Sukupuolia on kaksi, mielenterveyshäiriöitä kuvitella muuta on enemmän
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
"Ja kun oikein tarkkaan luet intersukupuolisuudesta niin selviää ettei se ole uusi sukupuoli vaan kehityshäiriö."
Jos väitettään että ihminen on aina joko mies tai nainen mutta silti on olemassa yksilöitä joita ei voida sijoittaa kummankaan alle yksiselitteisesti niin sitten meillä on sukupuolia kolme: mies, nainen ja kehityshäiriö.
Mutta edelleen ei ole vain kahta sukupuolta jos kaikkia ei voida aina kahteen sijoittaa.
Lisääntymisbiologisesti on olemassa vain uros ja naaras. Sukusolujen puuttuminen ei ole varsinaisesti mikään erillinen sukupuoli vaan se on pikemminkin sukupuolettomuus.
Sukupuolen kokemus ja sukupuolen ilmaisu ovat eri asia.
Myös Intersukupuolisella on sukupuolen kokemus ja ilmaisu, jotka eivät riipu sukusoluista, tai tässä tapauksessa eivät riipu siitä, että niitä sukusoluja ei ole. Useimmat identifioituvat miehiksi tai naisiksi vaikka heillä ei mitään sukusoluja olisikaan!
Eikä riipu sukusoluista kenenkään muunkaan ilmaisut tai kokemukset.
Voimme sukusoluistamme huolimatta ilmaista itseämme, tai kokea sukupuolemme mitä moninaisimmilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
"Sukupuoli ei ole kokemus. Ei minustakaan neroa tule, vaikka kokisinkin sellainen olevani."
Sinulla on kuitenkin edelleen se kokemus ja se tekee sinusta erilaisen kuin jos sinulla ei olisi sitä kokemusta.
Mutta yhteiskunta ei ala kohdella häntä nerona ellei hän osoita oikeasti olevansa nero.
Kuulkaa, teidän biologia loppuu siihen mistä MINUN tunteet alkaa!
"Ymmärtänet itsekin että puhut nyt erittäin pienestä määrästä kehityshäiriöisiä ihmisiä joiden perusteella yrität vetää mutkia suoriksi kun puhutaan huomattavasti suuremmasta joukosta täysin normaalisti miehiksi tai naisiksi kehittyneitä ihmisiä jotka ovat alkaneet kokea harhoja olevan jotain muuta."
Minä olen mielihyvin puhumatta geeneistä, ulkoisesta olemuksesta ja muusta. Koska kuten itse sanoitkin, nyt puhumme juuri siitä kokemuksesta. Mikä vika on siinä jos jatkossa alamme katsoa sukupuolta useammin kokemuksena ja vähän harvemmin biologiana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sukupuoli ei ole kokemus. Ei minustakaan neroa tule, vaikka kokisinkin sellainen olevani."
Sinulla on kuitenkin edelleen se kokemus ja se tekee sinusta erilaisen kuin jos sinulla ei olisi sitä kokemusta.
Mutta yhteiskunta ei ala kohdella häntä nerona ellei hän osoita oikeasti olevansa nero.
En ihmettelisi jos kymmenen vuoden päästä jotain purkkaa jauhavaa kymppiluokkalaista pitää alkaa kohdella filosofian tohtorina jos hän kokee olevansa filosofian tohtori.
Uskomus, kokemus ja vakaumus eivät ole tieteen lajeja, niitä ei voi mitata, todentaa ja toistaa yms. Ne ovat yksilön kokemuksia itsestään ja ympäröivästä maailmasta.
"Mutta yhteiskunta ei ala kohdella häntä nerona ellei hän osoita oikeasti olevansa nero."
Ei vertaudu sukupuoleen koska sukupuolia pitäisi lähtökohtaisesti kohdella ihan tasavertaisesti joten sillä ei ole yhteiskunnallisesti merkitystä vaikka sukupuoli olisikin sen kokemuksen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
"Ymmärtänet itsekin että puhut nyt erittäin pienestä määrästä kehityshäiriöisiä ihmisiä joiden perusteella yrität vetää mutkia suoriksi kun puhutaan huomattavasti suuremmasta joukosta täysin normaalisti miehiksi tai naisiksi kehittyneitä ihmisiä jotka ovat alkaneet kokea harhoja olevan jotain muuta."
Minä olen mielihyvin puhumatta geeneistä, ulkoisesta olemuksesta ja muusta. Koska kuten itse sanoitkin, nyt puhumme juuri siitä kokemuksesta. Mikä vika on siinä jos jatkossa alamme katsoa sukupuolta useammin kokemuksena ja vähän harvemmin biologiana?
Koska 99,9+%lle sukupuoli on biologinen selkeä fakta, minkä kuvittelemisesta muuksi seuraa vain nuorison mielenterveysongelmia, piinallisia hetkiä vessoissa/pukuhuoneissa ja muuta kivaa. Mitään positiivista siitä ei seuraa että ihmisten päät sekoitetaan näillä harhoilla.
"Uskomus, kokemus ja vakaumus eivät ole tieteen lajeja, niitä ei voi mitata, todentaa ja toistaa yms. Ne ovat yksilön kokemuksia itsestään ja ympäröivästä maailmasta."
Höpsistä. Ihmisten kokemuksia ja vakaumuksia tutkitaan jatkuvasti tieteellisesti. Sitä ei vain tehdä millään mittalaitteilla vaan kyselyillä.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta yhteiskunta ei ala kohdella häntä nerona ellei hän osoita oikeasti olevansa nero."
Ei vertaudu sukupuoleen koska sukupuolia pitäisi lähtökohtaisesti kohdella ihan tasavertaisesti joten sillä ei ole yhteiskunnallisesti merkitystä vaikka sukupuoli olisikin sen kokemuksen mukainen.
Vertautuu täysin siihen että itseään neroksi kuvitteleva pitäisi hyväksyä Mensaan samalla lailla kun itsensä naiseksi kuvitteleva mies pitäisi hyväksyä naisurheiluun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ai ei? Seksiaakkosväellä on välittömästi naama norsunvitulla jos heitä ei kohtele jos sinä sukupuolena kuin harhoissaan ovat."
Perustuuko tuo sinun omaan kokemukseesi vai vain mielikuviin. Minä olen kyllä selvinnyt oikein hyvin kun vain kohtelen muita ihan vain ihmisinä. Muita tarvitsee harvoin kohdella nimenomaan jonain sukupuolena.
Kuule maailma on täynnä "It's ma'am!" videoita missä t r a nsut vaatii milloin minkäkin mestan cancelointia kun väärinsukupuolitettiin.
Sinä itse valitset millä maailmasi täytät. Keskivertoihminen ei kohtaa noita "It's ma'am" videoita, joita sinä suurkulutat, kertaakaan elämänsä aikana.
Kyllä kohtaa, sitä paitsi kuka meistä on keskivertoihminen?
Jos seuraa aikaansa, kohtaa kyllä tuollaisiakin videoita tms. Esim. translain yhteydessä niitä näkyi, jos halusi perehtyä yhtään siihen puoleen inhimillisestä elämästä. Ja ihan tavallisena ihmisenä.
"Koska 99,9+%lle sukupuoli on biologinen selkeä fakta, "
Jolla on merkitystä lääketieteellisesti. Mutta ei siinä pitääkö viranomaisen rekisteriin laittaa rasti kohtaan mies tai nainen. Sen koko rastin voisi aivan hyvin jättää kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska 99,9+%lle sukupuoli on biologinen selkeä fakta, minkä kuvittelemisesta muuksi seuraa vain nuorison mielenterveysongelmia, piinallisia hetkiä vessoissa/pukuhuoneissa ja muuta kivaa. Mitään positiivista siitä ei seuraa että ihmisten päät sekoitetaan näillä harhoilla.
Jaa niin unohdin listalta sen että naisurheilu muuttuu vitsiksi jos sinne kaikki hasbeen miesurheilijat pääsee loistamaan pelkällä ilmoituksella.
"Jos seuraa aikaansa, kohtaa kyllä tuollaisiakin videoita tms."
Pointti oli kai että noiden videoiden mukaista käytöstä ei tosielämässä juuri kohtaa. Ihmiset ovat yleensä kasvokkain paljon mukavampia kuin netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei, ei ole. En vain sekoita biologiaa ja tapaa ilmaista itseään toisiinsa. Jokaisella on oikeus ilmaista itseään kuten parhaiten taitaa, mutta se ei ole tiedettä."
Tiede tutkii maailmassa esiintyviä ilmiöitä. Jos moninaisia sukupuolia käytännössä esiintyy, tiede tutkii myös sellaisten ilmenemistä ihan tieteellisesti.
Se vasemmiston progressiivinen paatos ei ole edelleenkään tiedettä sen enempää kuin kirkon jeesustelukaan, vaikka sitäkin yhä "tutkitaan".
Selvästi tiede on sinulle hyvin vaikea asia käsitteenä.
Mitä jos pyytäisit vaikka tekoälyä kertomaan sinulle mitä tiede tarkoittaa?
On kyllä heikko todellisuuden taju ja kyky olla utelias tai oppia uutta ap:lla ja muilla jankuttajilla.
Vierailija kirjoitti:
"Koska 99,9+%lle sukupuoli on biologinen selkeä fakta, "
Jolla on merkitystä lääketieteellisesti. Mutta ei siinä pitääkö viranomaisen rekisteriin laittaa rasti kohtaan mies tai nainen. Sen koko rastin voisi aivan hyvin jättää kokonaan pois.
Ei voi. On sillä muutakin merkitystä jos et ole sattunut huomaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ai ei? Seksiaakkosväellä on välittömästi naama norsunvitulla jos heitä ei kohtele jos sinä sukupuolena kuin harhoissaan ovat."
Perustuuko tuo sinun omaan kokemukseesi vai vain mielikuviin. Minä olen kyllä selvinnyt oikein hyvin kun vain kohtelen muita ihan vain ihmisinä. Muita tarvitsee harvoin kohdella nimenomaan jonain sukupuolena.
Kuule maailma on täynnä "It's ma'am!" videoita missä t r a nsut vaatii milloin minkäkin mestan cancelointia kun väärinsukupuolitettiin.
Sinä itse valitset millä maailmasi täytät. Keskivertoihminen ei kohtaa noita "It's ma'am" videoita, joita sinä suurkulutat, kertaakaan elämänsä aikana.
Kyllä kohtaa, sitä paitsi kuka meistä on keskivertoihminen?
Jos seuraa aikaansa, kohtaa kyllä tuollaisiakin videoita tms. Esim. translain yhteydessä niitä näkyi, jos halusi perehtyä yhtään siihen puoleen inhimillisestä elämästä. Ja ihan tavallisena ihmisenä.
Periaatteessa sanot nyt, että keskivertoihmisen pitäisi "perehtyäkseen asioihin" rymytä jossain netin algoritmien kaninkoloissa. Ehkä moni ryömiinkin niissä, se on eri asia onko se hyväksi yhtään miltään kannalta.
"Jaa niin unohdin listalta sen että naisurheilu muuttuu vitsiksi jos sinne kaikki hasbeen miesurheilijat pääsee loistamaan pelkällä ilmoituksella."
Urheilun jako miehiin ja naisiin ei ole ollut täysin ongelmaton ennenkään. Tunnettujakin tapauksia urheilijoista joita oli hankala sijoittaa varmasti jompaan kumpaan on ollyt vuosikymmeniä ennen kuin koko asiasta muuten puhuttiin missään.
Parempi olisikin kun luotaisiin selkeät geeneihin, hormonitasoihin, ja muihin vastaaviin perustuvat rajat joilla määritellään kuka missäkin sarjassa saa olla. Silloin ei tule näitäkään ongelmia kuin oli vaikka viime olympialaisissa jossa nyrkkeilijä oli kotimaastaan saanut passin naisena vaikka hän oli todella monen mielestä mies. Mutta kun passissa luki nainen niin hänen oli pakko antaa kilpailla naisten sarjassa.