Sappikivet ja raskaus

Vierailija

Mulla on todetttu sappikivet ja oon leikkausjonossa. Arvioitu leikkausaika on syyskuun tienoilla. Nyt on iskenyt päälle aika hillitön vauvakuume. Mitä tapahtuis, jos tulisin raskaaksi ennen sitä leikkausta? Oon ollu tähän asti toisen lapsen hankkimista vastaan, ja nyt tuli sitten hinku saada sellainen pieni vauva meille...=) Pelottaa, että puolen vuoden päästä mieli taas muuttuu ja toista lasta ei meille koskaan tule.

Kommentit (8)

Vierailija

Sappikivien poisto/ leikkaus tehdään aina nukutuksessa, ja se ei ole sikiölle hyväksi. Hyväksi eivät ole myöskään ne vahvat ja voimakkaat opiodit, joita kipulääkkeeksi saat sekä leikkauksen jälkeen, että ennen leikkausta jos sappikivikohtaus iskee. Saatat jopa altistaa lapsesi keskenmenolle (kova kipu, nukutus, kipulääkkeet jne jne).

Joten suosittelen lämpimästi että suunnittelette raskautta vasta leikkauksen jälkeen.

Vierailija

Että kävisin siinä vasta sitten joskus synnytyksen ja imetyksen jälkeen. Mietin vaan, että onko " järkeä" raskautua ihan tietoisesti, vaikka tietää sappikivistä? Onko niistä kivistä sinänsä jotain haittaa sikiölle?

Vierailija

kovien sappikohtausten takia sairaalaan jolloin päättivät että leikattava on. kivutolivat niin pahat. Leikkaus meni hyvin mutta raskaus meni kesken jonkin aikaa leikkauksen jälkeen. Ilmeisesti oli liian kova paikka sikiölle. Ja ilmeisesti raskaus pahensi tuota sappivaivaa sillä ennen raskautta ei kaverilla ollut ollut juurikaan oireita eli sappikivistä ei tiedetty.

Itse en siis lähtisi riskeeraamaan raskautumalla tarkoituksella jos tietää että on sellainen vaiva joka vaatii leikkausta. 9kk on pitkä aika jos alkaa tulla kovia kipuja ja leikkaus taas raskaana ollessa iso riski sikiölle.

Vierailija

Ehdottomasti suosittelen leikkausta ensin ja senkin jälkeen vähän aikaa huilimista ennen raskautta. Itseltäni leikattiin sappikivet vastikään ja sain parin viikon kuluttua kamalan komplikaation (jäännöskiviä sappitiehyessä), joten hengenvaaran vuoksi olinkin sairaalassa osastohoidossa jonkin aikaa.

Kuriositeettina mainittakoon, että ennen leikkausta minulla oli jo kolme lasta ja nyt odotan neljättä ;-).

Vierailija

Muutenkin tukala olo raskausaikana ja siihen päälle sappikivut, kiitos ei enää koskaan. Hoida vaan leikkaus ensi alta pois, pääset paljon helpommalla raskausajan.

Multa kaikki oireet hävisivät synnytyksen jälkeen muutamaksi vuodeksi, mutta kun ne palasivat, pääsin heti leikkausjonoon ja leikkaukseen siitä puolen vuoden kuluttua.

Vierailija

kuopuksen jälkeen oli monta kuukautta ilman kohtauksia, mutta sitten yhtäkkiä niitä alkoi tulla monta kertaa viikossa. Lääkäriin menin kun sekä selkä että ylävatsa oli niin kipeä, etten saanut kunnolla hengitettyä ja silmän valkuaiset alkoi kellertää.

Minut passitettiin heti sairaalaan, tehtiin sappitähystys ja annettiin kahden viikon päähän uusi tähystysaika (=haluttiin varmistaa että sappi ja sappitiehyet on puhtaat). Toisen tähystyksen jälkeen meni viikko, kun pääsin leikkaukseen ja sappi poistettiin.

Leikkaus tehdään yleensä tähystyksellä, mutta esimerkiksi huonekaverillani jouduttiin siirtymään avoleikkaukseen, kun tähystys ei onnistunut.

Leikkauksen jälkeen on aika kipeä, ei saa nostella juuri mitään ja muutenkin olo on " leikattu" .

Joten, sinuna odottaisin leikkausta ja alkaisin yrittää raskautta vasta sen jälkeen. Voithan yrittää kiirehtiä leikkausaikaa menemällä aina päivystykseen kun sappikivikohtaus iskee...

Vierailija

Mulle tarjottiin aikaa jo toukokuulle (kävin viime viikolla esitutkimuksessa).. leikkaus Helsingissä päiväkirurgisena toimenpiteenä.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat