Kela: Suojaosien poisto vähensi osa-aikatyötä- kokoaikatyö ei kasvanut!
Työttömien osa-aikatulot pienenivät sen jälkeen, kun Orpon hallitus poisti työttömyysturvan ja asumistuen suojaosat, Kela kertoo. Muutos voi kertoa siitä, että "perusturvan saajat ovat valinneet työskennellä vähemmän".
Suojaosan poistamista perusteltiin hallituksen esityksessä sillä, että suojaosa heikentää työntekijän kannustimia työllistyä kokoaikatyöhön, Kela muistuttaa.
"Aiempi tutkimus osoittaa, että suojaosa lisäsi työttömien osa-aikaista työntekoa, mutta vaikutus kokopäivätöihin siirtymiseen oli vähäinen."
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/1909cbc6-bc8d-4f10-85a4-828875a04662
Yllätys. Tutkittua tietoa vastaan hallitus väitti suojaosien poistamisen lisäävän kokoaikatyötä.
Kommentit (69)
Persiistä! Teen nykysin osa-aikatyötäni 5 euron 50 sentin tuntipalkalla koska siitä napataan veroja 50 prosenttia. Ei se muita kaiketi työllistä mutta mulla, vanhankansanihmisellä, on työhaluja.
Sehän vain kertoo siitä, että tuet eivät ole ainakaan liian matalat.
Ongelma oli siinä että ei ollut kokoaika töitä mihin olisi voinut siirtyä tuosta noin vain.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin
Perustakaa yritys. Koirat kaipaa kusetusta.
Yritykset eivät halua tarjota kokoaikatyötä. Hallitus ei tajua tätä.
Vierailija kirjoitti:
Persiistä! Teen nykysin osa-aikatyötäni 5 euron 50 sentin tuntipalkalla koska siitä napataan veroja 50 prosenttia. Ei se muita kaiketi työllistä mutta mulla, vanhankansanihmisellä, on työhaluja.
Niin eihän noista kuntouttavasta enempää voikkaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Minimipäivärahoille ja minimituloilla ollaan pienessä hetkessä pakkasen puolella. Näillä ihmisillä ei ole varaa tehdä osa-aikatyötä.
Itse teen 50 % ja saan hyvin vähän ansiosidonnaista. Kokoajan vähemmän. Ei pelkästään suojaosan poisto vaan 75% tason lasku on järjetön. Ansiosidonnaista saa nykyään peruspäivärahaa verran. Minulla toki on palkka enemmän kuin minimi.
Ei ole veronmaksajien tehtävä kustantaa kenellekään mitään dowshiftailua. Meillä on nyt jo todella progressiivinen verotus, pienillä tuloilla et maksa käytännössä mitään veroa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ja siitä, että oltiin kykeneväisiä työntekoon, mutta vain sellaiseen määrää, ettei tuet pienene.
Vierailija kirjoitti:
Tein ennen osa-aika ja keikkatöitä. Työvaatteet piti hankkia itse ja työssäkäymisestä aiheutuu työmatkakuluja. Jouduin lainaamaan ystävältäni kerran rahaa bussilippuun jotta pääsin töihin koska eräällä työnantajalla oli tapana maksaa palkat myöhässä. Työstä aiheutuu usein myös kuluja, alussa piti ostaa työkengät ja vaatteet. Kampaajalla piti käydä useammin ja ulkonäköön yrittää panostaa edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Miltä vuodelta tää kommentti on? Kukaan ei oo kertonut, että "sivutyölle" ei ole enää vuosiin ollut omaa verokorttia? Hyvä yritys...
Kenen hallitus odottaa tekevän ne osa-aikatyöt jotka eivät muutu (sellaistako kuvittelevat?) kokoaikatöiksi?
Suojaosahan voidaan palauttaa kunhan ensin on leikattu sosiaaliturvasta sen tuoma tappio.
Kaffebulla kirjoitti:
Ei ole veronmaksajien tehtävä kustantaa kenellekään mitään dowshiftailua. Meillä on nyt jo todella progressiivinen verotus, pienillä tuloilla et maksa käytännössä mitään veroa.
Tämähän se on ongelma. Mutta pitää muistaa, että myös osa-aikatyötä tekevät kuuluvat veronmaksajiin. Eikä osa-aikatyön tekeminen läheskään aina ole oma valinta. Ehkä tuon tuen voisi kohdentaa jotenkin niin, että omasta halustaan downsiftailevalla ei olisi suojaosaa, mutta osa-aikatöihin joutunutta työntekijää tuettaisi kuitenkin paremmin?
Teen samalla lailla osa-aikatöitä kuin ennenkin. Nyt vaan pimeänä.
Tämä ei pidä paikkaansa! Tämä EI pidä paikkaansa!
- Riikka Purra
https://www.tiktok.com/@laurilinden/video/7247413976798088475
Vierailija kirjoitti:
Ongelma oli siinä että ei ollut kokoaika töitä mihin olisi voinut siirtyä tuosta noin vain.
Mä en ole saanut kokoaikatöitä. Enkä ole siirtynyt mihinkään. Mutta kieltämättä nyt on osa-aikatöissä tarjolla enemmän lisävuoroja tekevälle kuin vuosi sitten. Eli se mikä näyttää vaatimattomalta paperilla saattaa tosiasiallisesti olla liki täydet työtunnit käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Niin minultakin napataan YLI 50 % veroja ja teen kokoaikatyötä, enkä saa mitään tukiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole saanut kokoaikatöitä. Enkä ole siirtynyt mihinkään. Mutta kieltämättä nyt on osa-aikatöissä tarjolla enemmän lisävuoroja tekevälle kuin vuosi sitten. Eli se mikä näyttää vaatimattomalta paperilla saattaa tosiasiallisesti olla liki täydet työtunnit käytännössä.
Mutta ymmärrän hyvin, ettei kaikki ihmiset voi kirjoittaa työsopparia 25 viikkotunnille tai vähemmälle. Vaikka käytännössä saisikin sitten lisävuoroja.
Menkää töihin