tarjolla (oli muutenkin kyllä sopimaton työhön, oikeasti). Tässä tilanteessa pomo oli kertonut mun tapauksen ja sanonut että palkkais ehdottomasti rehellisen ihmisen raskaana kun sellaisen joka yrittää huijata (vaikkakin lakia noudattaen).

Tiedän yhdenki tapauksen jossa oli haussa vakipaikka ja hakija joka sai sen kertoi päivä sen jälkeen että jään muuten 1kk päästä äippälomalle (oli siis vika mahdollinen päivä ilmottaa asiasta) . Periaatteessa siis naisen oikeuksien puolesta ihan oikein mutta olisko sinne sitten kiva mennä töihin kun pomon kanssa sukset ristissä...

Riippuu kanssa vähän työpaikasta musta mihin jättää kertomatta ja missä kertois..jossain isossa konsernissa varmaan aivan sama jääkö siellä nyt yks kohta lomalle vai ei, mut pienemmässä on musta vähän eri asia. Mut kyllä mä ymmärrän että pomoa ketuttaa kun on saattanu vaikka kuinka monta kuukautta etsiä itelleen sopivaa alaista ja sitten kun löytää, toinen jää heti lomalle ja koko homma alkaa uudelleen.

Vierailija
13/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kuten sanoin, se olikin mun mielipide eikä tarkoituksena ole sorsia ketään eikä varsinkaan naisia. Mutta osaan kyllä ajatella asioita vähän työnantajankin kannalta, millaset prosessit työntekijän etsiminen ja perehdyttäminen on. Tokihan se riippuu paljon työtehtävästäkin. Ja tarkoitin todellakin sellasia tapauksia, joissa nainen on " viimeisillään" raskaana. Jos joku valitsisi kaikista hakijoista sellasen, joka jää just äippälomalle, asia ok. Mahtavaa, että sellaisia työnantajia löytyy tästä maasta! :)

Vierailija
14/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä niitä asiallisia, pitkänäköisiä työnantajia on olemassa! :) Itse hain opettajan virkaa, odotus oli vielä alussa, enkä tietenkään hakemuksessa asiaa maininnut. Ennen varsinaista valintaa päätin kertoa tilanteeni tietäen, että olisivat voineet valita paikkaan jonkun muunkin. Yllätyin, kun valinta kuitenkin osui minuun!

Aloitan äitiysloman pari viikkoa varhennettuna, enkä siis aloita uudessa paikassa ensi syksynä. Äitiysloman haen nykyisestä paikastani ja uusi paikka saa jäädä odottamaan. Onneksi siellä uudessa paikassa esimieskin oli sitä mieltä, että kouluista loppuisivat oppilaat, jos kukaan ei tekisi lapsia! :D

Ymmärrän kyllä, että monilla aloilla kilpailu on niin kovaa, että näitä pehmeitä arvoja, kuten perhe, ei paljon arvosteta. Mutta jokainen varmaan tunnistaa oman alansa tilanteen ja toimii työnhaussa viisaasti! Onnea odotukseen ja työnhakuun myös!

Myangel rv.19+

Vierailija
15/16 |
07.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista ja kokemuksista! Mun tapauksessa ei kyllä voi asiaa piilotella, sillä jos pääsen haastatteluun, niin laskettuun aikaan on silloin enää noin kuukausi aikaa. Eli maha näkyy kyllä! :-) Ehkä siis olisi reilua kertoa asiasta jo hakemuksessa, ettei sitten mahdollisessa haastattelussa koko huomio keskity mun mahaan... Tuskin paikkaa kuitenkaan saan, harmittaakin, kun hyvä työpaikka aukeni juuri nyt... Toisaalta olisi kiva taas katsoa, pääsisinkö edes haastatteluun, jos massua ei olisi tai jos en siitä siis heti hakemuksessa kertoisi.

Vierailija
16/16 |
08.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei munkaan mielestä sitä raskautta tarvi hakemuksessa kertoa eikä tietty haastattelussakaan. Mutta jos se näkyy päällepäin niin aika turhahan sitä on " salaillakaan" ja varsinkaan noin loppu ajasta. Edelleenkin korostan sitä, että mielipiteeni koski ns. viimeisillään raskaana olevan henkilön palkkaamista.

Mutta onhan se kiva kattoa, pääseekö ees haastatteluun ja saahan sitä haastattelukokemusta. Ja eihän sitä koskaan tiiä vaikka sais sen paikan. :) Kyllähän se harmittaa ku hyviä paikkoja tulee auki tollasessa tilanteessa mutta minkäs teet. Kyllä määkin oon katellu avoimia paikkoja raskauden aikana mutta ei ois kyllä tullu mieleenkään lähteä hakemaan, tosin mulla onkin vakkari työpaikka. Jos ois työttömänä, mikä ettei sitä voi aina kokeilla.. Tsemppiä vaan! :)