Kela: Suojaosien poisto vähensi osa-aikatyötä- kokoaikatyö ei kasvanut!
Työttömien osa-aikatulot pienenivät sen jälkeen, kun Orpon hallitus poisti työttömyysturvan ja asumistuen suojaosat, Kela kertoo. Muutos voi kertoa siitä, että "perusturvan saajat ovat valinneet työskennellä vähemmän".
Suojaosan poistamista perusteltiin hallituksen esityksessä sillä, että suojaosa heikentää työntekijän kannustimia työllistyä kokoaikatyöhön, Kela muistuttaa.
"Aiempi tutkimus osoittaa, että suojaosa lisäsi työttömien osa-aikaista työntekoa, mutta vaikutus kokopäivätöihin siirtymiseen oli vähäinen."
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/1909cbc6-bc8d-4f10-85a4-828875a04662
Yllätys. Tutkittua tietoa vastaan hallitus väitti suojaosien poistamisen lisäävän kokoaikatyötä.
Kommentit (69)
Mitä Kela tietää opiskelijoitten, eläkeläisten ja perhevapaalla olevien osa-aikatyöstä? Jos niitä töitä on on yhtä paljon kuin ennenkin, niitä tekee nyt joku muu kuin työttömyyskorvausta saavat.
Ja yllättyneitä olivat? En minä ainakaan, tämä oli aivan looginen seuraus tuosta. Kokoomuksen uskomaton talousosaaminen on tiedetty aina. Aivan sutta ja sekundaa. Ja nämä vielä puhuvat Tanskan mallista, siellä kyllä tuetaan osa-aikatyötä huomattavasti enemmän kuin Suomessa koskaan.
Harmittaa, kun tuntuu, ettei puoluekentällä ole ketään järkevää. :/
Vierailija kirjoitti:
Teen samalla lailla osa-aikatöitä kuin ennenkin. Nyt vaan pimeänä.
Fiksu juttu. Kaikille vaan ei ole mahdollista tehdä pimeänä. Muttao eihän osa-aikatyö kannata Suomessa, kun palkat muutenkin pienet ja kokoaikatyötä ei kaikki saa tai pysty tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin
Joo heti, kun SÄ tuut hakemaan ja kannat mut työpaikalle, jossa työstä maksetaan palkkaa. Siihen asti jatkan sohvalla makaamista.
* Nonni, hopihopi, tuhannet työttömät mun lailla odottaa sua hakemaan meitä töihin 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritykset eivät halua tarjota kokoaikatyötä. Hallitus ei tajua tätä.
Tajuaa ne. Rikkaille riittää enemmän rahaa kun kansaa kurjistetaan.
Tässä rakennetaan parhaillaan täysin tietoisesti orjamarkkinoita.
Miksi esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa tuetaan osa-aikatyötä. Esim monet äidit tekee osa-aikatyötä. Suomessa on oltava kokoaikatyöntekijä, tai sitten työtön. Kaikista ei ole kokopäivätyöhön terveyssyistä tai muista syistä. Suomessa asiat on huonosti tyhmien päätösten ja huonon työpolitiikan johdosta.
Pimeänä joudun nyt tekemään töitä jos jotain saan ..ei muuten selviä laskuista ja ruokaan ei jää yhtään rahaa.Asun pienessä asunnossa yksin ja menoja ei pysty enää vähentämään.Tunnen itseni yhteiskunnan loiseksi,vaikka koko ajan on haku päällä kokoaikatöihin.
Olen tehnyt varasto- ja logistiikan parissa kymmenen vuotta töitä .Firma meni konkkaan ja jäin työttömäksi.
Parhaani olen työnhaussa yrittänyt ,mutta ei mitään löydy.
Hallitus syyllistää ,että menet töihin..mutta missä sitä työtä on .Ei ainakaan Pirkanmaalla ,joka alueena on iso.
Ahdistaa ja ottaa päähän.Hallituksen toimet ovat vääriä,koska töitä ei ole kokopäiväisesti ja osa-aikainen kauan ei enää kannata.Tätäkö haluttiin että köyhyys lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritykset eivät halua tarjota kokoaikatyötä. Hallitus ei tajua tätä.
Tässä rakennetaan parhaillaan täysin tietoisesti orjamarkkinoita.
Tämä. Köyhältä poltetaan omaisuus, jos jää työttömäksi. Tuella ei ole mahdollista elää, niin pieni on. Töitä ei ole. Sitten on pakko osallistua työllisyyspalvelujen orjatyöhön tai koulutukseen. Noista jos mainitset työnantajalle, et koskaan elämässäsi tule enää työllistymään. Sen sijaan ehdottoman kiellettyä on opiskella omatoimisesti jotain kehittävää. Tuet napsahtaa poikki ja kytätään kuin paholaista. Olen kuullut että vapaaehtostyöstäkin
rangaistaan. Sitähän voisi työllistyä, kun tekee jotain järkevää, mistä kertyy osaamista. Mutta ei, orja on pidettävä aisoissa.
Kaffebulla kirjoitti:
Ei ole veronmaksajien tehtävä kustantaa kenellekään mitään dowshiftailua. Meillä on nyt jo todella progressiivinen verotus, pienillä tuloilla et maksa käytännössä mitään veroa.
Ei toki, mutta mieluummin makselen dowshiftailua, kun loppuunpalamisen aiheuttamia pitkiä saikkuja ja kuntoutumisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persiistä! Teen nykysin osa-aikatyötäni 5 euron 50 sentin tuntipalkalla koska siitä napataan veroja 50 prosenttia. Ei se muita kaiketi työllistä mutta mulla, vanhankansanihmisellä, on työhaluja.
Niin minultakin napataan YLI 50 % veroja ja teen kokoaikatyötä, enkä saa mitään tukiakaan.
Olet niin kovatuloinen, että et tarvikaan tukia. Putäskö lisää just sun vaan vielä saada. Mikä susta niin ihmeellisen tekee.
Yrityksille sanktioita, jos palkkaa uusia vaikka enrisillä ei tarpeeksi tunteja. Sakkoja menemään.
Itse olen aina tehnyt osa-aikatyötä, minulla on adhd ja olen autisminkirjolla, ja kokopäivätyö johtaa kohdallani aina loppuunpalamiseen viimeistään puolen vuoden jälkeen. Testattu on. 60-80% työajalla pysyn työkykyisenä ja voin hyvin, piirteeni myös auttavat töissä siten, että saan saman verran aikaan kuin kokopäivätöitä tekevät. Se siihen loppuunpalamiseen johtaakin, että kun olen töissä niin teen hyperfokuksessa täysillä töitä, enkä osaa säädellä omaa jaksamista työajan puitteissa, eli pitää taukoja tai ottaa välillä rennommin jne. Palautuminen onnistuu vain kotona, ja tarvitsen vähintään sen 3 vapaata putkeen, jotta aivot oikeasti rauhoittuvat.
Minun kaltaisiani ei yhteiskunnassa ymmärretä eikä tueta ollenkaan, taloudellinen tappio osa-aikatyöstä jää omaksi tappioksi ja eläkekertymä todella pieneksi. Kerron tarinani vain siksi, että uskon kaltaisiani olevan paljon osa-aikatyötä tekevissä, ja kyse on tuolloin vain järkevästä ja taitavasta kyvystä toimia oman jaksamisen rajoissa. Yhteiskunnalle tulee kalliimmaksi uuvuttaa neuroepätyypilliset työkyvyttömiksi ja maksaa heille sitten sairaspäivärahoja ja eläkettä. Työelämä, jossa on vaihtoehtoina olla mukana 100-prosenttia tai ei ollenkaan, on yhteiskunnan tuottavuuden kannalta todella typerä, sillä se rajaa niin paljon porukkaa ulkopuolelle.
Oma työnantajani on aina ollut panokseeni tyytyväinen, ja elämäntapani on mahdollinen sillä sain 15 vuotta sitten perintöä, joka mahdollisti asunnon oston ja vähän jäi myös sijoituksiin. En siis tarvitse yhteiskunnan tukia. Ilman tätä omaisuutta en voisi elää näin, vaan todennäköisesti olisin työelämän ulkopuolella kokonaan.
Onhan se vähän ikävää että työssä käyminen lisää kustannuksia niin paljon ettei saa edes omiaan takaisin. Se ei kovin paljon motivoi tekemään satunnaisia tunteja. Kokoaikaista työtä ei tässä maassa ole kaikille tarjolla.
Tämän takia koulutuksesta leikataan. Ei ole kivaa, ettei totuus vastaa kuvitelmia.
Sun ajatusmaailma:
Sossuelättinä kehdosta hautaan.
Mitään ei osata tehdä itse, minkäännäköistä oma-aloitteellisuutta ei ole.
Muiden pitää se työpaikkakin antaa, jotta sitä riistäjäpomoa voisi katkerana vihata.
Jos kaikki sossutuet otettaisiin pois, jäisivät vaan oikeasti sairaat ja työkyvyttömät autettaviksi. Silloin raha riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin
Joo heti, kun SÄ tuut hakemaan ja kannat mut työpaikalle, jossa työstä maksetaan palkkaa. Siihen asti jatkan sohvalla makaamista.
* Nonni, hopihopi, tuhannet työttömät mun lailla odottaa sua hakemaan meitä töihin 🥰
Ei susta ole mihinkään.
Et osaa mitään, niin kukaan ei tarvitse sun työpanosta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkaansa! Tämä EI pidä paikkaansa!
- Riikka Purra
https://www.tiktok.com/@laurilinden/video/7247413976798088475
Joku voisi kertoa Riikalle ja Petterille, että suojaosa on epäsuora yritystuki- ei sosiaalituki.
Johan palautuisi suojaosa hetkessä ja nostettaisiin 900 euroon.
Minua kysyttiin lomautuksen aikana tekemään päivän keikka. Kieltäydyin.
Ansiopäiväraha olisi mennyt uuteen käsittelyyn ja myöhästynyt pari viikkoa.
Pari viikkoa laskut maksamatta. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aina tehnyt osa-aikatyötä, minulla on adhd ja olen autisminkirjolla, ja kokopäivätyö johtaa kohdallani aina loppuunpalamiseen viimeistään puolen vuoden jälkeen. Testattu on. 60-80% työajalla pysyn työkykyisenä ja voin hyvin, piirteeni myös auttavat töissä siten, että saan saman verran aikaan kuin kokopäivätöitä tekevät. Se siihen loppuunpalamiseen johtaakin, että kun olen töissä niin teen hyperfokuksessa täysillä töitä, enkä osaa säädellä omaa jaksamista työajan puitteissa, eli pitää taukoja tai ottaa välillä rennommin jne. Palautuminen onnistuu vain kotona, ja tarvitsen vähintään sen 3 vapaata putkeen, jotta aivot oikeasti rauhoittuvat.
Minun kaltaisiani ei yhteiskunnassa ymmärretä eikä tueta ollenkaan, taloudellinen tappio osa-aikatyöstä jää omaksi tappioksi ja eläkekertymä todella pieneksi. Kerron tarinani vain siksi, että uskon kaltaisiani olevan paljon osa-aikatyötä tekevissä, ja kyse on tuolloin vain järke
No eihän asia sit koske sinua laisinkaan ku kerta lisäksi et kelatukia edes hae eli ei ole rahapulaa.