Kela: Suojaosien poisto vähensi osa-aikatyötä- kokoaikatyö ei kasvanut!
Työttömien osa-aikatulot pienenivät sen jälkeen, kun Orpon hallitus poisti työttömyysturvan ja asumistuen suojaosat, Kela kertoo. Muutos voi kertoa siitä, että "perusturvan saajat ovat valinneet työskennellä vähemmän".
Suojaosan poistamista perusteltiin hallituksen esityksessä sillä, että suojaosa heikentää työntekijän kannustimia työllistyä kokoaikatyöhön, Kela muistuttaa.
"Aiempi tutkimus osoittaa, että suojaosa lisäsi työttömien osa-aikaista työntekoa, mutta vaikutus kokopäivätöihin siirtymiseen oli vähäinen."
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/1909cbc6-bc8d-4f10-85a4-828875a04662
Yllätys. Tutkittua tietoa vastaan hallitus väitti suojaosien poistamisen lisäävän kokoaikatyötä.
Kommentit (108)
Olen odottanut osa-aikatyön alkamista ja ajattelin, että se helpottaa taloudellista tilannetta edes vähän. Laskin juuri, kun saan ne 400e bruttona, siitä ensin vähennetään 50%. Sitten koko summasta verot ja pakolliset sivukulut. Jää noin 120e neljästäsadasta. Siitä vähennetään vielä matkakulut. Ei tilanne paranekaan käytännössä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yritykset eivät halua tarjota kokoaikatyötä. Hallitus ei tajua tätä.
Teen osa-aikatyötä julkisella alalla. Palkka on n. 2500 e/kk bruttona joten en ole osa-aikatyön lisäksi oikeutettu mihinkään tukiin.
Olen ollut huomattavasti vähemmän sairaslomilla kuin 100 % työaikaa tekevät. Pariin vuoteen en ole ollut edes flunssan takia sairaslomalla tai sitten olen sairastunut lyhyisiin tarttuviin virustauteihin silloin kun olen vapaapäivillä. Jotkut jotka tekevät 100 % työaikaa, ovat vähintään 20 % työajasta sairaslomalla vuoden mittaan.
Joten on osa-aikatyöstä työnantajalle myös tämä etu. Sairauslomat tulevat hyvin kalliiksi työnantajille.
Tässä osa-aikatyöntekijän elämä nykyihallituksen aikana:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8eb42737-d4c3-40ba-8346-ebdfe14368da
On varmasti kiva, kun ajaa töissä pakettiautoa kahden tunnin unilla. Sehän hyvin loppuu.
Oikeasti tuo jutun henkilö kuuluisi vähintäänkin osittaisellle sairauseläkkeelle Crohnin taudin takia.
Muuten työttömät ilmeisesti kuuluvat hallituksen mielestä juuri tuonne. Kokoaikatyöttömällä on vielä vähemmän rahaa kuin hänellä. Hänellä töitä sentään 12 tuntia, josta noin 120 nettona tienannee, mistä voi jäädä käteen työttömyyskorvauksen vähennyksen jälkeen viitisen kymppiä.
Nämä leikkaukset olivat juuri se kriittinen asia, joka vei mahdollisuuden elää, koska ennen työttömyyskorvauksella pärjäsi nipin napin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuaa ne. Rikkaille riittää enemmän rahaa kun kansaa kurjistetaan.
Rikkaat itkee jos niiltä viedään 50% veroa, mutta köyhille se onkin sitten ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuaa ne. Rikkaille riittää enemmän rahaa kun kansaa kurjistetaan.
Tässä rakennetaan parhaillaan täysin tietoisesti orjamarkkinoita.
Menkää töihin ..menkää töihin... 🎶🎶🎶🎶
Hyvä kun muutaman keikan kuussa tekijät katosivat kuvasta, niin jäljelle jäi ne, jotka nyt voivat elää täysillä keikkaduuni tunneilla.
- sotekeikkaa viime vuonna 44000 brutto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menee tekemään jonkun osa-aikaisen pikkuhomman, josta saa vaikka 300 euroa bruttona palkkaa, niin tuon palkan hyöty on vain 150 euroa, koska Kelan bruttotuesta vähennetään pois puolta palkkaa vastaava summa.
Suojaosan kanssa hyöty oli kokonainen Kelan tuki + koko saatu palkka eli tuo 300 euroa siihen päälle. Se kannusti tekemään lyhytaikaisiakin osa-aikatöitä.
Joten ei mikään ihme, jos ei osa-aikatyö ja satunnaiset keikat enää kiinnosta, jos hyöty siitä jää johonkin reiluun sataseen. Semmoiset työt voi laskea liki hyväntekeväisyystöiksi.
Itse kyllä juuri otin sellaisen työn vastaan, koska haluan edes sen 150 e lisärahaa korvausten päälle. Ja jos en ottaisi sitä työtä vastaan, niin menettäisin työttömyyskorvauksetkin. Kyllä se silti vituttaa mennä sellaiseen työhön, josta ei juuri taloudellista apua ole.
Eli 300 euron bruttopalkkaan asti palkkaeuro puolittuu? Jos saa matalapalkka-alalla vaikka jonkun 12 e/h niin se onkin sitten kivasti niin paljon kuin 6 euroa palkkaa tunnilta. Täydestä 8 tunnin päivästä ei tule kuin 48 euroa miinus verot ja muut maksut, eli jääkö edes 30 euroa päivän kähdeksan tunnin työstä käteen?
Kyllä kai se puolittuu siitä eteenpäinkin.
Laita perskokkare asialle ja mene itse perässä korjaamaan heidän aiheuttamat vahingot.